Книгата „Освен поради блудство“ от Даниел Дженингс

Изтеглете тази книга във формат
PDF, EPUB или MOBI.

Начинът, по който авторите преди Новия завет са използвали порнѐиа

Един от факторите, допринесли за това да изоставя Възгледа за прелюбодейството в полза на Възгледа за блудството, бе начинът, по който гръцката литература, писана преди Новия завет, използва сродни на порнѐиа думи. Макар да е рядко в литературата преди Новия завет, едно нещо, което се виждаше при употребата ѝ в тези писания, бе, че тази дума обикновено се използва за обозначаване на сексуално поведение на неженени, които извършват блудство или за удоволствие, или срещу заплащане (проституция). Есхин (389 – 314 г. пр. Хр.) и Демостен (384 – 322 г. пр. Хр.) я използват за поведението на мъж, който е бил известна проститутка в младостта си като неженен (ерген)[1].

Херодот (ок. 484 – ок. 425 г. пр. Хр.) го използва за неомъжени жени, които се продават сексуално, за да съберат достатъчно пари, за да се омъжат[2]. Гръцкият превод на Стария завет (300 – 200 г. пр. Хр.) го използва, за да опише поведението на Тамар, самотната вдовица, измамила бившия си тъст Юда (също самотен вдовец[3]), за да прави секс с нея[4]; поведението на Дина, сама жена, никога омъжвана, която има сношение с хивитския княз Сихем[5]; и булка, която преди сключване на брак тайно е имала полов акт с мъж, различен от бъдещия ѝ съпруг, и го е скрила от бъдещия си съпруг[6]. Апокрифната книга на Сирах (1 в. пр. Хр.) я използва за обозначаване на сексуално поведение от лица, които все още са под грижите на родителите си[7].

И накрая, Страбон (ок. 54 г. пр. Хр. – 25 г. сл. Хр.) с тази дума описва обичая на родителите, които отвеждат младите си, неомъжени дъщери и ги посвещават в проституиращ живот в храма на някоя богиня[8].

Използването на тази дума преди Новия завет е рядко и не е напълно ясно, но с навлизането в епохата на Новия завет и след това доказателствата стават много по-убедителни за Възгледа за блудството.


[1] “Защото той казва, че когато повдигнах обвинения против Тимарх, казах, че неговата порнѐиа е въпрос на общо донесение…” (Aeschines, On the Embassy116 2:144 [Charles Darwin Adams, tr.]).

“…той е виновен, че е продал себе си не само в къщата на Мисголас, но и в къщата на друг мъж, и отново на друг, и че от тази, последната, той е отишъл в друга, със сигурност вече няма да го гледате като човек, който просто е бил държанка, но, според Дионис, не знам как мога да продължавам да замазват това нещо по цял ден: като обичайно порнѐуо. За мъжа, който безразсъдно извършва тези практики и с много мъже и срещу заплащане, ми се струва, че трябва да бъде обвинен именно в това.” (Aeschines, Against Timarchus, 52 [Ibid.]).

“И когато се осмелих да повдигна обвинение срещу Тимарх, че самият прави порнѐуо…” (Aeschines, Against Timarchus, 119 [Ibid.]).

“Защото той е изумен, казва той, ако не всички си спомняте, че всяка година сенатът определя данъка върху порникòс (проститутките), и че мъжете, които плащат този данък, не гадаят, а знаят точно кои са тези, които извършват тази професия.” (Aeschines, Against Timarchus, 119 [Ibid.]).

“И после: каква е увереността на човека! Извеждане на друг мъж пред този съд с обвинение в порнѐиа! Въпреки това ще оставя това засега.” (Demosthenes, Speech 19: On The Embassy, 200 [C. A. Vince and J. H. Vince, tr.])

“Това нищо не беше: пред очите му седеше брат му Афовит. В интерес на истината, в този ден всичко това, което декламира с патос срещу порнѐиа, беше като вода, течаща нагоре по течението.” (Demosthenes, Speech 19: On The Embassy, 287 [Ibid.]).

За повече подробности относно неморалния живот на това лице вж. творбата на Есхин „Против Тимарх“, 39-100.

[2] “Защото дъщерите на обикновените хора в Лидия практикуват порнѐуо – всяка и всички, за да събират за себе си зестра, продължавайки това си дело до времето, когато се оженят; и момичетата се отдават в брак.” (Histories 1:93 [G. C. Macaulay, tr.]).

“А лидийците имат почти същите обичаи като елините, с изключение на това, че те ката-порнѐуо (проституират) своите деца от женски пол…” (Histories 1:94 [Ibid.]).

[3] Битие 38:12.

[4] Снаха ти Тамар го игра блудница (ек-порнѐуо); и вижте: тя е бременна от блудството (порнѐиа) – Битие 38:24.

[5] А Дина, дъщерята на Лия, която тя беше родила на Яков, излезе да види дъщерите на онази земя. А Сихем, син на евееца Емор, местният владетел, като я видя, взе я, лежа с нея и я унизи… А те (Симеон и Леви) казаха: Трябваше ли те да се отнасят със сестра ни като с блудница? (пòрне)? – Битие 34:1-2, 31Thomson).

[6] “Ако някой вземе жена и след като влезе при нея, я намрази и я набеди в срамни дела, и ѝ излезе лошо име, понеже той казва: Взех тази жена и като влязох при нея, установих, че не е девствена, тогава бащата и майката на момата да вземат и занесат белезите от девството на момата на градските старейшини при портата; и бащата да каже на старейшините: Дадох дъщеря си на този човек за жена; но той я мрази; и ето момата, която е наклеветил в срамни дела: Не намерих дъщеря ти девица; но ето белезите от девството на дъщеря ми. И да разгънат долната дреха пред градските старейшини. Тогава старейшините на онзи град да заловят човека и да го накажат, като го глобят сто сребърни сикъла; той да ги даде на бащата на момата, защото поради него е излязло лошо име на Израилева девица. И тя да му бъде жена; не бива да я напуска през целия си живот. Но ако е вярно това, че момата не е била девствена, тогава да изведат момата и да я поставят пред вратата на бащиния ѝ дом, и мъжете от града ѝ да я убият с камъни, за да умре; защото е извършила безчестие в Израил, като е блудствала (ек-порнѐуо) в бащиния си дом. Така да отмахнеш злото отсред себе си.” (Второзаконие 22:13-21).

[7] “Срамувайте се от блудството (порнѐиа) пред баща и майка: и от лъжата пред принц и могъщ мъж…” (Sirach 41:17 KJV).

[8] “Това наистина не е забележително нещо; но най-известните мъже от племето всъщност посвещават на нея своите дъщери, докато са девици; и е обичай тези първи да бъдат ката-порнѐуо (подложени да проституират) в храма на богинята за дълго време и след това да бъдат женени; и никой не презира да живее в брак с такава жена” (Geography, 11.14.16 [H. L. Jones, tr.]).

Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с използването на бисквитки. Още информация

Използването на бисквитки (HTTP cookies) в този сайт е разрешено чрез настройките на браузъра Ви. Ако продължите да използвате този сайт без да промените настройките на браузъра си или натиснете бутона "Приемам", това ще е съгласие за използването на бисквитки.

Бисквитките са малки записи информация, които се правят от браузъра във Вашия компютър, за да се удостовери и поддържа сесията на посещението и необходимите за нея данни, а също и за да се настрои сайтът да работи по най-подходящият за Вас начин.

Новите закони на Европейския съюз изискват при запис на бисквитки, потребителят задължително да бъде информиран и да даде съгласието си. За да продължите да използвате сайта, трябва да се съгласите с използването на бисквитки.

Затвори