Книгата „Освен поради блудство“ от Даниел Дженингс

Изтеглете тази книга във формат
PDF, EPUB или MOBI.

Прелюбодейството след брака или блудството преди брака оправдава развода и повторното сключване на брак?

В продължение на близо петстотин години протестантски учени обсъждат значението на учението на Исус за развода и повторния брак в Матей 19:9а. Спорът се фокусира върху най-добрия начин за превод на една дума в този стих, която определя значението на целия пасаж. Тази дума е πορνεία [порнѐиа] и, както ще покажат следващите два популярни превода, начинът, по който тя се превежда, е цялата разлика в разбирането на този пасаж

Превод: King James Version (KJV) Превод: New International Version (NIV)
И аз ви казвам, че който остави жена си освен поради блудство (порнѐиа), и се ожени за друга, извършва прелюбодейство. Казвам ви, че всеки, който се разведе с жена си освен поради невярност в брака (порнѐиа), и се ожени за друга, извършва прелюбодейство.

Разликата в мнението по отношение на това, което е в основата на гръцката дума – порнѐиа и нейното значение – е довело до две различни тълкувания на този пасаж:

  1. Възгледът за блудството, отразен в превода King James Version (KJV) на този пасаж, който твърди, че ако мъж открие, че съпругата му е имала сексуални връзки с някого другиго, преди да са се оженили (т.е. е извършила блудство), тогава той има оправдание да се разведе и повторно да се ожени.
  2. Възгледът за прелюбодейството, отразен в превода New International Version (NIV), който твърди, че ако съпругата на мъжа е имала сексуални отношения [извън брака, след като са се оженили (т.е. е извършила прелюбодейство), тогава той има оправдание да се разведе с нея и повторно да се ожени.

Възгледът за блудството твърди, че основната гръцка дума преди и по времето на Исус е била използвана като цяло за означаване на сексуално поведение от неженени (т.е. блудство).

Възгледът за прелюбодейството твърди, че тази дума преди и по времето на Исус е била обобщаващ термин за сексуална неморалност в най-общ смисъл и че в този контекст тя се отнася до прелюбодейство.

Разбирането на това, какво означава тази гръцка дума, ще повлияе на решението на човека как да я преведе и в крайна сметка ще повлияе на неговото учение за това, кой може да се ожени повторно след развод и при какви обстоятелства.

Това е важно да се разбере по ред причини. Първо, с голямото нарастване на разводите и повторните бракове от 70-те години на миналия век в САЩ, пасторите трябва да разберат какво поучава Новият завет по този въпрос. И второ, тъй като Исус посочи, че дори онези, които съгрешават в невежество, ще бъдат наказани (Лука 12:47-48), е от изключителна важност хората, които обмислят повторен брак след развод, напълно да разберат кой може и кой не може да сключи нов брак.

Целта на тази книга е да проучи причините, които ме накараха сега, след няколко години проповядване на Възгледа за прелюбодейството да го изоставя в полза на Възгледа за блудството. Като по-млад християнин държах много силно на Възгледа за прелюбодейството, но това не беше защото бях седнал да се опитам да формулирам богословието за развода и повторния брак. Просто бях възпитан да вярвам тази гледна точка и когато започнах да уча богословие – бакалавърска програма, това беше единственото мнение, представено от моите професори. Всъщност никога не седнах сам да стигна до заключението, че Възгледът за прелюбодейството е правилното тълкуване (в продължение на много години дори не знаех, че има друго тълкуване), просто от младостта си бях научен на това и никога по-нататък не го разглеждах много-много. Едва след като завърших Библейския колеж и изучавах историческо богословие, разбрах, че има алтернативен възглед, и в тази книга бих искал да представя някои от причините, които ме накараха да променя разбирането си и да приема Възгледа за блудството.

Тези причини включват и фактите, че начинът, по който писателите преди, по време на, и след времето на Новия завет, използвали сродни на порнѐиа думи, са придавали повече вяра на Възгледа за блудството, отколкото на този на прелюбодейството; екипът преводачи на King James и много други преводи са в полза на Възгледа за блудството; Възгледът за прелюбодейството прави така, че Матей 19:9а да противоречи на Лука 16:18, където се говори за прелюбодействащ брачен партньор; Възгледът за блудството съвпада с действително позоваване на скрития предбрачен грях в Мойсеевия закон; има богословско обяснение за Възгледа за блудството, основаващо се на идеята за завет; Възгледът за блудството се намира в естествения закон; има логични отговори на често срещаните възражения, които се повдигат срещу Възгледа за блудството; Възгледът за прелюбодейството е отхвърлян от християните през цялата история; а ясните учения на Новия завет за развод и повторен брак не оставят никакво място за изключение поради прелюбодейство.

Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с използването на бисквитки. Още информация

Използването на бисквитки (HTTP cookies) в този сайт е разрешено чрез настройките на браузъра Ви. Ако продължите да използвате този сайт без да промените настройките на браузъра си или натиснете бутона "Приемам", това ще е съгласие за използването на бисквитки.

Бисквитките са малки записи информация, които се правят от браузъра във Вашия компютър, за да се удостовери и поддържа сесията на посещението и необходимите за нея данни, а също и за да се настрои сайтът да работи по най-подходящият за Вас начин.

Новите закони на Европейския съюз изискват при запис на бисквитки, потребителят задължително да бъде информиран и да даде съгласието си. За да продължите да използвате сайта, трябва да се съгласите с използването на бисквитки.

Затвори