Книгата „Освен поради блудство“ от Даниел Дженингс

Изтеглете тази книга във формат
PDF, EPUB или MOBI.

Отговори на някои възражения

Преди да разгледаме някои от последните причини, които ме накараха да отхвърля Възгледа за прелюбодейството в полза на Възгледа за блудството, бих искал да отговоря на някои от възраженията, които често се предлагат срещу Възгледа за блудството. На пръв поглед много от тези възражения изглеждат правдоподобни на повърхността, но колкото повече ги изучавах, толкова повече осъзнавах, че при по-строга критика те започват да се разпадат.

Възражение 1: Не използва ли Септуагинтата (II в. пр. Хр., гръцкият превод на еврейския Стар завет) думата порнѐиа, за да опише прелюбодейството?

Това възражение винаги се повдига от поддръжниците на Възгледа за прелюбодейството. Ако беше вярно, това би било сериозно доказателство в полза на Възгледа за прелюбодейството. Подобно възражение обаче не е вярно. Септуагинтата не използва сродни на порнѐиа думи, за да опише прелюбодейството, но е лесно да се направи грешка и ето защо.

Както беше отбелязано по-горе, нормалната употреба на порнѐиа в гръцката литература е да описва сексуално поведение от неженени хора (блудство) и тъй като проститутките обикновено са неомъжени, но занимаващи се със сексуално поведение, думата започва да се използва за обозначаване на тяхната търговия. Какво се случва обаче, когато омъжена жена стане пълноправна проститутка и гръцки писател иска да изрази това писмено? Той не иска да набляга на прелюбодейството ѝ, защото иска да разкаже не факта, че е прелюбодейка, а факта, че тя е разменила сексуална услуга в замяна на финансова печалба. В исторически план древногръцките писатели са постигали това, като са използвали сродни на порнѐиа думи. Това обяснява защо мнозина погрешно са стигнали до извода, че Септуагинтата използва порнѐиа, за да опише прелюбодейството, тъй като именно в този превод има доста обширно описание на нацията Израел, представена като съпруга на Бога, станала проститутка, а нейното поведение се описва като порнѐиа.

Голяма част от погрешното разбиране на тези пасажи вероятно е възникнало, защото в тях Израел е изобразен като прелюбодейка и проститутка. Ако човек не е запознат с гръцката употреба на порнѐиа, разбираемо би видял, че тя се използва в Септуагинтата, за да опише сексуалния грях на омъжена жена и да приеме, че тази дума се използва да се опише нейното прелюбодеяние. Когато обаче внимателно се разгледат тези пасажи, става ясно, че сродните на порнѐиа думи в Септуагинтата се използват да опишат проституиращия характер на поведението на Израел, а не на нейното прелюбодеяние. Това може лесно да се демонстрира, като просто се разгледат пасажите.

 

Израел, описана като съпруга, която е станала проститутка Пасаж от Писанията, който описва това
В тези пасажи Израел е описана като млада жена, която Бог среща и сключва „завет”, за да стане тя негова съпруга. „И когато заминах край тебе и те погледнах, ето, възрастта ти беше любовна възраст; и тъй, като прострях полата Си върху тебе, та покрих голотата ти, клех ти се и встъпих в завет с тебе, казва Господ Йехова; и ти стана Моя” (Езекиил 16:8)[1]
След сватбата Бог прави съпругата си преуспяваща и тя става красива. „Тогава те окъпах с вода; да! измих кръвта ти от тебе, и помазах те с миро. Облякох те още във везани <дрехи> и те обух с чехли от язовски кожи, опасах те с висон, и те покрих с копринена покривалка. Украсих те още с накити, турих гривни на ръцете ти и огърлица около шията ти, турих и колелце на ноздрите ти, обеци на ушите ти, и славен венец на главата ти. Така ти се украси със злато и сребро; и дрехите ти бяха от висон, коприна и везано; ти ядеше чисто брашно, мед и масло; и стана превъзходно красива и напреднала си дори до царско положение” (Езекиил 16:9-13).
След като е направена красива и преуспяваща, Божията съпруга осъзнава, че преуспяването, дадено ѝ от съпруга й, я е направило ценна в очите на другите мъже. „Ти още се прочу между народите по твоята хубост, защото тя стана съвършена чрез Моето величие, с което те облякох, казва Господ Йехова. Но поради известността си, Ти си уповавала на хубостта си и си блудствала, и към всеки, който минаваше, си изливала блудството си; и то е станало негово…” (Езекиил 16:14-15)
Осъзнавайки ценността си за други мъже, тя започва да се продава сексуално не само на няколко, а на голям брой мъже. „Защото си съградила блудилището си на всеки кръстопът, и си направила издигнатото си място във всяка улица, а <пък> не си станала като блудница, защото си презряла заплата“ (Езекиил 16:31)

„А <при все, че> ти си блудствала с много любовници, (ек-порнѐуо) пак върни се към Мене, казва Господ” (Еремия 3:1c)

„Но поради известността си, Ти си уповавала на хубостта си и си блудствала, и към всеки, който минаваше, си изливала блудството си; и то е станало негово” (Езекиил 16:15)

„…Съградила си за себе си и блудилище и на всяка улица си направила за себе си издигнато място. На всеки кръстопът си съградила издигнато място, направила си хубостта си гнусна, и като си разтворила краката си на всеки, който минаваше, блудствувала си твърде много.” (Езекиил 16:24-25)

„…Блудствувала си и с египтяните, едрите си съседи, и като си блудствувала твърде много си Ме разгневила.” (Езекиил 16:26)

Всъщност тя се увлича до такава степен в проституцията, че я описват като някой, който никога не може да бъде удовлетворен, независимо колко проституция може да получи. „Блудствувала си и с асирийците, защото не си се наситила; да! блудствувала си с тях, но пак не си се наситила. При това, блудствувала си твърде много. Дори до оная търговска земя, до Халдейската; и пак нито така си се наситила.” (Езекиил 16:28-29)
Тя е толкова увлечена от професията проститутка, че стига дори дотам, че построява няколко къщи за проституция, само за да продава услугите си. „…Съградила си за себе си и блудилище, и на всяка улица си направила за себе си издигнато място…” (Езекиил 16:24)

„Защото си съградила блудилището си на всеки кръстопът, и си направила издигнатото си място във всяка улица, а <пък> не си станала като блудница, защото си презряла заплата…” (Езекиил 16:31)

„И ще те предам в ръката им; и те ще съборят блудилището ти, ще разорят издигнатите ти места, ще те съблекат още от дрехите ти, ще отнемат лъскавите ти накити, и ще те оставят гола и непокрита…” (Езекиил 16:39)

С този вид поведение тя със сигурност е виновна в прелюбодейство, защото е имала сексуални отношения с някого, докато е била омъжена за друг. „И видях, когато отстъпницата Израил прелюбодейства, и Аз по тая именно причина я напуснах и дадох ѝ разводно писмо, че сестра ѝ невярната Юда пак не се уплаши, но отиде и тя да блудства…” (Еремия 3:8)

„…че прелюбодействаха, че има кръв в ръцете им, да! че прелюбодействаха с идолите си, и че за да бъдат изядени от тях, превеждаха през огън чадата, които Ми родиха.” (Езекиил 23:37)

Тя обаче е виновна и за проституция, защото се е продала сексуално на тези лица. „…Колко е слабо сърцето ти, казва Господ Йехова, като вършиш всички тия работи, дело на безочлива блудница! Защото си съградила блудилището си на всеки кръстопът, и си направила издигнатото си място във всяка улица, а <пък> не си станала като блудница, защото си презряла заплата” (Езекиил 16:30-31)

„…И Аз ще те направя да се оставиш от блудството, и няма да даваш вече заплата…” (Езекиил 16:41)

„И те влизаха при нея както влизат при блудница; така влизаха <при> тия невъздържани жени, при Оола и при Оолива.” (Езекиил 23:44)

„Защото ги е събрала от заплата на блудство, и в заплата на блудство ще се върнат..” (Михей 1:7d-e)

„… И ще отслабнат в тялото си поради многото блудства (порнѐиа) на привлекателната блудница (пòрне), изкусна в баяния [от англ.: изнудвачка с/на любовни еликсири], която продава народи чрез блудствата си (порнѐиа), и племена чрез баенията си.” (Наум 3:3-4)

Всъщност тя е станала едновременно и прелюбодейка, и проститутка и в крайна сметка Бог ясно показва, че нейните грехове са и прелюбодейство, и проституция. „Тогава рекох за престарялата в прелюбодейства: те не блудстват (моихѐуо) ли с тях? И тя не тръгна ли да развратничи (ек-порнѐуо) – като проститутка (пòрне)?” (Езекиил 23:43 Brenton)

„Съдете се с майка си, съдете се; защото тя не Ми е жена и Аз не съм ѝ мъж. Нека отмахне блудството (порнѐиа) си от лицето Ми, и прелюбодейството (моихеѝа) си отмежду гърдите си.” (Осия 2:2)

„И блудството (порнѐиа) ѝ доникъде не стигна и тя прелюбодейства (моихѐуо) с камъните и дърветата.” (Еремия 3:9)

След преглед на тези пасажи става ясно, че сродните на порнѐиа думи не се използват, за да се опише прелюбодейният характер на поведението на Израел (ж. р.), а по-скоро проституиращото естество на нейното поведение. Тя не е виновна за порнѐиа, защото е извършила прелюбодеяние. Тя е виновна за порнѐиа, защото се е занимавала с проституция.

Разбирането, че порнѐиа може да се използва за описване на проституция, дори в случай на омъжена жена, сега ще помогне да бъде обяснен друг пасаж от Септуагинтата, който понякога се представя като доказателство, че порнѐиа може да означава прелюбодейство.

Тъй и жена, която е оставила мъжа си и е произвела наследник от чужд мъж, защото: първо, тя не се е покорила на закона на Всевишния, второ, съгрешила е против своя мъж, и трето, в блудство (порнѐиа) е прелюбодействала (моихѐуо) и е родила деца от чужд мъж. Тя ще бъде изведена пред събранието, а за децата ѝ ще има изследване [англ.: върху децата ѝ ще падне наказание – бел. прев.] (книга на Исус, син Сирахов, 23:31-33 – български превод; 23:22-24 – английски превод – бел. прев.)

Някои са разглеждали този пасаж и са стигнали до заключението, че тук се използва порнѐиа, за да се опише жена, която е влязла в прелюбодейна връзка, резултатът от която е дете. На пръв поглед това изглежда правдоподобно, но при по-внимателното разглеждане на пасажа се вижда, че това не е така и че този откъс всъщност е в подкрепа на тезата, че порнѐиа носи със себе си идеята за проституция и ето защо: в този пасаж има жена, която забременява от „непознат, чужденец“. Гръцката дума за непознат е алотиос. Това е същата гръцка дума, която е използвана в Йоан 10:5, където Исус казва: „И чужденец (алотиос) няма да го последват, но ще избягат от него, защото не познават гласа на чужденците (алотиос).“ Изводът е, че тази жена е имала полов акт с човек, когото не е познавала. Видът поведение на тази жена не е на съпруга, която се влюбва в друг мъж и след това влиза в прелюбодейни отношения с него. Това е жена, която не познава човека (той е непознат/чужденец), но така или иначе се ангажира в умишлени сношения с него. Това описание идеално подхожда на съпруга, която е решила да се занимава с проституция с цел финансова изгода. Това е отразено в горния превод, където нейното поведение се описва като „извършила прелюбодейство чрез блудство (порнѐиа)“. Тя не е прелюбодейка, само защото е извършила порнѐиа (проституция), но в своята порнѐиа (проституция) е станала прелюбодеец. Допълнително доказателство, че това е случай на жена, занимаваща се с проституция, се намира в начина, по който се говори за нейното извънбрачно дете. Пасажът показва, че „наказанието ще падне върху нейните деца“. Това е така, защото според Мойсеевия закон „роденият от блудница няма да влезе в Господното събрание” (Вт. 23:2) Децата на проститутките са били отхвърлени и отлъчени от древното израелско общество. Наказанието на децата на тази жена е точно това, което човек би очаквал да се случи с децата на жена, която се занимава с проституция.

След внимателно изследване на пасажите в Септуагинтата, които често се представят като доказателство, че порнѐиа означава прелюбодейство, всъщност показват точно обратното. Разбирането, че порнѐиа не означава прелюбодейство, може да се види още по-ясно в пасажи в Стария завет, които ясно включват прелюбодейство. Както бе отбелязано и по-горе, има три свързани еврейски думи за прелюбодейство и те се появяват 34 пъти в еврейския Стар завет. И все пак в нито един от тези случаи думата порнѐиа не е избрана от преводачите на Септуагинтата. Дори в най-известния случай на прелюбодеяние на Стария завет, този между Давид и Витсавее, думата порнѐиа не се използва да опише тяхното поведение (II Царе 11:4). Човек би си помислил, че ако порнѐиа носеше в себе си значението на прелюбодейство в пред-новозаветните времена, в поне един от тези ясни случаи в Стария завет тя щеше да бъде използвана в превода. Въпреки това никъде не намираме преводачите на Септуагинтата да го правят. И ако има някакво съмнение относно употребата на порнѐиа от Септуагинтата, всичко, което трябва да направим, е да потърсим всички стихове, които използват порнѐиа, и ще стане очевидно, че тази дума никога не е използвана с ясното препращане към прелюбодейството[2].


[1] Идеята за вида взаимоотношение съпруг/съпруга между Бог и Израел е описано и в Исая 54:5; Еремия 3:1, 20 и Осий 1:2; вж. също и Ефесяни 5:25-32.

[2] Всичко, което трябва да направите, е просто да потърсите всички препратки в Септуагинтата (този превод е достъпен на няколко интернет страници) заедно с междуредовия превод на Септуагинтата и човек ще види, че порнѐиа не се използва за прелюбодеяние. Препратките, според A Handy Concordance of the Septuagint Septuagint (London: S. Bagster & Sons, 1887) и Wiki Lexicon Of The Greek New Testament And Concordance (http://lexicon.katabiblon.com, 2011), са следните: Порнѐиа: Бит. 38:24, Числа 14:33, IV Царе 9:22, Ис. 47:10, 57:9, Ер. 2:20, 3:2, 3:9, 13:27, Ез. 16:15, 16:22, 16:25, 16:33, 16:34, 16:36, 16:41, 23:7, 23:8(2), 23:11(2), 23:14, 23:17, 23:18, 23:19, 23:27, 23:29(2), 23:35, 43:7, 43:9, Осия 1:2(2), 2:2, 2:4, 4:11, 4:12, 5:4, 6:10, Мих. 1:7(2), Наум 3:3, 3:4, Исус Сирахов 23:23, 26:9, 41:17, Товит 4:12, 8:7, Премъдрост Соломонова 14:12. Порнѐуон: Ез. 16:25, 16:31, 16:39. Порнѐуо: Вт. 23:17, Съдии 2:15, I Лет. 5:25, Пс. 72:27, 105:39, Ер. 3:6, 3:7, 3:8, Ез. 6:9, 16:15, 16:34, 23:3, 23:19, Осия 3:3, 4:10, 4:14, 4:17, 9:1, Амос 7:17. Пòрне: Бит. 34:31, 38:15, 38:21(2), 38:22, Лев. 21:7, 21:14, Вт. 23:2, 23:17, 23:18, И. Н. 2:1, 6:17, 6:23, 6:25, Съдии 11:1, 16:1, III Ц. 3:16, 12p24/8, 20:19, 22:38, Пр. 5:3, 6:26, 29:3, Ис. 1:21, 23:15, 23:16, 57:3, Ер. 3:3, 5:7, Ез. 16:30, 16:31, 16:35, 23:43, 23:44, Осия 4:14(2), Йоил 3:3, Наум 3:4, Исус Сирахов 9:6, 19:2, Послание на Еремия 1:9, Прем. Сол. 2:11 (3:13 – бълг. превод). Порникòс: Пр. 7:10, Ез. 16:24. Пòрникопос: Пр. 23:21. Ек-порнѐуо: Бит. 38:24, Изх. 34:15, 34:16, Лев. 17:7, 19:29(2), 20:5, 20:6, 21:9, Числа 15:39, 25:1, Вт. 22:21, 31:16, Съдии 2:17, 8:27, 8:33, II Лет. 21:11, 21:13(2), Пр. 24:11, Ер. 3:1, Ез. 6:9(2), 16:16, 16:17, 16:20, 16:26(2), 16:27, 16:28(2), 16:30, 16:33, 20:30, 23:3, 23:5, 23:30, 23:43, Осия 1:2(2), 2:5, 4:12, 4:13, 4:18, 5:3, Исус Сирахов 46:11. Порнос: Осия 4:14, Ер. 5:7, Исус Сир. 23:17(2), Прем. Сол. 2:11.

Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с използването на бисквитки. Още информация

Използването на бисквитки (HTTP cookies) в този сайт е разрешено чрез настройките на браузъра Ви. Ако продължите да използвате този сайт без да промените настройките на браузъра си или натиснете бутона "Приемам", това ще е съгласие за използването на бисквитки.

Бисквитките са малки записи информация, които се правят от браузъра във Вашия компютър, за да се удостовери и поддържа сесията на посещението и необходимите за нея данни, а също и за да се настрои сайтът да работи по най-подходящият за Вас начин.

Новите закони на Европейския съюз изискват при запис на бисквитки, потребителят задължително да бъде информиран и да даде съгласието си. За да продължите да използвате сайта, трябва да се съгласите с използването на бисквитки.

Затвори