Триединството на Бога

Доктрината за троицата е трудна и объркваща. Много хора мислят, че християнството поддържа абсурдната идея, че 1 + 1 + 1 = 1. Това е невярно равенство. Терминът Троица описва взаимоотношение не между три божества, а на един Бог, който е в три личности. Троица не означава тритеизъм. Бог не е три същества, които взети заедно правят Бог. Думата Троица се използва в опита да се определи пълнотата на Триединния Бог по отношение както на Неговото единство, така и на множествеността.

Историческото определение за Троицата е, че Бог е единосъщен и е в три личности. Въпреки че формулата е тайнствена и дори парадоксална, тя в никакъв случай не е противоречива. Единството на Бога се потвърждава в областта на Неговата природа и същност, докато множествеността се изразява по отношение на личността Му.

Макар че понятието Троица не се среща в Библията, неговото съдържание присъства ясно. От една страна, Библията силно подчертава единството на Бога (Второзаконие 6:4). От друга, имаме нейното изрично уверение за пълната божественост на трите личности на Бога: Отец, Син и Святи Дух. Църквата отхвърля ересите на модализма и тритеизма. Модализмът не приема разграничението между личностите на Бога, като твърди, че Отец, Синът и Святият Дух са просто начини, по които Бог изразява Себе Си. От своя страна, тритеизмът заявява, че Бог се състои от три отделни същества.

Понятието личност не говори за разграничение в същността, а за различно съществуване у Бога. То е реално различие, но не разлика в същността. Всяка личност живее или съществува „в рамките на“ чистата същност на божеството. Видът на съществуване е различие в обхвата на съществото, а не е отделно същество или същност. Всички личности на Бога притежават божествените атрибути.

Съществува разграничение и в дейността на всеки член на Троицата. Делото на спасението в известен смисъл е общо и за трите личности. Но по отношение на действията на Отец, Сина и Святия Дух се наблюдават различия. Бог Отец основава сътворението и изкуплението; Синът изкупва творението; а Святият Дух новоражда и освещава, като прилага изкуплението в живота на вярващите.

Троицата не предполага някакви части или роли на Бога. Човешките сравнения например за мъж, който е едновременно баща, син и съпруг, не успяват да се доближат до тайната на Божията природа.

Доктрината за Троицата не обяснява напълно тайнствения характер на Бога. На практика тя само поставя границите, които не бива да престъпваме, очертава крайната линия на несъвършените ни размисли. Тя настоява да бъдем верни на библейското откровение, че в един смисъл Бог е един, докато в друг Той е три.

Този текст е взет от книгата "Основни истини на християнската вяра" на автора Р. Ч. Спроул. Можете да закупите книгата отпечатана на хартия от Динамик Консулт.

Вижте също

"Освен поради блудство" - Даниел Дженнингс

Божията святост

Библейската дума „свят“ има две значения. Първото значение е „отделен“ или „с различно естество“. Второто има връзка с Божиите непорочни и праведни дела.

Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с използването на бисквитки. Още информация

Използването на бисквитки (HTTP cookies) в този сайт е разрешено чрез настройките на браузъра Ви. Ако продължите да използвате този сайт без да промените настройките на браузъра си или натиснете бутона "Приемам", това ще е съгласие за използването на бисквитки.

Бисквитките са малки записи информация, които се правят от браузъра във Вашия компютър, за да се удостовери и поддържа сесията на посещението и необходимите за нея данни, а също и за да се настрои сайтът да работи по най-подходящият за Вас начин.

Новите закони на Европейския съюз изискват при запис на бисквитки, потребителят задължително да бъде информиран и да даде съгласието си. За да продължите да използвате сайта, трябва да се съгласите с използването на бисквитки.

Затвори