Б. - Ами че ние не вярваме, че "децата на Авраам" са се закоравили. Това е сериозна разлика между двете тълкувания - постмилениалното и премилениалното - на която аз отдавна наблягам и която вие отказвате да разгледате. Вие вярвате, че "децата на Авраам" са физическите деца, независимо дали вярват и дали имат белега на Завета. Аз вярвам, както вярва и Павел в Галатяните, че "децата на Авраам" в цялата Библия, в Стария и в Новия Завет, са само и единствено вярващите, били те евреи или не, обрязани или не.
Ние на нищо не отказваме да разгледаме. Ние отговаряме на всичко. Но именно защото Еменей затваря буркани с чушки, а аз пиша дипломна работа, именно за това нямаме време да отговаряме веднага. Ти наричаш това измъкване и забавяне. Ти наричаш много неща както ти хрумне.
А най-много обичам когато моите обяснения включват в себе си и позицията на опонентите ми, т.е. когато представям една по-широка рамка на разбиране, включваща в себе си всички възможни текстове по дадена тема и обясняваща всички евентуални противоречия. В случая, ако приемем, че евреите според теб не са авраамови чада, трябва да приемем, че у Павел има противоречие. Ето къде ? ?заради моите братя, моите по плът роднини: които са израилтяни, на които принадлежи осиновението? противоречи на ?Тогава познайте, че тия, които упражняват вяра, те са Авраамови чада?, ?защото не всички ония са Израил, които са от Израиля?. Т.е. според павел
неговите роднини са
а. Израиляни
б. Осиновени, т.е. синове
в. Не вярват, т.е. не са авраамови чада
г. те не са Израиляни
Има само един начин да се помири Павел и той е като се вникне в
?Колкото за благовестието, те са неприятели, което е за ваша полза, а колкото за избора, те са възлюбени заради бащите.?
Божидаре, ти просто не искаш да видиш какво значи и какво предполага този текст. Този текст заедно с притчата за питомната и дивата маслина означава следното
А. Евреите са НЕприятели на благовестието
Б. Това е за наша полза
В. Те обаче са избрани (това ти не можеш или не искаш да признаеш)
Г. те обаче са възлюбени заради бащите им. (това ти не можеш или не искаш да признаеш)
Подточка Г особено те смущава, теб и твоята позиция, защото казваш
?Как се спасиха Петър, Павел и другите юдейски християни? Чрез своя юдейски произход или чрез своята християнска вяра? Ето затова е очевидно моето заключение, че Израел ще се спаси, но само като част от Църквата.?
Ние вече постановихме безброй пъти, че без вяра в Месията няма спасение, нито за отделния човек, нито за народ. Павел обаче казва, че плътските наследници на Авраам са възлюбени заради бащите им. Това божидаре ти не можеш да разбереш. Ще направя разбивка на думите на Павел за да го разбереш ?
- За какви евреи, духовни или плътски говори Павел в Римляни 9-11?
- Плътски, неследници по плът на Авраам, не повярвали евреи ? ?моите по плът роднини?, ?НЕприятели на благовестието?
- И какво за тях?
- Притежавали осиновение от Бога и били възлюбени
- В какъв смисъл и в чие име?
- Не в името на Исус, но заради бащите им
- И какво значи това? Че ще се спасят ли?
- Не сега, без вяра в Исус ?не можете се спаси?, но осиновението им остава, любовта на Бога остава и обещанията и призванието и даровете от Него остават
- И какво от това? Каква е практическата стойност на това?
- Бог бди над тях за да ги доведе до покаяние и да им подари всички обещания дадени на бащите им.
- Значи те имат обещания отделни от тези на Църквата?
- Да
- И какви са те?
- Това вече е друг разговор. Нека първо успеем да се съгласим, че Израел като народ има свое уникално положение в божиите планове и после можем да се захванем да разискваме какви точно са обещанията за тях, които не касаят нас.
Б. - ?Павел е съвсем категоричен относно това. Това е първото, което трябва поставим като основа. И едва тогава, на тази основа - обещанията са дадени на вярващите - трябва да разглеждаме Римляни 11 глава. Тогава тълкуванието на Римляни 11 си идва на мястото: Евреите наистина ще се спасят, но само чрез Христос, тоест като част от Църквата .... Как се спасиха Петър, Павел и другите юдейски християни? Чрез своя юдейски произход или чрез своята християнска вяра? Ето затова е очевидно моето заключение, че Израел ще се спаси, но само като част от Църквата.?
Ами Павел е категоричен в много неща, както и показахме. И както казах, това което защитаваш се съдържа в това, което аз защитавам, само че моята позиция е по-всеобхващаща, докато твоята не държи сметка за някои текстове и с това влизаш в противоречие с Павел, който действително си е доста категоричен ? ?даровете и призванието от Бога са НЕотменими?, докато за теб това били ?дарове и призвание в минало време? с което де факто ги обявяваш за отменими. Както показахме с текстове като ерем. 31.34, когато евреите се обърнат те ще притежават благодат каквато ние днес не притежаваме като част от църквата. Няма начин и да се спасят чрез църквата, тъй като по време на обръщането им вече ще е влязло ?пълното число на езичниците? и Църквата ще е изпълнила поръчението си. Няма начин да се спасят чрез нещо (Църквата) на което самото тяхно спасение ще даде още по-голяма благодат и познаване на Бога.
Б. - Но вие отказвате да поставите първо основата - спасението е само чрез вяра в Исус Христос и истинските деца на Авраам са само вярващите - а разглеждате Римляни 11 глава отделена от контекста на целия Нов Завет. Тъй като Павел говори там специално за "своите по плът роднини," следователно има цялостно разграничение между евреи и езичници дори и в Новия Завет. Следователно Израел продължава да е заветен народ и продължава да има специално място в Божия план, това твърдите вие, като отделяте Римляни 11 глава от целия контекст на Новия Завет и отричате очевидните думи на Павел, че единствените наследници на Авраам са вярващите, а не плътските евреи.
Никога не сме поставяли друга основа за спасение освен Исус. Нека считаме въпроса за приключен. Това на което настояваме (и тук отново нашата позиция включва вашата ? за спасение чрез Месията Исус) е че бидейки спасен един ден, народът Израел ще има да се радва на благословения и обещания, които са си конкретно техни. Както показахме по-горе, плътските наследници на Авраам, не са загубили мястото си в Божия план. Бог ще се прослави неимоверно в тях - Зах. осем.23, Исая 60.21, Исая 29.22,23, Езекиил 20 - ?Ще ви приема като благоухание, когато ви изведа изсред племената и ви събера от СТРАНИТЕ, в които бяхте ПРЪСНАТИ (?духовен? коментар?); и ще се осветя във вас пред народите. 42 И ще познаете, че Аз съм Господ, когато ви доведа в Израилевата земя, в страната, която се заклех да дам на бащите ви (?духовен? коментар?). 43 Там ще си спомните за постъпките си, и за всичките си дела, в които се осквернихте (?духовен? коментар?); и ще се погнусите сами от себе си поради всичките злини, които сторихте. 44 И ще познаете, че Аз съм Господ, когато така постъпя с вас заради името Си, а не според злите ви постъпки нито според развратните ви дела, доме Израилев, казва Господ Иеова? ? Алилуя !!! (наистина трябва да имаш покривало върху ума си за да припишеш на този текст друго от ясно изразеното в него значение. Ти досега нито веднъж не показваш как точно могат да се спиритуализират детайлите в подобни текстове. Подобни текстове като този са terra incognita за теб и ?богословските? ти постановки). Именно за Израел се казва, че ако се покаят ще се присадят на ?своята маслина?, в какъв смисъл тяхна (питам за пореден път), ако вече не са никакви на авраам?
Б. - Но Павел никъде не говори за специално място за Израел в Римляни 11. Специалните неща са в миналото, както вече отбелязах. Например, богослужението. Плътският Израел вече няма никакво богослужение. По времето на Павел го е имало, затова Павел пише в сегашно време. Но сега? Къде е сегашното еврейско богослужение? С изключение на обрязването, нито едно от старозаветните богослужебни действия не е останало в съвременния Израел. Тогава за какво говорим?
Ние виждаме какво отбелязваш. За нас обаче то е ирелевантно в светлината на отбелязаното от Библията. Израел нямал специално място? Как тогава да си обясним, че от състоянието на този народ зависи съдбата на милиарди души от всички други народи? При отпадането им идва спасително познание за истинския Бог към всички други народи. При пълното им възстановяване идва възкресението на мъртвите. Отхвърлянето им значи благодат за нас, а приемането им още по-голяма благодат. На това аз му викам специално положение. Само да си представим, че от невярването на българите зависи дали познават Бога другите народи и че вярата ни предизвиква възкресение и още по-голяма благодат !! Не мисля, че си сериозен.
Израел няма богослужение днес. Да. Но утре? Нека веднъж завинаги да постановим ? ?призванието и даровете от Бог са НЕотменими?. Те са си техни, нищо че в момента не са в притежанието си. Както вече казах, по време на вавилонския плен, земята Израел си остава тяхна, защото Бог им обещава ? ?И ще ви върна във вашата земя?. Тя си е тяхна, нищо че са изгонени от нея. И богослужението си е тяхно, нищо че днес ти с плътските си очи не виждаш да служат на Бога. Аз не гледам какво е днес, гледам какво е писано че е в реалността на Духа и обещанията.
Б. - Както вече казах, в Римляни 11 глава Павел не утвърждава специалното място на плътския Израел в Новия Завет, а отрича окончателното осъждение на плътския Израел в историята. Да наблегна на думите: Той не утвърждава, а отрича. Именно с този въпрос започва толкова обичаната от вас 11 глава на Римляните: ?Отхвърлил ли е Бог Своите хора?? Отговорът, очевидно, е "Не." Тогава вие продължавате с абсурдната логика, "Не ги е отхвърлил, следователно те продължават да са специален народ като етническа общност." А Павел всъщност казва: "Не ги е отхвърлил, и ще ги спаси, както спасява всички останали, по благодат чрез вяра." Единственото специално нещо е, че ще ги спаси едва в края на историята, а не някъде по средата. Но в края на историята целият Израел ще бъде спасен.
Както показахме по-горе (за пореден път от един месец насам) Израел наистина има особено място в божия план. Аргументацията на Павел произлиза именно от това особено място. Той не просто казва, че Израел ще бъде спасен, той казва, че това ще стане, защото са възлюбени заради бащите, казва че маслината към която сме присадени ние и към която и те ще се присадят в последните дни си е ТЯХНА МАСЛИНА. Да се твърди, че това не е нещо по-специално означава да се унищожи цялата притча за маслината, да се пренебрегнат предупрежденията на Павел срещу високоумстване. Високоумстването според Павел би се състояло в това някой от вярващите езичници да каже ? ?отрязаха се клони за да се присадя АЗ?. Това поставяне на ударението върху АЗ, НИЕ, НАШЕТО СПАСЕНИЕ, НАШИЯТ ИСУС, ЦЪРКВАТА и т.н. е високоумстване. Т.е. разсъждение имащо вид на духовна височина, но нямащо нищо общо с това за което Павел в края на 11 глава хвали Бога ? а именно съвършенния план за спасение чрез закоравяване и после чрез милост. Да се твърди, че ?неотхвърлянето на евреите? касае единствено тяхното спасение, а не и призванието им и особеното им положение, означава отново да се влезе в противоречие с ?даровете и ПРИЗВАНИЕТО от Бога са неотменими?. Павел говори за призвание, освен че говори за спасение. Защо говори за призвание, след като идеята му била просто да потвърди, че и евреите могат да се спасяват?
Б. - Вашето тълкувание е абсурдно. Ако някой ми зададе въпрос, "Отказваш ли да ме смяташ за приятел?" и аз му отговоря "Не, не отказвам, приемам те за приятел," това просто означава, че го приемам за приятел, и нищо специално. Според вашето тълкуване, моето "не" означава, "Ти си моят единствен приятел и в крайна сметка ще се откажа от всички други приятели заради теб."
Ако пишеше така в Римляни 9-11, щях да се съглася с теб. Аз по принцип се съгласявам с всеки, който вярно предава библейския текст. В случая обаче не е така. Римляни 9-11, както показахме говори не просто за приемане, а за призвание и обещания. Ако трябва да поправим примера ти той ще звучи така - "Отказваш ли да ме смяташ за приятел и загубих ли онова, което съм имал в Теб?", ?Не, не отказвам, приемам те за приятел, и запазваш всичко, което си имал като призвание пред мен, 1. заради бащите и 2. защото призванието и даровете от Мен са неотменими". Ето това вече пасва идеално на казаното в Римляни. Изопачаваш текста. И манипулираш на пълни обороти ? Кой някога е казвал, че приемайки Израел, Бог ще отхвърли Църквата? Кои мои думи ти дават право да манипулираш и да изкривяваш всичко до степен да кажеш ?Ти си моят единствен приятел и в крайна сметка ще се откажа от всички други приятели заради теб.? ?? ?(както някои клеветнически твърдят, че ние така говорим). На такива осъждането е справедливо.? (Рим. 3.
Б. - Това са безсмислици, както ти самият вече забеляза.
Забелязвам и опровергавам всички безсмислици
Б. - Да обобщим, Римляни 11 глава не подкрепя вашите измислици за специално място на плътския Израел в Новия Завет, а само отрича твърденията, че вече няма никакво спасение за плътския Израел. Тази глава трябва да се разглежда не изолирано - расово-етнически - а в големия контекст на целия Нов Завет, който казва, че само и единствено християните (Църквата) са наследници на Авраам.
Това не е обобщение, а опит за индоктриниране на всички четящи. Както вече добре знаем, целта ти не е да се стигне до истината, а да излезеш прав в очите на всички четящи. Ние не разглеждаме изолирано Римляни 9-11, а я разглеждаме именно в рамките на целия Нов Завет, който започва с еврейско родословие и завършва с ?лъвът от Юдовото племе, който е Давидовият корен? който разчупва печатите на откровението. Разглеждаме ги и в контекста на самото послание до Римляните, което от самото начало напомня, че Исус Христос се роди по плът от Давидовото потомство (рим.1.3) (според теб не е имало смисъл да се казва това) и че божието благовестие е сила за спасение първо на евреина и после на езичника (рим. 1.16)(това е казано в обстановка на еднозначен и равен достъп до евангелието както на евреи така и на езичници и не може да му се припише темпорално значение ? т.е. Бог се откри първо на евреите в СЗ и осле на другите. ?първо на евреина и после на езичника? означава, че е по-лесно да повярват в Исус евреите (ако не са провиденчески закоравени) защото това си е тяхната маслина и те са ?естествени клони?). В този контекст четем Римляни и нямаме проблем с разбирането му.
Б. - Стигаме до въпроса за "присаждането?... И така, към кого са били присадени езичниците? Към плътския Израел или към юдейската Църква? Ако е към юдейската Църква, аз съм съгласен - така или иначе няма разлика между "юдейска" и "неюдейска" църква, има само Църква. Тогава и плътските евреи, за да се спасят, трябва да се присъединят към юдейската църква, тоест Църквата.
За това вече говорих по-горе, кой към кого се присъединява. Не е честно да казваш, че твърдим, че църквата е присадена към плътските (отсечени) клони на Израел. Това е нелепо. Всичко, което имах за цел да покажа, чрез павловата притча за маслината е, че тази маслина ПРИНАДЛЕЖИ на евреите първо и после на нас, което е видно от това че присаждането на евреи към нея е по-лесно според Павел и че тя е наречена ТЯХНА МАСЛИНА. Има ред. И този ред, колкото и неприятно да ти е, е по етнически принцип. Не съм писал аз Библията. Блажен, който не се съблазнява в божия ред, а вярва, че в него има таен и дълбок смисъл.
Б. - ?И тук отново се връщаме на проблема, че, както Слави неволно, но много изящно показа, вашият възглед неизбежно води до извода, че има спасение извън Христос. За да поддържате вашето разграничение юдеин/езичник в Новия Завет, и вашата вяра в специалното място на Израел в Божия новозаветен план, вие трябва да отричате, че Израел ще се спаси само като част от Църквата. Но ако Израел се спаси по някакъв начин извън Църквата, а Църквата е пълнотата на Христос, тогава вие всъщност казвате, че има спасение извън Христос.
Вероятно вие тук най-после ще измърморите, че, хайде добре, Израел ще се спаси като част от Църквата. Но той все още има специално място в Божия план. Тогава остава въпросът, какво специално място, ако единственото им връщане в Божия спасителен план е чрез Църквата? А вие сте загрижени предимно за тяхното спасение, нали?
И така, отговор на въпроса за "присаждането" аз вече съм дал. Само че niki_b отказва да го забележи. ?
Всичко забелязвам. Няма да оставя и една безсмислица без отговор. На най-големите от тях ще отговарям с ирония, както го направих веднъж спрямо теб. Но тъй като моята ирония за теб е като да ти говоря на чужд език и ти не можеш да кажеш после Амин, ще говоря с обикновен език, белким ясно обясненото слово на Бог те докосне. Вече казахме, че спасение извън Христос няма, очевидно е обаче, че самата църква ще получи благодат чрез обръщането на евреите и че при обръщането им вече настъпва края. За какво присъединяване към Църквата тогава може да се говори? Нищо няма да измърморим. Честно и просто ще заявим какво четем в Библията ? Израел да повярва е онова условие sine qua non няма възкресение, няма връщане на Исус, няма виждане на онази благодат в която хората вече няма ?да учат всеки ближния си... защото всички ще Ме познават?. Без да споменаваме нищо за безусловните завети към Авраам (и това ще сторим ако Бог позволи), всичко казано дотук сочи че Израел има доста, доста особено място и в новозаветно време и че самата Църква в НЗ е ожидала обръщането им за да се срещне с Исус.
?Но той също не забелязва и други аргументи на своите противници: ?Отдавна казах, че Църквата е наследник на Бога, обаче държа да отбележа, че е СЪнаследник с народа Израел.? В началото niki_b даде този аргумент не относно Църквата, а относно езичниците в Стария Завет, които станаха част от Израел. Но в хода на дискусията той промени своята дефиниция за Израел - тя вече не е "расово-генетична," а включва физическите деца на всички, които са се обрязали. Следователно, старият аргумент на старозаветните езичници като СЪнаследници вече отпада. Сега се оказва, че не те, а Църквата била СЪнаследник на плътския Израел.
Нищо не отпада. Отпада търпението ми да обяснявам какво съм казал, тъй като постоянно го изкривяваш. Ти винаги всичко изкривяваш човече. Ако кажа, че Израел имат особено място в божия план, ти казваш, че съм казал, че има спасение извън Исус. Ако Еменей каже, че християните ги чака гонение, ти казваш че е ?поборник на обрязването?. Честно ти казвам, че идеално би се чувствал в компанията на еврейски равини ? ще има да си чуруликате. Това което казах за чужденците прозелити в Израел много добре доказа, че когато някой от народите се запознава с Бога лично, това не става за сметка на Израел като народ и че Израел като народ не губи нищо от обещанията си, понеже някой се е срещнал с Бога на Израел. Същото важи в пълна сила и в Новия Завет. Ние познаваме Бога, но това не значи, че Израел губи нещо. Многократно обясних този принцип и показах, че сме свидетели на инклузия в божия народ в СЗ, а в новозаветно време сме свидетели на временна ексклузия на Израел, но не и на заместването му като избран народ
Б. - Добре, но кой библейски стих подкрепя това разделение? Не е ясно. Аз вече цитирах трите стиха в цялата Библия, които съдържат думата "сънаследник," и нито един от тях не изглежда да подкрепя това разделение: "плътският Израел е наследник, а Църквата е СЪнаследник." Навсякъде се вижда, че Църквата е истинският наследник, не само някакъв си СЪнаследник, и навсякъде се казва, че "плът и кръв не могат да наследят Божието царство." Тоест, вярващите, независимо дали са етнически евреи или езичници, са наследници. Невярващите, независимо дали са етнически евреи или езичници, са отхвърлени. Къде точно е стихът, който предполага, че е възможно някой да има наследство в Божието царство без да вярва в Христос и без да е част от Църквата, само заради своя генетичен произход?
Луд умора няма. Гьобелс е казал ?колкото по-голяма е една лъжа, толкова повече ще й повярват хората?. Ако кажем, че niki_b казва, че има спасение встрани от Исус 1. няма да се наложи да разсъждаваме върху Ефесяни 3.6 ? ?че езичниците са сънаследници? ? и 2. ще му се присмеем защо не може да докаже това твърдение с библията. Аз такова хоро не играя.
Б. - ?Разбира се, niki_b отказва да отговори на толкова много очевидни въпроси?
Няма да отговоря на манипулативни въпроси, които изопачават моето мнение. И това ми прави чест.
Б. - Пророчеството в Захария 8 глава започва с въведението, че всичките благословения ще започнат тогава, когато Господ се върне към Сион и обитава сред Ерусалим, и градът се нарече Град на Истината и Святия Хълм.
Абсолютно вярно.
Б. - Niki_b и Emenei настояват, че това ще се изпълни буквално, с плътския Израел и с физическия Ерусалим, и Бог ще обитава на определено географско място на земята. Но това противоречи на очевидните думи на Исус в Йоан 4:19-23, че мястото за поклонение - което също означава ?Божието присъствие" - вече няма да бъде ограничено географски, а ще бъде "в Дух и истина."
Това, че НЕ САМО в Ерусалим ще се кланят на Отца, не значи че в Ерусалим НЯМА да се кланят и НЯМА да се изпълни казаното в Захария.
Б. - Новият Завет никъде не предвижда в бъдещето да има централно географско място на поклонение или на Божието присъствие. Дори Римляни 11 глава не казва такова нещо, независимо как се разглежда. Следователно, не е възможно текстът в Захария 8 глава да бъде тълкуван буквално.
Да, и може би Исус ще се върне в Стара Загора или Париж или в Чешке Пардубице, а не в Ерусалим. Каква е тази истерия срещу географията в Библията? Защо се съблазняваш? Исус дойде ли в Витлеем? Това географско място ли беше? Каза ли ?ДОКАТО не речете ? благословен който идва в господнето име? говорейки на жителите на Ерусалим? Кой тогава ще изрече тези думи и къде? Освен това ти нарочно НЕ ИСКАШ да прочетеш Захария осем, твоята херменевтика в случая ако беше поне тази на джентри щеше да е добре, но тя е някаква смесица от постмодернистко ?readers response? и тотален деконструкционизъм (казваш, че християнската интелигенция ни четяла и затова пиша това за тях, а не за теб, за теб е достатъчно и това, което следва). Колкото и да слагаш в ?болд? че не може Захария осма глава да се тълкува буквално, ти трябва да ни я изтълкуваш преобразно за да се съгласим с теб. И тъй ако в Захария осма глава не става дума за истинския физически земен Ерусалим, а за небесния такъв, кажи ми по какъв начин Бог се ?ВРЪЩА? в него ? Това само за начало. Всички останали стихове просто те убиват с конкретиката си.
Б. - Нещо повече, Захария 8 глава обещава възстановен (Нов) Ерусалим. Но Новият Завет никъде не казва, че Новият Ерусалим ще бъде физически град от буквални камъни и тухли, нито говори за физическия Ерусалим като "Нов Ерусалим."
Ето пак манипулираш. Онова (Нов) е манипулацията ти. Ерусалим в Захария осем не е новият Ерусалим от Откровение. И все ми се струва, че ти добре знаеш това.
Б. - Новият Завет категорично твърди, че Новият Ерусалим е Невястата на Христос, Църквата. Единствената цялостно пророческа книга в Новия Завет, Откровение, показва ясно това. Следователно, ако приемем, че пророчеството в Захария 8 глава се отнася за Новия Завет, то трябва да бъде тълкувано символично, за Църквата и за установяването на Христос като Глава на Църквата и Цар на света.
Да, новият ерусалим е различен от физическия. Браво на теб, как ме обори само. Казваш ?ако приемем, че пророчеството в Захария 8 глава се отнася за Новия Завет? ? да, но когато го и евреите ратифицират този НЗ и тогава ще се сбъдне ?ВРЪЩАНЕТО? на Бог към описания в Захария Ерусалим. Ти обаче несъзнателно ръсиш каквото ти падне ? ?ако приемем, че пророчеството ... се отнася за Новия Завет, то трябва да бъде тълкувано символично?. Има много пророчества отнасящи се до НЗ, някои от тях са за идването на Месия. Той обаче, доколкото ни е известно дойде доста несимволно, а има наглостта да дойде точно в Палестина, и то точно като човек, и то точно в Витлеем ? човек би казал, че не е разбирал, че пророчествата с географска конкретика са символни по презумпция ! хехе. Виж сега е момента да те питам как решаваш, кое пророчество трябва да е символно и кое не, но няма да го направя, защото ще ми върнеш същия въпрос, на който аз вече отговорих между другото, но тъй като богословката ти потентност не стигна за да разбереш херменевтичните ми принципи ти ги подмина с мълчание. Затова всичко, което искам от теб е да ми отговориш, как Бог се ?ВРЪЩА? в този небесен, според теб, Ерусалим? Е, ако после обясниш и какви са тези символни баби и старци по символни улици и със символни тояги в ръце, няма да е лошо.
Б. - Бог говори не на плътския Израел, а на вярващите в Израел, и ги уверява, че физическото унищожение на плътския Израел и Ерусалим не е краят, а Бог ще възстанови Ерусалим и Юда, но не в техния плътски вид, който беше само сянка, а в техния истински, духовен вид, Църквата.
На това му викам « name it, claim it ». Пак ще кажа (за четящите интелигентни християни, не за теб), че това е истинска постмодернистка херменевтика, с отенъци на деконструкционизъм ? тотално разваляне на текста и последващото му претворяване според читателските чувства и емоции извикани от прочита. Сега за теб ? ако не можеш да покажеш символното значение на Захария осем, нямаш моралното право да ни караш да ти повярваме.
Б. - За това свидетелствува и Евреи 11 глава, където се казва, че старозаветните вярващи не търсеха физически град, а духовния град на Църквата. Тоест, дори старозаветните вярващи не са очаквали буквалното физическо изпълнение на пророчествата, ако вярваме на Евреи 11 глава.
Аха. Виж сега какво се получава от Евреи 11.9,10 според теб ? ?С вяра се засели в обещаната земя като в чужда, и живееше в шатри, както и Исаак и Яков, наследниците заедно с него на същото обещание. Защото очакваше Църквата.? Добре, а Давид не очакваше ли Църквата? Защо тогава не живееше в шатра? А Самуил? А Даниил? А пророците? Всички са живели в палатки, защото са очаквали църквата !!?? Очевидно не можем да свържем търсенето на божия вечен град с живеенето в шатри (защото именно това прави, според теб, Евреи 11.9,10, където се казва ? ?живееше в шатри ЗАЩОТО? ? и това ако не е причинноследствена връзка!). А ето и правилното разбиране на стиха ?
Авраам не се седантеризира, защото очакваше Бог да изпълни обещанието си да му даде тази земя, която за момента беше ?като чужда? за него, това именно беше зданието което търсеше ? изпълнението на обещанията. Всяко друго обяснение ще доведе старозаветните светии от непатрирахово време да не са очаквали божия вечен град, защото не са живяли в шатри. Моралният извод за нас е, че не бива да задържаме умовете си в този свят, трябва да сме ?пришълци и чужденци? в него, докато ?беззаконието на аморейците? в него дойде до края си и Бог не ги унищожи и даде на нас да управляваме, както стори с Исус Навиев (тук малко постимилениалния възглед диша прахта на Авраам, който едва се спазари да купи (!) една пещера). Мои сей защо не търси вечния град, а поведе евреите към Ханаан??
Б. - Но нека да продължим със Захария 8 глава. Захария 8 е в контекста на . . . кое? Разбира се, на Захария 7 глава. Захария 7:14 казва следното: ?Но ще ги разпръсна като с вихрушка между всичките народи, които те не познаваха?
1. Не можеш да докажеш, че Захария осем е в контекста на Захария 7. Служението на Захария се простира върху много години, не можеш да кажеш кой текст е даден наведнъж ? или може би мислиш, че една хубава утрин Захария е седнал и е написал цялата книга. Виж началото на 1 и 7 глави за справка. Виж и 9 глава. Просто не бива да хвърляш някакви недоказани презумпции ... иначе си прав -
2. Осма глава наистина е в контекста на 7 глава. Хехе. Захария говори за разпръскване между всичките народи, ?КОИТО НЕ ПОЗНАВАХА?, т.е. доста далеч от Палестина. В този смисъл може и да не става дума за папуасите, които по онова време сигурно не са съществували, но няма причина да бъде тълкуван този стих алегорично. Просто няма такава причина. Бог на страшно много места казва, че ще ги разсее между всичките народи. Аз вярвам на Бог и словото му и ти си последният когото ще послушам за това, че думите на Бога не значели това, което казва Той.
Б. - А какво правим с 3 Царе 4:34, където се казва, че от "всичките народи" идваха царе да слушат мъдростта на Соломон? И от народите на остров Огнена Земя?
На огнена земя по онова време не е имало народ (1000 години преди Христа), докажи обратното. На това твоето се вика argumentatio ex nihilo т.е. нещо като ?марсианците не са високи, значи са ниски и смугли хора?. Първо докажи, че е имало жители на огнена земя и после кажи, че не са дошли в Ерусалим при Соломон. Аз от моя страна мога да изброя до един тогавашните народи около Израел, ЗА КОИТО Е ЗНАЕЛ ЛЕТОПИСЕЦЪТ ! Китайците не са били познати на летописеца. Захария обаче е пророк ? той говори ОТ БОГА, той не записва събития, а ЧУВА глас от Бога, който му казва ?Но ще ги разпръсна като с вихрушка между всичките народи, които те не познаваха?.
Б. - А какво правим с 1 Царе 8:5, 20, където се казва, че всичките народи били имали цар, който да ги съди, а знаем, че по това време е имало доста народи, чието управление е било някаква форма на република или дори пряка демокрация? А какво правим с 1 Лет. 14:17, според който Господ нанесе страх от Давид върху "всичките народи"? Как ли ги е тресяло от страх зулусите или ирокезите, а? Ами среброто и златото, което Давид е отнел от "всичките народи" в 1 Лет. 18:11? А Езекия, който се възвеличи пред "всичките народи" (2 Лет. 32:23)?
Да, и тук става думи за летописците в Израел. И свидетелството им е напълно коректно и честно в рамките на познатото тям. Да се екстраполира това върху директното слово на Бога при Захария е нахалство.
Б. - И разбира се, върхът на буквалистичното безумие се вижда ясно в Исая 2:2, където се казва буквално, че "всичките народи ще се стекат" на хълма Сион. И така, ако трябва да тълкуваме този стих буквално, трябва да очакваме всичките няколко милиарда човешки същества на земята да се притиснат едно в друго на тясното хълмче в единия край на Ерусалим.
Хехе. Пише ?всичките народи?, не пише ?целите народи? божидаре. В ООН всичките народи решават съдбините на политическото бъдеще на планетата. Как така всичките народи? Чрез представителите си божидаре ! И сега следва върха на богословието ти -
Б. - ?Очевидно, "всичките народи" в Захария 7 и 8 трябва да се тълкува символично. Следователно, не само буквалното тълкуване на Захария 8 глава не е задължително, то е напълно невъзможно.?
Да приемем, че ?всичките народи? не е точно ?всичките народи?, а ?много народи?. Ок приемаме го. И оттук според теб следва, че се променя цялото послание на Захария 7 и осем? Дори заявяваш, че след като ?всичките народи? не значи ?всичките народи?, а сигурно само ?много народи? (без да си го доказал) буквалното разбиране на тези глави е ?напълно невъзможно?. ХАХАХАХА. Ето това е богословие ! Виж Божидаре, давам ти пример ? в изречението ?Капнал съм от умора (например да обяснявам на божидар)?, глаголът ?капвам? не може да се разбере буквално, защото аз не съм вода, нито праскова да капя, и след като не може да е буквален, то според теб, това изречение значи, че човекът който го казва въобще не е уморен, а напротив значи че е заявява за себе си, че е течност или зрял плод!!! хехехехехехе. Смешен.
Б. - Но да продължим нататък със Захария 8 глава. По-точно, с контекста на Захария 8 глава. Niki_b пита риторично: "Кога е станало това?" Захария 6:12-13 му отговаря: ?Ето мъжът, чието име е Отрасъл; Той ще израсте от мястото си, и ще построи храма Господен. Да! Той ще построи храма Господен; и като приеме славата, ще седне на престола си като управител; ще бъде и свещеник на престола си;?
За кого се отнася този текст? Аз смятам, че се отнася за Христос и Неговото идване. Така мислят и апостолите. Така мисли и Ранната Църква. Христос също мисли така, защото каза, че да три дни ще изгради Храма - и очевидно говореше за Своето Тяло, а неговото Тяло е Църквата. Тоест, единствено символичното тълкуване на пророчеството на Захария може да има истински смисъл; буквалното противоречи на текста.
Ооооооооооооооооооооооооох. ?Пази Боже слЕпо да прогледа? е казал Алеко. Хубаво го е казал. И аз и Еменей показахме как може едно пророчество да се разцепи на две по средата на изречението ? Исая 61.1,2 и Лука 4.18,19, където буквално след запетаята в Исая 6.2а Исус спира да цитира Исая. Сега ти искаш да ти повярвам, че след като осма глава е след 6-та значи се е изпълнила заедно с изпълнението на един стих от 6-та глава. Оставям те за сеир на интелигентните читатели.
Б. - Можем още да продължаваме да показваме от текста в Захария, че не е възможно това пророчество да се отнася буквално за плътския Израел и за физическия Ерусалим.
Знам че всичко можеш да покажеш. Je me marre tres bien moi, continue !
Б. - На някои места буквалното тълкуване достига до смехотворни изводи, както могат да се уверят сами онези, които се направят труда да го прочетат внимателно и се опитат да приложат буквалистична херменевтика. Но аз ще спестя място и ще продължа нататък.
Не спестявай място, моля те.
Б. - По-горе показах, че когато тълкуват Римляни 11 глава, Emenei и niki_b нарушават един основен принцип на библейското тълкуване: Всеки текст се тълкува в контекста на цялостното послание на Библията, а не самостоятелно като изолиран текст.
Амин така е. Само че ние не го нарушаваме и ти не можа да го докажеш.
Б. - Техният проблем в буквалистичната херменевтика на Стария Завет идва от това, че те нарушават друг основен принцип на библейското тълкуване: Новият Завет тълкува Стария Завет. Emenei и niki_b вземат отделни текстове от Стария Завет, и без да се допитат до Новия Завет, започват да тълкуват: "Аха, тук се казва Ерусалим, следователно е физическият Ерусалим, защото тука точно този текст не ни казва, че трябва да се тълкува алегорично."
Абсолютно винаги съм се допитвал до Новия Завет. И това всеки, който е чел моите постинги знае твърде добре. И ти също го знаеш.
Б. - Правилният начин на тълкуване на пророчеството е следният: Ако Новият Завет заявява, че Новият (възстановеният) Ерусалим е Църквата, следователно трябва да тълкуваме всички старозаветни пророчества за възстановяването и обновяването на Ерусалим като отнасящи се за Църквата. Или още: Ако Новият Завет казва, че Църквата е единственият истински наследник на Авраам, тогава всички обещания към Авраам в Стария Завет се отнасят само и единствено за Църквата.
Новият Завет заявява, че Израел не е оставен и забравен от Бога, но че запазва обещанията си и има специално място в божия план. Колкото до земята на Израел и най-върлите претеристи и последователи на заместническата теология признават, че има поне 4 пасажа в Стария Завет, които ясно показват, че стане ли дума за Израел, става дума и за земята на Израел и че щом стане дума за въстановяване на Израел, става дума за въстановяването му В ЗЕМЯТА ИЗРАЕЛ. Ето един такъв текст е Исая 62.4 ? ?Няма вече да се наричаш оставен, нито ще се нарича вече земята ти пуста; но ще се наричаш благоволение Мое е в него, и земята ти венчана; защото Господ благоволи в тебе, и земята ти ще бъде венчана? ? забележи, където и да се споменава възстановяване за Израел се говори И ЗА ЗЕМЯТА на Израел. Не е лошо. Никак даже. Излишно е да доказваме в случая, че ако народът бива възстановен в земята Израел и Ерусалим е в сметките.
Б. - Затова и niki_b говори несмислени неща като тези: "Апостолите бая пердах изядоха по гръцките градове, а народът Израел (този текст красноречиво говори за НАРОДЪТ ИЗРАЕЛ и няма никакъв шанс да бъде екстраполиран върху църквата) НИКОГА досега не е бил предмет на благословение (Зах. 8.13) ! Вашите разсъждения имат тенденцията да се осуети това пророчество и да отнемете особеното място на Израел.? Както видяхме, този текст не говори чак толкова "красноречиво" за плътския Израел, колкото на niki_b му се иска.
Както видяхме (драги зрители! ? абе божидаре кога ще престанеш с тая поза?!) текстът в Захария говори точно за Израел до доказване на обратното.
Б. - Но алегоричното тълкуване съвсем ясно обяснява защо плътският Израел никога не е бил "предмет на благословение": Просто Бог никога не е предвиждал това пророчество за плътския Израел, а за Църквата.
НЕ ! Алегоричното тълкуване не може да обясни как ?духовният Израел? (църквата т.е.) е бил в един момент предмет на ПРОКЛЕТИЯ (според текста в Захария осем.13) и