
По принцип евангелските вярващи знаят малко за Достоевски, така че очаквам тази тема да се подхване повече от източните вярващи в този форум - Теолог, Падрето и Портос. Пък и източните вярващи смятат Достоевски и неговите литературни постижения за продукт на цивилизацията на източното християнство, твърдение, което само по себе си е доста спорно, но за целите на тази дискусия няма смисъл да го оспорвам. (Направих това на друго място.)
Та ето какво ме интересува:
Достоевски съвсем правилно отбелязва, че западането на християнството ще доведе социализма и комунизма както в политическата власт, така и в общата идеология на хората. Всъщност, точната позиция на Достоевски е, че социализмът е следствие от атеизма, логичният край, към който атеизмът води в областта на обществените взаимоотношения.
Дотук добре. Аз съм съгласен с това. Когато "връзката с Бога бъде прекъсната" (цитат от Достоевски), човекът търси нов бог, който не е трансцендентен, а земен. Но той трябва да съдържа всички характеристики на истинския Бог - всемогъщ, всезнаещ, всеприсъстващ и така нататък. Най-близо до тези характеристики е земната институция на държавата, и когато хората изоставят Бога на Библията, те започват да изграждат Вавелова кула, и тази Вавелова кула е тоталната държава. Вместо Бога, тя се грижи за всичко, обучава децата, грижи се за бедни, стари, мързеливи, насрани и така нататък. Голямата война в обществото е между християнството и социализма, между Мойсей и Фараона, между Авраам и Нимрод, между Христос и Цезар, между всемогъщия Бог и обожествената институция на държавата.
Но когато Достоевски обръща поглед към конкретните общества, в които намира тези тенденции, той предсказва това да се случи в Западна Европа. Той започва своето предвиждане за възхода на социализма със следните думи:
Достоевски продължава като описва социализма като източник на бъдещите беди на човечеството. Той очевидно свързва появата на социализма с "чудовищния образ," под който Христос е представен в западното християнство. Но никъде Достоевски не показва с нито една дума, че същата заплаха от социализъм очаква и неговия собствен народ.
Сега, повече от 150 години след като Достоевски пише тези редове, всички знаем, че точно народът на Достоевски, който според него е "богоносец" и "христоносец," попада първи под ударите на комунизма, и когато това става, се оказва, че руският народ няма никакви съпротивителни сили, духовни, морални или емоционални, да се противопостави на "въплътения атеизъм." А Западът, който Достоевски непряко обвинява в атеизъм, остава дълго време имунизиран против социализма. А Съединените Щати, които всички източни апологети направо определят като "меркантилни и атеистични," в плен на "рационалистична религия," се оказват най-устойчиви на заразата на социализма.
Въпросът ми към източните вярващи е:
Защо Достоевски греши? Кое прави гениалният писател и психолог да допусне такава очевидна грешка? Кое е това в източното мислене, което прави източните апологети неспособни да преценяват правилно историята и обстоятелствата? Кое ги прави толкова очевидно нереалистични в техните очаквания за бъдещето, и толкова непрактични в обществената дейност?
Хайде, Теолог, Падре и Портос. Това е въпрос, по който сериозно трябва да се потрудите. Може би в отговора ще има нещо ценно за вас.
[ Това съобщение беше редактирано от: bojidar on 2004-11-25 10:46 ]
Та ето какво ме интересува:
Достоевски съвсем правилно отбелязва, че западането на християнството ще доведе социализма и комунизма както в политическата власт, така и в общата идеология на хората. Всъщност, точната позиция на Достоевски е, че социализмът е следствие от атеизма, логичният край, към който атеизмът води в областта на обществените взаимоотношения.
Дотук добре. Аз съм съгласен с това. Когато "връзката с Бога бъде прекъсната" (цитат от Достоевски), човекът търси нов бог, който не е трансцендентен, а земен. Но той трябва да съдържа всички характеристики на истинския Бог - всемогъщ, всезнаещ, всеприсъстващ и така нататък. Най-близо до тези характеристики е земната институция на държавата, и когато хората изоставят Бога на Библията, те започват да изграждат Вавелова кула, и тази Вавелова кула е тоталната държава. Вместо Бога, тя се грижи за всичко, обучава децата, грижи се за бедни, стари, мързеливи, насрани и така нататък. Голямата война в обществото е между християнството и социализма, между Мойсей и Фараона, между Авраам и Нимрод, между Христос и Цезар, между всемогъщия Бог и обожествената институция на държавата.
Но когато Достоевски обръща поглед към конкретните общества, в които намира тези тенденции, той предсказва това да се случи в Западна Европа. Той започва своето предвиждане за възхода на социализма със следните думи:
Quote: |
Когато католическото човечество се отвърна от чодевищния образ, в който Христос им е бил представен, тогава след много години на протести . . . в крайна сметка в началото на този век (моя бележка: 19 век) се появяват опити да бъдат уредени нещата без Бога и без Христос. |
Достоевски продължава като описва социализма като източник на бъдещите беди на човечеството. Той очевидно свързва появата на социализма с "чудовищния образ," под който Христос е представен в западното християнство. Но никъде Достоевски не показва с нито една дума, че същата заплаха от социализъм очаква и неговия собствен народ.
Сега, повече от 150 години след като Достоевски пише тези редове, всички знаем, че точно народът на Достоевски, който според него е "богоносец" и "христоносец," попада първи под ударите на комунизма, и когато това става, се оказва, че руският народ няма никакви съпротивителни сили, духовни, морални или емоционални, да се противопостави на "въплътения атеизъм." А Западът, който Достоевски непряко обвинява в атеизъм, остава дълго време имунизиран против социализма. А Съединените Щати, които всички източни апологети направо определят като "меркантилни и атеистични," в плен на "рационалистична религия," се оказват най-устойчиви на заразата на социализма.
Въпросът ми към източните вярващи е:
Защо Достоевски греши? Кое прави гениалният писател и психолог да допусне такава очевидна грешка? Кое е това в източното мислене, което прави източните апологети неспособни да преценяват правилно историята и обстоятелствата? Кое ги прави толкова очевидно нереалистични в техните очаквания за бъдещето, и толкова непрактични в обществената дейност?
Хайде, Теолог, Падре и Портос. Това е въпрос, по който сериозно трябва да се потрудите. Може би в отговора ще има нещо ценно за вас.
[ Това съобщение беше редактирано от: bojidar on 2004-11-25 10:46 ]