Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Вяра > Да поговорим за исихазъм
Пускам темата без предварителен коментар,за да не задавам хода на дискусията.Интересно ми е вие какво ще кажете по въпроса...
?????????????????????????????????????????[addsig]

Портосе,

Ако не държиш само православни да участвуват добре е да кажеш за какво става въпрос, а не всеки път да ти се правят забележки.

Не си мисли, че си много интелегентен по този начин и да правиш коментари за други, че виж ти, не били такива.

[addsig]

[ Това съобщение беше редактирано от: Jacob on 2004-11-01 08:28 ]

Moje li 4ovek v srednovekovieto da se vurne? - tova e vuprosut

Исая 40:31

Не само чакай, но търси!

[ Това съобщение беше редактирано от: doksadzo on 2004-11-02 01:22 ]

Ето моето разбиране. Излиза от заповедта 'непрестано се молете'. Идва от идеята че може да се психически духовно интернализира молитвата 'Господи Исусе спаси нам', и чрез систематияно повтаряне на молитвата тя да стане част от същноста ти. До мига в които живота ти се превърне в тази молитва и поведението ти се превърне в израз на плодовете на това смирение. Тази концепция излязла от контекста може наи добре да се забележи в повеста на Салинджер "Франи и Зоуи". Но Протос със сигурноста знае повече за нея.

Isiahstite sa kato budistite,kato monasite v Tibet,iztezavat telata si kato ne yadat,spayat na gola ,stydena i neravna zemya, izolirat se ot horata i povtaryat "Гospodi spasi nam" kato mantra.Imat mnogo golyamo vliyanie poly4eno ot isto4nite religii i praktiki za6toto isihazmut se e rodil na Iзток.Трябва да си дадем равносметка ако така се 4увства Портос.

Аз си мисля, че доста опростявате нещата. Исихазмът е повече от това. Исихазмът може да се смята за вид "петдесятно-харизматично" течение в източната църква, макар и не задължително с всички характеристики.

За да подкрепя това, ще ви препоръчам да прочетете някои писма на един виден деец на "исихасткото съживление," за което говори Портос, Теофан Затворник:

http://www.pravoslavie.domainbg.com/06/teofan_zatvornik/pisma_do_teodosij_karulski.html

Ще откриете много прилики с петдесятно-харизматичния дух в много съвременни протестантски църкви. Определено Джон Уесли с неговите "devotions" може да се гордее с някои от духовните методи на Теофан. Освен това интересно е забележите и заглавията на книгите на Теофан, които толкова силно приличат на петдесятни заглавия:

Духовният живот и как да се настроим към него
Пътят към спасението: Учебник за духовно преобразяване
Да обърнем сърцето си към Бога
Запалване на Божествената искра: Поучения как да запазим духовната ревност

Паисий Величковски, който превежда на руски една стара исихастка творба, Филокалия (на руски, Добротолюбие), слага началото може би на най-силното духовно съживление в славянския свят. За съжаление, като гледаме назад към това съживление, можем да кажем, че също както петдесятно-харизматичното съживление, нео-исихазмът започнат от Величковски поставя толкова голямо ударение върху личното преживяване, че последствията от него са почти пълно пренебрегване на обществената етика. А това по презумпция поставя източната църква в ръцете и на милостта на Цезаря.

Исихазмът не е нещо, което можем да сравняваме с будизма, защото исихазмът в никакъв случай не споделя безличностния мироглед и психология на будизма. Патриарх Евтимий, виден исихаст, провежда една от най-обширните лингвистични реформи в черковнославянския език, за да стане той разбираем за хората. Много ми е трудно да си представя един будист да се захване с такава задача, а аз познавам будизма доста добре. Будистът се потапя в сричките, не в значението; познаването на значението е твърде личностно, излизането от значението на думите и оставането в звука е истинската будистка психология. Обратното, исихастът ще ви каже, че ако не осъзнаваш смисъла на молитвата, тя не само не помага, а вреди.

Нещо повече, може да се каже, че исихазмът частично спасява източната църква от прекален будизъм. Без исихазма източната църква е обречена на все повече потапяне в ритуали, традиции, външна показност; потапяне в "сричките." Именно исихазмът носи смисъл на молитвите, думите, изреченията.

За съжаление, както вече казах, при всички добри характеристики на исихазма, той е типичен пример за погрешно насочено движение. Исихазмът не дава истинска дефиниция на проблемите на източната църква. Може да се каже, че въпреки огромната си активност, исихазмът е повече реакция, отколкото съживително движение - също както петдесятното движение е повече реакция в началото, отколкото съживително движение. Но докато петдесятното движение, имайки реформистки корени, все пак търси своето лице на съживително движение, исихазмът застива на място. Той не търси цялостен мироглед, не търси истински дефиниции на проблемите, не търси истински решения на проблемите, не търси да обхване цялата дейност на човека, на църквата и на обществото. Идеологически исихазмът е странна шизофрения от духовен индивидуализъм съчетан с институционален колективизъм - тази шизофрения е много опасна, защото почти винаги води до диктатура и политическа тирания в обществото.

Bojo,za6to ne hvurli6 pogled kum malkata "Psihologiya na molitvata" 1 glava.[addsig]

и преди съм слагал това тук

Франи Глас -св. Тройца и исихастката

повече ме интересува исторята зад този надпис от църквата св. Троица в Банско

Св. Троица в Банско

Харесва ми идеята за причастност към "нетварните Божествени енергии".Харесва ми разграничението,което исихастите подчертават между Божията Същност и Божието действие,как съчетават Неговата трансцедентност с всеприсъствието Му,харесват ми идеите им за свещенството и отговорността на всички вярващи(исихията е състояние на ума,цялостна нагласа,а не набор от практики,приложими само в манастирски условия),за вътрешния и външния култ...
Без исихасткия синтез,да сме затънали в необратимо идолопоклонство.
Но аз не знам достатъчно по въпроса.
Имате ли идея какво ще да е това "политически исихазъм"???[addsig]

Джакоб написа:
"Не си мисли, че си много интелегентен по този начин и да правиш коментари за други, че виж ти, не били такива."

Аз не си мисля,че съм много интелигентен,а съм сигурен в това-питай който искаш.Но това не бива да те комплексира-яж риба(фосфора помага),гълтай таблетки със селен.Ако не се получи-ходи на фитнес-по умен няма да станеш от фитнеса,но поне няма да смея да ти казвам,че си глупав.[addsig]