Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Християнство > Бог да ви поживи доктор Лютер
Никому неизвестния немски доктор по богословие изпараща писмо на великия Еразъм,в което оспорва становището му по въпроса за отношението между благодатта и свободата на човешката воля в спасението и обожението на човека.Еразъм му отговаря с пространен трактат,озаглавен:"За свободата на волята".Лютер събира съратниците си на "матине" и коментира отговора на Еразъм:"Докато си бършех задника с някои книги,попадна ми и тоя трактат..."
Преди да подскоюим като ощипани девици,нека обърнем внимание на един знаменателен текст,излязал под перото на св.ап.павел:
1Коринтяни 2:14,15
"Душевният човек не възприема онова, що е от Божия Дух: за него това е безумство; и не може да го разбере, защото то се изследва духовно.Духовният пък изследва всичко, а него никой не изследва."
Да добавим и пример към принципа:
Исая 20:3,4
"Тогава рече Господ: Както слугата Ми Исаия е ходил гол и бос три години за знамение и предвещание против Египет и против Етиопия,така асирийският цар ще отведе египтяните в плен и етиопяните в заточение, млади и стари, голи и боси, и с голи задници за срам на Египет."
Ау!Какъв невъзпитан Бог!Сигурно,защото е бил евреин...

Ако сте зачерви ли бузите,значи е време да минем по същество.Още с първото библейско пророчество Бог задава ключова парадигма в осмислянето на световната история:
Битие 3:15
"и ще всея вражда между тебе и жената, и между твоето семе и нейното семе; то ще те поразява в главата, а ти ще го жилиш в петата."
Не!Тук не се говори само за живота,смъртта и възкресението на Божия Син,тук е маркирана една златна нишка,една ключова парадигма,както вече я нарекохме,във философския прочит на историята.Две групи хора,назовани поименно в шестата глава(2 стих)-Божиите(чрез Ева,предобразяваща и Богородица и Църквата)потомци и Човешките потомци,чиито конфликт започва още в четвъртата глава с първото братоубийство.На вторите,които искат смъртта Му,говори и Спасителя в Йоан 8:44,наричайки ги деца на дявола.
Днес,когато четем историята на Древен Израил,гнусливо потръпваме,срещайки Божествени заповеди от типа:"Избий мъжете,жените,децата,старците...да не пропуснеш и...кучетата им..."Предпочитаме да се лигавим с фрази като "Кроткия и благ Иисус",още малко и Исусчо ще Го кръстим,забравяйки,че Иисус означава "Яхве е Спасител".Да-Същия Яхве,Който спасавя,но и Който погубва!



[addsig]

Ако приемем ранното авторство на Апокалипсиса(т.е.,че той се явява първата концептуална мисионска програма на древната Църква),още повече,ако приемем хиастичната структура на същата тая книга,чийто център намираме в 12 глава(и по-добре да я приемем,защото досега не е измислено нищо по-приемливо),ще си паднем на мястото и ще градим върху добра библейска херменевтика.
Прочее,какво ни казва Апокалипсиса?:
Апокалипсис 12:7-11
"И стана война на небесата: Излязоха Михаил и неговите ангели да воюват против змея; и змеят воюва заедно със своите ангели;обаче, те не надвиха, нито се намери вече място за тях на небето.И свален биде големият змей, оная старовременна змия която се нарича дявол и сатана, който мами цялата вселена; свален биде на земята, свалени бидоха и ангелите му заедно с него.И чух силен глас на небесата, който казваше: Сега дойде спасението, силата и царството на нашия Бог и властта на Неговия Христос; защото се свали клеветникът на нашите братя, който ги клевети денем и нощем пред нашия Бог.А те го победиха чрез кръвта на Агнето и чрез словото на своето свидетелствуване; защото не обичаха живота си до толкоз, щото да бягат от смърт."
Посланието на св.Йоан Богослов е очевидно-той насърчва църквите в битката,битка,за която говори и св.ап.Павел в Ефесяните:
Ефесяни10-19
"Прочее, братя мои, усилвайте се в Господа и в мощта на силата Му;облечете се във всеоръжието Божие, за да можете устоя против дяволските козни,защото нашата борба не е против кръв и плът, а против началствата, против властите, против светоуправниците на тъмнината от тоя век, против поднебесните духове на злобата.Заради това приемете Божието всеоръжие, за да можете се възпротиви в лош ден и, като надвиете всичко, да устоите.И тъй, стойте, като си препашете кръста с истина и се облечете в бронята на правдата,и обуйте нозете си в готовност да благовестите мира;а над всичко вземете щита на вярата, с който ще можете угаси всички нажежени стрели на лукавия;вземете и шлема на спасението и духовния меч, който е Божието слово;с всяка молитва и просба молете се духом във всяко време и старайте се за същото това с всяко постоянство и молба за всички светии и за мене, та, като отварям уста, да ми се даде слово, дръзновено да възвестявам тайната на благовестието..."

"Да-казват ни двамата светители-светът е бесен,дяволът е разгневен,по човешки погледнато ние сме пътници...Но Словото ни открива,че сме победители,че сме призвани да царуваме с Христа 1000 години:
Откровение 20:4
"И видях престоли и седналите на тях, на които бе дадено да съдят; видях и душите на обезглавените заради свидетелството Иисусово и заради словото Божие, и ония, които се не поклониха на звяра, нито на образа му, и не приеха белега на челото си и на ръката си. Те оживяха и царуваха с Христа през хилядата години..."
Разбираме още-дяволът е разоръжен:
Колосяни 2:13-15
"И вас, които бяхте мъртви в греховете и в необрязването на плътта си, Той оживи заедно с Него, като ви прости всички грехове;а това стана, като Христос заличи с учението съществувалото за нас ръкописание, което беше против нас и което Той взе от средата и го прикова на кръста;като отне силата от началства и власти, Той ги явно изложи на позор и на кръста възтържествува над тях."




[addsig]

Колко е категоричен Тертулиан в "Апологията"си.Превъзходството,което демонстрира е впечатляващо.Каква разлика с уклончивите лиготии на "новите апостоли"-"Ама вижте сега,колко хубаво би било да не ни се подигравате.Да,има някои неща във вярата ни,дето са смешнички,ама ако почакате три минутки,ще ги зачеркнем или поне ще ги гримираме..."
Тертулиан заявява:"Без нас вие сте нищо,обречени сте,пътници сте за ада...Превзехме всяка ваша крепост,пленихме разума и съвестта ви,академиите,патрициите...Кръвта на мъчениците е семето на Евангелието!",с еретиците е още по-безкомпромисен:"Даже не си въобразявайте,че имате право да цитирате Свещените Писания или да наподобявате Тайнствата ни!Въпрос на време е да ви отнемем възможността да спекулирате и паразитствате..."[addsig]

Какво ни даде и какво ни отне св.Константин,първия император християнин?Даде ни мир и възможност да изясним догматиката,утвърди на ново ниво имиджа ни.Но ни отне предизвикателството.Източната Църква реши,че духовната и власт над умовете и сърцата е гарантирана,по-късно се успокояваше с мисълта,че поне не й пречат,а днес се чувства предадена,излъгана и застрашена:"Управниците измениха на Евангелието!Ще се оттеглим да си духовнеем по манастирите.Всички ни мразят,никой не ни разбира..."-станахме хрантутници на полуатеистично изволение,щастливи сме,когато някой силен каже,че е"православен атеист",Църквата се държи като държанка-забавлява развратните глупаци със скъпите си тоалети,без да разбира,че са й подарени с цената на Божията кръв.
По щастливо стечение на обстоятелствата Запада остана без Кесар.Църквата там се научи да преодолява предизвикателствата,да се бори,да задава парадигмите,да санкционира светските управници.Но днес(след моралния банкрут на държават)тя не може да се справи с хегемонията на медиите,с модата,с Холивуд,с Бриджид Бордо и феминистките:"Хайде да обявим Иисус за рок-звезда,хайде да ръкоположим жени презвитери и педерасти за епископи,че да не ни се сърди Майкъл Джексън..."[addsig]

Как се следва Божията воля?Като Иисус Навин-без уговорки и особени мнения-благочестието е покорството,защото Бог и Закона Му са неделими-няма праведност,без откровение,няма благочестие без Бог.Ако Той каже,че черното е бяло,значи вали черен сняг.
Нека спрем да се молим на неверниците за добронамерен дебат,нека ги оставим без алтернатива.Ще каже някой умник:"Тогава по какво се различаваме от исляма?!"По методите се различаваме-те режат глави,ние режем души."Ама това е агресия!!.."Да.агресия е,но аз няма да се моля на травестити и светотатци,питат ли ме за Евангелието,им казвам:'Вкуси и ще разбереш.Повярвай и ще видиш..."

Крайно време е за библейски и светоотчески икуменизъм...Искате да дрънкаме за любов и толерантност?Нося ви цяла буца с любов,ни...на върха на ножа си...[addsig]

..............................................
Към всички участници:
Харесвам си постингите,затова забранявам да ги коментират глупчовци [addsig]

аферим машалах бабо, това да не ти е нотепад[addsig]

Богоизбрани,
Не мога да си обясня какво ще рече "нотепад",но интуитивно усещам,че пак си низпослал някоя простотия и си я маскирал със странна дума,за да не ти я изкарам през носа...[addsig]

Протос понже ми е трудно да свържа всичко което изписа може ли поне да изясниш следното, що разбираш под

Quote:
светоотчески икуменизъм.



После за жоиственоста. Явно призоваваш по скоро да не сме духовни мекотели и да се хвурляме във всеки духовен двубои с иноверците без мекошавие. Така те разбирам поне. Не казваш обаче това дали трябва да е постоианата ни настроеност. Или мислиш сега е такова време изисква такива хора. Аз немога да добавя че пасифизма и без това се оказва само историческа аномалия в христианството. Това че е характерен например за някои протестански деноминации е обяснимо понеже пасифизма е историческа тенденция на евангелизма края на 19 до средата на 20ти век, преди комунизма да залости врати и спре прилива на нови идеи от запад. Така обиасниявам и факта че конгрешаните в българия се борят за освобождението на България очастват в Сръбско-Българската, 2те Балкански и 1вата Световна война след което са пасифисти и до днес. 2рата Световна е единствения период когато Българското правителство не изпраща протестанските пастори на война превилегия която православните служители винаги са имали.

Друг пример в Америка Божите църкви и Асамблеи на Бога са пасифисти през 1вата световна и променят възгледа си след това. Докато тези деноминации са пасифисти в България поне до 1989.

Тоест излиза че воинственоста е традициона в църквите. И Константин не е притъпил жилото на духовна ревност. Иначе на запад нямаше да има инквизиции и Лукарис нямаше да бъде елиминиран.


2 Коринтяни 10:3-6
"Защото, ако и да ходим в плът, не плътски воюваме.Оръжията на нашето воюване не са плътски, но с помощта Божия са силни да разрушават твърдини: с тях ние унищожаваме замисли,и всяко превъзнасяне, що въстава срещу познанието Божие, и пленяваме всеки разум, за да бъде покорен на Христа,и готови сме да накажем всяка непослушност, когато вашето послушание стане пълно."

За такова воюване говоря.Мюнцер...Не че,ако се наложи,няма да взема и пушка,но само,ако някой посегне с пушка на свободата ми,на дома ми или на вярата ми.

Под "светоотчески икуменизъм" разбирам връщане към благодатните корени на кодифицираното и библейски обосновано Предание,историческото наследство на Бащите на Църквата,тяхната вяра,живот,ревност и Богомислие,за да не преоткриваме топлата вода с цената на безмислени и уморителни лутания...

като казваш 'отци' това значи ли да си изровя Петерника и да хвана шубрака? Екуменизма не е ли мръсна дума за православните?

Друго едно нещо дори ако се четат само 'отците' без исторически контекст не мислиш ли че пак ще я докараме до трета глуха. Като тук дето протестантите зеха да зачертават Калвин и Лутер щото Божидар ги цитирал а Бени Хин не?


Мюнцер,
Някои от вашите протестанти са толкова протестанти,колкото Майкъл Джексън е мъж.Както и някои от нашите православни са толкова православни,колкото Свидетелите на Йехова са християни.

Лаская се от мисълта,че може би ти е направило впечатление,че аз текстове без контекст не чета.Ако това се отнася до Библията,то колко повече до Преданията.Не веднъж настоявах на дефиницията(която в огромна степен дължа на лични разговори с падрето)за кодифицираното Предание(1.Писанието;2.Вселенските събори;3)книгите на светите Отци,които Църквата е одобрила)-толкова по въпроса ти:"Кои от Отците?"-всичките ги чети,но дръж историята и Писанието под ръка,докато го правиш.
Моят икуменизъм не е институционален,а библейски и духовен-в съдействие,взаимопомощ,общуване.Константинопол винаги е гледал към Рим с надежда за помирение,за Константинопол проблема със схизмата е вътрешно църковен.Руснаците се "обаждат недостатъчно подготвени"(макар да оценявам високо приноса на хора като Шмеман,макар Евхаристийното им възраждане да го оцeнавам като Божи глас в Църквата),тeхния антиикуменизъм има няколко причини-институционалния икуменизъм,в който гърците залитат,ревността на Москва,която иска да поеме функциите на Трети Рим,така нареченото "руско благочестие",което е доста непросветено,но много устойчиво-благочестие,което устоява вярата с цената на живота,но и което упорито пропагандира старообредничество,например...
Та,за мен "мръсни думи" няма...


"Тогава Го попитаха: какво да правим, за да извършваме делата Божии?Иисус им отговори и рече: делото Божие е това - да повярвате в Оногова, Когото е Той пратил."
(Иисус Христос,Евангелие според Йоан 6:28,29)


[ Това съобщение беше редактирано от: portos on 2004-10-18 16:44 ]

Quote:
Не веднъж настоявах на дефиницията(която в огромна степен дължа на лични разговори с падрето)за кодифицираното Предание(1.Писанието;2.Вселенските събори;3)книгите на светите Отци,които Църквата е одобрила)-толкова по въпроса ти:"Кои от Отците?"-всичките ги чети,но дръж историята и Писанието под ръка,докато го правиш.



Портос, това означава ли, че имаме право, когато четем решенията на вселенските събори и на църковните отци, да отхвърляме онова, което намираме за противоречащо на Писанието? Означава ли също, че имаме право да пренебрегваме онова, което намираме за временно постановление, съобразено с историческите обстоятелства, а не вечен канон?

Ами ако ти кажа "Да",ще трябва да обяснявам в километрични постинги какво точно съм искал да кажа,заради някои главочи и от двете страни...
Но,казвам "Да",защото те харесвам и защото го дължа на много други стойностни хора тук-понякога на човек му писва да се съобразява с нивото на сульо и пульо.

Само че,аз няма да тръгна да коригирам догматиката на Църквата си самоволно.Пред всичко поставям Съборността.Докато братята ми не узреят за определени неща,аз няма да проповядвам самочинна теология,пък дори тя да е абсолютно коректна,дори да е належаща и много необходима.Знаеш ли,аз вярвам в Съборния разум на Църквата,въпреки че понякога ми е нужно нечовешко търпение...и все пак вярвам.От друга страна не намирам,поне на тоя етап нищо в Решенията на Вселенските Събори,от което да се дистанцирам.Това не значи,че доктрината не подлежи на модифициране,корекция,обогатяване и развитие-доктрината е подвижна величина,тя отразява принципа в различно време,за различни хора,при различни обстоятелства,отношението между Писание и доктрина е като отношението принцип-норма или,ако щеш идея-илюстрация.Фундаментът за мен са двете заповеди на любовта,Писанието,Тайнствата,Символа на вярата(Никео-Константинополския)и това е"вярата,предадена веднъж завинаги на светиите"(Юда 3 ст.)-макар последния(Символът) да е също подвижен в определена степен(единия от дебатите на Анселм Кентърбърийски в Константинопол завършва именно с такова решение по въпроса "филиокве"-свикване на Вселенски Събор,където да се прецени дали формулировката"...и от Сина"да се добави към Символа(в "определена степен",казвам,защото той подлежи на обогатяване и развитие,а не на отменяне или съществена корекция)

"Тогава Го попитаха: какво да правим, за да извършваме делата Божии?Иисус им отговори и рече: делото Божие е това - да повярвате в Оногова, Когото е Той пратил."
(Иисус Христос,Евангелие според Йоан 6:28,29)


[ Това съобщение беше редактирано от: portos on 2004-10-19 05:52 ]