Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Християнство > Чуденка :-D (Заветът:Договор или Обещание-Галатяни 3:16)
Може ли грешния,колеблив и непостоянен човек да влезе в ДОГОВОРНИ ОТНОШЕНИЯ със Светия,Верен и Истинен Бог.
Определено Заветът носи и отличителни белези на Договор.Но,харесва ли ви идеята:
Бог-Отец сключва договор с Бог-Син(Те Са СУБЕКТИ в"споразумението"),човекът е ОБЕКТ на Тяхното споразумение,докато не се идентифицира чрез Христа и в Него да намери идентичност,чрез Него да получи сила и право да влезе в"споразумение с Отца".

Въпросът ми е:Има ли и какви са,според вас,практическите следствия от такъв подход при осмисляне на Завета??[addsig]

Портос, виждам аз, че ще завършиш като Лукарис. Източната църква не понася такива гласове вътре в себе си. Те достатъчно мразят нас, които сме отвън, но когато започнеш да говориш такива идеи отвътре, ранната ти смърт е в кърпа вързана.

Ще ми е интересно да наблюдавам след време как точно ще реагират поповете на твоите реформистки залитания.

Надявам се след време и него да поканят да води библейски курс,както поканиха мен.Но разликата е че това което ти и аз(от предишния си опит като "евангелист") познаваме,ще се опитаме да бъдем още по истински,по корекни.Защото аз лично мисля че времето на слабата теология отмина...Според мен теологията е призвана да отговаря както на екзистенциални,така и на "злободневни" въпроси.P.S знаеш ли че макар и православен първо ме поканиха в една протестанска църква да водя събиране..а знаеха че съм в някои неща по различен от тях.Е чесно споделям ..отказах им.Защото все щеше да се намери някой "умник" да ме пита нещо странично а аз не обичам да лъжа..трябва да му отговоря това което мисля.И щеше да стане една...не е за разправяне.[addsig]

Съзнавам,че в идеята ми се намират слабости и пукнатини и точно затова я предлагам-за да чуя мнения и коментари,за да я прецизирам или коригирам,съобразно тях.
И така:всеки завет,сключвам от бога с отделен човек или с група хора съдържа,помоему три ключови елемента-1)обещание;2)жертва;3)вяра(което е човешкото участие,човешкия дял.Разбира се има и други неща като заповед,условия,белег,но не за тях ми е думата в момента,а за първите три,защото те,както ми се струва,са свързващия елемент между всички завети.

Първия Завет,след грехопадението,бе сключен между Бога и..."Потомството на жената":
Битие 3:15"...и ще всея вражда между тебе и жената, и между твоето семе и нейното семе; то ще те поразява в главата, а ти ще го жилиш в петата..."
Обещание:Идването на Месия,който ще освободи поробения от дявола чрез страх и грях човек
Жертва:Първата животинска жертва(заместническа),която САМ Бог принесе,за да покрие временно голотата,срама и вината на човека с кожите на убитото животно
Вяра:Участието на Адам и Ева в тоя Завет се изразяваше в това да вярват,че Господ ще осъществи спасителния си план(не нарекоха ли третия си син Сит,което ще рече Заместник?)

Втория Завет,на който искам да спра вниманието ви,е Заветът с Ной:
Битие 8:18-22"Ной излезе, и с него синовете му, жена му и снахите му;излязоха от ковчега и всичките животни, всичките птици, всичко, що се движи по земята, според родовете си.И Ной издигна олтар на Господа; и взе от всяко чисто животно и от всяка чиста птица, та ги принесе за всеизгаряния на олтара;и Господ помириса сладко благоухание; И рече Господ в сърцето Си: Не ще проклинам вече земята, поради човека, защото помислите на човешкото сърце са зло още от младините му, нито ще поразя вече друг път всичко живо, както сторих.Доде съществува земята, сеитба и жетва, студ и горещина, лято и зима, ден и нощ няма да престанат."
Битие 8-17:" После Бог говори на Ноя и на синовете му с него, казвайки:Вижте, Аз поставям завета Си с вас и с потомството ви подир вас;и с всичко живо, що е с вас, -птиците, добитъкът и всичките земни животни, които са с вас, да! с всяко земно животно от всичко, което е излязло от ковчега.Поставям завета Си с вас, че няма да се изтреби вече никоя твар от водите на потопа, нито ще настане вече потоп да опустоши земята.Бог рече още: Ето белегът на завета, който Аз поставям до вечни поколения между Мене и вас и всичко живо, което е с вас:поставям дъгата Си в облака, и тя ще бъде белег на завет между Мене и земята.Когато докарам облак на земята, дъгата ще се яви в облака;и ще спомня завета Си, който е между Мене и вас и всичко живо от всяка твар; и водата няма вече да стане потоп за изтреблението на всяка твар.Дъгата ще бъде в облака; и ще я гледам, за да си напомням всегдашния завет между Бога и всичко живо от всяка твар, което е на земята.Каза Бог на Ноя: Това е белегът на завета, който установих между Мене и всяка твар, която е на земята."
Ето ги отново трите свързващи елемента:
Обещание:То отново визира бъдещи,неродени поколения(и както разбираме от текста от Галатяни 3:16"А обещанията се изрекоха на Авраама и на неговия потомък. Не казва: "и на потомците", като на мнозина, но като за един: "и на твоя потомък", Който е Христос.",тия поколения,по един особен начин предобразяват,"събират се",намират реализацията си в лицето на Спасителя,защото на Него и обещава благословението си Бог и заради Него и в Него приема всички нас,защото Той единствен има капитал за договор със Светия Бог,затова Бог третира на кръста Него както трябваше да третира нас,та да може сетне да третира нас така,както трябваше да третира Него.На тая основа получаваме и истинска увереност в спасението си-понеже ние се идентифицираме в Христа и чрез Него,сядайки заедно с Него на трона на Бога,бидейки"поставени да седим в небесни места"(Ефесяни),то за да осъди нас,Бог първо трябва да осъди Христа,което е немислимо-веднъж Той изтърпя наказание за греха на кръста,а посредством Него и ние)
Жертва:Жертвата,която принесе Ной,бе тая,която"смили Бога","услади Му се с аромата си"(разбира се,тук имаме антропоморфизъм,но като се абстрахираме от метафората,идваме до важната поука-Бог ни дарява с благодат,заради желанието и акта на Сина си да се идентифицира с нас,не че Бог ни е мразил,напротив-инициативата е Негова-според Йоан 3:16 не друг,а Отец е тоя,Който дава Своя Единороден Син,когато Христос се бори с колебанието в Гетсимания,именно Божията воля е тая,която настоява да се доведе до край спасителното дело)
Вяра:Белегът на дъгата бе предназначен не,за да"помни Бог Завета Си"(това отново е антропоморфизъм),а за да бъде той свидетелство,усилващо,поддържащо и възбуждащо човешката вяра.


Аз вярвам,че всички тези Завети са различни дотолкова,доколкото са били в действие в различно време и условия.В същността си,обаче,те са ОТРАЖЕНИЕ на ЕДИН И СЪЩ ВЕЧЕН ЗАВЕТ,сключен между Отец и Сина,преди създанието на света,Завет,за който ни говорят много стихове и пасажи от Писанието:
Откровение 13:8
"И ще му се поклонят всички, които живеят на земята, всеки, чието име не е било записано от създанието на света в книгата на живота на закланото Агне."
Евреи 13:20"А Бог на мира, Който чрез кръвта на единия вечен завет е въздигнал от мъртвите великия Пастир на овцете, нашия Господ Исус..."
Исая 8:8
"После чух гласа на Господа, който казваше: Кого да пратя? и кой ще отиде за Нас? Тогава рекох: Ето ме, изпрати мене."(макар и тук да се говори за конкретен разговор,проведен между Бог и пророк Исая,на основание това,че Спасителя прилага част от следващите стихове за своето служение-"Иди кажи на тия люде:С уши непрестанно ще чуете, но няма да схванете,И с очи непрестанно ще видите, но няма да разберете....",аз приемам,че може да се направи аналогия към"предвечния съвет на мира")


И сега,за да не си говоря сам ,искам да поставя стария си въпрос:Ако променим по тоя начин цялостната визия за Завета,ще има ли практическо отражение върху нашата вяра?Ще я обогати или ще я ощети?




[addsig]

...А патриарх Кирил Лукарис,Божидаре,е страдал от свръх доза идеализъм и доверие в хората...Аз,обаче...не.Така че смятам да пропусна последната част от приключенията му [addsig]

Ние хубаво се шегуваме с Кирил Лукарис,но аз дължа едно пояснение за другите православни участници във форума.В никакъв случай не мога да се определя като негов последовател или поне не на реформа в тоя и вид,за каквато той е ратувал.