Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Християнство > Бог разкайва ли се?
?Очевидно да?, ще кажат някои ... НО други биха казали ... ?това не е за нас да разбираме ...или т.е. не можем да го разберем.?

Но пък аз мисля, че си струва да се "позадълбаем".
Ето един от многото примери:

1 Царе 15:11 "Тогава Господното слово дойде към Самуила и каза:
11 Разкаях се, гдето поставих Саула цар, понеже той се отвърна от да Ме следва, и не извърши повеленията Ми."
и после
15:35 "И Самуил не видя вече Саула до деня на смъртта си; обаче Самуил плачеше за Саула. И Господ се разкая, за гдето беше поставил Саула цар над Израиля."

Истината е, че колкото и да ни се иска не можем ей-така да пренебрегнем съществуването на този пасаж както и много други подобни.

Порових се да видя какво пише Калвин отностно въпроса и ето какво намерих. Ще моля Божидар да ме поправи като слециалист по калвинизма ... АКО ГРЕША.
За жалост имах достъп само до Англ. Версия на Институтите на Калвин и ще превеждам .... ама няма да е изпипано.
Калвин казва така:
?Където се казва, че Бог се е разкаял затова, че а направил Саул цар, думата покаяние е използвана фигуративно. Веднага след това е добавено ?Па и Силният Израилев няма да излъже, нито да се разкае; защото Той не е човек та да се разкайва?1 Царе 15:29.?

С тези си думи непроменимостта на Бог е много ясно показана.

Обаче, доказателството, което Калвин дава, за да докаже, че Бог остава непроменим може да се спори, че не е Библейско. То е един вид негово (Калвин) собствено изказване, че Библията няма в предвид това, като казва, че Бог се е разкаял или, че си е променил намерението. Говоря за ФИГУРАТИВНОТО значение на думата "разкаял"

Обаче ето парадокса, Библията споменава и ДВЕТЕ
Бог се е разкаял
Бог не се разкайва

Как можем да отхвърлим едното и да приемем другото, когато и двете са в святото Божие Слово. (Както и предопределението и свободната воля - ама няма да закачаме това сега)

Защо засягам тази тема? Има 26 места в Библията където думата ?разкайва? се отнася към Бог и е ясно, че Бог се разкайва наистина. Но според думите на Калвин ... това е само фигуративно ... не мога така, с лека ръка да го приема.

Вие какво мислите? Как може да се обясни това явление?

Преди висичко искам да внеса малко повече пояснение върху темата, за тези от вас които са объркани... моля, четете внимателно, за да бъда разбран добре.

Аз вярвам, че единственото нещо, което ние като християни трабва да считаме за истинско богословие е Божието Слово ? Библията. Това означава, че ние трябва да гледаме Библейските доказателства, а не толкова да се осланяме на това какво е казал един или друг.

Основата на вижданията на Калвин за предопределението е Божията непроменяемост.

Бог непроменяем ли е? Нечувствителен ли е ? не се ли виляе от нашите проблеми? Бог променя ли се някога?

ДА УТОЧНЯ:

Въпроса НЕ Е, дали Бог си променя характера или качествата и атрибутите си. Всички знаем, че отговора на този въпрос е НЕ. Бог е всемогъщ, всевишен. Той е и винаги ще е свят. Бог е светлина. Бог е всезнаещ. Бог е любов ... Бог има много други атрибути, които не се променят ...

Но както казах, не това е въпроса:

Въпроса може да бъде зададен по много начини:

Бог разкайва ли се? Бог променя ли си мнението? Мисли ли Бог нещо да стане и после да мисли да не стане, и то да не стане? Бог има ли емоции?

Ако кажем, че отговора на тези въпроси е ДА (с доста уговорки) то това в никакъв случай не намалява величието на Бог, а напротив дават ни повече ?хляб? за да го хвалим.

Бог страда ... това ни показва, че Бог не е безразличен към нас, и не е безчувствен, Той ни обича ? това на мене, като един слаб и немощен човек ми дава СТРАХОТНО УСПОКОЕНИЕ ..(Йоан 3:16). казвайки това имам в предвид поговорката, която някои много умело използват да опетнят Бог като безразличен ?Цар далеко, Бог високо.? Да, Бог е всевишен, но Той го е грижа за нас, Той се разкайва ...

Осия 11:1-4, 8,9

1 Когато Израил бе младенец, тогава го възлюбих,
И из Египет повиках сина Си.
2 Колкото повече ги викаха пророците,
Толкова повече те се оттегляха от тях;
Жертвуваха на ваалимите,
И кадяха на ваяните идоли.
3 При това Аз научих Ефрема да ходи
Като го хващат за мишците му;
Но не познаваха, че Аз ги лекувах.
4 Привлякох ги с човешки въжета, с връзки на любов,
И бях за тях като ония, които изваждат хомота от челюстите им,
И сложих храна пред тях.

8 Как да те предам, Ефреме?
Как да те оставя, Израилю?
Как да те направя като Адама?
Как да те поставя като Севоим?
Сърцето Ми се промени дълбоко в Мене,
Милосърдието Ми се запали.
9 Няма да изпълня намерението на пламенния Си гняв,
Няма пак да изтребя Ефрема;
Защото Аз съм Бог, а не човек,
Светият всред тебе,
И няма да дойда при тебе с гняв.


[ Това съобщение беше редактирано от: zhoro on 2004-09-25 05:01 ]

потърси нещо за отворения теизъм (open theism). има интересни идеи, които не са за изхвърляне....

PS: sorry ако с нещо нарушавам традицията да се цитират реформатори...

Аз лично не бих отишъл чак в сферата на "open theism". Вярно, има допирни точки до това което казвам ... но аз не мисля, че може да се прави пряка връзка с моето изказване.

"...Божията благодат благоволи да поиграе с нашето младенчество,посредством огън,дим и камъни,посредством намазване с кал на незрящи очи...Нека да се научим да разпознаваме алегорията на историята,алегорията на думите,алегорията на езика..."(из "За обучаването на оглашените"по памет от чичо ти бл.Августин)
АНТРОПОМОРФИЗЪМ!!!(Библията е пълна с тях)

Апофатика и катафатика(ако сериозно се замислиш върху тия понятия ще имаш голяма полза)-Познаваме Бога чрез съприкосновение с благодатта Му(действията).Битието Му не можем да докоснем.Тъй че,отде да знам променя ли или не променя мнението си.Стига ми опитността с изявите и водителството му.Стига ми откровението,че Той е Цар,че е Любов,че е Отец(макар и те да са антропоморфизми в основата си-по-добре с антропоморфизми,отколкото с жирафоморфизми,човеци сме все пак)

По темата за Божествената онтология аз предпочитам да се съобразявам със съвета на една моя позната,която ми каза веднъж,когато се опитвах да формулирам едни работи:"Мълчи и бъди красив..."
Ако стана исихаст,подвижник,светия,стълпник,апостол или космонавт,ще ти разкажа подробности относно Ръката Му("...която не се е скъсила")или Ноздрите(с които"помириса жертвата"на дядо ти Ной.[addsig]

Когато се казва, че Бог се разкайва се има предвид, че Той показва своето неудобрение за конкретната ситуация. Това разкаяние не е същото, както при хората. При хората, под разкаяние се има предвид съжаление за дадено деяние с допълнителната презумция, че ако можеше пак да се върне в миналото, човека би избрал друга алтернатива на действие. Когато се казва, че Бог се разкайва не означава, че Бог би променил това, което е изършил вече (за разлика от хората), защото Неговите дела са съвършенни и защото Той вижда края от началото.

Има и други "противоречиви" твърдения в Библията относно Бог - например: твърди се, че Бог твори добро, твори и зло. На пръв поглед това е противоречие, но това трябва да се разбира в контекста на Неговите съдби - Бог е Съдия над земята и въздава добро на добрите и зло на злите. Това е принципа на справедливостта.

Тук бих искал да засегна един допълнителен въпрос, който е следствие на горните разсъждения. След като Бог, знае че дадени хора ще Го разочароват, защо все пак създава тези хора? Защо създаде Адам и Ева след като Той знаеше как ще се развият нещата? Отговора е, че Бог е промислил за доброто на всички хора, като им е дал достатъчна благодат да се отвърнат от нечестието. Бог иска всички хора да се покаят, за което им е дал и възможност чрез Благовестието за Сина Му Исус Христос. Павел казва, че Бог препоръчва любовта си към нас, че още когато бяхме грешници, Христос умря за нас и възкръсна на третия ден за да живее за нас. Христос доказа любовта и правдата на Бога. В Своя план за спасение, Бог взе мерки да неутрализира фактора "свободен избор" от страна на човеците - и стана така, че и тези които бяха избрали да са неправедни и тези които бяха избрали да са праведни, бяха и все още се използват от Бог за да се прослави Неговото имe. Интересното тук е, че Бог използва и неправедните за да покаже Своята добрина и правда. Защото всичко е от Бога, чрез Бога и за Бога. Така че в голямата схема на Божията промисъл, всеки ще получи справедлива присъда, и в последния Съден ден ще се види, че Бог е бил прав и всички ще изповядат, че Исус е Господ.


[ Това съобщение беше редактирано от: vale on 2004-09-26 18:34 ]

dobre ,
tuka navlizame v mnogo 'tunki' raboti .
moeto mnenie kato chea bibliata e , che Bog ne e kato choveka. Toj ne se razkaiva kato chovek. opredeleno choveshko razkaianie ne e ravno na Bozhie. Bog se razkaia se izpolzva kato materialen(choveshki) izraz na edit ot atributite na Bog, da izpitva ''razocharovanie'' i neodobrenie po specifichen nachin.
viarvam vsichki sme suglasni che bozhiite atributi ne suvpadat s choveshkite. Vse pak Az mislia che shvashtam kakvo ima predvid Bog kato kazva''razkaiah se che napravih Saula czar''.
Tova e kato ''Bog ni obicha'' . Az znam che Bog ne obicha kakto chovek obicha,a suvurshenno i niakak po drug nachin.
Tova koeto znam za Bog e che ne se promenia taka kakto horata razbirame dumata '' promiana''.
tova e zasega ot men...
Mir

Quote:
ако можеше пак да се върне в миналото, човека би избрал друга алтернатива на действие



Това е вярно, ако човека иска да се върне със същия ум и знания, които има в момента на разкаяанието. Ако обаче се приеме, че просто се върне времето назад и всички фактори са същите; знанията и обстоятелствата и т.н. са същите, човекът отново би взел същото решение.
Само исках да вметна това...[addsig]

Числа 23:19
19 Бог не е човек та да лъже,
Нито човешки син та да се разкае;
Той каза, и няма ли да извърши?
Той говори, и няма ли да го тури в действие?

1 Царе 15:29
29 Па и Силният Израилев няма да излъже, нито да се разкае; защото Той не е човек та да се разкайва.

Псалми 110:4
4 Господ се закле, (и не ще се разкае), като каза:
Ти си свещеник до века според чина Мелхиседеков.