Твоите аргументи не са основани на съображения за интелектуална и екзегетична състоятелност, а на съображения кой бил съгласен и кой не. Мен тези съображения не ме интересуват. Ако гледаме на такива съображения, тогава трябва да решим, че християнството е само една от всички валидни алтернативи, а най-вероятно валидната от всички е будизмът.
Съборът в Оранж (529) така и не дава екзегетични основания за своята умерена позиция, за разлика от Августин, който изцяло защитава своята позиция екзегетично. Всъщност, съборът е повече политически мотивиран, отколкото теологично. Той пропуска да засегне основния въпрос на сотериологията -
Какво естество човекът наследява от Адам?
Следствията от този събор са очевидно зли. Той се опитва да разреши теологичните противоречия чрез установяване на някаква половинчата теология. Но тъй като не е възможно да съществува такова нещо като половинчата теология, в крайна сметка римокатолическата църква естествено се хлъзга в неправилната посока - пелагианството, макар и прикрито под витиеватите хитрости на схоластиците. Накрая, когато Лутер започва Реформацията, римокатолическата църква е изцяло пелагианска. Всичко това е следствие от отстъплението от строгата доктринална цялост на учението на Августин.
Quote:
|
Вярно е че както Лутер така и Цвингли и Калвин защитават предопределениет. Все пак следва да си дадем сметка, че техните идеи почти веднага срещат съпротива и то и в четирите клона на реформацията (лутеранство,калвинизъм, Британска и радикална реформация). |
|
Това е много произволно твърдение. Как така техните възгледи срещат съпротива в
калвинизма, например? Та "калвинизъм" в тесния смисъл означава именно това: вяра в Божието абсолютно върховенство, в частност в предопределението. Кои са калвинистите, които се съпротивяват на Калвин?
И каква е тази "радикална Реформация"? Ако става въпрос за групите извън установените лутерански църкви, те всички са калвинисти и вярват в предопределението - пуритани, индепенденти (конгрешани), презвитериани, хугеноти (във Франция), баптисти. Ако говориш за анабаптистите, никой не ги смята за част от Реформацията, а и те самите не се смятат за част от Реформацията - нито войнствените социалисти на Мюнцер, нито пацифистките комуни на менонитите. А и тези последните въобще нямат развита сотериология, от която да става ясно дали се съпротивяват на Калвин или не, така че не можеш да си правиш изводи за техните възгледи.
И коя е "британската Реформация"? Англиканската Църква (High Church) или неофициалните църкви (Low Church)? Никой не смята Англиканската Църква за част от Реформацията, нито пък самите англикански теолози се смятат за част от Реформацията. А неофициалните църкви в Англия са до една калвинистки, и няма исторически запис да са се противопоставяли на Калвин.
Да повторя, твоето твърдение, цитирано по-горе, е произволно. То не означава нищо и няма никакъв смисъл, нито като историческо твърдение, нито като аргумент за защита на някаква позиция.
Ти наблягаш извънредно много на подробностите вътре в учението на Реформацията, за да докажеш тезата си, че нещата относно основния въпрос за предопределението не били ясни. Например, казваш:
Quote:
|
. . . да си дадем сметка за какъв точно калвинизъм говорим - инфралапсарианизъм, ултралапсарианизъм, калвинизъм на 5 или на 4-те точки, класическо арминианство иле за някакъв хибрид както най-често се оказва в такива дискусии. |
|
(Само не ми е ясно защо въобще включваш арминианството, че и "класическо" при това, при видовете калвинизъм. Сигурно ще ми обясниш по-подробно по какъв начин арминианството, и то "класическото," е вид калвинизъм.)
Това е абсурден начин за водене на беседа. Само защото има нюанси вътре в учението на Реформацията, не означава, че нещата с основните въпроси не са напълно ясни и прости. Това е като да твърдиш, че само защото във физиката не са уточнени въпросите относно изобразяването на символа за умножението - дали е . или * или Х - това създава несигурност относно самите природни закони.
Да повторя, нещата относно Божието абсолютно върховенство, Божието предопределение, робството на волята, безусловния избор, ограниченото изкупление и неустоимата благодат са напълно ясни и определени. Конкретните приложения на тези основни и ясни принципи може и да са предмет на допълнителни дебати и уточняване, но тези дебати не могат да се използват за събаряне на ясните учения на Писанието.
Нито пък съгласието на мнозинството от теолозите може да бъде повод за несигурност в здравото библейско учение.
Quote:
|
По-нататък - много е спорно дали Лутер и Калвин (а и Августин) биха се подписали в защита на ограниченото искупление . . . |
|
Никак не е спорно. В България никой не познава така добре Лутер и Калвин, както аз ги познавам. (Например, защото ги превеждам дума по дума.) Ти очевидно не ги познаваш, и затова говориш произволно. Лутер и Калвин определено вярват в ограниченото изкупление, без никакви спорове и никакви съмнения. Лутер е особено уверен относно това, както е уверен относно двойното предопределение - тоест, че Бог предопределя хора за спасение, и пак Той предопределя хора за осъждение. Току-що завърших втората редакция на българския превод на
Робството на волята, и наново се уверих доколко Лутер е "радикален калвинист" в своята сотериология.
Quote:
|
Що се отнася до Арминий (и Уесли след това, който почти напълно го следва един век по-късно) пълен абсурд е да се прави паралел между него и Пелагий - техните виждания са твърде различни както ясно показват техните съчинения. За да бъда по-кратък Арминий със сигурност не би могъл да бъде обвинен в пелагианство. |
|
Винаги се развеселявам, когато някой убедено ми говори за Арминий и неговите възгледи. Преди няколко години една пасторска съпруга убедено ми заяви, "Ние не сме калвинисти, ние сме арминианци." Тогава й казах, хайде, няма да те питам какво си чела от Арминий, защото съм уверен, че нищо не си чела, но ще те попитам да ми кажеш поне едно заглавие от Арминий. Тя не можа да ми каже дори заглавие на книга от Арминий, но убедено ми говореше какво точно бил поучавал Арминий. Тя не е единствена. 99% от онези, които определят себе си за "арминианци" не са чели нито ред от Арминий. Имам подозрения, че същото се отнася и за теб.
Аз съм може би един от единиците в България, които наистина са чели Арминий. И мога да ти кажа, че наистина не можеш да обвиниш Арминий в пелагианство. Още по-точно, не можеш да го обвиниш в нищо, нито в пелагианство, нито в калвинизъм, нито дори в арминианство! Арминий е толкова объркан и толкова непоследователен в това, което пише, че въобще не става ясно каква точно е неговата сотериология. Той се опитва да избяга от здравото учение на Реформацията, но в същото време се опитва да избегне Пелагий и Еразъм, и накрая се получава такава каша, че едва ли самият той може да обясни в какво точно вярва. Мастити теолози не са в състояние да извлекат от Арминий нещо смислено, да не говорим за обикновени хора, които са дилетанти в теологията. Затова всеки път, когато някой започне да ми обяснява какво бил казал Арминий и какви били неговите възгледи, гледам с насмешка, защото знам, че човекът не е чел нищо от Арминий.
Ако въобще може да се извлече нещо от Арминий, то е, че Бог е толкова могъщ, че може да допусне да стават случайни неща, които Той все пак контролира. Тоест, Арминий наистина не е пелагианец, защото като отхвърля Божието предопределение, той не го замества с човешката свободна воля, а с върховната случайност, която все пак е под Божия контрол. Наистина, теологията на Арминий не е теология на "свободната воля," а теология на "Бога, Космическия Комарджия," Великият Играч на покер, който винаги печели, независимо от раздаването на картите. Един истински християнин сам може са реши дали такава теология има нещо общо с Библията.
Същото се отнася и за Уесли. Много е трудно да извлечеш нещо свързано от сотериологията на Уесли. Това е причината някои теолози да го наричат "объркан калвинист." Освен това, да споменем очевидния факт, че методисткото движение постига евангелизационни успехи само там, където е на строго калвинистки основи (Америка).
Quote:
|
Целта ми беше не беше да предизвиквам, а само да се опитам да помогна заедно да си дадем сметка, че това е наистина една от най-сериозните теми и преди да си позволим изобщо да имаме някакво мнение по нея следва да се убедим, че сме достаъчно смирени да признаем нашите обща интелектуална недостаъчност |
|
Когато става въпрос за ясните учения на Божието Слово, това твое "смирение" всъщност е неверие в яснотата и простотата на Благовестието. Аз отхвърлям това лъжесмирение. Божието върховенство е напълно ясно учение, Божието предопределение е напълно ясно учение, робството на човешката воля е напълно ясно учение. Всеки, който отхвърля тези очевидни ясни учения, не е "интелектуално недостатъчен," а
морално недостатъчен, и това не е "смирение," а
опит за избягване от морална отговорност.
Да обобщя, основните доктрини на християнството са напълно ясни и безспорни. Сред тях е въпросът за поробената воля, Божието абсолютно върховенство - особено в спасението - и Божието предопределение. Фактът, че мнозинството от теолозите и християните са слепи за истината, не означава нищо. Фактът, че сред Реформаторите има различия относно детайлите, също не означава нищо. Теологичната последователност и доктриналната строгост са факторите, които имат значение.