Здравейте!
Observer, ще се възползвам от поканата ти или поточно от предположението, че и други постмилениалисти ще се включат в темата. Трябва обаче, да кажа преди това, че чета с интерес постингите ти т.е. считам мнението ти за вожно по много от въпросите за които пишеш. Още и това, че ще се опитам максимално да сбия отговора си, което вероятно ще е за сметка на точноста /така става като жертваме изчерпателноста/. Тази изчерпателност обаче, можеш да намериш в посочената ти от Божидар книга на Джентри.
Съгласен съм обаче с Божидар, че явно те мързи да попрочетеш нещо по-вече по тази тема. Затова отделих два часа за да сбия един отговор с извадки от книгата на Джентри. Макар, че има опасност да осакатя изложението и да насърча посредственоста на мързеланковците. Все пак се надявам, че това само ще изостри апетита на търсещите истината християни да прочетат цялата книга на Кенет Джентри, която можете да намерите тук:http://bgrecon.commentary.net/bgrecon/
Мисля, че няма да кажа нищо по-вече от това което казва Иво, просто ще съм малко по-изчерпателен, като посоча по-вечко стихове, които ти ако си добросъвестен ще прочетеш.
Ще се спра на двата въпроса, които задаваш във втория си постинг. Напрактика ти после ги повтаряш.
Като увод:
Думата ?милениум? идва от латински, съчетание от mille (хиляда) и annus (година). Това теологично понятие, използвано още през 1638 от кембриджския учен Джоузеф Мийд, се основава на споменаването на ?хилядата години? на Христовото царуване в Откровение 20:2-7. Гръцкият аналог е chiliad от гръцкото ?хиляда? (chilias). ?Милениализъм? и ?хилиазъм? етимологично имат едно и също значение и се използват взаимозаменяемо в есхатологичните дискусии, въпреки че понятието ?милениализъм? е доста по-често срещано днес.
Макар че е често срещано в съвременните дискусии и дебати, споменаването на хилядогодишния милениум като свързан с божественото царство в историята е рядко срещано в Писанията. Всъщност, то се намира само в Отк.20:1-6. Стиховете които и ти си цитирал. Ако буквалният земен милениум е толкова важен в Писанията и е толкова важна епоха в изкупителната история, тогава защо да не очакваме споменаването на хилядата години да се появява в повече от един текст? И макар, че се споменава само в този пасаж, милениумът е твърде важен за песимилениалистите /амилениалисти, исторически-премиленианисти и премилениалисти-диспесационалисти/. Казвам това понеже съм съгласен с Божидар, когато пише, че милениалния въпрос не е от голямо значение за постмилениалистите. Позволи ми да отбележа и още един важен факт: Споменаването на хилядагодишното царуване става в най-символичната и трудна книга в цялото Писание-Откровение.
Разбирам, че ти не споделяш буквализма на диспенсационалистите относно 1000-та години, но въпреки това задаваш въпросите си като последователен диспенсационалист, в съзвучие с Хьокема, който отбелязва, че ?книгата Откровение говори на определени хора, за които се казва, че ще живеят и царуват с Христос хиляда години (гл. 20:4).В крайна сметка, ако разглеждаме тази тема пълно и последователно е ло-логично Отк.20 гл. да е наша последна а не първа спирка, както твърди и амилениалистът Уилиям Кокс.
Милениумът:
Правилното разбиране на хилядагодишната времева рамка в Откровение 20 е, че тя представя дълга и славна епоха и не е ограничена за буквални 365 000 дни. Числото представлява десет на трета степен, което е числото на количествено съвършенство. ?Хиляда? тук не е по-буквално от ?хиляда,? което потвърждава Божията собственост над добитъка върху хиляда хълма (Пс. 50:10), или което обещава, че Израел ще бъде хиляда пъти по-многочислен (Вт. 1:11), или е мярка за Божията любов към хиляда поколения (Вт. 7:9), или изразява желание за хиляда години в Божиите дворове (Пс. 84:10), или сравнява хиляда години от нашето време с един от Божиите дни (Пс. 90:4).
Следователно милениумът е Йоановото изобразяване във видение на царството на Христос, което е установено при Христовото първо идване. Откровение 20:1 ясно установява текстът като видение; Йоан започва с ?и видях? (Откр. 20:1а). Това ясно предполага неговото символично значение и е доказателство срещу строгото буквално тълкуване на хилядата години. В допълнение към това, първото събитие, което се вижда във видението, е връзването на ангела Сатана с верига, което със сигурност не е буквално: (особено след като на друго място неговото връзване е описано като духовно: Мат. 12:29). Откровение 20:4-6 говори за светиите, които живеят и царуват с Христос, което навсякъде е представено като духовна реалност в настоящия живот на Божия народ (Еф. 1:3; 2:6; Кол. 3:1-2). Това царуване на светиите с Христос на престоли изобразява царството на Христос, което вече е установено.
...Милениалната епоха вече е достигнала почти 2000 години; може да продължи още 10 000 години или повече, от това, което знаем. Това е съвършеното време на Христовото управление в Неговото царство (Откр. 1:5) ? време, което в края на краищата ще доведе до покоряването на всички народи.
Първият въпрос:
Quote:
|
Кога сатаната е бил или ще бъде хвърлен в затвора си за 1000 години, през които 1000 години той няма да може да мами народите? |
|
Откровение 20 започва със сведение за ?ангел, който слиза от небето.? Този ангел, който притежава ?ключа към бездната,? връзва Сатана за ?хиляда години.? Очевидно изглежда, че тази ангелска фигура е Самият Христос, по следните причини: (1) Христос се явява като ?Господния ангел? в Стария Завет /Бит. 16:7-14; 22:11-18; 31:11, 13; Изх. 3:2-5; Числ. 22:22-35; Съд. 6:11-23; 13:2-25; 1 Лет. 21:15-17; 3 Цар. 19:5-7/. Следователно, няма логическа трудност с Неговото явяване тук като ангел. (2) Христос се появява в ангелска външност на друго място в Откровение (сравни Откр. 10:1 с 1:13-15). (3) Както тук, в Откровение 1:18 Христос е изобразен да държи ?ключовете? на осъждението. (4) Вековната борба в крайна сметка е между Сатана и Христос (Бит. 3:15; Мат. 4:1-11). Съответно, върховното дело на Христос тук лишава Сатана от силата му (сравни Евр. 2:14; 1 Йоан 3:8 ). Всъщност, в Матей 12:28-29 ?връзването? [deo] на Сатана се приписва на Христос.
?Веригата? трябва да е духовна верига, която духовно ?връзва? това духовно същество, Сатана. Същото е вярно за свързаните с нея неща: ?печата? (сравни Откр. 7:2-8 ) и ?бездната.? Връзването на Сатана започва в първи век. То започва по време на служението на Христос (Мат. 12:24-29 ), юридически е запечатано при Христовата смърт и възкресение (Лук. 10:17; Йоан 12:31-32; Кол. 2:15; Евр. 2:14-15) и драматично засвидетелствувано в разрушаването на първия враг на християнството, юдаизма (Откр. 12:17-18 ) /Унищожението на Великата Блудница е унищожението на Ерусалим. Виж Глава 16/.
Разрушаването на Ерусалим е важно заради сатанинската съпротива срещу Христовото царство, която се изразява в юдейските гонения срещу Христос и християнството /Писанията говорят участието на Сатана в духовното отстъпление на юдеите (Мат. 12:43-45; Йоан 8:44; Откр. 2:9; 3:9). Поради това юдеите искаха разпъването на Христос (Мат. 20:18-19; 27:11-25; Марк 10:33; 15:1; Лука 18:32; 23:1-2; Йоан 18:28-31; 19:12, 15; Деян. 2:22-23; 3:13; 4:26-27; 5:28, 30; 7:52; 1 Сол. 2:14-15), и Израел пръв стана гонител на църквата (Мат. 23:37; Деян. 8:1; 12:1-3; 17:5-7; 1 Сол. 2:14-17)/.
Връзването на Сатана продължава през цялата християнска епоха (т.е. ?хилядата години?), освен за кратък период непосредствено преди Второто Идване (Откр. 20:2-3, 7-9). Това връзване няма като резултат пълното бездействие на Сатана; то по-скоро налага пълната власт на Христос над неговата сила. Същото ограничение важи и за демоните, които са вързани (Юда 6; 2 Пет. 2:4; сравни Лук. 8:31). Целта на това връзване е конкретно определена: тя е ?за да? (hina) не ?мами народите.?
Значението на това връзване е огромно. Преди идването на Христос всички народи извън границите на Израел са били под властта на Сатана. /4 Цар. 17:29; Пс. 96:3-5 [сравни 1 Кор. 10:20]; Лука 4:6; Деян. 14:16; 17:30; 26:17-18/. Само Израел от всички народи по земята е бил оазисът, където истинският Бог и Неговото спасение са били познати. /Вт. 7:6; Пс.147:19-20; Амос 3:2; Рим. 3:1-2./ Но с идването на Христос и разпространяването на ?благовестието на царството,? господството на Сатана над езичниците е сериозно ограничено. В годините между Христовото служение на земята и разрушението на Храма е имало силна демонична дейност, докато Сатана се е противил на връзването от Бога и на установяването на Христовото царство. Затова там, където християнството се разпространява, идолопоклонството увяхва в неговото присъствие /?Всички езичници от всяка класа от всяка област, отричайки се от своята наследствена традиция и нечистотата на идолите, сега полагат надеждата си в Христос и се подчиняват на Него.? Атанасий, Въплъщението 37:5. Виж също: раздели 30:4, 6-7; 31:2-3/.
Вторият въпрос:
Quote:
|
И кога е започнал или ще започне съда на който Йоан е видял много хора да бъдат съдии и да седят на престоли? |
|
Едновременно с връзването на Сатана се разпространява управлението на праведните (Откр. 20:4-6). Макар че голямата част от Откровение е съсредоточена върху събития, които ще станат ?скоро? (Откр. 1:1, 3), този раздел за хилядата години започва, но не завършва през първи век. Той се простира в далечното бъдеще, позволявайки да надзърнем накратко в крайния изход от събитията, започнали в апостолската епоха.
Докато Сатана е вързан, има хора, които участват в управлението на Христос (Откр. 20:4). Тези участници включват и мъчениците-светии в небето (?душите на тези, които са били заклани заради своето свидетелство?) и устояващите светии на земята (?и тези, които [oitines] не се поклониха на звяра?). Предвид времето, за което говори Йоан (сравни Откр. 1:3, 9), неговото внимание е конкретно върху тези мъченици /Откр. 6:9-11; 7:9, 13-15; 11:7-12; 12:5; 13:7, 15; 14:13; 16:6; 17:6; 18:20, 24/ и другите светии / Откр. 5:9-10; 7:1-4; 12:6, 13-17; 14:1-6; 16:15; 17:14; 18:4/ от епохата на първи век. Но това също включва всички тези, които са мъченици за Него, и тези, които живеят за Него и без да са мъченици, защото благословението се разпростира през цялата милениална епоха.
В Откровение 20:1-3 Йоан излага първия етап на Христовата победа над Сатана: той е духовно вързан, възпрян от успешно осъществяване на злите си намерения в историята. В Откровение 20:7-10 сме свидетели на втори и окончателен етап на Христовата победа над него: Сатана е физически наказан, измъчван във вечните пламъци на Огненото езеро. Този двоен модел на духовно/физическо, първоначално/окончателно също се използва, когато се говори за възкресението в Откровение 20. Защитникът на строгата буквалистична херменевтика е изправен пред проблема за действителната употреба на Новия завет. Възкресението се отнася за нещо повече от възкресението на тялото при крайния съд.
?Първото възкресение? осигурява участието на светиите (мъченици и живеещи) в управлението на Христос (Откр. 20:4-6). Както е в случая с двойната победа над Сатана, това е първоначалната, духовна победа-възкресение. Тоест, тя говори за духовното възкресение на тези, които са новородени от Божията благодат. За спасението се говори като духовно възкресение: ?Ние знаем, че сме преминали от смърт в живот, защото обичаме братята. Който не обича, остава в смърт? (1 Йоан 3:14). /Виж също: Рим. 6:8-11; Еф. 2:6; Кол. 2:13-14/
Йоан, авторът на Откровение, в своето Евангелие също сравнява духовното възкресение на спасението с физическото възкресение на есхатологията , както прави това в Откровение 20:
Истина, истина ви казвам, който слуша Моето учение, и вярва в Този, Който Ме е пратил, има вечен живот, и няма да дойде на съд, но е преминал от смъртта в живота. Истина, истина ви казвам, Иде час и сега е, когато мъртвите ще чуят гласа на Божия Син, и които го чуят ще живеят. Защото, както Бащата има живот в Себе Си, също така е дал и на Сина да има живот в Себе Си; и дал Му е власт да извършва съдба, защото е Човешки Син. Недейте се чуди на това: защото иде час, когато всички, които са в гробовете, ще чуят гласа Му, и ще излязат: ония, които са вършили добро, ще възкръснат за живот, а ония, които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане. (Йоан 5:24-29)
След като са възкресени духовно, светиите (независимо дали са на небето или на земята) са възцарени. Той ?ни е направил царе и свещеници на своя Бог и Баща, на Него да бъде слава и господство във вечни векове? (Откр.1:6). Християните са ?победители? (сравни 1 Йоан 2:13-14; 4:4; 5:4-5) и са седнали с Христос в управлението Му: ?На този, който победи, ще дам да седне с Мен на Моя престол, както и Аз победих и седнах до Моя Баща на Неговия престол? (Откр. 3:21). Както Павел изразява това, Христос ?ни съвъзкреси, тури ни да седим с Него в небесни места, в Христа Исуса? (Еф. 2:6).
?Другите [духовно] мъртви? не участват в това духовно възкресение. Всъщност, те ?не оживяха докле не се свършиха хилядата години? (Откр. 20:5). След това те са физически (подразбира се от текста) възкресени за да загинат от ?втората смърт? (вечното наказание), която се довежда от Деня на съда (Откр. 20: 11-15).
Този текст, в по-голямата си част е от книгата на Кенет Джентри ?Той ще владее?, глави 3,14 и 17. Книгата можете да видите тук:http://bgrecon.commentary.net/bgrecon/.Това можеше да бъде преразказан от мен текст, но далеч нямаше да е толкова кратък. Ако при съкращенията на текста или при многото добавени от мен стихове съм допуснал смислови грешки, моля да ме извините.
Поздрави!
<font size=1>[ Това съобщение беше редактирано от: Petar on 2003-03-27 10:29 ]</font>
[ Това съобщение беше редактирано от: Petar on 2003-03-27 10:31 ]