
Публикувано на 24 юни 2004 г. в 09:06:00 ч. от потребител 8
Моника, по принцип няма библейска причина някой да отрича правото ти да се усамотиш. Исус ясно казва, че "
има и скопци, които сами себе си са скопили заради небесното царство. Който може да приеме това, нека приеме" (Мат. 19:12). Разбира се, това не е правило за всички, но определено е позволено. По принцип.
Аз само не съм съгласен с някои твои лични изказвания, и смятам, че преди да направиш тази стъпка, трябва да се замислиш дълбоко върху тях.
Quote:
|
Ne sym za tuk, na nikoi s nishto ne moga da pomogna po tozi nachin. |
|
Категорично не съм съгласен с това твърдение, дори без да те познавам и без да познавам средата ти. Като съпруг на превъзходна християнка и баща на три деца, аз обичам семействата. Помисли върху това:
Спасението беше семеен бизнес. Отец изпрати Сина! Бог поставя самотните в семейство.
Може би
сега не виждаш на кого си полезна. Но това не означава, че там някъде по света (за предпочитане в Америка; това беше шега) има някой, за когото ще си полезна като негова съпруга. Ще има и бъдещи деца, за които ще си полезна като тяхна майка. Може би и сега има работодатели, приятели, роднини, на които си полезна като пример и утеха. И за които твоето отиване в манастир би било загуба.
Освен това, дали смяташ, че отиването ти в манастир ще реши този проблем? Ако ти не виждаш как си полезна за хората когато си
сред хората, как смяташ ще се чувствуваш, когато си
далеч от тях? Смяташ, че когато се грижиш само за себе си, ще се чувствуваш по-полезна? Съмнявам се.
Разбира се, моите разсъждения са само условни. Ако Бог те иска в манастира, всичко това трябва да бъде зачеркнато. Но ако не те иска там, тогава твоето отиване там ще бъде само временна грешка, отклонение от правилния път за теб. Тогава един ден ще се наложи да се отречеш от клетвата, която си дала там. Това няма да остане без последствия за живота ти, защото Бог зачита клетвите, дори когато ни обича. Въобще, при всяко полагане на клетва трябва да внимаваш много и да размисляш много.
Quote:
|
Moite vyarvaniya edva li se razlichavat po neshto ot vashite, razbiram napylno tova, che chovek e neobhodim tuk, sred horata, no pri nalichieto na tolkova mnogo ubedeni v tova, edna monahinya v poveche edva li shte navredi na ravnovesieto v prirodata. |
|
Не е точно така. "Равновесието в природата" понякога се крепи на един човек. Аз лично съм дълбоко благодарен, че едно момиче в Израел преди 2000 години не взе решение да стане монахиня, а се сгоди за Йосиф дърводелеца. Ако беше взела такова решение, "неравновесието в природата" щеше да е наистина трагично.
Имам и още един проблем с монашеството в православната и римокатолическата църкви. То някак наслагва в човека убеждението, че монашеският живот е някаква "по-висша" форма на духовен живот, че това е едва ли не "Божият живот." То не е. Бог не е монах. Той е семеен, и има една Съпруга. Павел говори за семействата и казва, че това е "голяма Тайна" - Христос и Църквата. Но мисленето на монасите е, че това е по-висша форма на духовен живот, и това създава гордост в много от тях. Така монашеският живот, вместо да ги доближи до Бога, всъщност ги отдалечава от Бога.
Мога да го кажа и така:
Отдалечаването от светския живот не означава задължително доближаване до Бога. То може да означава също доближаване до твоето его. В светския живот имаш хора, за които да се грижиш, и това до известна степен възпира твоето его. В монашеския живот нямаш много хора, за които да се грижиш, а тези, с които живееш, нямат нужди или грижи, за които да се налага да се жертвуваш кой знае колко много.
Има и едно последно съображение - естеството на жената според Библията. Тя е направена за да бъде "помощник." Това предполага, че жената не е направена, за да бъде сама. В самото естество на жената е да общува, да се прикрепи към някого. За мъжа е някак по-естествено да може да остане сам. Адам беше създаден сам в началото и извърши първите си дейности в покорство на Бога сам, без помощник. Разбира се, беше непълен, но неговата "непълнота" не беше
непълнота в естеството, а в действието. Затова се нуждаеше от помощник. Докато жената в нито един момент от своето съществуване не беше предвидена да остане сама. За нея самотата е именно
непълнота в естеството. Затова Павел толкова много настоява младите вдовици да се омъжват и да имат деца. Забележи, той никъде не казва това за мъжете-вдовци. Затова аз бих бил по-спокоен, когато един мъж реши да отиде в манастир, отколкото когато жена реши да го направи.
Трябва да помислиш върху тези съображения преди да вземеш решението. Разбира се, решението е твое, и няма нищо незаконно пред Бога в двата случая. Но все пак здравият библейски разум трябва да те ръководи, а не временните емоции.