Възстановени архиви > Форуми > Общество > На война с литературата

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 17:15:00 ч. от потребител 266
Днес на връщане от работа се спрях пред една сергия за книги да поразгледам. Когато видя, че се насочих към по-сериозната литература, продавачът ми предложи една книга за индуизма, окултизма и източните религии. Не помня автора, но книгата се казваше "Змията".
Разгледах малко книгата и по навик я оставих на мястото си с погнуса.
Отминах и започнах да си мисля...
Ако искам да имам богата обща култура и ако искам да критикувам подобна литература, не би ли трябвало да я познавам преди това?
Кой сериозен човек, би се вслушал в моите аргументи против дадена книга, твърдение или религия, когато аз не ги познавам? Аз самата казвам много често на хората, че не могат да отхвърлят нещо, което не познават.
В музиката and all that jazz казах, че това, което слушам или чета не влияе на моите лични убеждения и не е задължително да приемам посланието на някой автор или музикант. Тогава спорейки със себе си, си зададох въпроса "Щом тези книги не могат да разклатят моите убеждения и не ме е страх от тях, тогава защо не ги чета?" и " Как би могла да имаш сериозни аргументи срещу тях, когато имаш само смътна идея за тях?"
Например, когато М. Лутер пише " Робството на волята", тази книга е отговор на книжлето на Еразъм. Лутер го е прочел и систематично критикува писанията на Еразъм, показвайки колко несъстоятелни са те.
Колко би бил смешен, ако отоговаря на Еразъм, без да е прочел повърхностните му излияния?
Когато в същата тази дискусия стана въпрос за светска литература, Божидар каза, че Марк Твен е един от най-антихристките автори. Той каза точно кои книги и кои негови изявления са богохулни. ( Оттук става ясно, че Божидар си е направил труда да ги прочете).
Трябва да призная, че на мен не ми е приятно да чета такива книги, но си мисля, ако не си направя труда да ги прочета, то тогава нямам право и да говоря.
Значи какво излиза - отиваме на война, имаме най-силното оръжие - Словото, но не знаем срещу кого и как да воюваме.
Оттук си изваждам следните изводи:
Не само че четенето на такива книги не разклаща моите убеждения, но то е условие за мен, ако искам да имам сериозни аргументи срещу тях.
Трябва да спрем да живеем затворени и консервирани в бурканчета с надпис "свят християнин" и да започнем да изграждаме здрава основа. След като я изградим, трябва да опознаем противника.
Само така можем да спечелим войната.
П.П. Наскоро в dctalk влезе един сатанист да ни обяснява колко сме заблудени. В един момент започна да ми цитира " Тъй рече Заратустра". За мой късмет бях чела книгата ( макар че, признавам не цялата- не можх да издържа) и имах възможност да я оспоря. Ето един пример от нашето ежедневие.

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 17:34:00 ч. от потребител 8
От една страна си права. Християните трябва да могат да разбират езическия възглед, за да отговарят правилно.
Забележително е, че големите теолози на Църквата в миналото не са пренебрегвали езическите философи. Когато Калвин разглежда тези философи, той не отхвърля техните фирософски търсения. Но той показва, че тези търсения намират решение единствено в Христос, и че всеки опит да се намери решение в човека - хуманизъм - е обречен на неуспех. Лутер прави същото, Августин, Исидор, и много други.
От друга страна, задълбочаването в езическа литература не е за всеки. Това е въпрос на лично призвание на човека. Всеки трябва да преценява своето ниво на интелектуална зрялост, както и необходимостта да чете такава литература. Един мисионер в Индия, например, може и трябва да познава поне на първо ниво местните религии, но защо му е да чете Бертран Ръсел, ако няма никога да се срещне с европейски пост-християнски скептицизъм в своята работа? Аз познавам до подробности скандинавските религии, но жена ми няма нужда от тях.
За съжаление ние нямаме все още достатъчно сериозна християнска литература, която да даде добрата основа в цялостния християнски мироглед, за да бъде четенето на езически книги безопасно за самите християни. Но ще го променим това.
[ Това съобщение беше редактирано от: bojidar on 2004-06-04 10:35 ]

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 18:51:00 ч. от потребител 266
Да, така е, Божидаре.
На кой каквото му е дадено.
На мен самата ми е много трудно да чета такива книги. Съгласна съм, че първо трябва основа.
Но от друга страна стигам по-далеч в разсъжденията си относно музиката и литературата. Смятам, че те не само не подкопават нашите убеждения ( ако те са сериозни и обосновани от Словото), но и могат да ни бъдат полезни.
Иначе си прав.
Само дето все ми се иска да знам повече

. А колкото повече научавам, толкова повече осъзнавам, че нищо не знам. Толкова по-обширно ми се струва всичко и толкова по-нищожна се чувствам аз. И да ти кажа, незнам откъде да започна. В момента чета 6 книги и пак се чувствам много назад.
НО, да за всяко нещо си има време...
[addsig]

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 19:10:00 ч. от потребител 479
Поздрави
Тъй като видях здрав разум в разсъжденията на Шушулко и твърденията на Божидар, и стана дума за :
Quote:
|
" Робството на волята",
тази книга е отговор на книжлето на Еразъм. Лутер го е прочел и систематично критикува писанията на Еразъм, показвайки колко несъстоятелни са те.
Колко би бил смешен, ако отоговаря на Еразъм, без да е прочел повърхностните му излияния?
|
|
ще приложа един линк към творбата на Еразъм Ротердамски
Diatribe
Може би ще е в полза на някого.

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 20:09:00 ч. от потребител 266
Добра идея![addsig]

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 23:04:00 ч. от потребител 266
Божидаре, ти би ли дал на сина си да чете Хари Потър?
Аз лично страшно се забавлявах като го четох ( понякога се забавлявам и с изказванта на някои християни относно книгите а Хари).
Инетресно ми е какво мислиш, тъй като Самуел е достатъчно зрял, за да може да прецени.
[addsig]
[ Това съобщение беше редактирано от: Shushulko on 2004-06-04 16:08 ]

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 23:11:00 ч. от потребител 8
Не. Властелина да, Хари Потър не. Синът ми още не достатъчно голям, за да може самостоятелно да направи разликата между християнската Нарния и Средната земя, и антихристиянското чародейство на Хари Потър.

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 23:26:00 ч. от потребител 266
Добре, да погледнем по-повърностно.
Да речем, че той прочете Хари Потър. Мислиш ли, че ще повярва в магьосниците, летенето тн. Или просто ще се позабавява на хумора и историята? [addsig]

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 23:54:00 ч. от потребител 207
Aз лично не съм съгласна с такава тотална цензура. То по тази логика колко книги всичко на всичко са християнски и означава ли, че децата няма какво да научат дори и от негативните примери?

Публикувано на 04 юни 2004 г. в 23:57:00 ч. от потребител 8
Не, няма да повярва. Но привлекателната сила е във фантазиите. Детският му ум ще бъде привлечен от идеята за придобиване на големи способности и ресурси на ниска лична цена - каквато винаги е била идеята на магиите и алхимията. Това също е в основата на греха на Адам и Ева - никакви дълги години на труд и пазене на Градината, прост отхапваш, и магически получаваш божествени способности.
Забележи, в Нарния и във Властелина това го няма. Там магиите носят скръб и в крайна сметка слабост (виж напр. Денетор или Саруман). В Хари Потър те носят сила. Това е много привлекателно за детските умове, и аз не искам да го излагам на това изкушение на тази ранна възраст.

Публикувано на 05 юни 2004 г. в 00:00:00 ч. от потребител 8
Quote:
|
Aз лично не съм съгласна с такава тотална цензура. То по тази логика колко книги всичко на всичко са християнски и означава ли, че децата няма какво да научат дори и от негативните примери? |
|
Теди, понякога гладът като негативен фактор учи хората да бъдат активни и изобретателни. Но няма да оставиш тригодишно дете гладно и да очакваш да се научи да работи, нали? За всяко нещо си има възраст. Преди определената възраст детето няма да научи нищо от негативните литературни примери, а ще стане тяхна жертва. Отговорност на родителите е да упражняват мъдрост и да развиват правилно детето.

Публикувано на 05 юни 2004 г. в 00:14:00 ч. от потребител 266
Благодаря ти, Божидаре за отговора. Мисля, че имаш право, аз все пак я четох в много по-късна възраст. Колкото до Властелина - не я прочетох. Дадох я на едни приятели и не ми я върнаха. Може обаче някои ден да я прочета. Мен ми хареса " Пътешественикът", но тя е далеч по- елементарна алегория от Властелина, смятам.
[addsig]

Публикувано на 05 юни 2004 г. в 00:21:00 ч. от потребител 207
Това е така, но колко са книгите, които са за до предучилищна възраст и не те учат на морални ценности? Има малки изключения....но дори и от тях можеш да извлечеш поука. Например " Болен здрав носи". Тази поне съм сигурна, че повечето пастори са я чели в детството

. Разбирам те какво искаш да кажеш и като цяло съм съгласна с това. Има време са всяка литература. Просто не съм съгласна с тоталната цензура..като например да не се позволява на децата да гледат телевизия и пр. Мисля, че като реакция на много стриктно възпитание децата реагират много по-бурно с бунт в по-късната възраст. Докато ако има се разрешават известни свободи, те самите ще научат от опит кое е добро и кое е зло. Да речем ти не даваш на сина ти да чете Хари Потър.(не зная дали останалите деца на неговата възраст го четат). Но не мислиш ли, че ако децата на неговата възраст го четат, а твоето дете не, то остава изолирано от всеобщата емоция, коментари, преживявания на приятелите си? Моя мъж например е бил възпитаван от родителите си изключително строго, и в последствие го е избило на бунт, както би станало с много други деца. Мен също са ме възпитавали строго, но това изби в опортюнизъм и страх. Ето ти два плода на стриктно възпитание. Слава Богу, че нямах цензура на това какво чета и това спомогна за развитието ми. Не си спомням да съм била негативно повлияна до такава степен от книгите, както от филмите например.

Публикувано на 05 юни 2004 г. в 09:25:00 ч. от потребител 8
Quote:
|
Мисля, че като реакция на много стриктно възпитание децата реагират много по-бурно с бунт в по-късната възраст. Докато ако има се разрешават известни свободи, те самите ще научат от опит кое е добро и кое е зло. |
|
Теди, ти говориш от презумпция, че "бунтът в по-късната възраст" е задължителен и неизбежен. Той не е. Когато на децата се дава здравословната алтернатива на християнското възпитание, децата реагират с нарастващо покорство, а не с бунт. Ти просто не си виждала пример на семейство, което е възпитавало децата си по християнски, затова разсъждаваш по този начин. Аз съм видял десетки примери. Няма никакъв "бунт," уверявам те.
Quote:
|
Да речем ти не даваш на сина ти да чете Хари Потър.(не зная дали останалите деца на неговата възраст го четат). Но не мислиш ли, че ако децата на неговата възраст го четат, а твоето дете не, то остава изолирано от всеобщата емоция, коментари, преживявания на приятелите си? |
|
Манията по Хари Потър вече умря. Само след пет години много малко деца ще си спомнят кой беше този Хари Потър. Остават само нещата, които са с вечна стойност. Така че синът ми не е загубил нищо. Но е спечелил много - не е бил подложен на промиването на детските мозъци. Аз като родител съм отговорен да преценя кое е правилно за него и кое не е. Бог е Този, Който е отговорен да събори идолите и да изложи тяхното безсилие.
Библейският аналог на това, което ти ми казваш, е във време на всеобщо отстъпление в Израел да заведа сина си да жертвува на Ваал, за да не остане "изолиран от общата емоция." Накрая Гедеон разруши ашерата и вааловия жертвеник, и "общата емоция" умря.
Quote:
|
Моя мъж например е бил възпитаван от родителите си изключително строго, и в последствие го е избило на бунт, както би станало с много други деца. Мен също са ме възпитавали строго, но това изби в опортюнизъм и страх. Ето ти два плода на стриктно възпитание. |
|
Това не са плодове на
християнско възпитание. Въпросът никога не е "стриктно или нестриктно възпитание." Въпросът винаги е "християнско или нехристиянско възпитание." Ти се съсредоточаваш върху видимите неща (стриктно-нестриктно), но пропускаш невидимите неща (християнско-нехристиянско).
Quote:
|
Слава Богу, че нямах цензура на това какво чета и това спомогна за развитието ми. Не си спомням да съм била негативно повлияна до такава степен от книгите, както от филмите например. |
|
Развитието ти е следствие на Божията благодат, не на липсата на цензура. А колкото до негативното влияние, това много трудно можеш ти да го определиш. С какво сравняваш? С другите около теб? Това не е смислено сравнение.
Аз бих сравнявал с това, което би могла да бъдеш, ако в живота ти имаше смислено християнско възпитание. На тази основа определено мога да кажа, че всички сме ощетени и сме били подложени на силно негативно влияние.

Публикувано на 06 юли 2004 г. в 04:39:00 ч. от потребител 756
Здравейте, тъй като Божидар пусна линк към тази тема в един форум за фентъзи му отговарям:
Аз съм Християнин и съм чел въпросните книги( Хари Потър, Властелина и много други фантастични творби). Моето мнение, е че Хари Потър няма за цел да "навреди" на хората, мисълта някое дете след като прочете книгите да си купи казан и да започне да вари билки е нелепа. Единственото, което въпросната поредица може да постигне е 1) да служи за чисто и просто забавление, 2) да накара децата да се обърнат повече към книгите и да се отделят от телевизора, защото ако се запалят по литература заради Хари Потър след време ще намерят и други по-стойносни четива. Да не говорим, че Хари Потър има няколко много хубави идеи, като разликата между доброто и злото и тн. Вреда почти няма, единствено ако човек се вманиачи в поредицата тогава е лошо, но това важи за абсолютно всичко, което въздигаш и само това ти е в главата, освен Бог разбира се. После може да пиша още, форума е повече от интересен.

Публикувано на 06 юли 2004 г. в 09:48:00 ч. от потребител 378
Във връзка с темата на форума желая да ви представя една част от творбата на Яворов ?Хайдушки копнения?-том 2, в която той разкрива мнението си за евангелистите и тяхното отношение към книгите. Дано това становище да е реалност и за съвременните евангелски вярващи.
Quote:
|
Следния ден ние почнахме работа и при нас идеха пъстра върволица хора. Тук биеше на очи разликата между протестанти и православни. Евангелската пропаганда е играла твърде културна роля в този край. Банско има 4-5000 жители с голяма част протестанти. Предвид последните аз бих го кръстил град; гледайки православните ?село. Протестантите са граждани и по масова интелигентност и по външни обноски. Няма между тях неграмотни, като почнете от старите като включите и жените. Любознателноста им отдавна е прескочила кориците на библията. Те четат всичко и всяка къща има по няколко книги-?позволени? на полицата и ?непозволени? из кътищата. Православния обаче е останал селянин като баща си и деда си. Най често той смята на работа, пази рогоската навита като масур зад вратата и не хвърля опинците нито по Великден даже. Като членове на организацията протестантите пак се различават от православните по ревност и кадърност за работа изобщо. |
|
[addsig]

Публикувано на 06 юли 2004 г. в 11:46:00 ч. от потребител 207
Quote:
|
Единственото, което въпросната поредица може да постигне е 1) да служи за чисто и просто забавление, 2) да накара децата да се обърнат повече към книгите и да се отделят от телевизора, защото ако се запалят по литература заради Хари Потър след време ще намерят и други по-стойносни четива. |
|
Никола, аз съм съгласна принципно с теб и съм против тоталната цензура.(Не, че ако детето ми чете Хари Потър няма да обсъждам с него и да правя разграничение между художетвена измислица и реалност), но искам само да вметна, че едно дете се беше хвърлило от балкона в желание да подражава на Хари Потър.

Публикувано на 06 юли 2004 г. в 19:22:00 ч. от потребител 578
Quote:
|
в която той разкрива мнението си за евангелистите и тяхното отношение към книгите. |
|
Тежко ни и горко, ако пребъдването ни в Господа наистина се изразява единствено в обща култура, интелигентност и външни обноски...

Публикувано на 06 юли 2004 г. в 22:24:00 ч. от потребител 378
Quote:
|
Тежко ни и горко, ако пребъдването ни в Господа наистина се изразява единствено в обща култура, интелигентност и външни обноски... |
|
И кой е този който е казал, че пребъдваме или трябва да пребъдваме в Господа
единствено чрез обща култура, интелигентност и външни обноски ?
Тук е ясно, че някой не разбира какво е цел и какво е следствие.
И все пак ще ми отговориш ли на въпроса?
[addsig]

Публикувано на 06 юли 2004 г. в 23:48:00 ч. от потребител 578
Прощавайте,
на кой въпрос по-точно?

Публикувано на 07 юли 2004 г. в 09:18:00 ч. от потребител 378
Ето на този въпрос: И кой е този който е казал, че пребъдваме или трябва да пребъдваме в Господа единствено чрез обща култура, интелигентност и външни обноски ?[addsig]

Публикувано на 07 юли 2004 г. в 09:59:00 ч. от потребител 578
В приведения от вас цитат, Яворов говори за вярващите от гледна точка на обща култура, интелигентност и външен вид и обноски. Е, това ли прави християните такива и това ли е същинската "разликата между протестанти и православни"?

Публикувано на 07 юли 2004 г. в 12:21:00 ч. от потребител 222
Quote:
|
В приведения от вас цитат, Яворов говори за вярващите от гледна точка на обща култура, интелигентност и външен вид и обноски. Е, това ли прави християните такива и това ли е същинската "разликата между протестанти и православни"? |
|
Pilatе, Общата култура, интелегентност, външен вид и обноски на християните не са причина християните да се наричат такива. Те са
следствие на вярата на протестантите!
Следствията, външните резултати показват, кой в какво вярва. Вярата на православните по принцип е
мъртва! Мъртва е защото делата/следствията им са мъртви. Никой православен няма отговори на реалните проблеми в света според Библията. Тяхната Библейска гледна точка за света е мъртва, тя просто не съществува.
Когато Яворов показва
следствията, всъщност той показва, в какво вярват протестантите и православните.
Така че същинската разлика е още в самата основа на вярата. Ако не вярваш на Яворов огледай се около теб.

Публикувано на 07 юли 2004 г. в 13:02:00 ч. от потребител 378
Pilate, разлики трябва да има между протестанти и православни, а някой от тях са нивото на интелигентност, култура и външни обноски. Истина е, че това не са единствените и най важни разлики, но те са продукт на един посветен в Бога живот, живот на безкомпромисност спрямо греха, посредствеността и мързела. Всеки четящ старателно Библията разбира, че Бог държи на знанието и води своите си именно в тази посока. Разбирам, че изброените по горе качества лесно се имитират от света но за сметка на това още по лесно се разкриват като имитации. Погледни плодовете на православието в света и плодовете на протестантите. Има съществени разлики нали. Интелигентността, културата, обноските са трайни и резултатни само там където за основа стои Божия Завет и Закон.
Надявам се, че ме разбираш.
Поздрав
[addsig]

Публикувано на 07 юли 2004 г. в 18:03:00 ч. от потребител 460
sushto taka tipichno z aprotestanstvoto e neobxodimosta da se chete i izuchava Slovoto, v omezi godini sled osvobojdenieto 1880te i posredstveno naselenieto e preimno ne gramotno. Inteligenciata se opredelia ot tazi im prosvetenost. Purvata Bulgarska protestantska tcurkva e osnovana v Bansko 1868. Edni ot dela na Amerikanskite missioneri ot ABCFM e otvarianeto na uchilishta, muzko Plovdiv, zensko Stara Zagora, i dvete premesteni v Samokov, posledstveno Robert College v Constantinople. Ot Metodiskata strana uchilishteto v Troian koeto se zatvaria na burzo, posledvano ot zenskoto v Lovetch i uchilishteto v Svishtov. Ne malko ot Bulgarskite pastori sa izprateni da se obrazovat v Amerika. Oshte ot samoto nachalo missionerite prashtat svoite privurzenici v protestanskite uchilishta v Malta i Constantinople. S dve dumi belega na israza na viara pri protestantite direktno e bil svurzan s po visoka obrazovanost. Sushtoto e mnenieto na misionerkata Stone za Albania kudeto kazva che sred protestantite ne e imalko negramoten chovek. Samata Stone e otvlechena okolu Bansko kudeto e provezdala bibleiski i devicheski kursove. Tova govori sushto taka za visoka obrazovanost sred zenite protestanki neshto riadko sred pravoslavnite.
Samo da posocha oshte edin maluk fakt. Prez 1920te v Bulgaria pristigat Voronaev i Zaplishnei. Te sa nositeli na Pedesiatnoto uchenie. Na mnogo mesta po sveta Pedesiatnoto uchenie e asociirano sus slabo obrazovanite niski socialni klasi. Tova obache ne e purvonachalnia oblik na dvizenieto u nas. Sred purvite viarvashti e namira semeistvoto na Nikola Nikoloff. Maikata na Nikoloff e kongrshnka zavurshila Robert College, samia Nikoloff e izpraten da se obrazova v USA. Tuk sreshta i svoia priatel Rahneff s kogoto stavat edni ot purvite missioneri na Assabmeite na Boga v Bulgaria. Do 1940te godini tipichno za pastorite na Pedesiatnite tcurkvi u nas e che sa obrazovani vuv Bibleiskia Institut v Danzing.
S dve dumi istoricheski poglednato protestantsvoto v Bulgaria e svurzano sus edno po dobre obrazovano, intelektualno suslovie. Az lichno mislia che nastoiashtia oblik na protestanstvoto v Bulgaria e samo artifakt na 40te godini religiozni gonenia. Samo murzel i posredstvenost mogat da ni ostaviat v tazi pozicia.

Публикувано на 08 юли 2004 г. в 11:57:00 ч. от потребител 354
по мои наблюдения протестанството в България в настоящия момент е представено от нискообразовано и нискоинтелектуално съсловие в по-голямата си част..

Публикувано на 08 юли 2004 г. в 13:15:00 ч. от потребител 222
Quote:
|
по мои наблюдения протестанството в България в настоящия момент е представено от нискообразовано и нискоинтелектуално съсловие в по-голямата си част.. |
|
Докато християните изповядват пораженческа есхатология, така ще е.

Публикувано на 08 юли 2004 г. в 14:34:00 ч. от потребител 343
Лена и аз съм с такова впечатление. Много малко от сегашните християни четат художествена литература, например. Обикновено четат най-новите издания на харизматичните автори и всичко свързано с християнството т.е. не четат нищо друго освен християнската литература, която излиза. Не казвам, че не трябва толкова категорично да се чете християнска литература, но е добре и други неща да се четат. По мене си съдя. Просто имаше един период от години, когато не четях нищо което не е християнско. За да се четат и други неща е нужно израстване и мъдрост. Това е много пагубно да се избягва всичко, което не е т.н. християнска литература. [addsig]

Публикувано на 11 юли 2004 г. в 22:56:00 ч. от потребител 378
Според вас кои са причините съвременните християни да не четат достатъчно и да не се подготвят? Не вярвам това да е само от мързел?

[addsig]

Публикувано на 12 юли 2004 г. в 13:31:00 ч. от потребител 8
Не, не е само от мързел. Всъщност, може да се каже, че мързелът не е толкова често срещано явление сред по-младите християни в България.
Проблемът е в краткосрочния възглед, наложен от господствуващата религия на премилениализма. В продължение на много години християните са упоявани с обещанието, че "Христос идва съвсем скоро." Това отнема от тях времевата перспектива - те не могат да видят бъдеще по-далеч от няколко години. А сега онези клоуни, които преди залъгваха вярващите със "скорошното идване" на Христос, сега ги залъгват с други краткосрочни фантасмагории ("Един милион повярвали до 2010!").
Това убива дългосрочното мислене.
А четенето изисква дългосрочен поглед, дъглосрочно посвещение, дългосрочни усилия. Няма възможне начин за една нощ да станеш научен. Трябват усилия, дисциплина, постоянство. Ако очакваш светът да свърши всеки момент, няма да правиш нищо дългосрочно, защото ще ти изглежда безсмислено.
Разбира се, има и друг фактор. Това е
антиинтелектуализмът в църквите. някак си всеки, който е чел, или говори по-смислено, задължително "не е духовен." Да си "духовен" означава да импровизираш от постна обща култура, да говориш наизуст клишета или дори откровени простотии в името на Бога. Мога да ви покажа купища статии и проповеди, които са просто много думи накуп без никакъв смисъл в тях.
Парадоксално, в последните години има реакция срещу този антиинтелектуализъм в църквите. За съжаление обаче тази реакция не е на основата на смисленото, логично библейско послание, а на основата на езическата наука в университетите, изградена върху езически презумпции. Споровете, които водех относно дните на сътворението от Битие 1 глава, показват точно това.
Моят любим пример в това отношение е един форумен сблъсък, който имах преди време с един старейшина в Божия Църква, по професия юрист. Той също твърдеше, че отхвърля антиинтелектуализма в църквите, и че вярва, че Библията има отговор на всички въпроси. Когато го попитах какво е юридическото учение на Библията, за моя голяма изненада той отговори, че Исус бил приемал като юридически нормативно римското частно право! Когато предположих, че може би всъщност Исус приема като юридическа норма Мойсеевия Закон, човекът с отвращение отхвърли тази идея и започна да ми говори колко не съм разбирал от тези неща, защото не съм бил учил в юридическия факултет на някакъв си там софийски университет.
Решението на проблема с четенето се състои в следното:
- Възприемане на дългосрочно видение за победа на Благовестието в историята и на земята. Без такова видение християните нямат да имат нито стимула, нито духовните и психологически сили да полагат дългосрочни усилия.
- Възприемане на библейски възглед за познанието, философията и науката. Без такъв възглед християните не само няма да научат нищо от книгите, които четат, но и ще станат жертви на погрешни учения, особено от господствуващия атеизъм в българското образование и в обществото като цяло.
- Християните трябва да бойкотират безсмислената християнска литература, която не се занимава с конкретни приложения на Благовестието във всяка област от човешкия живот и дейност. Търсенето трябва да се насочи към книги, които говорят за християнско образование, християнско семейство, християнска икономика и бизнес, християнска политика и т.н.
- Църквите, а и другите християнски организации - фирми, партии, благотворителни организации и др. - трябва да се превърнат в образователни институции. Повече проповеди, повече поучения, повече практически занимания, особено с младите. Всяка църква, която има достатъчно ресурси, трябва да събере библиотека, за предпочитане с постоянен интернет достъп за членовете на църквата. Това е много по-важно от раздаване на евангелизаторски брошури.
- Трябва да бъдат открити и подкрепяни законните учителски служения - особено издателствата - и от църквите, и от индивидуалните християни. Трябва да осъзнаем една голяма истина: Църквите идват и си отиват; книгите остават. Ние с вас днес сме християни не поради превъзходната структура на институционалната църква, а поради Библията и нейното запазване чрез Божието Слово през вековете.
Има още много да се върши в църквите. Яворов правилно е забелязал, че евангелските християни са единствените, които наистина имат познание. Само че не трябва да се успокояваме с това. Все още сме далеч от идеалното състояние.

Публикувано на 12 юли 2004 г. в 15:54:00 ч. от потребител 460
kakto vlezesh v Xristianska knizarnica tuk v US i niama nito edna seriozna kniga, osven niakakvi suxarski komentari, deto xorata gi kupuvat samo da si okrasiavat bibliotekata i da izglezda che sa cheli neshto znachitelno. Drugoto e edno vuzduxarski knizki po 200 stranichki vsiaka, kato gi otvorish purvite 100str. nishto ne nauchavash. Sushto taka kato xodish na tzurkva(dori ako e Kalvinistichna i postmil.) pastora se izviniava po sto puti kato pochne da govori teologia i po surovi neshta. Abe opredeleno xristianstvoto na pazara e takuv ogranichen i malodushen. I ako chetesh mnogo i izmislish neshto xorata te smiatat za genii. V tova chislo az sum sreshtal dosta po nacheteni viarvashti v Bulgaria.

Публикувано на 13 юли 2004 г. в 21:27:00 ч. от потребител 263
Мюнцер така и не се научи да говори на български....

Публикувано на 13 юли 2004 г. в 23:13:00 ч. от потребител 460
Попов, К. Г. Цит. съч., ц.28
ниво на грамотност през 1905та
православни:
46,5%мъже
16,5% жени
31,8 общо
мохамедани
5,8%мъже
1,4% жени
3,7% общо
евреи
67,9%мъже
39,5%жени
53,7% общо
арменци
64,2%мъже
42,8%жени
54,8% общо
протестанти
70,9%мъже
61,6% жени
66,4% общо

Публикувано на 13 юли 2004 г. в 23:23:00 ч. от потребител 8
А, стига бе! Великолепна статистика, Мюнци.
Но какво се е променило днес? Защо днес - 100 години след това - протестантите в България са на ниските интелектуални нива?

Публикувано на 14 юли 2004 г. в 11:55:00 ч. от потребител 354
вероятно защото не са протестанти, а някакви странни разновидности: движение на Св. Дух, войни на Христа, апостолско движение, не знам си какво движение...

Публикувано на 16 юли 2004 г. в 00:59:00 ч. от потребител 403
Quote:
|
On 2004-07-08 11:57, Lena_D wrote:
по мои наблюдения протестанството в България в настоящия момент е представено от нискообразовано и нискоинтелектуално съсловие в по-голямата си част..
|
|
Наи вероятно твоите наблюбения изключват нашата църква ББЦ над 50% са с висше образование а другите все още учат, единия пастор преподава старогръцки във ВЕБИ другия староевреиски а наш член е и самия ректор

[addsig]

Публикувано на 16 юли 2004 г. в 16:52:00 ч. от потребител 460
Amerikanska Board na Kongreshnite i Missionerskoto Obshetstvo na Metodistite sa aktivni ot 1850te godini v teritoriite na osmanskata imperia svurzani s Bulgarite. Ot samoto nachalo evangeliziraneto vurvi zaedno sus obrazovaneto. V samoto nachalo missionerite prashtat mladi Bulgarcheta na ostrov Malta /protestanskia kolez kum episkopalnata tcurkva na Anglia/ i v protestanskite uchilishta v Osmanskata imperia /Robert college/. Edva prez 1870 zapochvat da izprashtat purvite si uchenici v Amerika. Tova e desetiletieto beliazno vuvezdaneto na Amerikanski uchilishta v 'Bulgaria'. Kum ABCFM muzkoto v Plovdiv i zenskoto v Stara Zagora, eventualno sploteni i premesteni v Samokov. Kum Methodistite purvo v Troyan posle premesteno v Svishtov i uchilishteto v Lovetch/segashnata angliiska gimnazia/. Triabva obache da se ot belezi che v povecheto protestanski zavedeia se obrazovat predimno pravoslavni deca, chasni sa sluchaite na obrushtenia kum novata viara. Uchilishtata sluzat obache i za obrazovaneto na Protestanskite deca. Kato uchilishteto v Plovdiv e predimno za podgotovka na pastori. Purviet 2 vipusk aizlizat i purvite pastori v Bulgaria, Tonjoroff i Boyadjiev, a A. Tsanoff sled kato uchi i v AMherst se zavrushta i e aktiven v politikata, vsushnost mezdu 1878 - 1881 toi e edinstvenia predstavitel posledovatelno v niakolko ONSta i VNS-ta. Po kusno v Samokov se pravi otdelna seminaria. Sled osvobojdenieto nivoto na protestanskite uchilishta postepeno spada. Te sa pritisnati ot pravitelstvoto da prepodavat veruochenie s pravoslavni tendenci i se iziskvalo izuchavaneto na Bulgarska istoria i Bulgarski ezik. Sushto taka pravitelstvoto purvonachalno otkazva da prieme diplomite na studentite koeto dovezda do otliv ot uchenici. Ili uchilishteto pochva da podgotvia studenti gotovi za emigracia sled zavurshvaneto si.
-------------------------------------------------------------------
V tazi svetlina protestantite sa bili dobre obrazovani, da ne zabraviame che v statistikata stava dum samo za gramotnost a ne za obrazovanie. Po princip do 1905 mozem spokoino d akazem che Bulgaria e potopena v nacionalism ot nai div vid i malcina sa predstavitelite Protestanti pred pravitelstvoto. Da ne govorim che pochti ne sushtestvuva nikud elokalno protestanstko mnozinstvo che da se izbirat takiva predstaviteli. Ako Amerikanskite uchilishta sa spomagali za obrazovanieto na deca ot po niska klasa, to sled 1878 v Bulgaria se zavrushtat sinovete na chorbadjiite sus blestiashto obrazovanie ot zapadni uchilishta i te poemat upravlenieto na stranata. Sushtestvuvat i absoluni anomalii. Da rechem Stoilov zavurshil Robert College ostava si pravoslaven, uchi v Berlin kudeto stava i Mason, ot bogato semeistvo e vrushta se v Bulgaria da uchastva v pravitelstvoto i dori oglaviava na niakolko puti nai vishki postove/pone edno pravitelstvo/. Stoilov e konservator i pri suspendiciat ana konstituciata e v podkrepa n monarxa. Iazuk mu za amerikanskoto obrazovanie v Robert college. Druga edna anomalia e razbira se che bulgarskoto pravitelstvo e prepulneno sus bivshi studenti na Robert college pravoslavni obache. V tova chislo Robert college sushto podkrepia supendiraneto na konstituciata idi razberi tazi anomalia. Stefan Panaretoff prepodavatel v RC sin na pravsoslaven sveshtenik, ostanal pravoslaven zenen za missionerka v Constantinople, v kusnite si godini predstavitel na Bulgaria v America.
-------------------------------------------------------------------
Sled 1989 godina v Bulgaria imashe ogromen priliv na viarvashti kum pedesitnite denominacii. Tova sa tradiciono goneni tcurkvi, koito edna prez 1970-80 pochvat da poluchavat priliv na intelektualci. Kum kraia na 80te obache e vse oshte v mnozinstvoto si podtisnato chlenstvo koeto ne velichae obrazovanieto. Nachaloto na 90te xorata tursexa otgovori v tcurkvite doidoxa mnogo inteligentni xora, no kakto doidoxa tui si i zaminaxa. Tcurkvata pone BBC nai veche ostana sedalishte na malcinstvata. Zashtoto tam biaxa psoreshnati opredeleni tiaxni socialni nuzdi. Ostanxa i tuk tama istinski otshelnicheski ostrovi na intelektualni viarvashti. Tezi xora sled 10 godni produlzitelna borba da nameriat miastoto si v golemite tcurkvi imat sega tendenciata da se otdeliat i da sformirat novi pedesiatni tcurkvi sus po visoko intelektualno nivo. Tova sa tcurkvi pulni s mladi prosefionalisti, mnogo ot koito sa i znachitelno obrazovani. Ima samo edna spunka za i to che obrazovanieto im strui ot svetskata sreda, i stremeza za vishe obrazovanie e tradiciono svurzan s tcurkvata ami e chast ot otminalata komunisticheska ideologia. Taka che niama nachin da se postavim za 10 godini nad obshtestvoto. Letvata e dignata tvurde vidoko veche ne govorim za gramotnost a za vishe obrazovanie. Po princip tcurkvite ne sa knstruirali svoite ideologii, tui che da propagirat tozi standart.
---------------------------------------------------------------------
Ako prez 1800te godini missionerite sa izpolzvali obrazovanieto kato instrument da povliaiat kum spasenie i reformaci ana tradicionoto obshtetsvo, to prez 2000te vse oshte tcurkvata ne e opredelila svoiata politika. Kakva e celta i ima li nuzda ot visoko obrazovanie. Trudno e da se kaze che protestanstvoto v opredeleni moment e imalo direktno vlianie vurxu sudbata na Bulgaria, sushtestvuvalo e takova indirektno vlianie chrez xorata obrazovani v Amerikanskite uchilishta. Taka che moze li da se ochakva v budeshte podoben efekt, mozebi? no triabva da se napravi i adaptira mnogo seriozen plan.
--------------------------------------------------------------------

Публикувано на 17 юли 2004 г. в 17:58:00 ч. от потребител 266
Мюнцер, научи се да пишеш на български, така може и да ти четем постингите докрай...
Вече никой няма извинение [addsig]

Публикувано на 19 юли 2004 г. в 16:09:00 ч. от потребител 460
на български пиша изклучително бавно и мислите ми ме подминават по 8 пъти докато избутам изречението. Нещата които пиша са екстракциа от доста материали които съм издирвал и чел, няма по лесен начин да ви дам препратки. За тези за които материала е важен ще намерят турпение да ме прочетат. Аз мисля че повечето протестанти в България не се интересуват от историята си е че мислят че няма нищо значително в нея. Което е глупост. Другата директа причина е че изплуват няои не удобни факти които препочитаме да си останат зарити в историята. Ама това е сектанско мислене.

Публикувано на 30 ноември 2004 г. в 06:59:00 ч. от потребител 963
Quote:
|
On 2004-06-04 20:09, Shushulko wrote:
Добра идея![addsig]
|
|
Отговорът ме потресе.
Далеч, съм от мисълта да споря с вас, за вашата вяра.
Не съм християнин, не се гордея с това, нито съм притеснен. Винаги съм си мислел, че най-красивото в Православната Църква, освен историческият и принос за нашата Родина е това, че за разлика от Католицизмът е много толерантна. Причината да се регистрирам тук е случайното ми попадане на този пост и искренното ми удивление, че има човек, като Божидар. Не се обиждай. Не вкарвам негативен контекст, просто се питам, как ли ще мисли детето ти когато порастне? И дали, това, че няма да му позволиш да прочете Хари Потър / една забавна книга - лишена от всякаква антихристиянска пропаганда - чел съм я / ще го направи по-добър човек от дъщеря ми, която гарантирано ще я прочете?
Кому е нужно?
Интересно ми е, дали ще ме обявите за пропангандатор Сатанист в края на краищата?
Ще следя тази тема...

Публикувано на 30 ноември 2004 г. в 07:02:00 ч. от потребител 963
Quote:
|
On 2004-06-04 23:04, Shushulko wrote:
Божидаре, ти би ли дал на сина си да чете Хари Потър?
Аз лично страшно се забавлявах като го четох ( понякога се забавлявам и с изказванта на някои християни относно книгите а Хари).
Инетресно ми е какво мислиш, тъй като Самуел е достатъчно зрял, за да може да прецени.
[addsig]
<font size=1>[ Това съобщение беше редактирано от: Shushulko on 2004-06-04 16:08 ]</font>
|
|
Съжалявам за грешният цитат. Но интерфейсът, макар и добър / похвала на уебместърите/ леко ме обърка.

Публикувано на 30 ноември 2004 г. в 09:47:00 ч. от потребител 8
Съжалявам, Алфодур, объркал си се. Нито източноправославната църква е толерантна - в крайна сметка, тя е измислила кладите за еретици - нито аз съм източноправославен.
Освен това, може би отговорът нямаше да те потресе толкова много, ако просто беше прочел всичко, което съм казал по въпроса, и цялата ми аргументация. Аз не съм много по условностите, но все пак е прието да прочетеш всички аргументи на един човек, вместо да се съсредоточаваш върху една запетая и тя да те потриса, не е ли така?
Трябва ли да копирам тук всичките си аргументи, или можеш сам да си ги прочетеш?

Публикувано на 21 януари 2005 г. в 04:32:00 ч. от потребител 1088
Opredeleno tuk trqbva da se zamisliimm edno dylgo , da se po4esame po vrada i da si kajem , za6to ne sme uspqli da populqrizirame nie , na6i knigi taka po pazarite ... Adede Maks Lukado lo6o li pi6e , a ima i drugi daroviti pisateli .... Ai se hva6tame na rabota stiga sme lafili predlagam ![addsig]

Публикувано на 21 януари 2005 г. в 08:21:00 ч. от потребител 8
Айде като се захващаш на работа, да не го правиш на шльокавица, а на кирилица. Отстрани вляво има клавиатура за кирилица. Иначе сте много умни да давате съвети, а една проста програмка за кирилизиране не можете да използвате.

Публикувано на 23 януари 2005 г. в 09:21:00 ч. от потребител 114
а тъй кажи му го, че май той/тя използва кирилицата само в събота![addsig]