
Тъй като моят приятел, пророкът Боян Джамбазов, пусна тук една статия за това "що било арминианец," и тъй като досега не съм виждал "арминианец" да знае какво точно поучава Арминий, нито да използва неговите аргументи, ще предложа на вашето внимание една статия публикувана в bgbible.com.
(Само като отклонение, bgbible.com е сайт, който публикува Библията, което е добро. Но в библиотеката си сайтът е дълбоко пристрастен към пелагианството и Уесли. Като го чете, човек ще си каже, че само Уесли и нео-пелагианите са разбирали Библията. Според мен сайтът трябва да бъде преименуван "Идеологията на Уесли, и между другото, Библията.")
Статията е Якоб Арминий, "За свободната воля на човека и нейните сили." Заглавието на статията е доста заблуждаващо. Защото в тази статия Арминий е всъщност ортодоксален калвинист и ясно заявява, че свободната воля няма никакви сили! Ето например един цитат от статията:
Но точно това съвременните така наречени "арминианци" упорито отричат! Евангелското учение очевидно твърди, че никой човек не е свободен от Божия контрол, и следователно всяко решение на човека, включително и решението да повярва, е под Божия контрол и предопределение. Арминий следва точно наследеното от Калвин учение. Тоест, Арминий в тази статия е всъщност ортодоксален калвинист!
Може би това не става съвсем ясно, ще кажете вие. Е, добре, ето друг цитат от същата статия на Арминий:
Да си признаем, понякога Арминий има съвсем ясни аргументи. Кога? Когато просто цитира от Калвин, или от другия велик калвинист, Мартин Лутер. Горното изречение просто е цитирано от двамата велики Реформатори. Но което е по-важно, то няма нищо общо с идеологията на съвременното така наречено "арминианство". Арминий вярва, че волята е поробена и че тя няма никаква сила сама по себе си. Трябва Бог предварително да реши да я освободи, и едва тогава тази воля успява "свободно" да избере доброто.
Може би ви трябва още едно свидетелство за калвинизма на Арминий? Ето го тук:
Но това противоречи на идеите на съвременните така наречени "арминианци." Те казват, че волята на човека е свободна преди Святият Дух да влезе в човека. Арминий, обаче, като истински калвинист казва, че няма такова нещо като "свободна воля" преди върховното решение на Бога да спаси един човек и да му даде Святия Дух.
Ето въпрос: Може ли човек, на когото Бог не е дал Святия Дух, да избере доброто чрез своята "свободна воля"? Арминий казва, "Няма такъв човек, защото без Святия Дух няма свободна воля." Съвременните така наречени "арминианци" казват, "Може, и тогава на основата на човешкия избор Бог дава Святия Дух."
Четвърто доказателство за крайния калвинизъм на Арминий:
Забележете, Арминий ясно казва, че дори в покаянието човекът е пасивен. Няма нищо активно в човека. Цялата му активност идва от действието на Святия Дух. Ако Святият Дух го привдигне, той ще бъде привдигнат; ако не го привдигне, той остава паднал. Не просто действието, но и самото желание за покаяние не може да дойде от самия човек.
Но това отново е напълно противно на пелагианските измислици на съвременните така наречени "арминианци." Казват ли те, че човекът е напълно пасивен в спасението и покаянието? В никакъв случай. Те казват точно обратното, че Святия Дух реагира на покаянието на човека и едва след това му дава благодат. Човекът според тях заслужава благодатта си чрез своя избор и своето покаяние.
Да обобщим, самият Якоб Арминий не е бил "арминианец" в съвременния смисъл на думата. Вярно е, че много неговите писания са напълно неясни и противоречиви. Но там, където той е ясен и недвусмислен, той просто повтаря учението на Калвин.
Съвременните арминианци - следвайки примера на Уесли - са най-обикновени измамници или просто невежи. Те използват името на Арминий, но никога не са чели неговите трудове. Ако ги бяха чели, щяха да видят, че Арминий е напълно против тяхната хуманистична пелагианска идеология.
Затоав, когато чуя думата "арминианец," това ми звучи смешно. Знам, че човекът, който се нарича така, просто не е чел това, на което си въобразява, че се опира - трудовете на Арминий. На практика той отрича ясните и категорични твърдения на Арминий и следва старата хуманистична гностическа ерес на Пелагий, срещу която Ранната Църква е воювала и е отрекла категорично.
(Само като отклонение, bgbible.com е сайт, който публикува Библията, което е добро. Но в библиотеката си сайтът е дълбоко пристрастен към пелагианството и Уесли. Като го чете, човек ще си каже, че само Уесли и нео-пелагианите са разбирали Библията. Според мен сайтът трябва да бъде преименуван "Идеологията на Уесли, и между другото, Библията.")
Статията е Якоб Арминий, "За свободната воля на човека и нейните сили." Заглавието на статията е доста заблуждаващо. Защото в тази статия Арминий е всъщност ортодоксален калвинист и ясно заявява, че свободната воля няма никакви сили! Ето например един цитат от статията:
Quote: |
Най-общо тя [свободната воля] може да бъде разбирана по няколко различни начина: |
Но точно това съвременните така наречени "арминианци" упорито отричат! Евангелското учение очевидно твърди, че никой човек не е свободен от Божия контрол, и следователно всяко решение на човека, включително и решението да повярва, е под Божия контрол и предопределение. Арминий следва точно наследеното от Калвин учение. Тоест, Арминий в тази статия е всъщност ортодоксален калвинист!
Може би това не става съвсем ясно, ще кажете вие. Е, добре, ето друг цитат от същата статия на Арминий:
Quote: |
В това състояние, свободната воля по отношение на истинското благо е не само наранена, осакатена, безсилна, превита и отслабена; но също така е и поробена, разрушена и изгубена. И нейната сила е не само отслабена и безполезна ако не е подкрепена от благодатта, но въобще няма никаква сила освен тази дадена от Божията благодат. |
Да си признаем, понякога Арминий има съвсем ясни аргументи. Кога? Когато просто цитира от Калвин, или от другия велик калвинист, Мартин Лутер. Горното изречение просто е цитирано от двамата велики Реформатори. Но което е по-важно, то няма нищо общо с идеологията на съвременното така наречено "арминианство". Арминий вярва, че волята е поробена и че тя няма никаква сила сама по себе си. Трябва Бог предварително да реши да я освободи, и едва тогава тази воля успява "свободно" да избере доброто.
Може би ви трябва още едно свидетелство за калвинизма на Арминий? Ето го тук:
Quote: |
Следователно, ако ?където е Господния Дух там е свобода? (2 Кор. 3:17) и ако единствено свободни са тези, които Синът е освободил (Йн. 8:36) то следва, че нашaта воля не е свободна от първия грях, т.е. не е свободна да върши добро освен ако не е освободена от Сина чрез Неговия Дух. |
Но това противоречи на идеите на съвременните така наречени "арминианци." Те казват, че волята на човека е свободна преди Святият Дух да влезе в човека. Арминий, обаче, като истински калвинист казва, че няма такова нещо като "свободна воля" преди върховното решение на Бога да спаси един човек и да му даде Святия Дух.
Ето въпрос: Може ли човек, на когото Бог не е дал Святия Дух, да избере доброто чрез своята "свободна воля"? Арминий казва, "Няма такъв човек, защото без Святия Дух няма свободна воля." Съвременните така наречени "арминианци" казват, "Може, и тогава на основата на човешкия избор Бог дава Святия Дух."
Четвърто доказателство за крайния калвинизъм на Арминий:
Quote: |
Ако се случи човек, който е новороден да падне в грях, той нито се покайва нито става освен ако не бъде вдигнат отново от Бога чрез силата на Неговия Святи Дух и не бъде обновен в покаянието. |
Забележете, Арминий ясно казва, че дори в покаянието човекът е пасивен. Няма нищо активно в човека. Цялата му активност идва от действието на Святия Дух. Ако Святият Дух го привдигне, той ще бъде привдигнат; ако не го привдигне, той остава паднал. Не просто действието, но и самото желание за покаяние не може да дойде от самия човек.
Но това отново е напълно противно на пелагианските измислици на съвременните така наречени "арминианци." Казват ли те, че човекът е напълно пасивен в спасението и покаянието? В никакъв случай. Те казват точно обратното, че Святия Дух реагира на покаянието на човека и едва след това му дава благодат. Човекът според тях заслужава благодатта си чрез своя избор и своето покаяние.
Да обобщим, самият Якоб Арминий не е бил "арминианец" в съвременния смисъл на думата. Вярно е, че много неговите писания са напълно неясни и противоречиви. Но там, където той е ясен и недвусмислен, той просто повтаря учението на Калвин.
Съвременните арминианци - следвайки примера на Уесли - са най-обикновени измамници или просто невежи. Те използват името на Арминий, но никога не са чели неговите трудове. Ако ги бяха чели, щяха да видят, че Арминий е напълно против тяхната хуманистична пелагианска идеология.
Затоав, когато чуя думата "арминианец," това ми звучи смешно. Знам, че човекът, който се нарича така, просто не е чел това, на което си въобразява, че се опира - трудовете на Арминий. На практика той отрича ясните и категорични твърдения на Арминий и следва старата хуманистична гностическа ерес на Пелагий, срещу която Ранната Църква е воювала и е отрекла категорично.