Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Изучаване на Библията > Бог прави ли зло?
Здравейте,

Ще помоля за тълкуването на един стих от Библията:

Исая 45:7
Quote:
Аз създавам светлината и творя тъмнината;
Правя мир, творя и зло!
Аз Господ съм, Който правя всичко това.



Господ твори ли зло? Злото от Господ ли е произлязло?

Спомням си как в часа по философия в училище, учителката ми (Емилия Дворянова, преподавател по "Естетическа същност на Християнството" във Философския Факултет на Софийски Университет) казваше, че щом Бог е създал света от нищо и щом Бог е абсолютно добър, то значи злото в света е произлязло от нищото. И го твърдеше напълно сериозно.

Този стих обаче, като че ли противоречи с нейното твърдение. Да разбирам ли, че Бог е създател и на злото? Може би с възпитателна цел за нас? Моля, помогнете ми с разсъжденията.

Благодаря ви и Бог да ви благослови.

Велин

Велин, от контекста ясно се разбира, че тук не става въпрос за морални понятия (правда/грях), а за състояния (светлина/ тъмнина и мир/нещастие) които са в резултат на морала.

Еврейската дума за зло тук може да означава и:
лошо, зло, беда, несполука, скръб, бедствие, нещастие, страдание и т.н.

Т.е. Бог сътвори всичко морално добро, но с възможност (чрез свободната воля) противопоставяйки Му се (на наредбата Му) да се появи морално зло (антипода Му).

Когато се е появило моралното зло, то е било санкционирано от Бога чрез поставянето му в зло състояние (нещастие, скръб и т.н.).

С други думи, ако ти откраднеш пари и те хванат, полицаите ще те пратят веднага в дранголника и това ще значи, че те са ти направили зло (освен ако не харесваш затвора де ), но те самите не са морално зли, напротив те са морално добри, защото са изпълнили Божия закон изискващ санкции срещу крадеца.

Поздрави

Здрасти Иво,

Абе не мен нещо не ми е толкова ясно от контекста, но ще приема че се има предвид този смисъл на "зло".

Но тогава от къде се е взело злото? От нищото ли? Или Господ го е създал вътре в човека (заедно със свободната му воля)? Или Господ е създал злото, или Господ не е единствения несъздаден от нищо и от никой.

Може би бъркам нещо в разсъжденията?

Благословения,
Велин

Велин, казваш:
Quote:
Абе не мен нещо не ми е толкова ясно от контекста, но ще приема че се има предвид този смисъл на "зло".



Чети от 42 глава да кажем. Основната идея е, че Бог изявява, че само Той е Бог, а не идолите. А също, че ще го докаже с това като поставя в добро/зло състояние тези, които съответно Го приемат/отхвърлят и никой не може да Му попречи да го направи.

Quote:
Но тогава от къде се е взело злото? От нищото ли? Или Господ го е създал вътре в човека (заедно със свободната му воля)?



Съвършено просто - злото е бунт против Бог (неговата наредба). Бог не създава бунтовници, а създания със свободна воля да решат дали да станат бунтовници. Т.е. злото (като морален бунт) не произлиза от Бога (Той не се бунтува срещу Себе Си), а произлиза от това чудно нещо наречено свободна от Създателя Си воля.

Моето лично мнение е, че за да избегне страданията в бъдещия нов свят, Бог ще отмахне от създанията Си възможността да избираме нещо извън Неговата наредба.
Но заради страданията в стария (сегашния) свят, ние ще знаем винаги, че освен всичко друго, Бог е и съдия, и то справедлив...

Разглежданият въпрос е интересен.
Неслучайно баззаконието е наречено "тайна" -


2 Солунци 2:7
"Защото оная тайна, сиреч, беззаконието, вече действува, но само догдето се отмахне отсред оня, който сега я възпира;"


И ако сега Сатана подбужда хората да вършат зло, то кой го е подбудил него?

Аз съм съгласен че злото е бунт против Бога, но не смятам че наказаниато отБога е зло, а на против - то е за полза:
" Никое наказание не се вижда на времето да е за радост, а е тежко; но после принася правда като мирен плод за тия, които са се обучавали чрез него."
Евреи 12:11

Освен това не смятам, че Бог върши зло. Той само Си оттегля закрилата и позволява на Сатана да действа, ако това е нужно за наказание или изпитание.
справка: Йов 1:12; 2:6

В Битие 1:3-5 се казва, че Бог създаде Светлината и раздели Светлината от тъмнината, но не се споменава да е създавал тъмнина.

Очаквам още мнения!

Бог да Ви благослови!





[ Това съобщение беше редактирано от: dan_iil on 2004-01-05 17:55 ]

Препоръчвам ви да прочетете една добра книга на Ив Руле "Не Бог не е мъртъв"-Іви том.Първо наистина трябва да дефинираме "злото" ,спорред Словото.Злото е възникнало в сърцето на един архангел,надарен с красота и мъдрост и със свободна воля,но все пак под Власта на Своя Създател.Според мен корена на злото е желанието за равенство на направеното, произведеното нещо със Своя Създател.Невъзможно е сътвореното да обхване или да разбере и бъде равно по знание, сила ,мощ и т. н.,на Твореца.В сърцето си този съвършен херувим е пожелал да бъде равен на Бог.Защо Бог не го унищожи веднага?Така разсъждаваме ние .Но в сърцата на небесното войнство ще остане съмнение и неразбиране за "злото"и Бог не би желал да Му се покланят от страх.Мисля ,че е било нужно време за да се даде време на злото-греха да се развие и открие!Бог ,в Своята Безкрайна Мъдрост е решил в наша полза проблема със злото.Всички сме родени със нашата бунтовна адамова природа, но на всички нас ще ни се даде възможност да наравим нашият съзнателен избор с Бог -или против Него да бъдем в този свят и в бъдещия.Както се каза вече за наше добро Бог ни подлага на изпитания или ни наказва, но за да ни изгради,да добием Христоподобен характер.Но и сега ,ние Му служим ,пленени от Любовта Му ,като синове,а не от панически страх и в невидение.
Тъй-като грехът -злото влезе от сатана в първия човек ,тойе същия-същото:не приемайки Властта на Бога над себе си ,чоека прави себе си бог и нормално за него стои в бунт срещу Своя Творец,докато не бъде посетен и просветлен за състоянието си,за да вземе осъзнато решение.
Бог да просветли сърцата ни за да разбираме тези важни неща!

Ако се съди по" Откр."на ап. Йоан,една трета от ангелите последваха луцифер в неговото падение.Това е много впечатляващо число Исканията на този архангел/отговарял е за една трета от ангелите/трябва да са им изглеждали много разумни и напълно законни,за да успеят така дълбоко да разколебаят тях-живеещите в присъствието на Бога.За първи път в историята на вселената Бог беше обвиняван.С власт авторитет и красноречие,пред които бледнее и най-богатото въображение,изправен лице в лице пред неизброимо множество ангели ,луцифер се обръща към Владетеля на вселената ,отдясно на Който е Божият Син:
"О Боже ,безкрайно съм ти признателен за това,че мога да се изкажа пред святото и славно събрание на твоите служители!
Копнея да бъда подобен на Тебе!Признавам Те !Кой може да ме укори за това?Аз ,като твое творение желая да приличам на Теб.
Как би могъл да докажеш Любовта Си към същества ,които са Ти верни с всяка фибра на своята душа?Нормално е да Ги обичаш.Докъде се простират границите на Твоята доброта?Ние ,сътворените зависим изцяло от Тебе.Ние чувстваме тази зависимост като едно бреме.Какво развитие може да се постигне,когато имаш чувството ,че си вързан?
Удивителния свят,създаден от ръцете на Твоя Син,не познава други правила ,освен тези на Твоето управление.Имаме вътрешно убеждение ,че можем да се управляваме според мъдростта,която Ти Си вложил в нас.Живеем от Твоята Щедрост ,Ти Си ни създал,на Теб дължим живота си,новъзможно ли е да живеем в щастие и в същото време да бъдем свободни и независими?-Като Тебе Вечни!Кое Ти пречи да удовлетвориш нашата молба?Ще пострада ли Твоята Слава от това?Нямаш ли доверие в Своите творения?Ти Си ни направил същества ,отговорни за действията си.Искаме да сме напълно свободни !
Кой би могъл да представи доказателство за това ,че грешим в преценката си?Никой не е преживял възвишената опитност ,която предлагаме на всички.Дай ни о Боже да докажем своята идеология.Ако ни обичаш, дай ни сега доказателство за Твоята Безкрайна Доброта!".........
Така може би Херувимът луцифер е посял съмнението в Духовете.Но от този ден нататък един кваз със скрито действие незабележимо ,но сигурно започна да ферментира всред небесните същества.
С безмерно Търпение Всевишния изслуша луцифер и видя множество ангели ,разколебани в убежденията си.Неговата Справедливост и любов бяха поставени под съмнение и Той прие предизвикателството.
Бог имаше две възможности:Да даде пълна свобода на действие на разбунтувалия се и обладан от греха херувим,която нямаше да се ограничи с него ,но щеше със сигурност дазарази цялата вселена;или да унищожи бунтовника-но жаравата на подозрението да действа подмолнопод пепелта като неугасим огън ,довеждайки до същите резултати-грях и смърт на цялото творение.
Само Върховната Мъдрост,съчетана с Божественна доброта би могла да намери разрешението.
Бог обаче не изостави нашите прародители на злата сила на големия съблазнител.Те бяха предупредени за опасностите,които ги заплашваха.Но ,въпреки това човека се усъмни в Божията Любов реши да" стане като бог"Една неизмерима гордост-това е ,което подбуди луцифер,а след това и човека.Това е една "почтенна ",в очите на всички способност,съдейки чрез самия себе си за добро и зло,да бъдеш като Бога в своята независимост.Самият ти да бъдеш критерий за добро и зло.Да не си задължен да даваш сметка пред никакво върховно Същество.

Ако перифразираме въпроса така- "Бог прави ли дяволи?", отговорът е категорично "не", защото Библията ни казва, че Бог прави помазани херувими, които се превръщат понякога в дяволи поради добре изложените причини от davidnovi и всички вас. Но, за да няма в бъдеще такива превъплащения, Господ използва сега тези дяволи с тяхната дейност, за да обучи новите създания в Исус и всички останали във вселената да се научат да избират винаги правилното. А правилното е винаги само това, което е определил Създателя и нищо друго. Другото го виждаме сега до къде води и какво представлява. Така че злото, което се допуска от Бог сега не е точно "зло" за нас, защото "всичко съдейства за добро на тези, които любят Бога!" "Злото" в момента е инструмент за наше добро и то с перспективата на вечността. Бог знае какво как да стане в живота на всеки един от чадата Си. Важното е да Му се доверим изцяло! Спомнете си урока на Йов!
[addsig]

Бог не твори зло. Добре. Ще ви задам въпроса на едно новоповярвало момиче: Защо бог създаде вирусите ? Защо Бог създаде бацилите ?

Здравей Велине! Ще ти дам кратък надявам се и ясен отговор.

Quote:
За да познаят от изгрева на слънцето и от запад, Че освен Мене няма никой, Че Аз съм Господ, и няма друг.
Аз създавам светлината и творя тъмнината;
Правя мир, творя и зло! Аз Господ съм, Който правя всичко това. Исая 45:6,7



Може ли да е по ясно от това! По долу ще цитирам Словото с цел да е ясно че Бог е сътворил и добрите и злите за Своя слава.


Кой върши злини? Бог ли? Не! Той мрази злото. Злите хора ли? Да! Кой е направил злите хора, Бог ли? Определено, да! Само Бог е Творец. Създава ли Той злите хора според Своето непоклатимо и напълно неизбежно решение? Как иначе? Случайни ли ги създаде? Зли ли са те само поради някаква случайност-безлична случайност, която Бог не контролира и не е в състояние да обхване изцяло? (Някои протестантски теолози всъщност казват, че Бог не знае напълно бъдещето и това Негово незнание е основата на човешката свободна воля и морална отговорност.) Злият ден за злите е денят на крайния съд. Бог ги е създал за този ден, точно както създаде и Сатана: ?Тогава ще рече и на тия, които са от лявата Му страна: Идете си от Мен, вие проклети, във вечния огън, приготвен за дявола и неговите ангели? (Мат. 25:41). Огънят наистина беше предназначен за тях. Не бяха ли те, като съдове за гняв, също предназначени за това? Това е положението. Бог е определил и някои хора и някои ангели за огненото езеро още преди сътворението, точно както е определил някои за вечен живот.

Quote:
Господ е направил всяко нещо за Себе Си, дори и нечестивия за деня на злото. Пр. 16:4


Бог е Създателят, Който създава всяко нещо за Себе Си?

Какво ще кажете за това:
Quote:
Може ли да засвири тръба в град
И людете да не се уплашат?Може ли бедствие да сполети град И да не го е направил Господ? Амос 3:6


Не свидетелства ли това за Божието всемогъшество, за това че Бог е Бог. Зашото:
Quote:
Защото всичко е от Него, чрез Него и за Него. Нему да бъде слава до векове. Амин. Рим.11:36



Вижте и думите на Йосиф към своите братя:
Quote:
Вие наистина намислихте зло против мене; но Бог го намисли за добро, за да действува така, щото да спаси живота на много люде, както и стана днес. Бит. 50:20



Бог е Този Който има контрол над историята и определя всичко без изключение в живота на своите творения. Дорото и злото. Може някой да не е съгласен и ръсъждавайки човешки да каже: Защо си ме така направил. Словото дава добър отговор на подобни въпроси:
Quote:
Горко на онзи, който се препира със Създателя си! Черепка от земните черепки! Ще рече ли калта на този, който й дава образ: Що правиш? Или изделието ти да рече за тебе: Няма ръце? Исая 45:9



И още:
Quote:
Но, о човече, ти кой си, що отговаряш против Бога? Направеното нещо ще рече ли на онзи, който го е направил: Защо си ме така направил? Или грънчарят няма власт над глината, с част от същата буца да направи съд за почит, а с друга част - съд за непочтена употреба? Рим.9:20,21




Накрая все пак ще кажа: IvoBG, davidnovi и Friend7, да ме прощабате ама сте писали големи глупости!


<font size=1>[ Това съобщение беше редактирано от: petergp on 2004-01-12 08:37 ]</font>

[ Това съобщение беше редактирано от: petergp on 2004-01-12 08:39 ]

Искам да присъединя мнението си към това на petergp. Ако Бог е ограничен от нещо, то това нещо трябва да се нарича бог. Но Той е създал всичко и владее всичко, дори и нашата тъй наречена "свободна воля", както и всичко във Вселената, било добро или зло.

Радвам се че се поднови обсъждането по тази тема, след почти едногодишно прекъсване.


petergp,

Предполагам това е за теб глупостта:

"Т.е. злото (като морален бунт) не произлиза от Бога (Той не се бунтува срещу Себе Си), а произлиза от това чудно нещо наречено свободна от Създателя Си воля."

И по-точно втората част. Ако е така, съм длъжен да уточня, че съм имал в предвид именно свободата на човек да прави избори неподчинени директно на Божията наредба. Иначе е ясно, че всичко в Творението е под пълния контрол на Създателя Му, и всичко което правим мислим и избираме се подчинява на Неговия план за човешката история. Т.е. по отношение на Божия план, ние нямаме истинска свободна воля, но по отношение на Неговата наредба - можем да избираме да я вършим или да й се противопоставим...

Както и да е това е друга тема - за свободата и робството на волята ни...

А по тази тема би трябвало да уточним, че Писанието говори за морално зло (и носителите му) и за наказателно зло (наказание за моралното такова). Аз съм дал значението на думата в текста от Исая 45:6,7 (който ти явно изваждаш от контекста), който в случая е много показателен както и самото значение на оригиналната дума.[addsig]