
Темата за свободната воля или предопределението е доста комплицирана, както видяхме в тези много нагорещени дискусии. В това изложение ще се опитам да обобщя и обясня сложността на тази тема без да взимам някоя страна.
Моля ви много внимателно да четете. Не се опитвам да критикувам никого. Това го пиша въз основа на знанието си на Словото и на знанията получени от семинарията където съм учил. Не претендирам, че съм 100% прав. Сигурно имам пропуски, ама съм човек
. Искам предварително да се извиня за дългото писание ? но ви моля да не го пренебрегвате а да го прочетете внимателно.
В началото искам да обобщя всичко казано по-долу. По надолу обяснявам подробно.
Сътворението на света, става по определен план, т.е. то е било било е предопределено. Грехопадението на първите хора е било обаче предузнато от Бога и затова целият план за спасението на човека е бил предначертан още преди самото сътворение ( В Отровение пише, че: Агнето бе заклано преди сътворението). Този план обаче се отнася към всеки един от нас доколкова, доколкото ние искаме да се включим в него. Ето защо, няма противоречие между термините Божие предопределение, следващо от предузнаването на онова, което има да се случи, и свободната човешка воля.
Ще започнем, като обясним как е създаден светът.
Преди Бог да създаде ВРЕМЕТО, е съществувала само ВЕЧНОСТТА. Времето, такова каквото го разбираме като част от нашата вселена, съществува във вечността. Вечността е извън нашите възприятия и ние не можем да я опишем/възприемем, не само защото човешкият език е беден, но и защото никой, никога не се е докосвал до нея.
Второто, което трябва да обясним е кой (или какво) е Бог.
В Библията има две много константни характеристики за Бога (има и много други, но тези са избрани с цел да се обясни това което искам да кажа)
1. Бог е вечен.
2. Бог е непроменим.
Описанието на Бога като "вечен" ни дава правото да кажем, че БОГ Е ИЗВЪН ВРЕМЕТО. Или с други думи Бог е във ВЕЧНОСТТА. Неговата концепция за "време" се различава от нашата. Ние сме ограничени във това (време), което е създал Бог. Например, Петър в 2 Петрово 2:8 говори, че хиляда години за Бог са като един ден. Разбира се това обяснение може да се възприема както буквално така и като метафорично ? но и в двата случая ни подсказва, че ние не разбираме понятието ВРЕМЕ така, както го разбира Бог.
Втората характеристика на Бога, описана в Библията, е че Бог е непроменим. Това означава, че Бог винаги е един и същ. От гледна точка на нашето време Той никога не се променя (Мал. 3:6; Евр. 13:5-9).
Следователно, досега разбрахме, че Бог е извън нашето време и е вечен за всички времена. С идването на Исус Христос Божият син всъщност влиза ?в? нашето време.
Ние знаем, че Библията е написана от различни автори, водени и вдъхновени от Святия Дух. Това означава, че тя е написана ЗА ХОРАТА, и че за написването й са използвани също ХОРА, които са били вдухновени/ръководени от Св. Дух.
Библията е написана в границите на нашето разбиране за време, за да можем ние да я разбираме. Ако бе написана от гледна точка на ВЕЧНОСТТА, никой от нас нямаше да може да схване за какво става дума, защото НЯМАМЕ ПРЕДСТАВА ЗА ВЕЧНОСТТА. Затова Библията е написана за човека във времето, в което се намира, за да могат хората да разберат какво се казва в нея.
Въпреки това има някои неща, които ние не можем да ги разберем. Например едно от тези неща е темата за предопределението и свободната воля.
Хората тогава си задават въпроса, ?Как ще разбереме всичките стихове от Словото които описват предопределението и после другите, които ни дават сведения за право на избор?
Бог ни дава много ясен отговор в Словото си отностно този въпрос:
1. В Исая 55:8 Бог казва: ?Моите помисли не са като вашите помисли. Нито вашите пътища като Моите пътища, казва Господ. Понеже, както небето е по-високо от земята, Така и Моите пътища са по-високи от вашите пътища, И Моите помисли от вашите помисли?
Виждаме, че Библията има толкова много стихове които ни показват за свободна воля и толкова много, които ни показват за предопределение. Как да ги разбереме? Как да ги тълкуваме? Не можем винаги, не винаги нещата са прости и ясни, виж Исая 55:8.
Нека да изследваме двете позиции. Повтарям, не визирам никой, просто обобщавам идеите, които бяха предложени като аргументи и малко коментирам върху тях. Пак повтарям, не КРИТИКУВАМ, а обяснявам.
В този форум някои хора силно стояха на позицията си, че фразата свободна воля я няма в Библията, а думите ... избрани и предопределени ги има. Следователно свободна воля не съществува. Нека погледнем трезво на нещата ... от една дума не може да се прави богословие нали? Освен това, МНОГО Е ВАЖНО ДА ЗЗАПОМНИМ ТОВА: Думите нямат значение, хората са тези които предават значение на думите. Предопределени може да значи ... Израел или тези които Бог си ги е избрал за свята служба (както Павел виждаше себе си като изпълнение на проочество от Словото от Еремия 1:1-6 и Исая 49:1-6 (Моля прочетете пасажите, много са важни), а може и да значи наистина предопределени като цяло.
Също обаче Библията ни казва, че всеки може да дойде при Бог. Деяния 2:21 ? И всеки, който призове името Господно, ще се спаси".? Римляни 10:13 ?12 Понеже няма разлика между юдеин и грък защото същият Господ е Господ на всички, богат към всички, които Го призовават. 13 Защото "всеки, който призове Господното име, ще се спаси".?
Интересно е да забележим както вече се спомена, че фразата СВОБОДНА ВОЛЯ я няма никъде спомената в Библията. Но нека се замислим за това, колко пъти е спомената думата ВОЛЯ, и колко пъти стихове от Библията са написани така, че думата воля е просто неизбежна. Примери могат да се дадат много.
Исус Навиев 24:15 ?Ако ви се види тежко да служите на Господа, изберете днес кому искате да служите, - на боговете ли, на които служиха бащите ви оттатък реката, или на боговете на аморейците, в чиято земя живеете; но аз и моят дом ще служим Господу.?
Може би най-яркият пасаж от Библията за Свободната воля е историята за грехопадението и първият грях Битие глава 3. Могат да се посочат и много други стихова, които бяха посочени от участниците във форума.
От друга страна е просто немислимо да отричаме съществуването на пасажи за предопределението. Може да ни се струва, че НИЕ ИЗБИРАМЕ ама когато отидем при Бог може да се окаже, че Той ни е избрал. Има голяма истина в това, и е безспорен факт.
Та, какво следва от всичко това, което казахме?
Не можем просто ей така да кажем ?Няма предопределение? или ?Няма свободна воля? защото, колкото и да се мъчим да отричаме и двете ги има в Библията.
Какво може да се направи тогава? Има само един отговор:
ТРЯБВА ДА ПОТВЪРДИМ СЪЩЕСТВУВАНЕТО И НА ДВЕТЕ, И ДА НЕ ОТРИЧАМЕ НИТО ЕДНОТО НИТО ДРУГОТО.
Значи, какво излиза:
Бог предопределил ли ме е? ДА!!! Аз имам ли свободна воля? ДА
Как така? Така .... ЗАЩОТО БИБЛИЯТА НИ КАЗВА ТАКА.
Аз бил ли съм избран от началото на сътворението? ДА, Свободната воля има ли пръст в това? ИМА!!! Не мога да го разбера, но щом Библията го казва, аз трябва да го потвърдя и да се съглася.
Нека поговорим за нашата човешка природа.
Библията ни казва, че всички съгрешиха и се счетоха за недостойни. Обикновенният човек не може да разбере Божията воля. Ние се молим за наши близки Бог да им отвори очите и да им даде възможността да се покаят. Те са духовно мъртви, и ако Бог не им отвори очите, за да могат да видят ИСТИНАТА и да направят решение за да се спасят, няма кой друг да им я покаже те сами не могат да видят истината.
За да обясня това по-нагледно, ще ви призова да си спомните притчата, която нашият Господ и Спасител Исус Христос каза в Матей 13:45-46 за бисера.
Бог ни отвяря очите да го видим този бисер, но от нас зависи дали ще продадеме всичко за да го купим. От гореспоменатото следва ли че аз ще направя избор - ДА, но в Божиите очи това няма да е избор, ЗАЩО? Защото Той вече е видял всичко което ще се случи.
Защо не можем напълно да обясним и да се обосновим по темата за свободната воля или предопределнието? Не знам, факт е, че Библията споменава и двете и аз не мога да ги отрека ?защото са в Библията. Само мога да потвърдя съществуването и на ДВЕТЕ.
Не знам защо не можем да го обясним. По същият начин няма да можем да обясним как стана това .... Господ Исус да дойде на земята и да живее сред нас и да запази двете си естества БОГ-ЧОВЕК едновременно. Просто е нещо, което е Божия работа ...
Извън нашата логика е да се обясни ... Ние не можем да претендираме че имаме Божията логика, защото това би значило, че ние принизяваме и ограничаваме Божия мозък на размера и капацитета на нашия човешкия. Исая 55:8
Искам малко да поговоря за това за което Г-н Тинчев писа за отношението ни един към друг на форумите. Аз също признавам, че не съм бил най-примерният.
Та, говоря специално за тази тема, а и другите, в които напрежението ескалира до степен, че някои хора се сърдят, а други биват обидени и дори някои за съжаление напускат.
Нека разберем едно нещо: Ние не спорим за Истината с главно ?И?. Нещата, за които спорим не ни правят нито повече нито по-малко Божии чада. Нещата, за които спорим са истина, но с малко ?и?. Говоря за най-нагорещените форуми, на които се разиграха толкова страсти.
Каква е разликата ще попитате? Ами коя е най-голямата истина за един християнин? Евангелието ... това е веста за факта, че Бог дойде на земята в образа на човек и живя между нас хората. Умря на кръст като така понесе греховете на света върху себе си, за да може да помири грешният свят със Себе Си. Възкръсна на третият ден, за да можем ние хората да имаме тази свята надежда за вечен живот с Него на небе.
Ето това е истината, която е централна в историята на света. Това е истината, която е централна в ученията на Апостол Павел. Това е Истината с главно ?И?. Това е КРИТИЧНАТА ИСТИНА за нашето съществуване като християни. За тази истина никой от нас не спори. Всички ние които сме християни трябва да вярваме в тази Истина, защото тя е централна, основна и критична за нас.
Всичко останало е истина с малко ?и? т.е това са важни неща за един християнин да знае, но не са критично важни за неговото съществуване като християнин.
Излиза следното:
Струва ли си да се спори за истината с малко ?и?? ДА
Може ли да има прав и крив когато се разсъждава за истината ?и?? ДА
Струва ли си да се обиждаме в процеса на разсъждения за истината с малко ?и??НЕ
Въпрос на живот и смърт ли е ако имаме различни мнения за истината ?й?? НЕ
Затова ще ви приканя да не се обиждаме. Всички тука сме Божии чада, повярвали и познали Истината. Нека тези дискусии не излизат от сферата на споровете И уважението.
Благодаря ви за вниманието и още веднъж се извинявам за дългото писание.
Бог да ви благослови
Жоро
[ Това съобщение беше редактирано от: zhoro on 2004-04-16 11:20 ]
Моля ви много внимателно да четете. Не се опитвам да критикувам никого. Това го пиша въз основа на знанието си на Словото и на знанията получени от семинарията където съм учил. Не претендирам, че съм 100% прав. Сигурно имам пропуски, ама съм човек

В началото искам да обобщя всичко казано по-долу. По надолу обяснявам подробно.
Сътворението на света, става по определен план, т.е. то е било било е предопределено. Грехопадението на първите хора е било обаче предузнато от Бога и затова целият план за спасението на човека е бил предначертан още преди самото сътворение ( В Отровение пише, че: Агнето бе заклано преди сътворението). Този план обаче се отнася към всеки един от нас доколкова, доколкото ние искаме да се включим в него. Ето защо, няма противоречие между термините Божие предопределение, следващо от предузнаването на онова, което има да се случи, и свободната човешка воля.
Ще започнем, като обясним как е създаден светът.
Преди Бог да създаде ВРЕМЕТО, е съществувала само ВЕЧНОСТТА. Времето, такова каквото го разбираме като част от нашата вселена, съществува във вечността. Вечността е извън нашите възприятия и ние не можем да я опишем/възприемем, не само защото човешкият език е беден, но и защото никой, никога не се е докосвал до нея.
Второто, което трябва да обясним е кой (или какво) е Бог.
В Библията има две много константни характеристики за Бога (има и много други, но тези са избрани с цел да се обясни това което искам да кажа)
1. Бог е вечен.
2. Бог е непроменим.
Описанието на Бога като "вечен" ни дава правото да кажем, че БОГ Е ИЗВЪН ВРЕМЕТО. Или с други думи Бог е във ВЕЧНОСТТА. Неговата концепция за "време" се различава от нашата. Ние сме ограничени във това (време), което е създал Бог. Например, Петър в 2 Петрово 2:8 говори, че хиляда години за Бог са като един ден. Разбира се това обяснение може да се възприема както буквално така и като метафорично ? но и в двата случая ни подсказва, че ние не разбираме понятието ВРЕМЕ така, както го разбира Бог.
Втората характеристика на Бога, описана в Библията, е че Бог е непроменим. Това означава, че Бог винаги е един и същ. От гледна точка на нашето време Той никога не се променя (Мал. 3:6; Евр. 13:5-9).
Следователно, досега разбрахме, че Бог е извън нашето време и е вечен за всички времена. С идването на Исус Христос Божият син всъщност влиза ?в? нашето време.
Ние знаем, че Библията е написана от различни автори, водени и вдъхновени от Святия Дух. Това означава, че тя е написана ЗА ХОРАТА, и че за написването й са използвани също ХОРА, които са били вдухновени/ръководени от Св. Дух.
Библията е написана в границите на нашето разбиране за време, за да можем ние да я разбираме. Ако бе написана от гледна точка на ВЕЧНОСТТА, никой от нас нямаше да може да схване за какво става дума, защото НЯМАМЕ ПРЕДСТАВА ЗА ВЕЧНОСТТА. Затова Библията е написана за човека във времето, в което се намира, за да могат хората да разберат какво се казва в нея.
Въпреки това има някои неща, които ние не можем да ги разберем. Например едно от тези неща е темата за предопределението и свободната воля.
Хората тогава си задават въпроса, ?Как ще разбереме всичките стихове от Словото които описват предопределението и после другите, които ни дават сведения за право на избор?
Бог ни дава много ясен отговор в Словото си отностно този въпрос:
1. В Исая 55:8 Бог казва: ?Моите помисли не са като вашите помисли. Нито вашите пътища като Моите пътища, казва Господ. Понеже, както небето е по-високо от земята, Така и Моите пътища са по-високи от вашите пътища, И Моите помисли от вашите помисли?
Виждаме, че Библията има толкова много стихове които ни показват за свободна воля и толкова много, които ни показват за предопределение. Как да ги разбереме? Как да ги тълкуваме? Не можем винаги, не винаги нещата са прости и ясни, виж Исая 55:8.
Нека да изследваме двете позиции. Повтарям, не визирам никой, просто обобщавам идеите, които бяха предложени като аргументи и малко коментирам върху тях. Пак повтарям, не КРИТИКУВАМ, а обяснявам.
В този форум някои хора силно стояха на позицията си, че фразата свободна воля я няма в Библията, а думите ... избрани и предопределени ги има. Следователно свободна воля не съществува. Нека погледнем трезво на нещата ... от една дума не може да се прави богословие нали? Освен това, МНОГО Е ВАЖНО ДА ЗЗАПОМНИМ ТОВА: Думите нямат значение, хората са тези които предават значение на думите. Предопределени може да значи ... Израел или тези които Бог си ги е избрал за свята служба (както Павел виждаше себе си като изпълнение на проочество от Словото от Еремия 1:1-6 и Исая 49:1-6 (Моля прочетете пасажите, много са важни), а може и да значи наистина предопределени като цяло.
Също обаче Библията ни казва, че всеки може да дойде при Бог. Деяния 2:21 ? И всеки, който призове името Господно, ще се спаси".? Римляни 10:13 ?12 Понеже няма разлика между юдеин и грък защото същият Господ е Господ на всички, богат към всички, които Го призовават. 13 Защото "всеки, който призове Господното име, ще се спаси".?
Интересно е да забележим както вече се спомена, че фразата СВОБОДНА ВОЛЯ я няма никъде спомената в Библията. Но нека се замислим за това, колко пъти е спомената думата ВОЛЯ, и колко пъти стихове от Библията са написани така, че думата воля е просто неизбежна. Примери могат да се дадат много.
Исус Навиев 24:15 ?Ако ви се види тежко да служите на Господа, изберете днес кому искате да служите, - на боговете ли, на които служиха бащите ви оттатък реката, или на боговете на аморейците, в чиято земя живеете; но аз и моят дом ще служим Господу.?
Може би най-яркият пасаж от Библията за Свободната воля е историята за грехопадението и първият грях Битие глава 3. Могат да се посочат и много други стихова, които бяха посочени от участниците във форума.
От друга страна е просто немислимо да отричаме съществуването на пасажи за предопределението. Може да ни се струва, че НИЕ ИЗБИРАМЕ ама когато отидем при Бог може да се окаже, че Той ни е избрал. Има голяма истина в това, и е безспорен факт.
Та, какво следва от всичко това, което казахме?
Не можем просто ей така да кажем ?Няма предопределение? или ?Няма свободна воля? защото, колкото и да се мъчим да отричаме и двете ги има в Библията.
Какво може да се направи тогава? Има само един отговор:
ТРЯБВА ДА ПОТВЪРДИМ СЪЩЕСТВУВАНЕТО И НА ДВЕТЕ, И ДА НЕ ОТРИЧАМЕ НИТО ЕДНОТО НИТО ДРУГОТО.
Значи, какво излиза:
Бог предопределил ли ме е? ДА!!! Аз имам ли свободна воля? ДА
Как така? Така .... ЗАЩОТО БИБЛИЯТА НИ КАЗВА ТАКА.
Аз бил ли съм избран от началото на сътворението? ДА, Свободната воля има ли пръст в това? ИМА!!! Не мога да го разбера, но щом Библията го казва, аз трябва да го потвърдя и да се съглася.
Нека поговорим за нашата човешка природа.
Библията ни казва, че всички съгрешиха и се счетоха за недостойни. Обикновенният човек не може да разбере Божията воля. Ние се молим за наши близки Бог да им отвори очите и да им даде възможността да се покаят. Те са духовно мъртви, и ако Бог не им отвори очите, за да могат да видят ИСТИНАТА и да направят решение за да се спасят, няма кой друг да им я покаже те сами не могат да видят истината.
За да обясня това по-нагледно, ще ви призова да си спомните притчата, която нашият Господ и Спасител Исус Христос каза в Матей 13:45-46 за бисера.
Бог ни отвяря очите да го видим този бисер, но от нас зависи дали ще продадеме всичко за да го купим. От гореспоменатото следва ли че аз ще направя избор - ДА, но в Божиите очи това няма да е избор, ЗАЩО? Защото Той вече е видял всичко което ще се случи.
Защо не можем напълно да обясним и да се обосновим по темата за свободната воля или предопределнието? Не знам, факт е, че Библията споменава и двете и аз не мога да ги отрека ?защото са в Библията. Само мога да потвърдя съществуването и на ДВЕТЕ.
Не знам защо не можем да го обясним. По същият начин няма да можем да обясним как стана това .... Господ Исус да дойде на земята и да живее сред нас и да запази двете си естества БОГ-ЧОВЕК едновременно. Просто е нещо, което е Божия работа ...
Извън нашата логика е да се обясни ... Ние не можем да претендираме че имаме Божията логика, защото това би значило, че ние принизяваме и ограничаваме Божия мозък на размера и капацитета на нашия човешкия. Исая 55:8
Искам малко да поговоря за това за което Г-н Тинчев писа за отношението ни един към друг на форумите. Аз също признавам, че не съм бил най-примерният.
Та, говоря специално за тази тема, а и другите, в които напрежението ескалира до степен, че някои хора се сърдят, а други биват обидени и дори някои за съжаление напускат.
Нека разберем едно нещо: Ние не спорим за Истината с главно ?И?. Нещата, за които спорим не ни правят нито повече нито по-малко Божии чада. Нещата, за които спорим са истина, но с малко ?и?. Говоря за най-нагорещените форуми, на които се разиграха толкова страсти.
Каква е разликата ще попитате? Ами коя е най-голямата истина за един християнин? Евангелието ... това е веста за факта, че Бог дойде на земята в образа на човек и живя между нас хората. Умря на кръст като така понесе греховете на света върху себе си, за да може да помири грешният свят със Себе Си. Възкръсна на третият ден, за да можем ние хората да имаме тази свята надежда за вечен живот с Него на небе.
Ето това е истината, която е централна в историята на света. Това е истината, която е централна в ученията на Апостол Павел. Това е Истината с главно ?И?. Това е КРИТИЧНАТА ИСТИНА за нашето съществуване като християни. За тази истина никой от нас не спори. Всички ние които сме християни трябва да вярваме в тази Истина, защото тя е централна, основна и критична за нас.
Всичко останало е истина с малко ?и? т.е това са важни неща за един християнин да знае, но не са критично важни за неговото съществуване като християнин.
Излиза следното:
Струва ли си да се спори за истината с малко ?и?? ДА
Може ли да има прав и крив когато се разсъждава за истината ?и?? ДА
Струва ли си да се обиждаме в процеса на разсъждения за истината с малко ?и??НЕ
Въпрос на живот и смърт ли е ако имаме различни мнения за истината ?й?? НЕ
Затова ще ви приканя да не се обиждаме. Всички тука сме Божии чада, повярвали и познали Истината. Нека тези дискусии не излизат от сферата на споровете И уважението.
Благодаря ви за вниманието и още веднъж се извинявам за дългото писание.
Бог да ви благослови
Жоро
[ Това съобщение беше редактирано от: zhoro on 2004-04-16 11:20 ]