Възстановени архиви > Форуми > Изучаване на Библията > Литургия

Публикувано на 12 април 2004 г. в 22:54:00 ч. от потребител 207
Според православните, литургията води началото си от Ранната Църква. Считате ли, че тя има своето място в богослужението и ако "да", защо тогава няма такава в протестантските църкви? Литургия има в англиканската църква и католическата. Всички те в грешка ли са?
Мерси.

Публикувано на 13 април 2004 г. в 00:02:00 ч. от потребител 583
еДИН сладолед за първия намерил къде се намира думата литургия в Н.З.Естествено обаче че трябва да знае библейския гръцки.Иначе литургия значи "общо дело".Т.е. събирането на вярващи в за правене на нещо общо(например славене на Бога).

Публикувано на 13 април 2004 г. в 00:38:00 ч. от потребител 207
Има я, има я в Деяния, но не мога да си споmnя къде точно сега. Ще проверя и после ще ми изрпатиш сладоледа с DHL.

Публикувано на 13 април 2004 г. в 02:32:00 ч. от потребител 460
Quote:
|
Deiania 4:13
13. And as they heard Simon's manifestation, and John's, which they told it openly, they understood that they did not know the Scripture and the liturgy, and they were amazed by them, as they recognized them to have gone around with Jesus. |
|

Публикувано на 13 април 2004 г. в 15:14:00 ч. от потребител 578
Мюнцер,
Ако наистина я имаше думата в посочвания от вас текст, мнозина нямаше да я приемат под претекст, че става въпрос за старозаветното богослужение, с което трябва са отраснали апостолите, а не за новозаветното. Така или иначе думата я няма там - просто преводът не е много точен. Ето ви Деяния 4:13: "qewrounteV de thn tou petrou parrhsian kai iwannou kai katalabomenoi oti anqrwpoi agrammatoi eisin kai idiwtai eqaumazon epeginwskon te autouV oti sun tw ihsou hsan" На български би трябвало да е "неуки и прости" (в гръцкия буквално - аграматични и идиоти), а не че не знаят Писанията и литургията.
В интерес на истината, обаче, думата я има в Новия Завет и ако Teodora и padre нямат нищо против, ще може ли и аз да се присламча към сладоледа?
Деяния 13:2 - "И като служеха на Господа и постеха", на гр. - "leitourgountwn de autwn tw kuriw kai nhsteuontwn".

Публикувано на 13 април 2004 г. в 16:31:00 ч. от потребител 460
togava da pochnem da se oblizvame
Quote:
|
2И като служеха( leitourgountwn )на Господа и постеха, Светият Дух рече: Отделете ми Варнава и Савла за работата, на която съм ги призвал.
(Deiania 13.2)
15Но, за да ви напомня, пиша ви донякъде по-дързостно поради дадената ми от Бога благодат,
16да бъда служител ( leitourgon ) Исус Христов между езичниците, и да свещенослужа в Божието благовестие, за да бъдат езичниците благоприятен принос, осветен от Светия Дух. (Rimliani 15.15?16)
11И всеки свещеник, като стои та служи ( leitourgwn )всеки ден, принася много пъти същите жертви, които никога не могат да отмахнат грехове;
(Evrei 10.11)
1 Tzare 2:11 Тогава Елкана си отида у дома си в Рама. А детето слугуваше ( leitourgwn ) Господу пред свещеника Илия.
|
|
[ Това съобщение беше редактирано от: Muntzer2 on 2004-04-13 09:32 ]

Публикувано на 14 април 2004 г. в 15:49:00 ч. от потребител 583
Елате да го хапнем на брега на морето брулени от бриза..Искам да попитам как според вас е правилната(в смисъл на донасяща полза) служба.Ако може да не е "реклама" на "собствените" ни църкви...

[addsig]

Публикувано на 14 април 2004 г. в 15:52:00 ч. от потребител 583
ако може модератора да изтрие втория постинг, защо се копира и аз не зная...май аз сбърках..но къде ли??...за другите, извинете че ще ме четете два пъти..[addsig]

Публикувано на 14 април 2004 г. в 18:19:00 ч. от потребител 578
Еха, това звучи супер примамливо! Настаняваме се значи в един виртуален кръг на брега, кодето да ни брули виртуалния бриз на квантите и този един сладолед почваме да си го предаваме от ръка на ръка като лулата на мира

Пак е по-добре от хич.
Въпросите на Teodora от началото, обаче си стоят. Та, дайте докато си ближем всички социално от единия сладолед, да вземем и да поразсъждаваме. Кой какво е чувал за богослужението на първите християни? Каква е тази литургия (и има ли почва и у нас)? Има ли някакви по-сериозни данни? Има ли също така, живот след литургията, както се казва?
Добър апетит, дами и господа - аз много си падам по всякакви сладоледи

Публикувано на 15 април 2004 г. в 15:55:00 ч. от потребител 583
Toва което аз зная...е следното:в т.н. ранна църква Общото събрание на вярващите е съпроводено 1) с акапелно пеене 2)освещаването на хляба и виното е централно място в събранието.Ако има поучения те са след приключване на "господнята вечеря"...т.е. след приобщаване към едното цяло чрез единия "хляб" и едното "вино"..[addsig]

Публикувано на 15 април 2004 г. в 16:31:00 ч. от потребител 403
аз пък си мислих че ако имаше литургия сигорно някои от апостолите или поне павел в купчината си послания ще ше да ни каже за нея ама явнонякои хора четат не само между редовете но и зад страниците[addsig]

Публикувано на 15 април 2004 г. в 16:56:00 ч. от потребител 207
Падре, значи ли, че те на всяко събиране са вземали Господна вечеря?
На мен пък ми е интересно откъде води началото си православната, а впоследствие и католическата традиция. Дали наистина ние сме прави (протестантите) изличавайки всякакъв елемент на литургията? На мен пък например не ми харесва събирането по кина и паланки, без никакви външни видими белези на Богослужението.Някои могат да кажат: "Това е живата църква". Но аз не мога да се съглася.Ако ранните християни наистина са имали литургия, защо ние нямаме?

Публикувано на 16 април 2004 г. в 15:02:00 ч. от потребител 583
Kakто знаеш Теди не всички протестанти,нямат литургия..а само някои.Дали се причястявали всяка седмица...не зная.Знам че към Господня трапеза трябва да се пристъпва само ако предварително човек изпитва себе си,се помирил със ближните и със своя Бог.Ако говорим по принцип за протестантизма не е коректно,защото тези които приемат че в хляба и виното се съдържа Христос нищо не отхвърлят.Някои приемайки че това е само символ ....са против.Но те не са всички,нито са най-прави,нито най-много,а са само част от духовноста родена в "новите" тенденции.Към Bogoizbrania не споря и не желая да убеждавам някого в нещо ако сам не прояви интерес как наистина е Било някога.Лично аз съм против начина на обща служба в която се набляга на сугестията...защото считам това за обида към личноста.В общото дело(литургия) всеки си има своя място...и сам принася своя принос който обаче е част от общото..Да не забравяме само едно живата църква е вътрешно състояние на личностите които я изграждат..като мястото не е определещо..а Живите камъни--тоест личности които наистина се развиват и напредват.Квазидуховноста демонстрирана от някои където и да са не ги извисява.Не мястото а частите на тялото са показател..Сградата като такава помага на първите крачки..и ако тя е подбуждаща към духовност..значи е изпълнила своята роля.[addsig]

Публикувано на 16 април 2004 г. в 16:26:00 ч. от потребител 207
Падре,
освен в Англиканската, не знам в коя друга църква има литургия (май и в някои презвитериански, но не съм запозната). Въпроса ми е - как тези по-стари от протестантските църкви имат литургия, а ние не. Очевидно за да имат- то те почиват на някаква традиция. Просто не ми се връзва- най-старите (следващи директно учението на апостолите) да го имат, а пък ние да ги упрекваме в идолопоклонничество или в отстъпление от Словото.

Публикувано на 16 април 2004 г. в 17:03:00 ч. от потребител 583
Teди класическите калвиниски общества т.е. презвитерианските,лутеранските,и прозводните им имат литургия(за англиканската сама знаеш).Литургия е служба която може да се обясни като,по скоро молитвена а по малко влияние има сугестивизма на пастора.В нея се откроява детерминираната личност която сама принася своето участие в общото дело.Литургия има там където всички се молят за всичко...Древни текстове говорят за съществуването точно такава служба при ранните църкви."Бащите" на реформацията са били запознати със ранните църковни писатели,и знаейки какво са писали,доброто и полезното са държали...Те не са изхвърлили детето заедно със мръсната вода от легена на католицизма.Традицията е упомената във писанията на авторите от края на 1 в.сл.Хр.и след тях също...Когато се молим със останалите за всичко което ни изгражда и за всички Живи във Христа тогава извършваме литургия....[addsig]

Публикувано на 16 април 2004 г. в 17:08:00 ч. от потребител 207
Ще взема да отида на някоя от техните служби за да видя за какво става дума.

Публикувано на 16 април 2004 г. в 18:40:00 ч. от потребител 403
Към Bogoizbrania не споря и не желая да убеждавам някого в нещо ако сам не прояви интерес как наистина е Било някога.Лично аз съм против начина на обща служба в която се набляга на сугестията...защото считам това за обида към личноста.В общото дело(литургия) всеки си има своя място...и сам принася своя принос който обаче е част от общото
Значи въпроса в каква литургия е участвал Павел и апостолите за теб е нежелан, нека да отгатна защо!
е МИ ЩОТО СИ ПРОЧЕЛ 2-3 КНИЖКИ писани от някои самозванец и си мислиш че всичко пшо духовните въпроси ти е ясно щот другите не са ги чели. Ей такава логика наи ме кефи

"аз знам по добре щот другите не са чели квот аз".
Е признавам подобно на противниците на Павел и ти си добър да убеждаваш някои жени, определено се справяш, моите поздравления.
все пак ми отговори на въпроса, как слагаш под един похлупак всички църкви от началот след като те нито са се познавали нито са имали връзка по между си, много от общностите само са чували за имената на Апостолите като дори не са имали цяло Евангелие?[addsig]

Публикувано на 16 април 2004 г. в 18:54:00 ч. от потребител 207
Quote:
|
Е признавам подобно на противниците на Павел и ти си добър да убеждаваш някои жени, определено се справяш, моите поздравления.
|
|
Това сега кво е бе Бого! Искаш да кажеш, че Падрето лесно ги убеждава жените, така ли? Май и на теб ти се иска ама не успяваш

.
Павел само мъжете ли убеждаваше?
Хайде ти отговори тогава, кат се пънеш толкова много- защо по-старите християнски вероизповедания имат литургия, а съвременните, дето се бият в гърдите, колко били като 'ранната" църква, не го правят?

Публикувано на 19 април 2004 г. в 00:41:00 ч. от потребител 578
Ми да кажа и аз какво откривам. Когато се е правела Господна вечеря, поклонението на верните е протичало в типично литургичен стил.
Първите литургии са били съставени от някои от апостолите като за църквата това е било не само преход от литургичното старозаветно богослужение, но и осъществяването на старозаветното богослужение на дело в Христа, както и преобразяването на старозаветното богослужение според новото участие в Царството Божие. Не успявам да намеря ранни данни, където да се говори, че поклонението на ранната църква не е било литургично, т.е. без установен ред и пр.

Публикувано на 22 април 2004 г. в 06:53:00 ч. от потребител 263
Tedy az sam Nikiot Yambol. Tuk v Moscow Idaho sam popadnal na pravilnoto myasto otnosno protestnatskata Liturgica. Tuk mnogo seriozno izsledvat imenno tazi tem kak Bogoslujenieto da e Biblejsko t.e. liturgi4no.
Imam spisak s knkigi koito 4eta i sledva6tata se kazva the Lord's servicei e imenno za liturgiyata . Kato ya pro4eta 6te ti govorya za tova a i moje da ti ya dam ako si idva6 lyatoto.
Tuk prilagat nyakoi elemneti ot Luteranskata i anglikanskata liturgia i se otslujva pri4astie vseki Lord's Day (nedelyas de)
Pozdravi na Roy!

Публикувано на 22 април 2004 г. в 12:36:00 ч. от потребител 578
Я, това звучи доста интересно.
Ще може ли малко допълнителна информация за библейската основа на литургичното богослужение?
Другото което силно ме интересува, е Лютеранската и Англиканската литургии от къде вземат/взаимстват своите конкретни ред и последователност...
Има ли някаква възможност да ни осведомявате (макар и по малко) паралелно с четенето си?
Мерси предварително

Публикувано на 22 април 2004 г. в 13:07:00 ч. от потребител 207
Никииииииииии!!!!!!!!!!!!!!
Абе аз гледам в един друг пост "Ники от Ямбол", а не мога да включа за кого става дума!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! И кво- трябваше да отидеш в Щатите за да почнеш да пишеш тук, така ли?!!!!!!! Давай казвай каквото четеш да се образоваме. Аз като гледам и децата ще почнем да си кръщаваме скоро

.Ама нейсе- подобре късно отколкото никога

. Пиши бе тук, бе човек, поне ти много си чел и знаеш.

Публикувано на 10 април 2005 г. в 15:24:00 ч. от потребител 1228
Quote:
|
On 2004-04-22 12:36, Pilate wrote:
Я, това звучи доста интересно.
Ще може ли малко допълнителна информация за библейската основа на литургичното богослужение?
Другото което силно ме интересува, е Лютеранската и Англиканската литургии от къде вземат/взаимстват своите конкретни ред и последователност...
|
|
И мен ме интересува това!
А иначе, за библејската основа на литургичното Богослужение може да се говори много, поне според мене
Интересен коментер по вупроса прави Питар Гилкуист в книгата си (не се сештам за заглавието, беше нешто от рода на ? Да станеш православен?).
Интересно, ако това което са правили ранните христијани, когато са се сабирали, се е наричало Литургија, то тогава преди писанијата е имало литургија (говорја за новозаветните писанија)
Значи, ако се тарси нјакаква библејска основа, то това трјабва да е в Старија Завет. Дали ранните христијани са взаимствали от јудеите в това отношение?
П.П. Извинете ме за правописа, но поради проблем с компјутара ползвам македонска кирилица, а там нјама ер голјам, ја, ју и шт. Надјавам се скоро проблема да се реши и да не ви досаждам далго списанијатаси.