
Публикувано на 12 април 2004 г. в 13:03:00 ч. от потребител 402
В Битие глава 1, след сътворяването на всяко творение се казва: "И Бог видя, че беше добро", а след цялото Сътворение:" И Бог видя всичко, което създаде; и, ето, беше твърде добро"
Въпроса ми е: Нима Бог не знаеше какво ще бъде добро? Не правеще ли всяко нещо, тъкмо защото ще бъде добро? Трябваше ли да го създаде, за да види дали е добро?[addsig]

Публикувано на 12 април 2004 г. в 15:46:00 ч. от потребител 207
Мисля, че това е пак недостатък на нашия превод. Предполагам на еврейски няма този оттенък, че Бог взел направил нещо и после се изненадал,че било добро.

Публикувано на 12 април 2004 г. в 16:15:00 ч. от потребител 8
Не, Теди. Думата е същата на еврейски: raah - "виждам, гледам, съзерцавам, наблюдавам, забелязвам."
Проблемът на dan_iil е в това, че той приема, че едно и също действие на възприятие означава едно и също нещо и за човека, и за Бога. Като се има предвид естеството на Бога, това не може да е вярно.
Човекът възприема пасивно външната среда; той вижда, чува, познава, усеща неща, които са извън него, извън неговия контрол.
Обратното, за Бога няма "външна среда," която да е извън Неговия контрол. Той възприема "активно": Със самото Свое виждане, чуване, познаване Той създава или променя вече създаденото.
Така в случая, думата "видя" не означава това, което би означавала, ако се отнасяше за човека. Тя означава активно "отсъждане" от страна на Бога, а също и активно "вменяване" на стойност. Той активно "вложи" стойност в нещата, които създава, и очаква човекът, когато пасивно ги съзерцава, да приеме тази стойност и тази оценка.
Същата грешка правят защитниците на "свободната воля" когато на основата на стиховете в Римляни 8 глава твърдят, че Бог предопределял само на основата на Своето предузнание. Тоест, Той някак си поглежда напред в бъдещето, и вижда нещо, което ще се случи независимо от Него, пасивно го предузнава, и на основата на това пасивно предузнание го предопределя. (Същото би било ако метеорологът предвиди какво ще е времето утре и каже, "Аз предопределих времето за утре.")
Тов не съответствува на естеството на Бога. Бог не предузнава пасивно, като врачка. Неговото предузнание е активно, действено, съзидателно. Със самото Си действие на предузнание Той определя какво ще направи.
Така е и в настоящия случай. Думата "видя" има различни значения според това дали се отнася за Бога или за човека.

Публикувано на 12 април 2004 г. в 18:23:00 ч. от потребител 403
Въпроса на Дан има по просто обяснение; Бог видя Добро, не защото се изненада, а понеже Той виждаше резултата от това което създаде и неговото развитие и го оцени като Добро.
Иначе браво за обяснението за предопределението, Богоизбрания е доказателство за това Добро!

[addsig]