Quote:
|
Значи много тънко се изплъзна от Йоан 3:16 - нищо не каза за този стих. |
|
Напротив, Киро, отговорих ти съвсем ясно на този стих и на всички останали, но ти не си прочел аргумента ми:
Quote:
|
Нито един от тях не казва някой да е свършил нещо от свободна воля. Казва се какво са направили тези хора, но не се казва откъде са взели силата и способността да го направят. Или искаш да кажеш, че разбойникът отдясно на Исус се покая чрез своите собствени усилия? И чрез това си действие на покаяние спечели заслугата да бъде спасен?
Въпросът за свободната воля не е въпрос дали някой избира. Въпросът е дали някой може да избере доброто ей така, от само себе си, от своето си грешно естество? Ти казваш, че може. Библията казва обратното. Всички емоции на всички Павки по света не могат да ме накарат да вярвам нещо друго. |
|
Йоан 3:16 казва какво Бог ще направи за онези, които повярват - ще ги спаси. Но стихът не казва
как и защо те повярват. Всички твои примери не ти казват как тези хора са стигнали до повярване и покаяние. Те само казват, че тези хора са извършили нещо, но не се казва да са го направили от своята си собствена воля и способност.
Така че Йоан 3:16 не подкрепя свободната воля. Ти си въобразяваш, че трябва да се чете свободна воля в този стих, но нея я няма там.
Quote:
|
Цитата от Йоан 15:16 "Вие избрахте Мен, а Аз избрах вас." Какво ни показва? Че ние избираме да служим на Бога, и той също ни избира? Или че САМО ИСУС НИ ИЗБИРА? Нещо тука не можа да се обосновеш. Аз мисля, че това не е едностранна връзка, а двустранна и че започва от НАС, a спасението е по благодат. |
|
Киро, ти май наистина четеш от китайския превод. Йоан 15:16 НЕ казва, че ние сме избрали Исус. Точно обратното, стихът ясно казва, "
НЕ вие избрахте Мен. . ."
Това е достатъчен отговор на въпроса ти. Ти си въобразяваш "двустранна връзка," защото не си прочел стиха. Няма такива "двустранни връзки" в Библията. Бог е Бог, и Той няма да даде славата Си на друг, още по-малко на някаква "свободна воля."
Quote:
|
Друг пример: Какво ще кажеш за историята във Деяния 16 - където Павел е в затвора във Филипи и надзирателят попита КАКВО ДА НАПРАВЯ ЗА ДА СЕ СПАСЯ? Какво му каза Павел? "Повярвай в Господа Исуса Христа и ще се спасиш, ти и домът ти." Това според мене е чудесен пример за това, че ако искаш да се спасиш ТИ ТРЯБВА ДА НАПРАВИШ ИЗБОРА. "Повярвай ..." Свободна воля, ако не искаше да се спаси, то той нямаше да повярва ... нали така? |
|
Това са съчинения на свободна тема. Няма нито едно място в този текст, което да казва
как надзирателят стигна до там да желае да се спаси. Кой направи тази промяна в сърцето на надзирателя? Той сам извърши тази промяна? Той ли е начинател на своето собствено спасение? Не е ли Бог Който променя сърцата? Хората сами ли си променят сърцата?
Quote:
|
Още примери, спомняш ли си когато Исус говори във Матей 7:13 - тясна порта и широка порта - какво казва Исус ВЛЕЗТЕ ПРЕЗ ТЯСНАТА ПОРТА .... - ПРАВО НА ИЗБОР
После Матей 7:13-14 тесен и широк път - пак право на ИЗБОР. |
|
Същото важи и тук. Ти сам ли успяваш да превъзмогнеш своето грешно естество и да избереш тесния път? Тоест, ти не си напълно грешен, а в теб все пак има нещо праведно дори и без Исус, и на основата на това праведно нещо правиш правилния избор, и едва тогава Бог се намесва?
Може ли въобще да се каже, че грешният човек е способен на нещо добро?
Quote:
|
И последно, ти как мислиш ... Кога Бог ще е щастлив? Ако сме създадени БЕЗ свободна воля и като програмирани кукли Го славим, или ако сме създадени СЪС свободна воля и правим съзнателен избор да прекараме вечността със НЕГО и да го славим и хвалим? Въз основа на това което написах, аз съм убеден, че Бог ще е по-щастлив във вторият случай. |
|
Не видях да си написал нещо като основа за щастието на Бога. Просто повтаряш папагалски аргументи, на които вече отговорих, не само аз, а и цялата Църква в историята.
Бог ще е щастлив тогава, когато се придържаме към Неговото Слово и не се отклоняваме от Него. И ако Неговото Слово съдържа десетки пъти думата "предопределение," Той ще е много щастлив, ако ние я повтаряме десетки пъти. И ако Неговото Слово НЕ съдържа думата "свободна воля," Той ще е щастлив ако ние не правим свободната воля основа за спасението.
Останалото са, както вече казах, съчинения на свободна тема.
Освен това, както Мюнцер каза, ти и твоите приятели се изказвате напълно неподготвени. Едни виждат някакъв пистолет опрян в челата им, други пък насилие от страна на Бога. Ти пък сега виждаш някакви роботи (сигурно си чел много фантастика).
Аз вече отговорих на тези аргументи със следните думи, които би трябвало да прочетеш преди да се намесваш неподготвен, само на основата на гола емоция:
Quote:
|
. . . според реформисткото учение Божието предопределение не насилва волята на човека, а действува чрез волята на човека. |
|
Освен това вече ти зададох няколко въпроса относно хвалението и славословието, на които ти пропусна да отговориш:
Quote:
|
Какво искаш да кажеш? Че ние не се нуждаем от Божията благодат, за да можем да славим Бога ли? Ей така от само себе си решаваме да го хвалим, и го правим. Бог седи отстрани и чака да видим какво точно ще направим, за да знае и Той какво ще прави?
Хвалението в нас идва също от Бога. "Всеки съвършен дар е от Отца на светлините." Ако ти смяташ, че способността да се покланяш и хвалиш Бога идва от самия теб, от твоето естество, това е твой проблем. |
|
Последното е опит да защитиш незащитимото, някакво упражнение по философско-емоционални безсмислици:
Quote:
|
Представи си един подарък, един подарък даден от Божията милост и любов към нас и Той го дава на човечеството - от човека зависи какво ще избере. Това не оставя, по никакъв начин (аз мисля така) топката във ръцете на човека. Бог е избрал този подарък, Бог е избрал хората, на които ще до даде, но аз не мисля че Бог избира дали те ще ги приемат или отхвърлят. Това е свободната воля ... |
|
Не мога да си го представя. Падналият човек избира само едно нещо - греха. Ако Бог не се намеси и не промени техния ум чрез Своята благодат, те няма да изберат нищо друго освен греха. Хората са
съзнателни в своя избор, но
те не са способни да изберат доброто без Бог да е променил сърцата им. Така че ако Бог остави това на хората, никога няма да има вярващи, никога няма да има Църква. Просто защото в падналия човек няма нищо добро, което да го подтикне да избере доброто.
Или може би ти искаш да кажеш, че все пак грешното естество не е чак толкова грешно? Коя е тази част от теб и твоята воля, която не е толкова грешна, та да може да избере Бога сама по себе си, без действието на Святия Дух? За теб означават ли нещо следните думи:
Quote:
|
Никой не може да нарече Исус Господ, освен чрез Святия Дух (1 Кор. 12:3) |
|
Тези думи ясно показват, че човек не може да вземе решението, преди Святият Дух да е променил сърцето му.
====
Към Ива:
Quote:
|
Също така искам да ви провокирам към размисъл с един въпрос - какво ще си помислят хора, които влизат в сайта за първи път като четат мненията ни? Според мен някои биха казали, че сме всичко друго, но не и вярващи християни! |
|
Това е абсурдна теза. Когато аз видя хора да спорят ожесточено по дадена религия или идеология, първото нещо, което веднага ще си помисля, е, че тези хора са
дълбоко вярващи, и тяхната религия има голямо значение за тях. Обратното, когато видя хора, които само се подмазват един на друг, без да обръщат внимание на това доколко възгледите им са противоречиви, бих си казал, че за тях няма чак толкова голямо значение в какво вярват.
Истинската вяра не приема мир на всяка цена. Човек търси мир на всяка цена само когато е безразличен към своята вяра. Нехристияните знаят това много по-добре от теб, Ива, и въобще няма да си кажат това, което ти си въобразяваш.
Quote:
|
Няма ги плодовете братя, а по тях ще ни познаят! |
|
Смяташ така, защото си сляпа за истинските плодове. Истинските плодове идват от истинската вяра. А истинската вяра се изгражда, и то много често в такива полемики. Всъщност, ако въобще си познаваш Библията, а също и историята на Църквата, щеше да видиш, че истинската вяра се изгражда почти изцяло в спорове, и почти никога в любезни подмазвания един на друг.
И когато споровете свършат своята работа по дефиниране на истинската вяра, тогава всеки един от нас може на основата на тази дефинирана, осъзната вяра на основата на Божието Слово, да принася плод в живота си.
Иначе и мормоните имат вяра. И не участвуват в спорове. Просто си вярват хората. Даже имат и плодове - видими плодове.
Quote:
|
Божидаре - аз също съм убедена, че Бог ни е дал свободна воля и по този въпрос вече бяха дадени добри библейски примери. |
|
Аз пък не видях нито един от тези добри примери. Посочих очевидния факт, че думата "свободна воля" не само не съществува в Библията, но че и думата "предопределение" се намира на десетки места. Вие просто
предполагате свободната воля, но не я намирате в Библията. Аз
намирам предопределението и Божието върховенство, няма нужда просто да ги предполагам.
За да кажеш едно такова категорично твърдение, трябва да отговориш на всички аргументи, които са поставени както в този форум, така и в историята на Църквата. Иначе изпадаш в смешното положение да си повтаряш едни и същи неща, които отдавна са опровергани.
Инатът не е средство за водене на християнски спор. Какво ще кажат невярващите за това?
Quote:
|
Накрая, но не на последно място по значение - Бог не ни е създал като опоненти, защитаващи всеки своята си идеология и тълкувание. Волята му е да се обичаме като братя и сестри и, ако някой тук (който и да е) има нещо против брат или сестра го моля да се обърне към Бога за помощ и прошка! |
|
Не знам какво си въобразяваш. Досега този спор се води по всички правила на християнския спор, така, както Църквата в историята винаги е водила спорове, и така, както виждаме да се водят спорове в Библията. Няма лични нападки освен някои дребни неща (Киро щял да ми завърти един, или пък съм бил злоупотребявал с позицията си на модератор). Кой трябва да се извинява и за какво? За това че защитаваме позицията си?
Според мен по този начин ти се опитваш да отправяш някакво общо неясно обвинение към всички участници в спора, или по-скоро към другата страна, за да прикриеш своята неподготвеност в Божието Слово. Опитваш се да ни накараш да се чувствуваме виновни и да разводним спора във взаимно извиняване, когато никой от нас не е направил нищо за извиняване (освен Киро за "завъртането" и за модераторските ми привилегии).
Това не е почтено поведение. Или представяй някакви аргументи, или не участвувай в спора. Но недей да хвърляш неясни обвинения и не се опитвай да манипулираш чрез вина.
[ Това съобщение беше редактирано от: bojidar on 2004-04-10 01:06 ]