Охо

посмях се по тази тема доволно , а ето и моето мнение,като на човек занимавал се с музика от 4 годишен та до днес ...
Текста на музиката,сценичното поведение,ритъма и тн. имат огромно влиание върху хората във или извън Християнските среди.
Пример: Бритни Спиърс едва ли не няма глас за 5 стотинки,посланията на песните са и доста пошли ,но са предназначени за определена аудитория на която явно ще се харесат.Но с държанието си,облеклото си,сценично поведение , ритъм, неумишлено предава послания,които не се съдържат в текста на песента.Често така става и с "Християнски" групи,те имат идея да достигнат аудитория от Християни които ще харесат това или онова в музиката им,и ще ги приемат за чиста монета просто защото са "Християнски" , един етикет лепнат като гаранция за високо качество , или като отворена врата на млади неопитни младежи към "достиженията на светското мислене маниери и поведение" ,млади скромно облечени момиченца извиват снага мислейки че прославят Исус с телата си ... Което е нелепо. Всеки го е страх да постави ограничения за музиката изпълнявана в църквата си за да не остане без младежи... Което също е нелепо.
Ето положителният пример и моето виждане: Във всяка музика основните компоненти са няколко... Да разгледам първо текста ,като най-разбираем.Той трябва да съдържа ясно послание в консунанс с библейските принципи,а не да се опитва да вкарва странни влиания,понякога поради красива и ритмична мелодия хората прощават липсата на особена смисленост в текста ,баналността и пошлостта в изразяването,и най-често неприложимостта в живота на нещата за които се пее ... Да не споменавам че текста много често е толкова кратък,че е обидно да го коментирам, как може в 2 изречения например,които се повтарят през цялото време да има по няколко логически несъответствия,няколко неясни християнски термина,споменаване на любов,хваление, името на Господа 50 пъти,няколко глагола които не се извършват и толкоз.Текста ,мили ми композитори и текстописци е най-важната част от една подобна композиция, а когато се пеят компилации от песни, се вземат по няколко думи от всяка и смисълът им се тълкува от пеещият произволно , изобщо да не говорим за лошите преводи на които съм се наслушал на чудесните песни на Майкъл W.Смит и други изявени имена в бранша . Защото повечето песни освен че не са направени добре са просто преведени , и дори синбеците са откраднати за да се ползват както им е удобно.Е това го разбирам Български манталитет...
Мелодията: В нея се разбира най-много музикалната култура на хората които са я писали, и тези които я слушат.
Ако мелодията е разнообразна,оригинална,красива,консунантна,запомняща се въпреки многообразността на формите използвани в нея и допълва текста по много красив начин,тогава човекът писал я си разбира от работата, тази песен може да се изпълнява и без акомпанимент еднакво добре и няма нужда аранжимента да прикрива недостатъците и, както гримът прикрива и дори променя визията.Мелодията е като думите,човешкият мозък реагира различно,според нагласата , според интелигентността си, повтарящи се фрагменти,такива които искат да се запечатат в съзнанието на принципа: " Повторението е майка на знанието" не вършат работа , те говорят за слабо познаване на музиката в цялост и слаба музикална подготовка,кратко ясно и запомнящо се и повтарящо се 50 пъти, до умопобъркване , както песните в древните езически храмове.Една разнообразна смислена песен изпята от хора истински обичащи Исус,може да няма дори акомпанимент ,но тя ще се запомни без излишни стимули. Защото Бог ни е направил творци, разнообразни, със сложно съзнание и сетива. Много фин вкус към красотата и доброто, водещи ни към Създателят.Сложната архитектура на мозъкът ни предполага едно многопластово и финно разбиране за посланията които са вложени в музиката,В една песен или композиция може да се дълбае да се преоткрива, да остава за поколенията, и трябва да е така... Вярвам че Бог ще води млади музиканти по този път и те ще усъвършенстват талантите си и чрез тяхното разбиране и светоусещане , повлиано пряко от Създателя, ще бъде повдигнато на по високо ниво и нашето усещане и общение с Исус,който ни е дал музиката като един от начините да го прославяме. Спомнете си за " Новата песен" от откровение , която само спасените от земята ще могат да научат.Защото тя ще е песента на нашата лична опитност с Всесилният.
Все пак няколко думи за аранжиментите , ритъма,метрума ... и тн :
Бих казал браво на много хора,които правят страхотни аранжименти,това звено малко или много поради факта че имаме добри и оригинални инструменталисти , покрива недостатъците на другите, доколкото е възможно... Но много се увличат и пладиатстват от светски западни групи , или просто част от екипа преминава на по твърда музика, всеки музикант преминава през различни периоди в живота си, понякога не е толкова близо до Създателят,но не трябва да увлича в това и останалите които с искренна вяра биха последвали т нар. му " творчески търсения" , както музиката може да е добра и да води към Бога и към благородни мисли , така може да бъде и извратена и да настройва хората към безсмислена екзалтация, или да ги прави по податливи на различни влиания.
Сатана търси пътища и оттам да направи умовете ни по неспособни да се противопоставяме на чужди внушения, и ако днес тези внушения може да са думите на пастора , утре може да са идеите на самият дявол.Има различни техники за влиаене, дори чрез музика може да се тостигне и до хипноза,екстаз,скръб,апатия,...Това е нещо реално и се случва.Има хора които познават в детайли техниките за прилагане на това влиание и приложенията им върху различни типове хора.Такива хора преследват лични цели и амбиции,поради тях невярващите хулят Бога казвайки :
" Ами виж ги , религията е опиум" ... Разбира се и говорът , риториката, имат влиание, но съчетано с подходяща музика влианието може да се удвои, а защитните сили на организма стават все по слаби всеки следващ път, или дори мога да го нарека "сеанс".Накрая човекът искренно чувства това което иска този който го е подложил на това влиание, и си казва , как мога да греша аз чувствам Божият Дух... Разбира се Той може да има същите усещания както и други щастливи хора които наистина го чувстват, защото химията на човешкият организъм не предоставя чак толкова богата палитра от чувства. Например надрусаният може да вижда ангелчета и да си мисли за небето и за възвишени неща... Влюбеният може да се чувства точно така както се чувства и човек преживял обръщане към Бога! Човек пил кафе може би се чувства по същият начин както напълно здрав човек бодър хранещ се полезно,след като е изпил портокалов сок например. Тук наистина е важен начинът по който достигаме до тези чувства и дали не се опитваме просто за заблудим тялото си!Днес медицината е пълна с лекарства които не лекуват а просто премахват досадната болка.Дали това не става и в музиката?
Ритъмът и метрумът, те са важна част от музиката , те могат да напвавят невероятни неща , Ние българите можем да се гордеем с различните ритмични конфигурации с които се характеризира нашият фолклор,Разнообразието при нас е най-голямо, особено в шопската,тракийската и добруджанската области.Размера и пулсацията на една песен , композиция и тн. са нещо основополагащо и свързано и с мелодията.Тук нещата са сложни.Но нека да спомена само за барабаните и другите подобни инструменти, понякога звукът им може да е дразнещ или неприатен , понякога може да е вливащ сила . Ефекта им е много разнообразен, например марш ... и войниците се чувстват по определен начин. При валс тогава настройката на умът ни е спокойна и понякога меланхолична.В дискотеките някои Ди Джей и знаят как точно да променят ритъма, кое парче и кой Микс след кой ще доведе до съответният резултат,а именно тези които са отишли да си "забиват мацки" да си свършат работата, тези които са отишли да разпускат също , а тези които запиват да им се повдигне настроението.Трудно е да се угоди на всички затова заведенията са диференцирани,но тези които успяват печелят най-много,.... Учудващо е колко голямо влиание има музиката над хората в съвременното общество, Макар и по трудно ние можем да правим качествена музика и да се стараем да възвисим това общество към Християнските морални норми, да се намали влианието на първичните инстинкти и първосигналната система , и да се даде на човека база за сравнение между добро и зло... Бог докосва сърцата и на хора които далеч не могат да подбират музиката която слушат , но Той го прави по някой от многобройните пътища към сърцето , съзнанието , опитността, съвестта, обичта, ....
Мъничко и за хармонията и баса: Хармонията е това което придава вкусът на музиката,необходимата подправка, .Жалко е че някои творци използват в техниките си хармонията на Дисонанса, съчетавайки някои "развалени ладове" и изобщо пренебрегвайки правилатав музиката.Тук също може да се работи много, една разнообразна хармония,може да разкраси дори една скучна и еднообразна мелодия,някои стари християнски химни, със кратък текст и повтаряща се мелодия , могат да придобият нов живот съчетани с разнообразна и красива хармония. Бас...Това е всъщност основният тон на хармонията,идейната и основа.В училище имахме упражнения в които ни даваха Басът и трябваше сами да напишем останалите 3 гласа спрямо правилата които съществуват,но най-трудно ни беше да разнообразим супрана и да го направим по наш вкус,въпреки че са ни дали баса наготово. Тук бих казал същото както и за аранжиментите , със вкус,стил,музикантски, и с молитви , без да се използва дисонанс , или други техники които противоречат на музикалните закони ... Например дисонанс в оперите се използва да се покаже някой че е полудял, или че е морално деградирал,или изпълнен с омраза, или демоничен дух който терзае героят....
Много се извинявам за малко детският стил на обяснения,учителката ми по солфеж ще ме убие ако види този постинг

.Но се постарах просто да бъда по разбран, ако не друго се надявам да съм пробудил интерес към темата и да съм чист в съвестта си спрямо познанията които имам.
[addsig]