Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Християнство > ВяратА
Тъй като има силна тенденция да се прави разделяне на живота на праведниците преди идването Христос и живота на същите след неговото идване, бих желал да разгледаме основния елемент от живота на всеки праведник - вярата ("А праведния чрез вяра ще живее")

Според апостол Павел, вярата е:
"даване твърда увереност в ония неща, за които се надяваме, - убеждения за неща, които не се виждат".

Има ли някаква разлика във вярата на праведниците преди Христос и тези след Него?

[addsig]

Мисля че няма съществена разлика:
Старозаветните вярваха в идващия Месия, новозаветните - също.[addsig]

Зависи Иво,
Отговорът може да бъде и да и не. Ако питаш имаше ли разлика в какво вярваха - да, според мен разлика има. Ако питаш в Кого вярваха - не, твърдо нямаше.
И със сигурост те познаваха една и съща Личност.

Виждам една разлика.
Старозаветните вярваха в нещо,което още не беше се изпълнило,а ние - в нещо,което вече е.

Евреи 11:13,39,40
Всички тия умряха във вяра, тъй като не бяха получили изпълнението на обещанията; но ги видяха и поздравиха отдалеч, като изповядаха, че са чужденци и пришелци на земята. ...
Но всички тия, ако и да бяха засвидетелствувани чрез вярата им, пак не получиха изпълнението на обещанието,
да не би да постигнат в съвършенство без нас; защото за нас Бог промисли нещо по-добро.

Иво ти колко праведници от преди Христос познаваш Ще се радвам да ни запознаеш с някои![addsig]

Ясно е,че по закона никой не можеше да бъде праведен,а само непорочен.
За това пък,който живееше чрез вяра се оправдаваше чрез нея и беше праведен точно заради вярата си./Галат.3:11/
Не си ли чувал за Авраам?

Ето и Исус познаваше праведници от Ст.Завет:
Матей 13:17
Защото истина ви казвам, че мнозина пророци и праведници са желали да видят това, което вие виждате, но не видяха, и да чуят това, което вие чувате, но не чуха.

Матей 23:35
за да дойде върху вас всичката праведна кръв проляна на земята, от кръвта на праведния Авел до кръвта на Захария, Варахиевия син, когото убихте между светилището и олтара.

И Петър "познаваше" поне един:

2 Петрово 2:7
но избави праведния Лот, комуто бе досадил развратния живот на нечестивите;

За мен Лот не е пример за подражание,но и той е наречен праведен,заради вярата си.
Макар че аз лично предпочитам тези от Евреи 11 глава.






dan-iil,
А коя е несъществената разлика във вярата на праведниците преди и след Христос?

Anonimen,
След като са вярвали в един и същи Христос, в какво различно вярваха праведниците преди и след Христос?

Bogiizbran,
Вярата оправдава и преди Христос и след Него, но не спасява без да е имало жертва. За другото Селла ти е отговорила...

Sella,
Можем ли тогава да твърдим, че имаме една и съща вяра с Адам, Ной, Авраам, Моисей и другите пророци?

Поздрави[addsig]

Иво, вярата винаги си е вяра, както и камъка винаги си е камък, независимо дали е под някакъв завет или не е под завет.

Предполагам, че в случая за тебе е по-важно дали хора живяли по различно време, на различни места, с различно знание, и т.н , са вярвали абсолютно едно и също нещо ?

Например дали Адам е знаел името "Исус" и вярвал ли е, че сина на Бога който ще се роди ще се казва Исус? Дали Авраам е знаел името му? Дали еди кой си китайски император от еди кой си век преди Исус е знаел името "Исус"?
В новия завет се казва "Кой е лъжец, освен оня, който отрича, че Исус е Христос?". Смяташ ли че Йов е изповядвал "Исус е Христос"?
Не мога да съм напълно сигурен, но доколкото разбирам от Писанието, Йов, Авраам или еди кой си китайски император от еди кой си век преди Исус, не са знаели името на Исус и е нямало как да вярват, че Исус е Христос-а - т.е. не са вярвали точно това, което ти вярваш - че Исус е Христос-а. Ако има някакви доказателства, че Авраам е знаел, че името на Христос-а ще бъде Исус кажи ги да ги прочетем.

Иво, мисля че старозаветните не знаеха че ще има две Пришествия. Те ги приемаха като едно.
Но кажи ни все пак твойто мнение! Едва ли си задал въпроса, защото не знаеш[addsig]

Много добър отговор Даниил, точно така- старозаветните мислеха, че ще има само едно пришествие. Христос трябваше дълго да обяснява, че Месия трябва да пострада.

иво,
"праведният ще живее чрез вярата си" едва ли има предвид доктринални подробности и открития дадени от Бог с времето. има предвид начина на живот на тези хора, който трябва да е сходен през всички векове, на основание не какво а в кого вярват. ако ми позволиш да доразвия "праведният ще живее чрез вярата си В БОГ", а не "праведният ще живее чрез вярата си като доктрина". Щото Бог дава доктрини, но не е доктрина самият Той.

така, че конкретно в детайлите ние вярваме доста различни и повече неща от старозаветните, НО вярваме по един и същи НАЧИН, което и иска да каже този стих

бъди здрав

Иво,
Питаш ме в какво различно вярваха старозаветните и новозаветните светии. Ами, сещам се за няколко неща. Например имаше светии, които вярваха, че яденето на месо от определени животни може да ги оскверни, че трябва да принасят ежедневни жертви, че скинята или храма са жизненоважни за поклонението и че ако работиш в събота заслужаваш смърт. Относно тези неща съществува разлика във вярата дори на старозаветно светии живели през различни периоди.
Също така както Даниил правилно отбеляза старозаветните светии не правеха разлика между първото и второто идване на Христос. Аз бих допълнил, че ако някой им беше казал, че Бог е троица или че ще се въплати, че приемайки човешка природа ще се роди от жена или че Бог ще умре вероятно щяха да го убият за бгохулство.
По нататък когато Бог е говорел на Авраам за безбройното потомство, което ще получи благословение той със сигурност не е вярвал, че някои от тези благословения се отнасят за църквата, а е приемал всичко буквално.
Има ли нужда да продължавам още Иво?
Мисля, че Ники е съвсем прав в своя предишен пост.
Поздрави

Анонимен (нерегистриран),
пишеш:
"Иво, вярата винаги си е вяра, както и камъка винаги си е камък, независимо дали е под някакъв завет или не е под завет."

Всяка вяра ли оправдава пред Бога? (или всеки камък ли е основа за строене Божий дом?)


dan_iil i Emenei,

Това, че праведниците преди не са имали откровение за двете идвания и страданието на Месия, прави ли ги да имат различна вяра от тези, на които вече са открити тези неща?


Ники_б,
Съгласен съм напълно с теб. И все пак тези "доктринални подробности и открития" правят ли някаква разлика във вярата, чрез която се оправдават и едните и другите?


Анонимен (регистриран),
Добре, тези няколко различни неща, в които вярват преди и след Христос - оправдават ли по някакъв начин? Т.е. това ли е истинската вяра, която оправдава?


Въобще даваме ли си сметка откъде идва вярата, която оправдава грешника?

Поздрави[addsig]

Иво не разбра въпроса ми, питах дали си срещал и запознавал с такъв човек (жив) постараи се за в бъдеще да вникваш в смисала на въпросите ми, не са чак толкова сложни.[addsig]

А ти какво разбираш под "разлика във вярата на праведниците"?

Иво,
Мисля че по естеството си вярата беше една и съща.
И тогава и сега вярваме в нещо,което не сме видели,вярваме на Божиите думи и обещания и разчитаме не на делата си,а на милостта/благодатта на Бог.

Разликата е в това,което получаваме в резултат на вярата си.
Авраам повярва в Бог и това,което получи беше благословение тук на земята,оправдание и приятелство с Бог.
Докато ние получихме прощение на греховете,новорождение и осиновение,което е много повече.
Защото,за да се изпълнят тези обещания,трябваше да дойде Потомъкът/Наследникът/ по обещание на Авраам,който да стане Първородният от много братя.Този,който е нашият мир с Бога.
А старозаветните праведници "поздравиха отдалеч" Неговото идване,без да получат изпълнение на обещаното,"за да не би да достигнат в съвършенство без нас,защото за нас Бог промисли нещо по-добро".
/Евр.11:39,40/

Благодаря на Бог,наистина е по-добро!

Иво,
Мился, че трябва да конкретизираш какво по-точно искаш да разбереш.
Аз вече казах, че отговорът различна ли е вярата на старозаветните и новозаветните светии може да бъде и да и не. Да, що се отнася до нещата в които вярваме и не, защото вярваме в един и същ Бог "Който оправдава нечестивия."
Ако ти се опитваш да разделиш двете неща като питаш дали това е оправдаващата вяра аз мисля, че такова разделение е невъзможно. Защото един старозаветен светия живял през определен период трябваше да пази съботата, да съблюдава разликата между чисти и нечисти животни, да изпълнява редица религиозни ритуали, да приема специалното място на храма относно поклонението, да признава и зачита определената свещеническа институция, да принася жертви и т.н. Иначе той въобще нямаше да бъде оправдан. Или щеше?
Поздрави

Здравейте !

"...Мойсей за Мен писа..." Още от начало някои хора имаха вярата в Този, Който е обещан да дойде и да победи "змията". Но в различните времена, Бог беше открил различно количество пророчества за Него и тези- вярващите вярваха според даденото за времето си. Например Адам за "семето на жената", Ной за "Богът на Сим", Аврам за Потомъка от него, чрез Който ще бъдат благословени всичките народи и т.н. Праведните в Стария Завет вярваха в Бог, но конкретно и на Неговите обещания за Месията! Затова животът им свидетелстваше за тази вяра и бе записан в библията като пример за всички нас днес. Евреи 11гл. ясно ни описва този факт и мисля, че не е трудно да го разберем!

Поздрави! [addsig]

Friend7,

Така е - вярата е една единствена от Адам до наши дни - и това е вярата в Царя-Спасител - Христос Исус. Това е единствената вяра на праведниците от всички времена. Тя е независима от закон и затова по никакъв начин не можем да я свързваме с някакви ритуали или специално подреден религиозен живот (които са само сянка на обекта на вярата). За нея се свидетелства преди появата на закон, по време на закона и след него.

Вярата е една - както и Бог е един. Тя не търпи промени. Ако схванем това бихме схванали по-добре приемствеността й през поколенията и не бихме гледали на праведниците преди Христос като на хора с по-различна вяра от нашата...

Поздрави[addsig]

Извинявайте, че пак натрапвам тази тема, но бих желал да прочета дали сте съгласни или не (и защо) с твърдението ми в предния ми пост. Анонимен(нерегистриран), Анонимен(регистриран),dan_iil,Bogoizbrania,sella,Emenei,niki_b и всеки друг, който пожелае да пише, бихте ли драснали два реда?

Благодаря[addsig]

Аз съм съгласен.

Доверието на Господ към нас е до толкова доколкото ние му се доверяваме. Нека никой да не счита вярата на хората преди нас за малка, защото не е така.

Това за мен е показателно:
Евреи 11 глава
8 С вяра Авраам послуша, когато бе повикан да излезе и да отиде на едно място, което щеше да получи в наследство, и излезе без да знае къде отива.
9 С вяра се засели в обещаната земя като в чужда, и живееше в шатри, както и Исаак и Яков, наследниците заедно с него на същото обещание.
10 Защото очакваше града, който има вечни основи, на който архитект и строител е Бог.
11 С вяра и сама Сара доби сила да зачне в преминала възраст, понеже счете за верен Този, Който се бе обещал.
12 Затова само от един човек, и той замъртвял, се народи множество, колкото небесните звезди и като крайморския пясък, който не може да се изброи.
13 Всички тия умряха във вяра, тъй като не бяха получили изпълнението на обещанията; но ги видяха и поздравиха отдалеч, като изповядаха, че са чужденци и пришелци на земята.
14 А ония, които говорят така, явно показват, че търсят свое отечество;
15 и ако наистина, така говорейки, са имали в ума си онова отечество, от което бяха излезли, намерили биха случай да се върнат.
16 Но на дело желаят едно по-добро отечество, сиреч, небесното; затова Бог не се срамува от тях да се нарече техен Бог, защото им е приготвил град.

Дано и за нас Господ да не се срамува да се нарече наш Бог.

Поздрави[addsig]

Иво,
Не знам какво искаш да ти отговоря. Вече и аз и Ники_б казахме, че нашата вяра е еднаква като насоченост и доста различна като съдържание. Всички светии от всички времена вярват в Бога, Който оправдава нечестивия в Бога -Спасител. Не всички от тях разпознават в Него Христос - втората личност от троицата. Не всички разбират (или разбират вярно) обещанията за Христос. И разбира се има много неща, в които старозаветните светии вярват, а ние не вярваме и обратното. В този смисъл ние наистина имаме различна доктрина.
Разбира се, че много от нещата в СЗ бяха символни. Все пак от старозаветните светии се очакваше да вярват (и разбира се те влагаха в тях различно съдържание от нас) в тях и да ги изпълняват т.е те бяха част и от доктрината и от живота им. Нещо повече - Бог изискваши те да вярват в тях и да ги изпълняват и санкционираше тяхното не-вярване или не-изпълнение.
Мога само да повторя това което писах предишния път - струва ми се, че ти се опитваш да разделиш вярата като насоченост от вярата като доктрина. Според мен това е невъзможно.
Накрая, според във всички свои постове ти повтаряш нщо, което написа още в първия си пост - и старозаветите и новозаветните светии вярват в Бога "който оправдава нечестивия." С това съм напълно съгласен. А с това, че нашите доктринални различия (които не се дължат само на постъпателното откровение) не са част от нашата вяра вече не съм съгласен.
Поздрави

[ Това съобщение беше редактирано от: Anonimen on 2004-03-12 10:08 ]

Иво незнам защо не го приемаи лично, но като прочетох повторния ти въпрос си припомних комсомолските събрания в които искаха да разрешавам още по сложни въпроси за толкова време.
Просто ще ти отговоря като тогава по принуда; вярвам че съм Богоизбран и това ми харесва, за друго по нататък.[addsig]