
Публикувано на 10 февруари 2004 г. в 18:46:00 ч. от потребител 1
В публикувания превод на Д. Донев на тезисите на М. Лутер ми направих впечатление следните места. Добре е да се публикуват тези тезиси поне за сверка на тези, които се самоопределят като лутерани без евентуално да са запознати подробно с ученията на М.Лутер.
Не съм сигурен, че мога правилно да оценя М. Лутер, имайки предвид че е бил католик, августински монах, живял в онова особено време, в което аз не съм живял. Предпочитем Бог да прави това. Въпреки това, истината трябва да се държи независимо колко добронамерено например някой я е изкривил.
Предполагам, все пак че много от Бого-следващите истинни твърдения на М. Лутер по онова време са звучали абсурдно и "нетрадиционно" и специално за тях естествено Лутер заслужава похвала, за това че е последвал Божието слово, и е отхвърлил човешко учение, застрашавйки земния си живот с инквизиционна религиозно-съдебна смърт на властващите и съдещи църквиянци на онова време.
За наша радост Бог е направил така, че да не зависим от хора и да имаме това, което са писали Павел и другите Му ученици (в лицето на Новия Завет) и пророците, и да можем винаги да проверим дали някой говори истината и да можем държим Божието учение написано в Новия Завет и другите Писания и да отхвърлим всяко човешко учение независимо от колко "велик" човек е изказано. Да бъде слава на Бога и на Неговия син Исус!
(покаяние)
Quote:
|
2. Тази дума не може да бъде разбрана като отнасяща се до тайнството на самоналожено наказание (т.е. изповед и опрощение) отслужено от свещеника.
|
|
Не съм чел Павел да е говорил за "самоналожено наказание (т.е. изповед и опрощение) отслужено от свещеника". Защот така говори този Лутер?? Какъв е този свещеник? Пролича ми на католическо "отче" , или Лутер има предвди друго нещо?
Quote:
|
3. Въпреки това, значението й не е ограничено до покаяние в сърцето на човека; защото такова вътрешно покаяние е безполезно освен ако не произвежда многостранно външно убиване на плътта.
|
|
Предполагам, че Лутер има предвид убиване на ДЕЛАТА на грешната плът. Но наистина ли покаянието е това, което убива делата на плътта? Не е ли Божият Дух който убива делата на плътта, който е приет от вярващия човек?
Quote:
|
4. Наказанието за грях остава докато има омраза към себето (т.е. истинско вътрешно покаяние), а именно до нашето влизане в Небесното Царство.
|
|
Не разбирам ??
Quote:
|
5. Папата няма воля нито сила да опрости никакви наказания освен онези, наложени по негово усмотрение или чрез църковен канон.
|
|
Абе чак пък да няма воля... може да няма право, но да няма воля не правилно казано.
Quote:
|
7. Бог никога не прощава вината на човек без същевременно да го направи смирено подчинен на свещеника, който е Негов викар.
|
|
Странни работи говори този Лутер... ??
Quote:
|
10. Тези свещеници, които в случай на смърт запазват каноническите наказания за чистилището, постъпват неграмотно и злонамерено.
15. Този страх или ужас е достатъчен по само себе си (да не кажа от други неща) да причини наказанието на чистилището, защото е близо до ужаса на отчаянието.
16. Ад, чистилище и небе се различават точно както се различават отчаяние, страх и сигурност в спасението.
17. Изглежда като че за душите в чистилището страха трябва непременно намалява, а любовта да расте.
18. Още повече, не изглежда да е доказано нито чрез аргументи нито от Словото, че душите в чистилището са извън състояние на заслуги, т.е. невъзможност да растат в любов.
19. Нито изглежда да е доказано, че душите в чистилището, поне не всички, са сигурни и убедени в своето спасение, даже ако самите ние сме абсолютно сигурни в него.
22. Даже, папата не опрощава никакво наказание на душите в чистилището, което според канона, те е трябвало да изтърпят в този живот.
|
|
Явно Лутер е вярвал че има чистилище...
Quote:
|
12. В миналото, каноническите наказания са били налагани не след, а преди опрощение, като изпит на истинско разкаяние.
|
|
Какви наказания има предвди Лутер? Той удобрявал ли е физически наказания на вярващи за извъшване на грях?
В НЗ е известно само това, че Павел заедно с другите вярващи е предавал на сатаната някои вършещи грях вярващи хора, но не пише Павел да е налагал върху съгрешили вярващи наказания извършвани от хора с физически предмети, както католическата инквизиция е правела като е убивала хора по най-разнообразни начини.
Quote:
|
13. Умиращите са освободени чрез смъртта от всички наказания, като са вече умрели за каноническите закони и имат правото да бъдат освободени от тях.
|
|
Какви са тези "канонически закони"? - Разни работи заповядвани от "папа"-та ли? Лутер приемал ли е господаството на "папа"-та?
Quote:
|
19. Нито изглежда да е доказано, че душите в чистилището, поне не всички, са сигурни и убедени в своето спасение, даже ако самите ние сме абсолютно сигурни в него.
20. Ето защо папата, когато използва думите ?пълно опрощение на всяко наказание? няма в предвид ?всяко наказание?, а само онези наложени от него.
21. Така, тези проповедници на индулгенции грешат като казват, че човек е освободен от всички наказания и е спасен чрез папските индулгенции.
|
|
Да разбираме ли че Лутер е приемал частично индулгенциите? - но само като начин да се изкупят наказания наложени по църковен/папски канон, а не такива наложени от Бога.
Т.е. да не би Лутер да е вярвал , че ако "папа"-та ти наложи наказание може да си платиш чрез индулгениця и да ти се отмени накзанието, но ако наказанието е определено от Бога не можеш?
Quote:
|
21. Така, тези проповедници на индулгенции грешат като казват, че човек е освободен от всички наказания и е спасен чрез папските индулгенции.
22. Даже, папата не опрощава никакво наказание на душите в чистилището, което според канона, те е трябвало да изтърпят в този живот.
23. Ако опрощаването на всички наказания, каквито и да са те, въобще може да бъде дадено на някого, със сигурност ще бъде дадено само на най-съвършените, които са малцина.
|
|
Странно, Лутер свързва прощаването на грехове с нещо различно от порлятата кръв на Божият син - с това да си съвършен. Наистина това ли е учението на Бога?
Quote:
|
25. Тази власт, която папата има общо над чистилището, съответства на властта която който и да е епископ и кюре има по свой начин над своята епархия или енория.
26. Папата прави добре когато дава опрощение на души в чистилището, не чрез силата на ключовете, която той не притежава, но чрез застъпническа молитва за тях.
|
|
Явно Лутер вярва, че има епископи - хора които имали власт над нещо което Лутер нарича "епархия" - По същия начин и за някакъв човек наричан "кюре" и неговата "енория"
Също Лутер вярва, че "папа"-та може да опрощава грехове на умрели хора, които били в нещо което Лутер нарича "чистилище".
Quote:
|
29. Кой знае дали всички души в чистилището желаят да бъдат очистени, след като имаме изключения като Св. Севериний и Св. Паскал, както и преданието разказва.
|
|
Явно Лутер обръща голямо внимание на нещо което той нарича "преданието"
Quote:
|
30. Никой не е сигурен в цялостта на своето разкаяние, а колко повече в това, че е приел пълно опрощение.
|
|
Според Лутер човек не може да бъде сигурен, че му са простени греховете. В случая се говори за индулгенции, но в това изречение не личи Лутер да се ограничава до "индулгенционно" опрощение само.
Quote:
|
35. Тези които проповядват, че не е нужно разкаяние за онези които искат да купят души от чистилището или право на изповд, проповядват нехристиянска доктрина.
|
|
Твърде далече отива...
Quote:
|
37. Всеки истински Християнин, било той живи или мъртъв, участва в благословенията на Христос и на църквата, като това му е дадено от Бога дори без индулгенции.
|
|
Какви са тези "благословенията ... на църквата" ??
Quote:
|
38. Въпреки това, папското опрощение и благословение не бива да бъдат пренебрегвани защото те са, както вече казах (Тезис 6), изява на Божествена прошка.
|
|
Според Лутер "папа"-та е сред онези хора, които могат да изявяват прошката на Бога.
Quote:
|
40. Християнинът, който е истински разкаян търси и иска да плати наказанието за своите грехове; цената на индулгенциите, обаче, омаловажава наказанията и прави човек да ги мрази.
|
|
Човек може ли да плати наказанието на своите грехове?
Quote:
|
41. Папските индулгенции трябва да се проповядват внимателно, за да не би хората погрешно да мислят, че те са за предпочитане пред други добри дела на любов.
|
|
Лутераните трябва внимателно "проповядват папските индулгенции" ...
Quote:
|
49. Християните трябва да бъдат поучавани, че папските индулгенции са от полза само ако не влагат упованието си в тях, а са вредни ако заради тях изгубят страх от Бога.
57 Че индулгенциите не са преходни съкровища е ясно, защото много продавачи на индулгенции не ги разпространяват безплатно, а само ги събират.
71. Нека онзи който говори против истината за папските индулгенции да бъде анатема и проклет.
73. Точно както папата справедливо се гневи срещу тези които по какъвто и да е начин планират ощетение на продажбата на индулгенции, ...
75. Да се смята че папските индулгенции са толкова велики че могат да оправдаят човек даже ако той е направил невъзможното и е осквернил Божията майка в гняв е лудост.
81. Това разюздано проповядване на индулгенции създава трудности даже и за образованите хора да опазят почеста, която трябва да се отдава на папата от клевети или проницателните въпроси на миряните.
|
|
...
Quote:
|
81. Това разюздано проповядване на индулгенции създава трудности даже и за образованите хора да опазят почеста, която трябва да се отдава на папата от клевети или проницателните въпроси на миряните.
|
|
За Лутер има миряни
Quote:
|
94. Християните трябва да се увещават да бъдат прилежни да следват Христос, Главата им, чрез наказания, смърт и ад.
95. И така да са уверени за влизане в небе чрез много скръб а не чрез лъжлива сигурност за мир.
|
|
Това ли наистина е начина да отидеш на небето?