Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Християнство > По повод 95-те тезиса на Мартин Лутер
В публикувания превод на Д. Донев на тезисите на М. Лутер ми направих впечатление следните места. Добре е да се публикуват тези тезиси поне за сверка на тези, които се самоопределят като лутерани без евентуално да са запознати подробно с ученията на М.Лутер.

Не съм сигурен, че мога правилно да оценя М. Лутер, имайки предвид че е бил католик, августински монах, живял в онова особено време, в което аз не съм живял. Предпочитем Бог да прави това. Въпреки това, истината трябва да се държи независимо колко добронамерено например някой я е изкривил.
Предполагам, все пак че много от Бого-следващите истинни твърдения на М. Лутер по онова време са звучали абсурдно и "нетрадиционно" и специално за тях естествено Лутер заслужава похвала, за това че е последвал Божието слово, и е отхвърлил човешко учение, застрашавйки земния си живот с инквизиционна религиозно-съдебна смърт на властващите и съдещи църквиянци на онова време.

За наша радост Бог е направил така, че да не зависим от хора и да имаме това, което са писали Павел и другите Му ученици (в лицето на Новия Завет) и пророците, и да можем винаги да проверим дали някой говори истината и да можем държим Божието учение написано в Новия Завет и другите Писания и да отхвърлим всяко човешко учение независимо от колко "велик" човек е изказано. Да бъде слава на Бога и на Неговия син Исус!

(покаяние)
Quote:

2. Тази дума не може да бъде разбрана като отнасяща се до тайнството на самоналожено наказание (т.е. изповед и опрощение) отслужено от свещеника.



Не съм чел Павел да е говорил за "самоналожено наказание (т.е. изповед и опрощение) отслужено от свещеника". Защот така говори този Лутер?? Какъв е този свещеник? Пролича ми на католическо "отче" , или Лутер има предвди друго нещо?


Quote:

3. Въпреки това, значението й не е ограничено до покаяние в сърцето на човека; защото такова вътрешно покаяние е безполезно освен ако не произвежда многостранно външно убиване на плътта.



Предполагам, че Лутер има предвид убиване на ДЕЛАТА на грешната плът. Но наистина ли покаянието е това, което убива делата на плътта? Не е ли Божият Дух който убива делата на плътта, който е приет от вярващия човек?

Quote:

4. Наказанието за грях остава докато има омраза към себето (т.е. истинско вътрешно покаяние), а именно до нашето влизане в Небесното Царство.


Не разбирам ??



Quote:

5. Папата няма воля нито сила да опрости никакви наказания освен онези, наложени по негово усмотрение или чрез църковен канон.


Абе чак пък да няма воля... може да няма право, но да няма воля не правилно казано.



Quote:

7. Бог никога не прощава вината на човек без същевременно да го направи смирено подчинен на свещеника, който е Негов викар.


Странни работи говори този Лутер... ??


Quote:

10. Тези свещеници, които в случай на смърт запазват каноническите наказания за чистилището, постъпват неграмотно и злонамерено.
15. Този страх или ужас е достатъчен по само себе си (да не кажа от други неща) да причини наказанието на чистилището, защото е близо до ужаса на отчаянието.
16. Ад, чистилище и небе се различават точно както се различават отчаяние, страх и сигурност в спасението.
17. Изглежда като че за душите в чистилището страха трябва непременно намалява, а любовта да расте.
18. Още повече, не изглежда да е доказано нито чрез аргументи нито от Словото, че душите в чистилището са извън състояние на заслуги, т.е. невъзможност да растат в любов.
19. Нито изглежда да е доказано, че душите в чистилището, поне не всички, са сигурни и убедени в своето спасение, даже ако самите ние сме абсолютно сигурни в него.
22. Даже, папата не опрощава никакво наказание на душите в чистилището, което според канона, те е трябвало да изтърпят в този живот.



Явно Лутер е вярвал че има чистилище...



Quote:

12. В миналото, каноническите наказания са били налагани не след, а преди опрощение, като изпит на истинско разкаяние.


Какви наказания има предвди Лутер? Той удобрявал ли е физически наказания на вярващи за извъшване на грях?
В НЗ е известно само това, че Павел заедно с другите вярващи е предавал на сатаната някои вършещи грях вярващи хора, но не пише Павел да е налагал върху съгрешили вярващи наказания извършвани от хора с физически предмети, както католическата инквизиция е правела като е убивала хора по най-разнообразни начини.



Quote:

13. Умиращите са освободени чрез смъртта от всички наказания, като са вече умрели за каноническите закони и имат правото да бъдат освободени от тях.


Какви са тези "канонически закони"? - Разни работи заповядвани от "папа"-та ли? Лутер приемал ли е господаството на "папа"-та?



Quote:

19. Нито изглежда да е доказано, че душите в чистилището, поне не всички, са сигурни и убедени в своето спасение, даже ако самите ние сме абсолютно сигурни в него.
20. Ето защо папата, когато използва думите ?пълно опрощение на всяко наказание? няма в предвид ?всяко наказание?, а само онези наложени от него.
21. Така, тези проповедници на индулгенции грешат като казват, че човек е освободен от всички наказания и е спасен чрез папските индулгенции.


Да разбираме ли че Лутер е приемал частично индулгенциите? - но само като начин да се изкупят наказания наложени по църковен/папски канон, а не такива наложени от Бога.
Т.е. да не би Лутер да е вярвал , че ако "папа"-та ти наложи наказание може да си платиш чрез индулгениця и да ти се отмени накзанието, но ако наказанието е определено от Бога не можеш?



Quote:

21. Така, тези проповедници на индулгенции грешат като казват, че човек е освободен от всички наказания и е спасен чрез папските индулгенции.
22. Даже, папата не опрощава никакво наказание на душите в чистилището, което според канона, те е трябвало да изтърпят в този живот.
23. Ако опрощаването на всички наказания, каквито и да са те, въобще може да бъде дадено на някого, със сигурност ще бъде дадено само на най-съвършените, които са малцина.


Странно, Лутер свързва прощаването на грехове с нещо различно от порлятата кръв на Божият син - с това да си съвършен. Наистина това ли е учението на Бога?



Quote:

25. Тази власт, която папата има общо над чистилището, съответства на властта която който и да е епископ и кюре има по свой начин над своята епархия или енория.
26. Папата прави добре когато дава опрощение на души в чистилището, не чрез силата на ключовете, която той не притежава, но чрез застъпническа молитва за тях.


Явно Лутер вярва, че има епископи - хора които имали власт над нещо което Лутер нарича "епархия" - По същия начин и за някакъв човек наричан "кюре" и неговата "енория"
Също Лутер вярва, че "папа"-та може да опрощава грехове на умрели хора, които били в нещо което Лутер нарича "чистилище".



Quote:

29. Кой знае дали всички души в чистилището желаят да бъдат очистени, след като имаме изключения като Св. Севериний и Св. Паскал, както и преданието разказва.


Явно Лутер обръща голямо внимание на нещо което той нарича "преданието"



Quote:

30. Никой не е сигурен в цялостта на своето разкаяние, а колко повече в това, че е приел пълно опрощение.



Според Лутер човек не може да бъде сигурен, че му са простени греховете. В случая се говори за индулгенции, но в това изречение не личи Лутер да се ограничава до "индулгенционно" опрощение само.



Quote:

35. Тези които проповядват, че не е нужно разкаяние за онези които искат да купят души от чистилището или право на изповд, проповядват нехристиянска доктрина.


Твърде далече отива...



Quote:

37. Всеки истински Християнин, било той живи или мъртъв, участва в благословенията на Христос и на църквата, като това му е дадено от Бога дори без индулгенции.


Какви са тези "благословенията ... на църквата" ??



Quote:

38. Въпреки това, папското опрощение и благословение не бива да бъдат пренебрегвани защото те са, както вече казах (Тезис 6), изява на Божествена прошка.


Според Лутер "папа"-та е сред онези хора, които могат да изявяват прошката на Бога.



Quote:

40. Християнинът, който е истински разкаян търси и иска да плати наказанието за своите грехове; цената на индулгенциите, обаче, омаловажава наказанията и прави човек да ги мрази.


Човек може ли да плати наказанието на своите грехове?



Quote:

41. Папските индулгенции трябва да се проповядват внимателно, за да не би хората погрешно да мислят, че те са за предпочитане пред други добри дела на любов.



Лутераните трябва внимателно "проповядват папските индулгенции" ...



Quote:

49. Християните трябва да бъдат поучавани, че папските индулгенции са от полза само ако не влагат упованието си в тях, а са вредни ако заради тях изгубят страх от Бога.
57 Че индулгенциите не са преходни съкровища е ясно, защото много продавачи на индулгенции не ги разпространяват безплатно, а само ги събират.
71. Нека онзи който говори против истината за папските индулгенции да бъде анатема и проклет.
73. Точно както папата справедливо се гневи срещу тези които по какъвто и да е начин планират ощетение на продажбата на индулгенции, ...
75. Да се смята че папските индулгенции са толкова велики че могат да оправдаят човек даже ако той е направил невъзможното и е осквернил Божията майка в гняв е лудост.
81. Това разюздано проповядване на индулгенции създава трудности даже и за образованите хора да опазят почеста, която трябва да се отдава на папата от клевети или проницателните въпроси на миряните.


...



Quote:

81. Това разюздано проповядване на индулгенции създава трудности даже и за образованите хора да опазят почеста, която трябва да се отдава на папата от клевети или проницателните въпроси на миряните.


За Лутер има миряни

Quote:

94. Християните трябва да се увещават да бъдат прилежни да следват Христос, Главата им, чрез наказания, смърт и ад.
95. И така да са уверени за влизане в небе чрез много скръб а не чрез лъжлива сигурност за мир.


Това ли наистина е начина да отидеш на небето?


Това беше един безсмислен коментар. Всеки, който има поне малко познание относно Реформацията, знае, че това е първият документ, с който се поставя началото. Разбира се, че е имало период на преход, в който Лутер преосмисля всички доктрини, наследени от католицизма, в светлината на истинското августинско наследство. Затова и никой смислен човек не атакува 95-те тезиса, тъй като всеки смислен човек е наясно, че това не е Лутер Завършеният Реформатор.

Някои хора, понеже нямат нито себевладението, нито способностите да израстват в познание, предпочитат да си изграждат нереални врагове и да ги побеждават ефектно, с пушеци, ефекти и звездни войни.

Само между другото, Лутер Завършеният Реформатор се намира тук:

Мартин Лутер, Робството на волята

Мартин Лутер, Коментар върху Посланието на апостол Павел към Галатяните

[ Това съобщение беше редактирано от: bojidar on 2004-02-10 12:57 ]

--------------------------
Предполагам, все пак че много от Бого-следващите истинни твърдения на М. Лутер по онова време са звучали абсурдно и "нетрадиционно" и специално за тях естествено Лутер заслужава похвала, за това че е последвал Божието слово, и е отхвърлил човешко учение, застрашавйки земния си живот с инквизиционна религиозно-съдебна смърт на властващите и съдещи църквиянци на онова време.
-----------------------------
Po tezi kriterii Luther mnogo burzo otstupva na netradicionosta si i zertvogotovnosta si. Koito ima vreme da gubi neka prochete malko za radikalnite Reformatory. Sled 1517 Luther stava pionka v rucete na Germanskite prinocove boreiki se za nezavisimost ot Sviatata Rimska Imperia. Skoro toi stava usta na tezi choveshki sluzbi. Nai iasen e pechatnia mu dvoboi sus Thomas Muntzer. Koito i do den dneshen ima malko neopredelena pozicia v panteona na Reformatorite. Sus nachaloto na Germanskite Selski voini Muntzer stava preobraza na revolucioner i zashtitnik na niskite klasi. I za d ane se uplashi niakoi ot dumata "klasi" neka go narechem bednia selianin ot onui vreme. Dokato Luther s pero v ruka osuzda bedniaka i religiozno i politicheski na izgnanie i mizeria slagaiki tazi vlast v rucete na Protestanskite Princove, vse pak nali niakoi triabva da ratificira "bozestveno" povedenieto na vlastite.

Tui che ako shte sme obektivni neka se porovin na interneta i da po prochetem tova onova. Puk moze vseki da reshi sam za sebe si koe e pravo.

Mezdu ddrugoto sum iznenadan che Pedesiatnite ne sa oshte adaptirali Muntzer tui kato sam Luther go naricha "Glutnal sviatia dux sus vse perushinata". Plus che Muntzer e i pre-melinialist neshto koeto na Bojidar mai niama da mu doide ugodno.

Tova che prez 1517 reformatorstvoto namira svoiata zlatna sreda i zashtitava edvam ponikvashtata sredna klasa i vuvezda spoluchlivo kapitalizma e samo istoricheska anomalia. Xora kato Muntzer sa tezi koito sa izdurpali reformaciata do krai samo che poneze ne sa si namerili podkrepata "sred svetskite sili" sa izcheznali. Puk Luther ostanal dori da napishe purvata Biografia na Muntzer.


Спокойно можем да кажем, че Muntzer2 е глътнал Маркс и Енгелс със все перушината.

А някой знае ли дали М.Лутер се е отрекъл по-късно от тези странни неща, или ако не от всички, то поне от кои? Моля, ако някой знае, да каже с няколко думи. Всеки знае къде се намира библиотека "К. и Методий" или google.com, но едно кратко разяснение в случая няма да е от вреда.

Божидаре не използваи форума за безплатна реклама на своите издания, ако искаш да се продават поне намали цената.

За Томас Мюнцер съм чел и трябва да се знае че тои е един убиец и разбоиник, събираики банди от престъпници тои започва грабежи и подалване на цели градове коли селяни и обира пътници по пътищата, като украсява сатанинските си изтъпления с малко теология, популизъм и демагогия. Тои е любимец на не едно поколение престъпници и касапи и комуняги и анархисти и идиотите от френската революциа забравих как се наричат са му фенове и ученици.

И още нещо за Божидар поне използваи по качественна хартия.[addsig]

Ako Luther ne beshe spomognal za eliminiraneto na Muntzer choveka mozebi bi ostarial i razvil edna po balansirana i socialno udobrena theologia. Az neznam Bogoizbrania
kakvo e chel no Muntzer ne e xaidutin kato prozvucha ot negovia razkaz. Muntzer idva i oglaviava edna veche radikalna atmosvera. Ne po malko zlo praviat posledovatelite na Luther purvo che izkolzvat vsichki seliani, ami po kusno eliminirat i Menonitite v Munster kato publichno gi ekzekotriat vsichki. Da ne govorim i za teocraciata na Calvin kolko narod svurshva na eshafoda po edno ili drugo ne udobstvo. Ama nie nali ot istoria na razbirame ili po skoro podbirame.

Az imam po slabo komunistichesko obrazovanie ot Bojidar. Puk i povecheto gledat Muntzer prez krivia makaron na sledvashtite pokolenia. Az pone sum pisal ese po temata i sum chel nad 100 izdania i biografii. Tezi izmislici na Bogoizbrania mu gi e lepnal niakoi po kusno. Puk ne razbrax nie shto se si liagame s Luther i za nego shte kazem takiva sa bili vremenata i xorata zatova e bilo tolkova kurvavo.

I ne razbrax vuprosa na Anonymous ot kakvo da se e otrekal Luthe rpo kusno. Luther riadko se e otrichal ot neshto samo se e otrekal ot purvonachalnite si idei za da ne svurshi i toi kato Muntzer.

Zabravix che povecheto posetitelite na tozi site za "drebna burzoacia" shte zemat i men da razpnat

Към Анонимен Posted: 2004-02-11 14:09,
имах предвид тези неща, което ми направиха впечатление в тезисите, с които започнах темата. Там има погрешни схващания, противоречащи на Писанията (поне според мен), от които предполагам , че Луер по-късно е възможно да се е отрекъл, но не зная подробности.

Given the revolutionary nature of Lutheranism and the economic and political tensions of the period, it is not surprising that the Reformation soon became marked by violence and extremism. The Knights' War of 1522-23, in which members of the lower nobility rebelled against the authorities in southwestern Germany, was quickly crushed. Some of the rampaging knights were ardent supporters of Luther. The Peasants' War of 1524-25 was more serious, involving as many as 300,000 peasants in southwestern and central Germany. Influenced somewhat by the new religious ideas but responding mostly to changing economic conditions, the peasants' rebellion spread quickly, but without coordination. It also received support from some dissatisfied city dwellers and from some noblemen of arms who led its ragged armies. Although the peasants' rebellion was the largest uprising in German history, it was quickly suppressed, with about 100,000 casualties. In the 1530s, the Anabaptists, a radical Christian sect, seized several towns, their objective being to construct a just society. They were likewise brutally suppressed by the authorities.

Luther opposed the peasants' cause and wrote an impassioned tract demanding their quick suppression. However radical his religious views, Luther was a social and political conservative. He believed that the end of the world was imminent and regarded practical affairs as having little importance compared with the effort to win eternal salvation. Therefore, he counseled obedience to worldly authorities if they allowed freedom of worship. Lutheranism thus became a means of upholding the worldly status quo and the leaders who adopted the new faith. In contrast to England, where Protestantism retained a significant radical social element, German Protestantism became an integral part of the state. Some historians maintain that this integration of state and church has deprived Germany of a deeply rooted tradition of political dissent as found in Britain and the United States.

Luther's Role in the Suppression of the Peasant's Revolt
Perhaps the best insight into the character of Luther is his handling of the peasants' revolt of 1525. The peasants of Germany, which comprise about 80 percent of the population, lived in the most abject and degrading conditions. In 1525, the peasants, in reaction against the tyranny of the nobles, revolted. The thousand of revolting peasants, armed only with scythes, forks and knives, were no match for the nobles' military might. The leaders of the peasants, thinking that Luther would be on their side, appealed to him to support their just struggle. Luther, who was protected from the papacy by the same German nobles the peasants were revolting against, vehemently denounced the rising. He actively encouraged the nobles the suppress the revolt by violent means. In his pamphlet addressed to the princes and nobles entitled Against the Murderous Peasants he said:

Let all who are able, cut them down, slaughter and stab them, openly or in secret, and remember that there is nothing more poisonous, noxious and utterly devilish than a rebel.

To Luther, the abolition of Serfdom, which the peasants demanded, was "against the gospels" and amounts to nothing more than robbery.

Urged on by their new found spiritual leader, the nobles and their armies suppressed the revolts; and with savage force. Molten pitch and sulfur were poured upon the peasants. As for those who were taken alive, the treatment of them were barbaric. For instance, one batch of 82 peasants had their eyes gorged out. The treatment of the peasants that were killed in combat was no better. When, in one battle, a five thousand strong retreating army of peasants were killed, their bodies were hung from trees all over the countryside. And in one district, the stench from the bodies of over 16,000 peasants that were hastily buried was so revolting that it kept travelers away for years. For the leaders of the rebels a special form of torture awaits them: their flesh was literally torn off with red hoot pincers. In the peasants' revolt alone more than 100,000 peasants were slain. [5]

Thus, in one fell swoop, this German religious reformer, anxious to get back to the original purity of Christianity, had condoned the killing of more Christians than the Roman Empire, in its pagan years, ever did.

------------------------------------------------------------
On October 27, 1553 John Calvin, the founder of Calvinism, had Michael Servetus, the Spanish physician, burned at the stake just outside of Geneva for his doctrinal heresies!(1) Hence, the originator of the popular doctrine of "once saved, always saved" (known in certain circles as "the perseverance of the saints") violated the cry of the Reformation -- "Sola Scriptura" -- by murdering a doctrinal heretic without Scriptural justification. This event was something Calvin had considered long before Servetus was even captured, for Calvin wrote his friend, Farel, on February 13, 1546 (seven years prior to Servetus' arrest) and went on record as saying:

"If he [Servetus] comes [to Geneva], I shall never let him go out alive if my authority has weight."(2)

Evidently, in that day Calvin's authority in Geneva, Switzerland had ultimate "weight." This is why some referred to Geneva as the "Rome of Protestantism"(3) and to Calvin as the "Protestant 'Pope' of Geneva."(4)

During Servetus' trial, Calvin wrote:

"I hope that the verdict will call for the death penalty."
--------------------------------------------
Of course, being true to the Bible, Calvin defended the right of the ecclesiastical courts? execution of witches.
--------------------------------------------

Даа явно лапнишарани има и в Америка, и яко кълват на подобна стръв.


Нали не си мислиш че итук всеки яде доматите с колците

За Калвин само може да се каже че тои е бил проповедник , а осъдените са били съдени за нарушаване на законите в кантона от авторитетен съдебен състав. Но според нашия пишман теолог всеки документиран проблем се обявява за злодеиство извършено от Божиите служители. Сега си и припомних едно от любимите "полесражения" на "Угнетяваните класи" предвождани от Мюнцер-женските манастири. Нашия герои нито веднъж не се изправя срещу срещу истинска армия, освен когато го залавят, и всичките му "последователи" се разбягват с плячката ограбена от поредното село. А специално Лутер споменава въз основа на испорическия опит, забележете тои не ползва испорията да се самовъзвеличава за разлика от някои други, че нито едно свядо учени не може да се продължи повече от 20г. [addsig]

Calvin's organization allowed him to revise the civil code too. He saw the state as a separate entity responsible to provide an atmosphere where the church could successfully fulfill its purpose. The Scripture's moral law provided the basis for civil law and almost every sin and vice became a civil crime. He enforced these laws through a secret espionage system whereby reports of violations made their way to the magistrates. Evidently the program operated successfully. From 1542 to 1546, Geneva saw 58 executions and 76 banishments. During one period of epidemic, the city quartered 34 women for spreading the disease by witchcraft.
--------------

Kakvo mu burkalo na Calvin che Servetus doshul d amu chue edna propoved che zel i go ekzekotiral samo ne razbrax.
---------------
a tova za domatite s pritkite e mnogo boleznena tema za Bulgarina osbeno kato mu kazesh neshto deto inache ne znae. Puk moze i s pritkite da iiadete domatite az ot kude da znam. Predi 12 godini se iadeshe samo domati.
----------------
a taka plosko da me oxarakterizira niakoi zaredi mestoziveeneto mi za da specheli niakakuv si napreduk v argumenta e nai malko prostashko

MOIA VUPROS SHTE E TOGAVA IMA LI IZVINENIE ZA DUMITE NA LUTHER I DELATA NA CALVIN ILI NIE SME SI PODBRALI KAKVO DA SLUSHAME VECHE I SEGA SHTE IZTIEM ILI PRE-NAPISHEM ISTORIATA ZA DA NI IZNASIA.
---
Moia argument beshe che Luther se e nagodil spored vlastite i ako shte mu davame kredit za tova to da sme po obektivni i da vidim Muntzer kude e teglil chertata v teologiata si.

Puk da ne govorim koi obiral manastiri v Germania che shte popitam koi e razgrabil vsichkite manastiri v Anglia ....proto tui da si imame argument vse pak

http://www.newadvent.org/cathen/10455a.htm
http://www.geocities.com/Athens/Parthenon/3738/calvin.htm

[ Това съобщение беше редактирано от: Muntzer2 on 2004-02-12 14:25 ]

Чух , че последователите на Лутер давели в реките вярващи, наричащи се анабаптисти (хора които не признавали това, че са ги топили във вода като са били новородени бебета и не са вярвали в Исус още, и са решили повторно да бъдат потопени). Както разбирам, избирали са да ги давят поради желанието на анабаптистите да се потапят отново - т.е. те ги "потапяли докрай" за "назидание".
Не зная дали това се е случвало наистина, но ако е вярно, се искам да зная дали Лутер е удобрявал последователите му да убиват вярващи в Исус хора поради това, че според него те грешали в учение? Някой знае ли нещо по въпроса?
Зная, че Лутер е подстрекавал евреите да бъдат преследвани и осакатявани и да им се отнема имущество и права заради неверието им в Исус, но подробности за убиването на анабаптисти не зная.


А никой ли не знае дали Лутер се е отрекъл от онези заблуди дето ги е писал, когато още не бил завършен реформатор?

Да Анонимен, вярно е.
Макар че гоннието е било провеждано по-скоро от органите на властта, но то се е случвало (и) в областите от Германия, които са били отявлено лутерански. Самият Лутер е одобрявал подобен "подход" към анабаптистите.

triabva mnogo da se vnimava kato se kazva che Germania po onova vreme e bila Lutheranska. Kakto germania ne e bila luteranska togava taka ne e i sega. Germania ne e bila germania mi chast ot Sviatata Rimska Imperia. Za koiato kazvat che ne e bila nito sviata nito rimska nito imperia. Goliam konglomerat ot malki charstva obedineni vuv voenen sauz. Princovete po onova vreme sa se borili za svoiata nezavisimost i sa se naprevarvali za vlianie. Zatova i kogato Luther idva vseki princ reshava sam za sebe si. I po tozi nachin vsichki kreposnici e triabvalo da priemat novata viara na princa. V tova chislo, kato se potushava komunata v Munster tova stava s ochastieto na Princove ot Katolicheski i Protestanski viarvania. Kato se ima v predvid nieto ednite sa bili direktno komandvani ot Papata nito drugite sa bili direktno komandvani ot Luther. Mngoo greshno e shte da se viarva che Protestantskite princove v "Germania" sa preminali prez definiruemo religiozno.preziviavane kato povecheto xora na tozi site. Po skoro sa napravili politicheski izbor. V tova chislo te zapazvat samostoiatelnosta i politichska vlast. V kraina smetka Luther stava pionka v rucete im a ne Papa na protestantite. Nikoi da ne se sumniava v integriteta na Luther. Toi e bil silno viarvash i ubeden v tova koeto vurshi. Vinagi se e oslanial na Slovoto. V Munster anabaptistite sa stignali do goliami krainosti no edva li sa zasluzaval smurt po nashi standarti(makar che imam chustvoto che niakoi ot xorata na tozi site pak tui bixa se razpravili s problema) no iavno sa po togavashnia. Az povdignax temata samo zashtoto niakoi ze da dava kredit na Luther za shtialo i neshtialo. Da toi si e bil anti-semit(tradicia koaito se vseliava v Nemskata dusha) bil e i religiozno ne toleranten, i e bil socialen reformator samo to tam do kudeto e vizdal za udobno. Luther moze da e bil buntar po surc ena mladini no po kusno sle dkato se sblizava s Frederick of Saxony do tam mu stigat samozertvite.

www.bartleby.com/65/ho/HolyRoma.html


[ Това съобщение беше редактирано от: Muntzer2 on 2004-02-13 10:15 ]


Здравей Emenei,
понеже виждам, че си чел доста неща, ако имаш време и знаеш подробности във връзка с това, от кои от странните неща в тезисите Лутер се е отрекъл когато станал "завършен реформатор" моля те напиши нещо накратко.

Специално ме интересуват някои фрапиращи за мене неща:

"миряни",
"честилище",
"твой личен свещеник, викар",

"Християните трябва да се увещават да бъдат прилежни да следват Христос, Главата им, чрез наказания, смърт и ад. "

"40. Християнинът, който е истински разкаян търси и иска да плати наказанието за своите грехове; цената на индулгенциите, обаче, омаловажава наказанията и прави човек да ги мрази."
"5. Тази власт, която папата има общо над чистилището, съответства на властта която който и да е епископ и кюре има по свой начин над своята епархия или енория. "

(разбира се и останалите неща, ако имаш време.)

Благодаря.

http://www.darkfiber.com/ulc-tn/luthercalvinpoab.html