
В Св. Писания са описани поне 4 вида даване на една десета от нещо на някого. Тези десети се различават по много важни неща и в никакъв случай не могат общо да се наричат просто "десетата".
- Някои са под закона, по задължение, със заплаха от наказание и проклятия от Бога, други са дадени самоволно без да има някакво задължение или закон.
- С обрек, Яков се е обрекъл, че ще даде 1/10 на Бога (не е записано дали всъщност е дал). Без обрек - не пише някой друг да се е обричал, че ще дава 1/10 от нещо на някого.
- С поставяне на условия. Яков е поставил условие, че ако Бог бъде с него тогава ще даде. Не пише други да са поставяли условия. (при алтернативен превод на пасажа с Яков това отпада).
- Някои са дали веднъж, други са давали постоянно
- Авраам е дал 1/10 от ПЛЯЧКАТА СИ си от клането (на човек, свещеник), Яков се е обрекъл че ще даде от ВСИЧКО (на Бога), плътския Израел са давали 1/10 от плодовете на земята и животните си (на потомците на Леви); потомците на Леви са давали 1/10 от десетите които са получавали от Израел (на Аарон, (на свещениците)), Аарон (и сещениците) не пише да са давали десета на някого (?)
- някои са дали/давали на хора - Авраам на Млехицедек, Израел на Леви и потомците му, Леви и потомците му на Аарон. Други на Бога - Яков се обрекъл, че ще даде на Бога
- за Яков не е записано дали е изпълнил обрека си даде 1/10 на Бога ако Бог е с него
В днешните т.нар "протестантски"/"петдесятни"/"евангелски" и подобни организации, директора на организацията (т.нар. измислен "пастор") по правило задължава членовете на организацията си всеки месец да му дават 1/10 от доходите си, като се аргументират най-често от Моисеевия закон и заплашват членовете си, че ако не му дават всеки месец 1/10 от доходите си ше ги постигне проклятието от Моисеевия закон, и цитират Малахия 3:. Т.е. такъв директор визира заповедта към плътския Израел да дават 1/10 от плодовете на земята си и животните си на потомците на Леви.
Това, разбира се е пълен произвол и абсурд. Вярващите в Исус не са плътския Израел, не са под Моисеевия закон (нито са били някога), нито под Божиите проклятия от Моисеевия закон. Директорите на религиозни организации не са потомци на Леви, не са под Моисеевия закон (нито са били някога), по правило нарушват Моисеевия закон по отношение на заповедите към потомците на Леви - да нямат имот и земя и да дават 1/10 от десетите които получават от плътския Израел на Аарон (на свешениците).
Ситуацията придобива още по абсурдна и гротескна окраска, когато се вземе предвид, че в новия завет всички вярващи са свещеници, както пише в писамото на Симон и в пророчеството дадено на Йоан.
Има и други схващания за (на пркатика) принуждаване на вярвашите в Исус, да дават 1/10 на някого. Например се твърди, че десетата, която Авраам веднъж дал на свещениека Мелхицедек, е това което пише във 2Кор9.
И така, много вжно в случая е да се каже, че в Св. Писания не е описана само ЕДИН ВИД ДЕСЕТА, а са описани МНОГО ВИДОВЕ ДЕСЕТИ. Затова е напълно погрешно и заблудително да се говори за някаква "десетаТА" (или остар. "десятъкЪТ") . Няма такова нещо "десетаТА". Има различни видове записани десети, които се различават по много неща, като може би едно от най важните е, че в 50% от записаните случаи даването на 1/10 на някого НЕ е било в резултат от задължение от закон и заплаха от наказание и проклятия - т.е. в тези случаи хората са избрали самоволно, еднократно да дадат (единия на човек, другия на Бога) 1/10 (единия от плячка, другия от всичко) и ако не са дали е нямало да бъдат наказни от Бога, понеже не са били задължени от Бога (поне никъде не пише такова) да дадат 1/10 на някого.
Сега ако на някой му харесва да даде/дава еднократно/многократно 1/10 от нещо на някого това си е негов случай и нека да постъпи според желанието си - нека да даде, но да не принуждава и осъжда другите, които не са решили да дадат/дават еднократно/многократно на някого.
Ако някои ви каже "защо не си даваш десятъкЪТ" кажете му, че няма такова нещо "десятъкЪТ". И го попитайте, коя точно десета от Писанието има предвид - еднократно от Авраам към човека свешеник Мелхицедек, от Яков към Бога, от плътския Израел към потомците на Леви, от потомците на Леви към Аарон ?
Ако някой за да ви принуди да давате ежемесечно 1/10 от нещо на някого, ви цитира Малахия 3: и Моисеевия закон, кажете му че пише че не сме под Моисеевия закон Дея 15, и че дриекторите (пастор-ите), които събират ежемесечен принудителен десятък не изпълняват Моисеевия закон по отнощение на Леви и потомците му и така и те биха се оказали под проклятиятана закона (Втор 28, Малах. 3) понеже имат имот и зема и не са потомци на Леви.
случката с Авраам
--------------------
- без закон
- самоволно, не пише да е бил задължен, без заплаха от наказание при НЕдаване на свещеника Мелхицедек
- получателя е бил цар на гр Салем и както такъв, не може да не е имал царски дом земя слуги и.т.н. - каквото всеки цар има.
- без да се обрича, че ще даде. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде на Бога ако Бог е с ненго
- без да поставя условия. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде на Бога, ако Бог е с него ( заблежка: Това не би било вярно, ако изказването на Яков се преведе "Щом Бог ще бъде с мене..")
- еднократно. Освен единичния случай с Мелхицедек не пише Авраам някога да е давал 1/10 от нещо на някого
- 1/10 от ПЛЯЧКАТА си от клането, което е извършил за да спаси роднината си Лот. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде от ВСИЧКО, ако Бог е с него
- на човек - свещеника Мелхицедек. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде на Бога, а не на човек
- записано е, че е дал
случката с Яков
--------------------
- без закон
- самоволно, не пише да е бил задължен, или заплашен от наказание при НЕобричане да даде на Бога
- обрекъл се че ще даде
- еднократно. Освен единичния случай, когато Яков се обрекъл, че ако Бог е с него, ще даде 1/10 от всичко на Бога, не пише Яков някога да се е обричал че ще дава 1/10 от нещо на някого
- поставяйки условия. За разлика от Авраам, който без да поставя условия дал на Мелхицедек 1/10 от плячката си. ( заблежка: Това не би било вярно, ако изказването на Яков се преведе "Щом Бог ще бъде с мене..")
- 1/10 от ВСИЧКО, за разлика от Авраам, който дал 1/10 от ПЛЯЧКАТА си от клането
- на Бога. За разлика от Авраам, който без да се обрича, веднъж дал 1/10 на ЧОВЕК, свещеника Мелхицедек
- не е записано дали Яков е дал 1/10 на Бога, пише само че се е обрекъл, че ще даде на Бога 1/10 от всичко
Плътския Израел под закона
--------------------------------
- под закона
- принудително, по задължение, със заплаха от наказание и проклятия при не изпълнение
- без да се обричат, че ще дадат на потомците на Леви
- без да поставят условия
- редовно. На 3 години(?)
- 1/10 от плодовете на земята им и на животните им
- на потомците на Леви
Потомците на Леви под закона
-----------------------------------
- под закона
- принудително, по задължение, със заплаха от наказание и проклятия при не изпълнение
- без да се обричат, че ще дадат на Аарон
- без да поставят условия
- редовно. На 3 години(?)
- 1/10 от десетите, които получават от плътския Израел
- на Аарон
- Някои са под закона, по задължение, със заплаха от наказание и проклятия от Бога, други са дадени самоволно без да има някакво задължение или закон.
- С обрек, Яков се е обрекъл, че ще даде 1/10 на Бога (не е записано дали всъщност е дал). Без обрек - не пише някой друг да се е обричал, че ще дава 1/10 от нещо на някого.
- С поставяне на условия. Яков е поставил условие, че ако Бог бъде с него тогава ще даде. Не пише други да са поставяли условия. (при алтернативен превод на пасажа с Яков това отпада).
- Някои са дали веднъж, други са давали постоянно
- Авраам е дал 1/10 от ПЛЯЧКАТА СИ си от клането (на човек, свещеник), Яков се е обрекъл че ще даде от ВСИЧКО (на Бога), плътския Израел са давали 1/10 от плодовете на земята и животните си (на потомците на Леви); потомците на Леви са давали 1/10 от десетите които са получавали от Израел (на Аарон, (на свещениците)), Аарон (и сещениците) не пише да са давали десета на някого (?)
- някои са дали/давали на хора - Авраам на Млехицедек, Израел на Леви и потомците му, Леви и потомците му на Аарон. Други на Бога - Яков се обрекъл, че ще даде на Бога
- за Яков не е записано дали е изпълнил обрека си даде 1/10 на Бога ако Бог е с него
В днешните т.нар "протестантски"/"петдесятни"/"евангелски" и подобни организации, директора на организацията (т.нар. измислен "пастор") по правило задължава членовете на организацията си всеки месец да му дават 1/10 от доходите си, като се аргументират най-често от Моисеевия закон и заплашват членовете си, че ако не му дават всеки месец 1/10 от доходите си ше ги постигне проклятието от Моисеевия закон, и цитират Малахия 3:. Т.е. такъв директор визира заповедта към плътския Израел да дават 1/10 от плодовете на земята си и животните си на потомците на Леви.
Това, разбира се е пълен произвол и абсурд. Вярващите в Исус не са плътския Израел, не са под Моисеевия закон (нито са били някога), нито под Божиите проклятия от Моисеевия закон. Директорите на религиозни организации не са потомци на Леви, не са под Моисеевия закон (нито са били някога), по правило нарушват Моисеевия закон по отношение на заповедите към потомците на Леви - да нямат имот и земя и да дават 1/10 от десетите които получават от плътския Израел на Аарон (на свешениците).
Ситуацията придобива още по абсурдна и гротескна окраска, когато се вземе предвид, че в новия завет всички вярващи са свещеници, както пише в писамото на Симон и в пророчеството дадено на Йоан.
Има и други схващания за (на пркатика) принуждаване на вярвашите в Исус, да дават 1/10 на някого. Например се твърди, че десетата, която Авраам веднъж дал на свещениека Мелхицедек, е това което пише във 2Кор9.
И така, много вжно в случая е да се каже, че в Св. Писания не е описана само ЕДИН ВИД ДЕСЕТА, а са описани МНОГО ВИДОВЕ ДЕСЕТИ. Затова е напълно погрешно и заблудително да се говори за някаква "десетаТА" (или остар. "десятъкЪТ") . Няма такова нещо "десетаТА". Има различни видове записани десети, които се различават по много неща, като може би едно от най важните е, че в 50% от записаните случаи даването на 1/10 на някого НЕ е било в резултат от задължение от закон и заплаха от наказание и проклятия - т.е. в тези случаи хората са избрали самоволно, еднократно да дадат (единия на човек, другия на Бога) 1/10 (единия от плячка, другия от всичко) и ако не са дали е нямало да бъдат наказни от Бога, понеже не са били задължени от Бога (поне никъде не пише такова) да дадат 1/10 на някого.
Сега ако на някой му харесва да даде/дава еднократно/многократно 1/10 от нещо на някого това си е негов случай и нека да постъпи според желанието си - нека да даде, но да не принуждава и осъжда другите, които не са решили да дадат/дават еднократно/многократно на някого.
Ако някои ви каже "защо не си даваш десятъкЪТ" кажете му, че няма такова нещо "десятъкЪТ". И го попитайте, коя точно десета от Писанието има предвид - еднократно от Авраам към човека свешеник Мелхицедек, от Яков към Бога, от плътския Израел към потомците на Леви, от потомците на Леви към Аарон ?
Ако някой за да ви принуди да давате ежемесечно 1/10 от нещо на някого, ви цитира Малахия 3: и Моисеевия закон, кажете му че пише че не сме под Моисеевия закон Дея 15, и че дриекторите (пастор-ите), които събират ежемесечен принудителен десятък не изпълняват Моисеевия закон по отнощение на Леви и потомците му и така и те биха се оказали под проклятиятана закона (Втор 28, Малах. 3) понеже имат имот и зема и не са потомци на Леви.
случката с Авраам
--------------------
- без закон
- самоволно, не пише да е бил задължен, без заплаха от наказание при НЕдаване на свещеника Мелхицедек
- получателя е бил цар на гр Салем и както такъв, не може да не е имал царски дом земя слуги и.т.н. - каквото всеки цар има.
- без да се обрича, че ще даде. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде на Бога ако Бог е с ненго
- без да поставя условия. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде на Бога, ако Бог е с него ( заблежка: Това не би било вярно, ако изказването на Яков се преведе "Щом Бог ще бъде с мене..")
- еднократно. Освен единичния случай с Мелхицедек не пише Авраам някога да е давал 1/10 от нещо на някого
- 1/10 от ПЛЯЧКАТА си от клането, което е извършил за да спаси роднината си Лот. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде от ВСИЧКО, ако Бог е с него
- на човек - свещеника Мелхицедек. За разлика от Яков, който се обрекъл, че ще даде на Бога, а не на човек
- записано е, че е дал
случката с Яков
--------------------
- без закон
- самоволно, не пише да е бил задължен, или заплашен от наказание при НЕобричане да даде на Бога
- обрекъл се че ще даде
- еднократно. Освен единичния случай, когато Яков се обрекъл, че ако Бог е с него, ще даде 1/10 от всичко на Бога, не пише Яков някога да се е обричал че ще дава 1/10 от нещо на някого
- поставяйки условия. За разлика от Авраам, който без да поставя условия дал на Мелхицедек 1/10 от плячката си. ( заблежка: Това не би било вярно, ако изказването на Яков се преведе "Щом Бог ще бъде с мене..")
- 1/10 от ВСИЧКО, за разлика от Авраам, който дал 1/10 от ПЛЯЧКАТА си от клането
- на Бога. За разлика от Авраам, който без да се обрича, веднъж дал 1/10 на ЧОВЕК, свещеника Мелхицедек
- не е записано дали Яков е дал 1/10 на Бога, пише само че се е обрекъл, че ще даде на Бога 1/10 от всичко
Плътския Израел под закона
--------------------------------
- под закона
- принудително, по задължение, със заплаха от наказание и проклятия при не изпълнение
- без да се обричат, че ще дадат на потомците на Леви
- без да поставят условия
- редовно. На 3 години(?)
- 1/10 от плодовете на земята им и на животните им
- на потомците на Леви
Потомците на Леви под закона
-----------------------------------
- под закона
- принудително, по задължение, със заплаха от наказание и проклятия при не изпълнение
- без да се обричат, че ще дадат на Аарон
- без да поставят условия
- редовно. На 3 години(?)
- 1/10 от десетите, които получават от плътския Израел
- на Аарон