
Публикувано на 28 август 2005 г. в 19:25:00 ч. от потребител 788
Ние имаме литургично, а не "реално" общение с тях (друг е въпроса, че литургичното е истински реалното, но това е твърде дълга тема).
Ние не би трябвало да вярваме, че облекчаваме съдбата им (било в чистилището, което е измислица, било при Митарствата на душата, които май също излязоха измишльотина).
В литургията се молим за мъртвите. Но има една важна граница - за кръстените починали.
Ние се молим за тях, поради няколко причини:
1) Концентрираме вниманието си върху подвига на покойните, които са просияли с добродетели и Богопознание ("Да ги помене Господ в Царството си..."), а) за да се поучим от техния пример и б) да осъществим приемство в праксиса (практиката), а не само в догматиката (не, че е хубаво двете да се противопоставят)
2) Молим се за починалите си близки и познати християни, защото така изповядваме истината за Събирането на Църквата - във време и пространство, победата на Христа над смъртта и над гроба. Такава молитва е възможна, само в литургична употреба и тя е взаимна - съмолене с тях, тя е възможна и точно, защото не знаем какво е определението им след смъртта, ако знаем, че някой е в отлъчен от Бога, ние не би трябвало да се молим за него.
Извод:
Ако някой ти хлопне на вратата с плик жито и с думите "За Бог да прости" и видиш, че точно това си мисли - че Бог ще прости на някой починал, заради неговата подавка, тогава, моля, нахлупи му от мое име торбичката на главата.
Но, ако някой дойде и ти каже: "Вечна му памет" или "Да го помене Господ Бог в Царството си еди-кой си, да знаеш, че вероятно... аз съм го пратил...

[addsig]