
Миле Бабич (Сараево) е свещеник, босненски францисканец и професор по богословие. От 1997 г. преподава богословие в Сараево. Той е главен редактор на сборника "Юкич" и ръководител на отдела за диалог с другите религии към Францисканския институт за културата на мира. Неговите най-важни съчинения са: Нiтап Fil! 2, 6-11 в христологията на Теодорит Kирски (Загреб 1990, с. 301-401), Насилието на идолите (Дид: Сараево 2002).
КАТОЛИЧЕСКАТА ПЕРСПЕКТИВА
Толерантността в името на разума и толерантността в името на вярата (разлики)
Задачата на тази глава е да покаже как християните католици разбират толерантността, чрез какви религиозни принципи я обосновават, накратко казано, как католиците отстояват толерантността въз основа на своята вяра, как техните християнски източници задължават към толерантност.
Преди да пристъпя към тази тема е необходимо да кажа първо какво разбирам под толерантност, след това, кога толерантността е станала предпоставка за мир между християните и да посоча разликата между толерантността в името на разума (философия) и толерантността в името на християнската вяра (богословие).
Според мен толерантността има три значения: (1) Тър¬пимост към другостта на другия, която може да се нарече пасивна толерантност; (2) признаване и уважение на другостта на другия, което може да се нарече активна толерантност; (3) развиването не доверие и любов към другия като Друг. В литературата за толерантността се говори предимно в първите две значения и много рядко - в третото. Аз обаче смятам, че толерантността е процес, който се развива от пасивна към активна толерантност и накрая е насочен към доверието и любовта. Така тя постепенно възниква и се случва на индивидуално и на колективно равнище. Най-напред само понасяме представителите на другите конфесии (религии, светогледи), макар да сме убедени, че само нашата конфесия е истинска; на Втория Ватикански събор им показахме признание и уважение, а днес говорим как любовта е преди всичко любов към другия (различния). Ние живеем в плуралистично общество и в свят, в който мирът е невъзможен без толерантност.
Благодарение на разума хората са разбрали, че толерантността е условие за мира. Именно това е било постижението на човешкия разум, по-точно казано, на политическия разум в новия век. Мирът в Западна Европа се е установил след религиозните войни, водени през XVI и ХУН век, именно благодарение на политическия разум и на политическата власт. Това са били конфесионални войни, т. е. войни между две християнски конфесии: католици и протестанти. Но когато се е повил конфесионалният плурализъм в една държава, той е прекратил конфликта между различните християнски конфесии. Този конфликт е бип неизбежен, защото всяка конфесия е твърдяла, че тя е единствено истинската, че единствено тя е основа на държавата, че единствено тя е държавна конфесия. Ако държавата признае една конфесия за държавна, тогава принадлежащите към другите конфесии трябва или просто да бъдат толерирани, или да бъдат изгонени. Според договорът от Нант от 1598 г. държавата е разглеждала католическата конфесия за държавна, а протестантската конфесия е била само търпя¬на, което означава, че тези конфесии не са били равноправни пред държавата. За да направи всички конфесии (религии, светогледи) равноправни и така да възстанови мира, държавата е трябвало да се еманципира от религията, да стане религиозно и светогледно неутрална.
Еманципацията на държавата от религията - която е започнала след религиозните войни - се е осъществила напълно след френската революция от 1789 г. Еманципацията на държавата от религията не включва само свободата на държа¬вата от религията, но и свободата на религията от държавата. Религията не е вече основа на държавата, нейната цел не е да оправдава държавата, а от своя страна държавата не смята нито една религия за държавна. Религията е свободна да действа според своите принципи, както и държавата - според своите. Затова свободата на религията от 1791 г. се причислява към основните човешки свободи. Така държавата е станала религиозно и светогледно неутрална, ограничила се е до онова, което е общо за всички граждани, до онова, поради което всички граждани са еднакви. Онова, поради което всички граждани са еднакви, се отнася до държавата, а онова, поради което всички граждани са различни, се отнася до обществото. Тази разлика между държавата и обществото, общото и особеното, е същностна за държавата през новото време, т.е. за демократичната държава.
Държавата се грижи за това, което е общо за всички граждани, а общото между тях е, че всички те са хора, отделни хора, индивиди и че всички те имат човешко достойнство. Държавата признава това достойнство на всеки гражданин и изисква от всички граждани да признават това достойнство едни на други, а на това, което е специфично - религиите, културите, нациите и т.н. - дава възможност за свобода, която се осъществява в обществото. Държавата съществува, за да се грижи за това, специфичното да не се провъзгласява за общо, специфичното благо да не се налага на всички хора като общо благо, да не бъде в противоречие с общото благо. При нас в Босна и Херцеговина войните започнаха именно онези, които искаха да провъзгласят и наложат своето специфично благо - своята нация и религия - на всички граждани на Босна и Херцеговина като общо благо, онези, за които е по-важно да бъдеш член от националната или религиозна общност, отколкото човек.
Въз основа на казаното дотук е ясно, че в мултиобщностната държава толерантността, а с нея и мирът, възникнат в името на човешкия разум, чиито изисквания са прокарани от политическата власт, т. е. от държавата. Затова е съвсем разбираемо, че авторитетът на разума и на държавата в Западна Европа е нараснал за сметка на религията и религиозната власт. Като основна предпоставка на общия живот, мирът е възникнал именно на основата на изискването на човешкия разум, а не вьз основа на изискването на която и да било християнска конфесия. Държавата е трябвало да се еманципира от своите конфесии, за да може да установи мира като предпоставка за политическия живот, т. е. за живота в политическа общност или държава.
Въз основа на опита от Първата и Втората световна война е станало ясно, че толерантността в името на разума, подкрепяна от държавата, не е достатъчна гаранция за стабилността на демократичната държава, защото се е стигало до конфликт между общото и специфичното в двете най-опасни идеологии на XX век - нацизма и комунизма. Нацизмът е практикувал тиранията на специфичното, а комунизмът - тиранията на общото. Нацизмът е абсолютизирал специфичното (онова, по което гражданите се различават), а комунизмът - онова, което е общо за всички граждани и поради което всички са еднакви. Трябва да се подчертае, че общото и специфичното не се изключват, а се съдържат и предпоставят взаимно. В действи¬телност общото и специфичното са винаги съединени, общото винаги присъства в специфичното, което означава, че всеки гражданин е и общ, и специфичен, или другояче казано, всеки граж¬данин е човек по специфичен начин. Всеки гражданин е цялостна и неделима реалност, но за да го познаем по-добре и да организираме по-добре общия живот, ние различаваме в него онова, което е общо, и онова, което е специфично.
От казаното става ясно, че гражданите искат да бъдат признати поради онова, което е общо за всички и поради което всички са еднакви (всички са хора и всички имат човешко достойнство), както и поради онова, с което са специфичното(различни, други). Те са специфични със своята религия, светоглед, нация, култура, пол и т.н.
Нас ни интересува религиозната толерантност, която в името на нашата вяра трябва да каже защо трябва да признаваме и уважаваме принадлежащите към другите религии и светогледи и не само да ги признаваме и уважаваме, но и да обичаме, конкретно казано защо ние, християните-католици в Босна и Херцеговина, изискваме в името на своята вяра признание, уважение и любов към православните християни, мюсюлманите, масоните, атеистите и принадлежащите към всяка религия и светоглед. Следователно аз искам да покажа как нашата вяра ни задължава да бъдем толерантни към принадлежащите към другите християнски конфесии, към другите религии и светогледи.
Въз основа на казаното дотук можем да направим следното обобщение. Толерантността включва не само понасянето на другия, но и признаването и уважаването на другия, доверието и любовта към другия. Толерантността в новото време е възникнала в името на разума, в името на изискването на човешкия разум, което е прокарано от политическата власт, а не е името на изискването на която и да било християнска конфесия. Докато държавата е смятала една конфесия за държавна, а останалите за противодържавни, не е било възможно установяването на истински мир в държавата. За да установи мир, държавата се е обявила за религиозно и с вето г-ледно неутрална. Заради този мир, който просто е необходим за общия живот, е нараснал авторитетът на разума и държавата. Модерната демократична държава защитава човека като човек, признава и защитава това, което е общо за всички, това, заради което всички сме еднакви, а то е, че всички сме хора и че всички имаме човешко достойнство. Онова, поради което всички сме специфични (различни, други) се осъществя¬ва в обществото по такъв начин, че в новото време държавата и обществото се отнасят помежду си като общо и специфично. Преживявайки тиранията на специфичното в нацизма и тиранията на общото в комунизма, ние видяхме, че е необходимо да съгласуваме общото и специфичното, онова, поради което сме еднакви (хора), и онова, поради което сме специ¬фични (религиите, светогледите, културите, нациите и др.). Религиите се отнасят към това специфично и затова са призвани да покажат толерантност към специфичното, към другите религии и светогледи. Следователно на нас днес ни е необходима толерантност и в името на вярата, в името на религията, чийто смисъл е да служи на вярата.
Не конфликт между две толерантност,
а взаимно допълване
Тъй като говорих за толерантност в името ма разума и за толерантност в името на вярата, трябва да кажа, че в модерното време се стигна до конфликт между разума и вярата на индивидуално и глобално равнище, между разума и вярата в отделния човек и между науката и религията е света. При модерния свят се е стигнало до а бе о люти за ци я на човешкия разум, до абсолютизация на науката, която е плод на човешкия разум, което означава, че се е стигнало до насилие в името на науката, защо¬то всяка абсолютизация е насилствена. Абсолютизацията на науката е била реакция срещу абсолютизацията на вярата, т. е. на религията, която е плод на вярата. Вместо диалог и съгласие между разума и вярата, между религията и науката, се е стигнало до тяхното взаимно изключване, което е довепо до идео-логизация на разума и вярата, на науката и религията. Това, което днес наричаме фундаментализъм, не е нищо друго, освен идеологизирана религия, която отрича изискванията на човешкия разум и която по този начин става сляпа и насилствена. Религията, която абсолютизира самата себе си, отрича своята собствена същност, защото забравя, че само Бог е абсолютен. Това, което днес наричаме секуларизъм, не е нищо друго, освен идеологизиране на науката, която отрича изискванията на религията и така става изключителна и насилствена. Науката, която абсолютизира самата себе си, отрича своята същност, защото забравя, че абсолютна е само Истината.
Конфликтът между разума и вярата, между науката и религията е най-често срещаната опасност за съвременния човек и за съвременното човечество. Религията, която не е критична към самата себе си, която се е отделила от разума и науката, създава лъжливи божества или идоли на тази земя, превръща се в идолопокпонство. Затова идолопоклонството е най-гопямата опасност за всяка религия. Да си спомним за Мойсей. Когато израилтяните си направили златен телец и започнали да се покланят на него вместо на живия Бог, Мойсей строшил плочите, на които били написани Десетте заповеди (Изх. 32:1-24). Това означава, че трябва да се разруши всичко онова, което насочва хората към създаването на лъжливи божества или идоли. Следователно религията, която не е критична към самата себе си, която не осъзнава, че е само средство за спасение, че съществува заради вярата и доверието между хората и заради вярата и доверието в Бога, която не осъзнава, че нейният смисъл е да стане общност на доверието между всички хора и общност на доверието между хората и Бога,създава идоли, а това означава, че създава насилие. Науката, която не е критична към самата себе си, която не осъзнава своите граници, която не служи на истината, става слуга на лъжливите божества или идоли, става слугиня на властта и така води до разрушаването на всичко и до саморазрушение.
Богословието има задача да установи хармония между разума и вярата, между науката и религията и така да не даде възможност за създаването на лъжливи божества, а да увеличи доверието между хората и доверието между хората и Бога. За богословието доверието в хората и доверието в Бога са неде¬лими. Тези две доверия - доверието в Божието творение и доверието в Бога - се съдържат и предполагат взаимно. Задачата на богословието е също така да покаже как двете толерантности - толерантността в името ма разума и толерантността в името на вярата не се изключват, а взаимно се предполагат и допълват. И едната, и другата толерантност помагат за развитието на взаимно уважение и признание между хората, както и на взаимно уважение и признание между хората и Бога. Те помагат за развитието на вярата и доверието между хората и за различаването на вярата и доверието между хората и Бога. По този начин се установява мирът между хората, който е предусещане на есхатологичния мир, т. е. на мира като пълнота на благата, като истински живот.
Толерантността в името на разума ни призовава да признаем и уважаваме хората като хора поради това, че са хора, поради това, че имат човешко достойнство, с други думи, призовава ни да признаем, че всички като хора сме еднакви, а толерантността в името на вярата ни призовава да признаем и уважаваме хората заради това, заради което са различни от нас, други, специфични. Толерантността в името на разума може да ни задължи да признаем и уважаваме другите хора, защото са хора, защото всички като хора сме еднакви, но толерантността в името на разума не може да ни задължи да вярваме и да обичаме другите хора. Толерантността в име¬то на вярата е необходима, защото тя ни призовава преди всичко към доверие в другия и към любов към другите. Толерантността в името на разума ни призовава да признаем и уважаваме другите хора, защото те са същите като нас, защото са еднакви с нас, и следователно да признаем и уважаваме онова човешко, което е общо и еднакво. Толерантността в името на разума признава и уважава това, което е тъждествено, общо, еднакво, а толерантността в името на вярата -другото, различното, специфичното, което означава, че тя ни призовава да уважаваме другата вяра.
Толерантността в името на вярата е преди всичко призив за вяра и доверие в Другия (Бога) и в другите (хората), за любов към другите и Другия. Следователно толерантността в името на вярата включва толерантността като признание и уважение на другия като друг и преминава в толерантност като доверие в другия като друг, в любов към другия като друг. Толерантността в името на вярата прави възможна толерантността към другата вяра в този двояк смисъл. Да бъдеш максимално открит към това тъждествено, еднакво, общо (толерантност в името на разума) и да бъдеш максимално открит към онова, което е същностно различно и друго от нас (толерантност в името на вярата) изглеждат като противоположности, но тези две отворености (тези две толерантности) се включват, предпоставят се и се допълват. Между тях не доминира отношението или - или, а отношението и - и. Толерантността в името на разума и толерантността в името на вярата не се изключват, а се допълват взаимно. Именно богословието свързва разума и вярата, то е разбиране на вярата, защото тя е доверие в Другия и другите, старае се да разбира чрез разума на своето време.
Толерантността, която произтича от структурата на вярата
Тъй като посочих как толерантността в името на вярата прави възможно признанието и уважението, доверието и любовта към другата вяра, към принадлежащите към другата вяра, към онези, които в религиозен смисъл са по-различни, други, от нас, и като теория свързва двете толерантности - толерантността в името на разума: признаването и уважението на другите хора, защото са еднакви с нас, и толерантността в името на вярата: признаването и уважението на другите хора, доверието и любовта към другите хора, защото те са различ¬ни от нас, защото имат друга вяра, е възможно сега да основем толерантността в името на вярата по два начина: на осно¬вите на самата структура на вярата (религиозен акт) и на основите на съдържанието на християнската вяра.
Самият акт на вярата има три характеристики, които изграждат неговата структура: (1) възниква от свободата (товз е свободен акт), (2) отношението е преди всичко към абсолютно Другия и другите, (3) става възможен чрез Божията благост и любов, която се проявява чрез другите.
Самият акт на вярата възниква от свободата, което означава, че вярата не може да бъде принудителна, че чрез вярата не може да се разбере онова, което е резултат от каквото и да било и чието н да било насилие. Това, което може да се докаже, се съдържа в науката, в доказателствата. познати на математиката и на естествените науки. Но с никак¬ви доказателства не можем да насилим някого да вярва, защо¬то вярата не може да се наложи с доказателства, тя не е резултат от доказване. Това, което можем да докажем, се включва в знанието, а знанието намира своята сигурност в овладяването на онова, което то е познало, в разпределянето на наученото. Напротив, вярата намира своята сигурност в доверието в Онзи, над Когото никой не може да властва и разполага. Вярата основава своята сигурност върху Другия, а знанието основава своята сигурност върху самото себе си. Сигурността, която извира от вярата, ни е дарена, сигурността, която извира от знанието, е резултат от нашето усилие. Сле¬дователно сигурността на вярата е дарена сигурност, а сигур¬ността на знанието е производна сигурност.
Ако имаме предвид казаното дотук, тогава можем да кажем, че немският философ Имануел Кант има право, кога¬то твърди, че съществуването на Бога не е предмет на теоретическия, а на практическия разум. Ако съществуването на Бога може да се докаже, вярата би била излишна, би се пре¬върнала в знание. Затова според твърдението на Кант съществуването на Бога е поступат на практическия разум, т. е. изискване, което произтича от човешката свобода, защото същността на практическия разум е свободата. Следователно вя¬рата произтича от човешката свобода. Доколкото свободата на съвестта е основна човешка свобода, можем да кажем, че вярата произтича от основната човешка свобода, от свободата на съвестта.
Вярата, която е наложена със страх, не може да се нарече вяра. Също така вярата, която е постановена, която е резултат от нечия заповед, не може да се нарече вяра. Тъй като вярата възниква от свободата, която е същност на човешката личност, това означава, че вярата е акт на цялата човешка личност. Следователно тя е предмет и на човешката вопя, и на човешкия ум, и на човешкото чувство, накратко, нещо, което се отнася към целия човек. Ако съзнаваме, че вярата произтича от свободата (че е свободен акт), тогава ще ни бъде ясно, че отричането на чуждата свобода, което се съдържа в нето-лерантността, е всъщност отричане на самата вяра. Следователно нетолерантността прзви вярата невъзможна.
Вярата е преди всичко вяра в Другия, в абсолютно Другия, доверие в Другия, във вечното Ти. Следователно вярата е особено отношение, отношение на личността към Личността, която е същностно различна, същностно друга. Вярата е отношение към Личността, която остава завинаги непонятна и безкрайна Тайна за нас. Това вечно Ти, тази непонятна, неизказана и необхватна Тайна е Личност по начин, който напълно надхвърля нашата личностност, защото нашата личност е крайна (несъвършена, ограничена). Товз вечно Ти е трансцендентно, то е отвъд нашето разбиране, отвъд битието. То е недосегаема тайна. То е личност именно в този смисъл, че можем да го наричаме Ти.
Това вечно Ти, този абсолютно Друг е същностно невидим и този невидим Друг става видим за видимите хора, за видимите други. Следователно абсолютно Другият се съобщава, открива, възвестява, става видим чрез видимата реалност, открива се спрямо видимата реалност, особено спрямо видимите други. Затова вярата е преди всичко отношение към абсолютно Другия, или по-точно казано, тя е доверие в абсолют¬но Другия и в другия. Тя е откритост към абсолютно Другия и към другите. Тя е пътуване към Другия и другите. Заради това вярата, която изключва другия, която изключва принадлежащите към другите вери, не може да се нарече вяра; такава вяра всъщност е отрицание на самата себе си. Следователно нетолерантността е отричане на вярата.
Ние наричаме Бога вечно Ти, абсолютно Друг, защото ни се открива, защото става видим за нас във видимата реалност и човеците (другите). Това Божие откриване наричаме история на спасението. Това е историята на Неговите благодеяния, на Неговите спасителни дела за нас. Чрез Своето безусловно и несебично себедаряване чрез другите (което наричаме Откровение) абсолютно Другият ни освобождава от нашата затвореност в собственото Аз, от затвореността, която води до самоизолация и смърт, освобождава ни за свободата, дава ни възможност да можем да приемем или да отхвърлим свободно Неговото себедаряване. Затова вярата е положителен отговор на Божието слово, тя е приемане на Божия дар, на Божието откриване. Тъй като Бог като абсолютно Друг се открива, показва Своята любов преди всички чрез другите, доверието в Другия е неделимо от доверието към другия. Тези две доверия са неделими и вървят заедно, защото абсолютно Другият винаги присъства в другите. Той проявява своята благост и любов преди всичко чрез другите.
Обобщавайки казаното дотук, за християните цялата реалност е Божие откровение, цялата реалност открива Бога. Бог се открива чрез цялата реалност и особено чрез другите. За християните върхът на Божието откровение, върхът на Божията любов към човека, към другия, е смъртта на Иисус на кръста и Неговото възкресение. Смъртта на Иисус на кръста и Неговото възкресение показват, че Бог най-много обича другия, т. е. оня Иисус, Когото цялата религиозно-политическа система е провъзгласила за друг и е отхвърлила като друг, Когото кората от тази свят са отхвърлили като друг. От това следва, че Божието откриване, Божията благост и любов правят възможна вярата, че вярата е отговор на тази Божия любов, която ни се открива чрез другите, което означава, че вярата е невъзможна без Божията любов. Трябва винаги да знаем, че Божията любов се открива чрез другите. Вярата не е принудителен отговор на Божията любов, на Божието откровение, проявена (явно чрез другите) любов, а свободен отговор, защото Божията открита (проявена) любов дава възможност на човешката свобода да приеме свободно или да отхвърли проявената Божия любов. Ако знаем това, тогава става ясно, че вярата в другите хора може да се пробуди и разшири само чрез нашата доброта и любов, само чрез свидетелството на Божията доброта и любов. И по никакъв друг начин. Нетолерантността към другите прави вярата невъзможна. Следователно само толерантността, само добротата и любовта правят вярата възможна.
Тъй като показах как толерантността произтича от са¬мата структура на вярата, мога да кажа следното: нетолерантността не желае структурата на вярата, не желае свободата на другия, другостта на Другия и на другите, не желае любовта и добротата към другите, накратко, нетолерантността прави самата вяра, самия акт на вярата невъзможен.
Толерантността, която произтича от съдържанието на вярата
Съдържанието на християнската вяра е Иисус Христос. Затова е необходимо да покажем как Иисус Христос е възвестявал и практикувал толерантността и то толерантността като доверие и любов към абсолютно Другия и другите.
Иисус Христос обича преди всичко другите хора, т. е. онези хора, които тогавашната религиозно-политическа система гони, отхвърля и убива, онези, които религиозно-политическата система забранява да бъдат обичани.
Какво е поведението на религиозно-политическата система и на нейните представители и какво е поведението на Иисус? Религиозно-политическата система (и нейните представители) изключва другия, за да запази себе си, за да се укрепи, за да се възвиси и издигне, и това нейно самоизвисяване стига до самообожествяване. Иисус отдава себе си, своя живот, за да запази другите, за да приеме онези, които репигиозно-политическата система е изключила. По този начин той престъпва всички граници и прегради между хората, границите, които са носители на системата, граници, които носителите на системата са установили, изключвайки другите. По този начин той включва хората в общността на приятелството и любовта. Заради това поведение на Иисус Евангелието от Матей го нарича "приятел на митари и грешници" (11:19), защото той дружи, подарява своето доверие на митарите и грешниците - "яде и пие с митари и грешници" (9:11), т.е. с онези, които тогавашната система презира и отхвърля.
продължава долу
[ Това съобщение беше редактирано от: Astronomy_Domine on 2005-08-28 06:31 ]
КАТОЛИЧЕСКАТА ПЕРСПЕКТИВА
Толерантността в името на разума и толерантността в името на вярата (разлики)
Задачата на тази глава е да покаже как християните католици разбират толерантността, чрез какви религиозни принципи я обосновават, накратко казано, как католиците отстояват толерантността въз основа на своята вяра, как техните християнски източници задължават към толерантност.
Преди да пристъпя към тази тема е необходимо да кажа първо какво разбирам под толерантност, след това, кога толерантността е станала предпоставка за мир между християните и да посоча разликата между толерантността в името на разума (философия) и толерантността в името на християнската вяра (богословие).
Според мен толерантността има три значения: (1) Тър¬пимост към другостта на другия, която може да се нарече пасивна толерантност; (2) признаване и уважение на другостта на другия, което може да се нарече активна толерантност; (3) развиването не доверие и любов към другия като Друг. В литературата за толерантността се говори предимно в първите две значения и много рядко - в третото. Аз обаче смятам, че толерантността е процес, който се развива от пасивна към активна толерантност и накрая е насочен към доверието и любовта. Така тя постепенно възниква и се случва на индивидуално и на колективно равнище. Най-напред само понасяме представителите на другите конфесии (религии, светогледи), макар да сме убедени, че само нашата конфесия е истинска; на Втория Ватикански събор им показахме признание и уважение, а днес говорим как любовта е преди всичко любов към другия (различния). Ние живеем в плуралистично общество и в свят, в който мирът е невъзможен без толерантност.
Благодарение на разума хората са разбрали, че толерантността е условие за мира. Именно това е било постижението на човешкия разум, по-точно казано, на политическия разум в новия век. Мирът в Западна Европа се е установил след религиозните войни, водени през XVI и ХУН век, именно благодарение на политическия разум и на политическата власт. Това са били конфесионални войни, т. е. войни между две християнски конфесии: католици и протестанти. Но когато се е повил конфесионалният плурализъм в една държава, той е прекратил конфликта между различните християнски конфесии. Този конфликт е бип неизбежен, защото всяка конфесия е твърдяла, че тя е единствено истинската, че единствено тя е основа на държавата, че единствено тя е държавна конфесия. Ако държавата признае една конфесия за държавна, тогава принадлежащите към другите конфесии трябва или просто да бъдат толерирани, или да бъдат изгонени. Според договорът от Нант от 1598 г. държавата е разглеждала католическата конфесия за държавна, а протестантската конфесия е била само търпя¬на, което означава, че тези конфесии не са били равноправни пред държавата. За да направи всички конфесии (религии, светогледи) равноправни и така да възстанови мира, държавата е трябвало да се еманципира от религията, да стане религиозно и светогледно неутрална.
Еманципацията на държавата от религията - която е започнала след религиозните войни - се е осъществила напълно след френската революция от 1789 г. Еманципацията на държавата от религията не включва само свободата на държа¬вата от религията, но и свободата на религията от държавата. Религията не е вече основа на държавата, нейната цел не е да оправдава държавата, а от своя страна държавата не смята нито една религия за държавна. Религията е свободна да действа според своите принципи, както и държавата - според своите. Затова свободата на религията от 1791 г. се причислява към основните човешки свободи. Така държавата е станала религиозно и светогледно неутрална, ограничила се е до онова, което е общо за всички граждани, до онова, поради което всички граждани са еднакви. Онова, поради което всички граждани са еднакви, се отнася до държавата, а онова, поради което всички граждани са различни, се отнася до обществото. Тази разлика между държавата и обществото, общото и особеното, е същностна за държавата през новото време, т.е. за демократичната държава.
Държавата се грижи за това, което е общо за всички граждани, а общото между тях е, че всички те са хора, отделни хора, индивиди и че всички те имат човешко достойнство. Държавата признава това достойнство на всеки гражданин и изисква от всички граждани да признават това достойнство едни на други, а на това, което е специфично - религиите, културите, нациите и т.н. - дава възможност за свобода, която се осъществява в обществото. Държавата съществува, за да се грижи за това, специфичното да не се провъзгласява за общо, специфичното благо да не се налага на всички хора като общо благо, да не бъде в противоречие с общото благо. При нас в Босна и Херцеговина войните започнаха именно онези, които искаха да провъзгласят и наложат своето специфично благо - своята нация и религия - на всички граждани на Босна и Херцеговина като общо благо, онези, за които е по-важно да бъдеш член от националната или религиозна общност, отколкото човек.
Въз основа на казаното дотук е ясно, че в мултиобщностната държава толерантността, а с нея и мирът, възникнат в името на човешкия разум, чиито изисквания са прокарани от политическата власт, т. е. от държавата. Затова е съвсем разбираемо, че авторитетът на разума и на държавата в Западна Европа е нараснал за сметка на религията и религиозната власт. Като основна предпоставка на общия живот, мирът е възникнал именно на основата на изискването на човешкия разум, а не вьз основа на изискването на която и да било християнска конфесия. Държавата е трябвало да се еманципира от своите конфесии, за да може да установи мира като предпоставка за политическия живот, т. е. за живота в политическа общност или държава.
Въз основа на опита от Първата и Втората световна война е станало ясно, че толерантността в името на разума, подкрепяна от държавата, не е достатъчна гаранция за стабилността на демократичната държава, защото се е стигало до конфликт между общото и специфичното в двете най-опасни идеологии на XX век - нацизма и комунизма. Нацизмът е практикувал тиранията на специфичното, а комунизмът - тиранията на общото. Нацизмът е абсолютизирал специфичното (онова, по което гражданите се различават), а комунизмът - онова, което е общо за всички граждани и поради което всички са еднакви. Трябва да се подчертае, че общото и специфичното не се изключват, а се съдържат и предпоставят взаимно. В действи¬телност общото и специфичното са винаги съединени, общото винаги присъства в специфичното, което означава, че всеки гражданин е и общ, и специфичен, или другояче казано, всеки граж¬данин е човек по специфичен начин. Всеки гражданин е цялостна и неделима реалност, но за да го познаем по-добре и да организираме по-добре общия живот, ние различаваме в него онова, което е общо, и онова, което е специфично.
От казаното става ясно, че гражданите искат да бъдат признати поради онова, което е общо за всички и поради което всички са еднакви (всички са хора и всички имат човешко достойнство), както и поради онова, с което са специфичното(различни, други). Те са специфични със своята религия, светоглед, нация, култура, пол и т.н.
Нас ни интересува религиозната толерантност, която в името на нашата вяра трябва да каже защо трябва да признаваме и уважаваме принадлежащите към другите религии и светогледи и не само да ги признаваме и уважаваме, но и да обичаме, конкретно казано защо ние, християните-католици в Босна и Херцеговина, изискваме в името на своята вяра признание, уважение и любов към православните християни, мюсюлманите, масоните, атеистите и принадлежащите към всяка религия и светоглед. Следователно аз искам да покажа как нашата вяра ни задължава да бъдем толерантни към принадлежащите към другите християнски конфесии, към другите религии и светогледи.
Въз основа на казаното дотук можем да направим следното обобщение. Толерантността включва не само понасянето на другия, но и признаването и уважаването на другия, доверието и любовта към другия. Толерантността в новото време е възникнала в името на разума, в името на изискването на човешкия разум, което е прокарано от политическата власт, а не е името на изискването на която и да било християнска конфесия. Докато държавата е смятала една конфесия за държавна, а останалите за противодържавни, не е било възможно установяването на истински мир в държавата. За да установи мир, държавата се е обявила за религиозно и с вето г-ледно неутрална. Заради този мир, който просто е необходим за общия живот, е нараснал авторитетът на разума и държавата. Модерната демократична държава защитава човека като човек, признава и защитава това, което е общо за всички, това, заради което всички сме еднакви, а то е, че всички сме хора и че всички имаме човешко достойнство. Онова, поради което всички сме специфични (различни, други) се осъществя¬ва в обществото по такъв начин, че в новото време държавата и обществото се отнасят помежду си като общо и специфично. Преживявайки тиранията на специфичното в нацизма и тиранията на общото в комунизма, ние видяхме, че е необходимо да съгласуваме общото и специфичното, онова, поради което сме еднакви (хора), и онова, поради което сме специ¬фични (религиите, светогледите, културите, нациите и др.). Религиите се отнасят към това специфично и затова са призвани да покажат толерантност към специфичното, към другите религии и светогледи. Следователно на нас днес ни е необходима толерантност и в името на вярата, в името на религията, чийто смисъл е да служи на вярата.
Не конфликт между две толерантност,
а взаимно допълване
Тъй като говорих за толерантност в името ма разума и за толерантност в името на вярата, трябва да кажа, че в модерното време се стигна до конфликт между разума и вярата на индивидуално и глобално равнище, между разума и вярата в отделния човек и между науката и религията е света. При модерния свят се е стигнало до а бе о люти за ци я на човешкия разум, до абсолютизация на науката, която е плод на човешкия разум, което означава, че се е стигнало до насилие в името на науката, защо¬то всяка абсолютизация е насилствена. Абсолютизацията на науката е била реакция срещу абсолютизацията на вярата, т. е. на религията, която е плод на вярата. Вместо диалог и съгласие между разума и вярата, между религията и науката, се е стигнало до тяхното взаимно изключване, което е довепо до идео-логизация на разума и вярата, на науката и религията. Това, което днес наричаме фундаментализъм, не е нищо друго, освен идеологизирана религия, която отрича изискванията на човешкия разум и която по този начин става сляпа и насилствена. Религията, която абсолютизира самата себе си, отрича своята собствена същност, защото забравя, че само Бог е абсолютен. Това, което днес наричаме секуларизъм, не е нищо друго, освен идеологизиране на науката, която отрича изискванията на религията и така става изключителна и насилствена. Науката, която абсолютизира самата себе си, отрича своята същност, защото забравя, че абсолютна е само Истината.
Конфликтът между разума и вярата, между науката и религията е най-често срещаната опасност за съвременния човек и за съвременното човечество. Религията, която не е критична към самата себе си, която се е отделила от разума и науката, създава лъжливи божества или идоли на тази земя, превръща се в идолопокпонство. Затова идолопоклонството е най-гопямата опасност за всяка религия. Да си спомним за Мойсей. Когато израилтяните си направили златен телец и започнали да се покланят на него вместо на живия Бог, Мойсей строшил плочите, на които били написани Десетте заповеди (Изх. 32:1-24). Това означава, че трябва да се разруши всичко онова, което насочва хората към създаването на лъжливи божества или идоли. Следователно религията, която не е критична към самата себе си, която не осъзнава, че е само средство за спасение, че съществува заради вярата и доверието между хората и заради вярата и доверието в Бога, която не осъзнава, че нейният смисъл е да стане общност на доверието между всички хора и общност на доверието между хората и Бога,създава идоли, а това означава, че създава насилие. Науката, която не е критична към самата себе си, която не осъзнава своите граници, която не служи на истината, става слуга на лъжливите божества или идоли, става слугиня на властта и така води до разрушаването на всичко и до саморазрушение.
Богословието има задача да установи хармония между разума и вярата, между науката и религията и така да не даде възможност за създаването на лъжливи божества, а да увеличи доверието между хората и доверието между хората и Бога. За богословието доверието в хората и доверието в Бога са неде¬лими. Тези две доверия - доверието в Божието творение и доверието в Бога - се съдържат и предполагат взаимно. Задачата на богословието е също така да покаже как двете толерантности - толерантността в името ма разума и толерантността в името на вярата не се изключват, а взаимно се предполагат и допълват. И едната, и другата толерантност помагат за развитието на взаимно уважение и признание между хората, както и на взаимно уважение и признание между хората и Бога. Те помагат за развитието на вярата и доверието между хората и за различаването на вярата и доверието между хората и Бога. По този начин се установява мирът между хората, който е предусещане на есхатологичния мир, т. е. на мира като пълнота на благата, като истински живот.
Толерантността в името на разума ни призовава да признаем и уважаваме хората като хора поради това, че са хора, поради това, че имат човешко достойнство, с други думи, призовава ни да признаем, че всички като хора сме еднакви, а толерантността в името на вярата ни призовава да признаем и уважаваме хората заради това, заради което са различни от нас, други, специфични. Толерантността в името на разума може да ни задължи да признаем и уважаваме другите хора, защото са хора, защото всички като хора сме еднакви, но толерантността в името на разума не може да ни задължи да вярваме и да обичаме другите хора. Толерантността в име¬то на вярата е необходима, защото тя ни призовава преди всичко към доверие в другия и към любов към другите. Толерантността в името на разума ни призовава да признаем и уважаваме другите хора, защото те са същите като нас, защото са еднакви с нас, и следователно да признаем и уважаваме онова човешко, което е общо и еднакво. Толерантността в името на разума признава и уважава това, което е тъждествено, общо, еднакво, а толерантността в името на вярата -другото, различното, специфичното, което означава, че тя ни призовава да уважаваме другата вяра.
Толерантността в името на вярата е преди всичко призив за вяра и доверие в Другия (Бога) и в другите (хората), за любов към другите и Другия. Следователно толерантността в името на вярата включва толерантността като признание и уважение на другия като друг и преминава в толерантност като доверие в другия като друг, в любов към другия като друг. Толерантността в името на вярата прави възможна толерантността към другата вяра в този двояк смисъл. Да бъдеш максимално открит към това тъждествено, еднакво, общо (толерантност в името на разума) и да бъдеш максимално открит към онова, което е същностно различно и друго от нас (толерантност в името на вярата) изглеждат като противоположности, но тези две отворености (тези две толерантности) се включват, предпоставят се и се допълват. Между тях не доминира отношението или - или, а отношението и - и. Толерантността в името на разума и толерантността в името на вярата не се изключват, а се допълват взаимно. Именно богословието свързва разума и вярата, то е разбиране на вярата, защото тя е доверие в Другия и другите, старае се да разбира чрез разума на своето време.
Толерантността, която произтича от структурата на вярата
Тъй като посочих как толерантността в името на вярата прави възможно признанието и уважението, доверието и любовта към другата вяра, към принадлежащите към другата вяра, към онези, които в религиозен смисъл са по-различни, други, от нас, и като теория свързва двете толерантности - толерантността в името на разума: признаването и уважението на другите хора, защото са еднакви с нас, и толерантността в името на вярата: признаването и уважението на другите хора, доверието и любовта към другите хора, защото те са различ¬ни от нас, защото имат друга вяра, е възможно сега да основем толерантността в името на вярата по два начина: на осно¬вите на самата структура на вярата (религиозен акт) и на основите на съдържанието на християнската вяра.
Самият акт на вярата има три характеристики, които изграждат неговата структура: (1) възниква от свободата (товз е свободен акт), (2) отношението е преди всичко към абсолютно Другия и другите, (3) става възможен чрез Божията благост и любов, която се проявява чрез другите.
Самият акт на вярата възниква от свободата, което означава, че вярата не може да бъде принудителна, че чрез вярата не може да се разбере онова, което е резултат от каквото и да било и чието н да било насилие. Това, което може да се докаже, се съдържа в науката, в доказателствата. познати на математиката и на естествените науки. Но с никак¬ви доказателства не можем да насилим някого да вярва, защо¬то вярата не може да се наложи с доказателства, тя не е резултат от доказване. Това, което можем да докажем, се включва в знанието, а знанието намира своята сигурност в овладяването на онова, което то е познало, в разпределянето на наученото. Напротив, вярата намира своята сигурност в доверието в Онзи, над Когото никой не може да властва и разполага. Вярата основава своята сигурност върху Другия, а знанието основава своята сигурност върху самото себе си. Сигурността, която извира от вярата, ни е дарена, сигурността, която извира от знанието, е резултат от нашето усилие. Сле¬дователно сигурността на вярата е дарена сигурност, а сигур¬ността на знанието е производна сигурност.
Ако имаме предвид казаното дотук, тогава можем да кажем, че немският философ Имануел Кант има право, кога¬то твърди, че съществуването на Бога не е предмет на теоретическия, а на практическия разум. Ако съществуването на Бога може да се докаже, вярата би била излишна, би се пре¬върнала в знание. Затова според твърдението на Кант съществуването на Бога е поступат на практическия разум, т. е. изискване, което произтича от човешката свобода, защото същността на практическия разум е свободата. Следователно вя¬рата произтича от човешката свобода. Доколкото свободата на съвестта е основна човешка свобода, можем да кажем, че вярата произтича от основната човешка свобода, от свободата на съвестта.
Вярата, която е наложена със страх, не може да се нарече вяра. Също така вярата, която е постановена, която е резултат от нечия заповед, не може да се нарече вяра. Тъй като вярата възниква от свободата, която е същност на човешката личност, това означава, че вярата е акт на цялата човешка личност. Следователно тя е предмет и на човешката вопя, и на човешкия ум, и на човешкото чувство, накратко, нещо, което се отнася към целия човек. Ако съзнаваме, че вярата произтича от свободата (че е свободен акт), тогава ще ни бъде ясно, че отричането на чуждата свобода, което се съдържа в нето-лерантността, е всъщност отричане на самата вяра. Следователно нетолерантността прзви вярата невъзможна.
Вярата е преди всичко вяра в Другия, в абсолютно Другия, доверие в Другия, във вечното Ти. Следователно вярата е особено отношение, отношение на личността към Личността, която е същностно различна, същностно друга. Вярата е отношение към Личността, която остава завинаги непонятна и безкрайна Тайна за нас. Това вечно Ти, тази непонятна, неизказана и необхватна Тайна е Личност по начин, който напълно надхвърля нашата личностност, защото нашата личност е крайна (несъвършена, ограничена). Товз вечно Ти е трансцендентно, то е отвъд нашето разбиране, отвъд битието. То е недосегаема тайна. То е личност именно в този смисъл, че можем да го наричаме Ти.
Това вечно Ти, този абсолютно Друг е същностно невидим и този невидим Друг става видим за видимите хора, за видимите други. Следователно абсолютно Другият се съобщава, открива, възвестява, става видим чрез видимата реалност, открива се спрямо видимата реалност, особено спрямо видимите други. Затова вярата е преди всичко отношение към абсолютно Другия, или по-точно казано, тя е доверие в абсолют¬но Другия и в другия. Тя е откритост към абсолютно Другия и към другите. Тя е пътуване към Другия и другите. Заради това вярата, която изключва другия, която изключва принадлежащите към другите вери, не може да се нарече вяра; такава вяра всъщност е отрицание на самата себе си. Следователно нетолерантността е отричане на вярата.
Ние наричаме Бога вечно Ти, абсолютно Друг, защото ни се открива, защото става видим за нас във видимата реалност и човеците (другите). Това Божие откриване наричаме история на спасението. Това е историята на Неговите благодеяния, на Неговите спасителни дела за нас. Чрез Своето безусловно и несебично себедаряване чрез другите (което наричаме Откровение) абсолютно Другият ни освобождава от нашата затвореност в собственото Аз, от затвореността, която води до самоизолация и смърт, освобождава ни за свободата, дава ни възможност да можем да приемем или да отхвърлим свободно Неговото себедаряване. Затова вярата е положителен отговор на Божието слово, тя е приемане на Божия дар, на Божието откриване. Тъй като Бог като абсолютно Друг се открива, показва Своята любов преди всички чрез другите, доверието в Другия е неделимо от доверието към другия. Тези две доверия са неделими и вървят заедно, защото абсолютно Другият винаги присъства в другите. Той проявява своята благост и любов преди всичко чрез другите.
Обобщавайки казаното дотук, за християните цялата реалност е Божие откровение, цялата реалност открива Бога. Бог се открива чрез цялата реалност и особено чрез другите. За християните върхът на Божието откровение, върхът на Божията любов към човека, към другия, е смъртта на Иисус на кръста и Неговото възкресение. Смъртта на Иисус на кръста и Неговото възкресение показват, че Бог най-много обича другия, т. е. оня Иисус, Когото цялата религиозно-политическа система е провъзгласила за друг и е отхвърлила като друг, Когото кората от тази свят са отхвърлили като друг. От това следва, че Божието откриване, Божията благост и любов правят възможна вярата, че вярата е отговор на тази Божия любов, която ни се открива чрез другите, което означава, че вярата е невъзможна без Божията любов. Трябва винаги да знаем, че Божията любов се открива чрез другите. Вярата не е принудителен отговор на Божията любов, на Божието откровение, проявена (явно чрез другите) любов, а свободен отговор, защото Божията открита (проявена) любов дава възможност на човешката свобода да приеме свободно или да отхвърли проявената Божия любов. Ако знаем това, тогава става ясно, че вярата в другите хора може да се пробуди и разшири само чрез нашата доброта и любов, само чрез свидетелството на Божията доброта и любов. И по никакъв друг начин. Нетолерантността към другите прави вярата невъзможна. Следователно само толерантността, само добротата и любовта правят вярата възможна.
Тъй като показах как толерантността произтича от са¬мата структура на вярата, мога да кажа следното: нетолерантността не желае структурата на вярата, не желае свободата на другия, другостта на Другия и на другите, не желае любовта и добротата към другите, накратко, нетолерантността прави самата вяра, самия акт на вярата невъзможен.
Толерантността, която произтича от съдържанието на вярата
Съдържанието на християнската вяра е Иисус Христос. Затова е необходимо да покажем как Иисус Христос е възвестявал и практикувал толерантността и то толерантността като доверие и любов към абсолютно Другия и другите.
Иисус Христос обича преди всичко другите хора, т. е. онези хора, които тогавашната религиозно-политическа система гони, отхвърля и убива, онези, които религиозно-политическата система забранява да бъдат обичани.
Какво е поведението на религиозно-политическата система и на нейните представители и какво е поведението на Иисус? Религиозно-политическата система (и нейните представители) изключва другия, за да запази себе си, за да се укрепи, за да се възвиси и издигне, и това нейно самоизвисяване стига до самообожествяване. Иисус отдава себе си, своя живот, за да запази другите, за да приеме онези, които репигиозно-политическата система е изключила. По този начин той престъпва всички граници и прегради между хората, границите, които са носители на системата, граници, които носителите на системата са установили, изключвайки другите. По този начин той включва хората в общността на приятелството и любовта. Заради това поведение на Иисус Евангелието от Матей го нарича "приятел на митари и грешници" (11:19), защото той дружи, подарява своето доверие на митарите и грешниците - "яде и пие с митари и грешници" (9:11), т.е. с онези, които тогавашната система презира и отхвърля.
продължава долу
[ Това съобщение беше редактирано от: Astronomy_Domine on 2005-08-28 06:31 ]