
Skapi bratia i sestri,
Pozdravi!
polzvam foruma da publikuvam oficialno poziciata si po krizata v BBCarkva i petdesiatnoto dvizenie kato cialo.
Nadiavam se da ne vi otegchavam s pismoto si, no niakoi neshta triabvashe da gi kaza po podrobno. ako vi e mnogo prochetete abstrakta. tova e samo za zreli hristiani!
dosta vreme malchah i se opitvah da resha problema lichno, posle s 2-3 ma kakto kazva slovoto, no ne stana. zatova stignah do tuk - pred cialata carkva. nadiavam se rezultatite da sa slednite ot pismata mi:
1. drugarite Virchev i Elenkov da posledvat primera na kolegata si Ignatov i nezabavno da podadat ostavki s rakovodstvata si. Az gi obicham i se molia za tiah vsichki. Ne sam predatel kakto kazvat, no dobrosardechno zastavam mezdu tiah i propasta kam koiato sa tragnali. oshte imam chance, I hope.
(ne blafiram znaite, ima dostatuchno iasni danni za Segregaciata na Romite v Pentesiatnia Saiuz koiato nadminava granicite. Zatova regimat triabva da bade svalen, inache Bog i sveta shte ni sadi i shte stanem za smiah. No za da ne gi postaviame v neudobno polozenie prikanvam tezi hora oshte sega mirno i smireno da se ottegliat za da ne razbere sveta za nepravdite im.)
2. Pavel Ignatov zaedno s brat si da doidat na Sabora na 3 Sep. v Plovdiv - da imat publichno pokaianie pred BBC za delata si. Sashto da nosiat dokumentite na Sofiiskata sgrada i notarius, koito da ia prehvali na BC svetovni misii - ot koito e platena. Da dadat dokumentite na brat Vaughan - misiiskia shef ot Cleveland. sashto da otstapiat ot sluzenie za izvesten period ot vreme.
(ako ne go napraviat shte hvarchi perushina, tova ne e moia pozicia, a na Cleveland kadeto biah minalata sedmica. CHicho Sam niama da pie studena voda za tolkova sredstva. Amerikancite ne sa taka tapi, kakto niakoi si misliat. Amin. Mezdunarodnite institucii sa nepodkupni a narushenite dogovori sa nalice)
obeshtavam vi, nie shte gi (Pavel i Rumen) obgarnem s mnogo liubov ako se pokaiat, shte im prostim ako sa iskreni, shte se molim za tiah vzaimno, shte plachem i shte gi pregarnem, shte im dadem period na disciplinirane i pokaianie da dokazat promianata si. kato tialo hristovo niama da pogubim padnalite si chlenove, no shte gi vazstanovim za da bade sluzenieto im po efektivno za v badeshte. amin.
ako dotuk vi otegchih, poveche ne chetete
(ili abstracta prochetete, sazaliavam che e na English.)
Blessings to all
Miro
Смелост За Промяна:
По Настоящата Криза в Божията Църква
И Петдесятното Движение в Българиа
Декларация
На
Мирослав Атанасов
1. Международен Евангелизатор, Божия Църква
2. Преподавател по Мисиология, Висш Евангелски Богословски Институт
3. Аспирант, Теологична Семинария Азбъри, САЩ
Имейл: bromiro@yahoo.com
Представена
Пред:
1. Доц. Иван Желев, Директор на Вероизповеданията на Република България.
2. Политическо Движение ?Евророма.?
3. Пастири и Служители на ББЦ, СЕПЦ, и НА ?ОБЦ.?
4. Ръководство на Световните Мисии на БЦ и
Международен Изпълнителен Комитет, Кливиланд, САЩ
5. Водачи на Мисии и Парацърковни Организации в България.
6. Европейски и Български Евангелски Алианс.
На
10. 08. 2005 г.
Поздрав и лично представяне
Скъпи пастири, служители, и съработници, поздрави в името на Исус Христос! Надявам се това писмо да Ви намира в добро здраве. Благословения да бъдат над семействата Ви и служението на Божията нива в България!
За тези от Вас, които не ме познават, вярващ съм от 15 години и служител на Божията Църква от 13. Пътувал съм на евангелизаторско служение у нас и по света. Преподавател съм във ВЕБИ от 6 години. Понастоящем съм аспирант в Семинарията Азбъри в САЩ. (Темата на моята дисертация, която проучвам и пиша, е ? Gypsy Pentecostals (Петдесятните Роми): Растежът на движението на Святия Дух между циганите и въздействието му върху техните общности в България.?) Освен това дълги години съм съдействал за осъществяване на полезни контакти за подпомагане на проекти, конференции, молитвени домове, работници, основаване на ?Христовото училище,? и т.н. За всичко това славата е само на нашия Господ Исус Христос.
Повод за настоящото писмо
Това писмо е следствие на дълги молитви и размишления относно създалата се криза в ББЦ и Петдесятното движение в България, за която искрено съжалявам и усърдно се моля. По-удобно ми е да мълча, но като Божий служител не мога повече така. Библейският пасаж, на който се облягам е:
?Аз съм млад, а вие много стари, затова се посвених и не смеех да ви явя моето мнение. Аз рекох: Нека дните говорят и многото години нека учат мъдрост. Но има дух в човека, вдъхновението на Всемогъщия го вразумява, не че човеците са велики, затова ще са и мъдри, нито че са стари, затова ще разбират правосъдието. Прочее казвам: Слушайте мене, Нека явя и аз мнението си. Ето чаках докато вие говорихте, слушах разсъжденията ви, когато търсехте какво да кажете. Внимателно ви слушах, и ето ни един от вас не убеди Йова, нито отговори на думите му. За да не речете: Ние намерихме мъдрост. Бог ще го свали, а не човек. Понеже той не е отправил думите си против мене, то и аз няма да му отговоря според вашите речи.?Нека отговоря и аз от моя страна, защото съм пълен с думи, духът в мене дълбоко ме притиска. Ето коремът ми е като вино неотворено, близо е да се разпукне като нови мехове. Ще проговоря, за да ми стане по-леко, ще отворя устните си и ще отговоря. Далеч от мен да гледам на лице или да полаская човека?защото Създателят ми би ме отмахнал веднага?Думите ми ще бъдат според правотата на сърцето ми и устните ми ще произнесат чист разум. Духът Божий ме е направил и дишането на Всемогъщия ме оживотворява. Ако можеш, отговори ми?Чух гласа на думите, които казваше: Чист и без престъпление съм, невинен съм и беззаконие няма в мене, ето Бог намира причини против мене, Счита ме за свой неприятел?Ето в това не си прав, ще ти отговоря, че Бог е по-велик от човека. Защо се препираш с Него.? (Иов 32 ? 33 гл.)
Надявам се този пасаж, макар и дълъг, да е насърчителен. Той изразява как се чувствам, което аз просто нямам думи да изкажа. Моля, намерете време, братя, да прочетете пророческите думи на Вузеца Елиу (Иов 32-37 гл.). Интересна информация за проповедниците е, че (а) Елиу не е един от тримата приятели на Йов, представени в началото (2:11), но (б) проговаря изневиделица, след като чува спора между страдалеца Иов и утешителите Елифаз, Валдад, и Софар. (в) Божият човек Йов никога не дава отговор на Елиу. (г) Думите на Елиу биват веднага последвани от Божия глас, който досега не се е чул в разказа (38-41), водещ до покаянието и възстановяването на Йова (42:6,10). (д) Гневът Божий пламва срещу тримата приятели и Йов ходатайства за тях (42:7-10), но Елиу никога повече не е споменат след 37 гл. Що за странник бе този човек Вузеца Елиу, син на Варахиила, от Арамовото семейство? Младежът Елиу бе човек като нас (33:6), чрез който небето говореше.
Аз чувствам специална роля и отговорност, подобна на Елиу, защото бих желал да кажа неща, които никой досега не е изричал официално по такъв начин, макар че се е говорело много в частни разговори. Надявам се това да помогне за спиране на борбата с нехристиянски методи и манипулации, и да запази единството на Църквата ни в България.
Бог ми говори преди година за Божията Църква с този стих: ?Понеже всички търсят своето си, а не онова, което е Исус Христово.? (Филип. 2:21).
След като станах свидетел на съзтезание по надхитряне и оклеветяване, аз реших да взема официално становище по ситуацията. Още преди година написах писмо, адресирано до Старейшинския Съвет (СС), като осъзнах, че нещата вървят на зле. (Някои от вас, много верни приятели, го видяхте и добре помните.) Аз обаче, прецених да не го пращам тогава, защото сметнах, че времето не е дошло. И също исках да дам възможност на ръководството да се поправи като им задам лично неудобните въпроси, което и направих, но не даде резултат, за съжаление. (Затова ви изпращам сега и копие от това неизпратено отворено писмо до СС, което писах след събора през Юли 2004 г.) Не искам да бъда повече обвиняван, че действам задкулисно или че се крия зад други хора. Открито заявих позицията си пред 3 пасторски конференции този месец - в Сливен (11.07), Разлог (14.07) и Самоков (16.07). В Разлог и Самоков Бог ми даде Слово за българските пастори на тема ?Смелост за Промяна? по 4 Царе 6:24-29; 7:1-9. То е записано на касети. Вие вероятно сте чули за тези сбирки и за да не се изопачават думите ми, ви изпращам това дълго писмо, което може да се окаже историческо за движението ни. То е писано за Слава Божия и под водителството на Святия Дух.
След тези събирания получих нежелани телефонни обаждания, но не се притеснявам, защото истината трябва да се каже в това усилно време. (Естир 4:13-17.) Казано е: ?Злото побеждава, само когато добрите хора нищо не правят.?
Как се стигна до кризата в ББЦ?
Тъй като името ми бе споменато на Старейшинския Съвет през април 2005 г. в гр. Пловдив, искам да потвърдя, че наистина П-р Игнатов заяви съвсем ясно и открито пред Супериндендант Попджой, че е готов веднага да си подаде оставката, след като му бъде поискана. Този разговор проведохме на 6 очи в сладкарницата на столичния хотел България в началото на 2003 г. Оставката бе поискана и доброволно дадена 2 години по-късно, на което не съм присъствал. Не разбирам защо след единодушното решение за приемането й на СС в Пловдив през април т.г. продължава това отношение на манипулации на българските братя и непокорство към решението на Световните Мисии. Това се оправдава с национализъм и псевдо-патриотизъм, който е неприсъщ за времето на глобализация и обединена Европа. Това отношение руши авторитета на ББЦ по света и у нас.
ББЦ наистина трябва да се упралява и издържа от българи, но ние сме части на международно тяло и трябва не само да се ползваме от средствата на Световната БЦ, но и да приемаме решенията, дори когато не са по вкуса ни. Надявам се, единството да се запази. В името на това единство, моля като баща брат Павел да се оттегли от поста си в дух на смирение, за да бъде почетен от историята. Нека както изисква етиката и закона да прехвърли имота на Софийската Централната Църква на Международната Божията Църква, както обеща с договор в края на 2000 г. Нека спре да слуша съвети на нечестиви хора, които го подтикват да продължи непокорното си отношение срещу Световните Мисии, от които сме получили толкова много. Последствията на такава стратегия ще са пагубни, гарантирам ви! Както е грешно да се узурпира власт с неправилни средства, така е и грешно да се задържа власт с такива ? много тъжни примери имаме от историята. Властта е като наркотик, който изкривява здравия разум. Нека Бог да ни освободи от тази опасна болест!
Тези, които истински обичат брат Павел, както и аз не съм спрял да го обичам, призовавам ви скоро да се дистанцирате от него. Той е изключително даровит в слово, обаятелен, харизматичен и може лесно да ви омае с приказки. Това замъглява здравия Ви разум, който Ви подсказва, че нещо не е наред, но емоциите взимат надмощие. Така и не му помагате да се поправи.
Аз почитно признавам историческата роля на Павел Игнатов за разтежа и развитието на БЦ в България. Той е водач-пионер, водил църквата през последните години на тежкия комунистически режим; Игнатов прави реформи, които превръщат сектата ?Тинчевисти? в едно силно и влиятелно движение в страната ни. Несъмнено без брат Павел ББЦ няма да е това, което е и ние го признаваме. (Когато през юни т.г. преподавах в Стара Загора, изисках студентите да прочетат неговата книга ?Безкръвното Гонение на Църквата? както и ?История на БЦ? от В.Велев). Вие добре знаете, че НИКОГА не съм имал лична вражда с досегашния Гл. Старейшина Игнатов, но съм му бил дългогодишен сътрудник и верен приятел. Така че, с най-чисти чувства и намерения пиша това отворено писмо. Христовата любов не ни позволява да покриваме греха на хора, които обичаме. Ние сме задължени да ги спрем да не отиват надолу по пътя на тъмнината и унищожението.
Трябва да се каже, че колкото дължим ние от младото поколение на брат Павел за успехите си, толкова и той самият дължи на Световната Божия Църква. Ние всички сме верни кадри на Божията Църква както ни е учил п-р Игнатов. Но верността не е към човек, а предимно към Бога и Църквата, в която ни е призвал. Тази верност не значи сляпо мълчание за грешките, а смело и с любов да изявим истината. Боклуците трябва да се извадят от килера на светло, за да си изчистим къщата. ?Не участвайте в безплодните дела на тъмнината, а по-добре ги изобличавайте.? (Ефес. 5:11)
Аз обичам Божията Църква и живота ми е отдаден на нея, но също имам право, а и отговорност да изявявам грешките й. Брат Павел проповядваше преди години за греха на ?престъпното мълчание? и аз реших вече да не върша този грях. Затова послушайте ме, моля!
През последната година забелязах неща, които доста ме обезпокоиха. Някои от тях са описани в миналогодишното писмо и няма да ви занимавам с повече, макар че цяла книга може да се напише за нередностите в ББЦ. (Тук ще отворя една скоба да отчета, че на 19.07.2005 г., веднага след конференциите проведени от мен, п-р Стийв Мейс, и п-р Асен Христов, след година и половина чакане, останалата част от парите за Благоеград бяха дадени от сестра Лучия на брат Симо Маврудиев и извинения поднесени от същата. Ценя този жест, но след оказания натиск от нас това доста прилича на демагогия и манипулация. Ако покаянието е искрено, надявам се и брат Павел да поднесе лично извинения и да продължи реституцията на средствата за Самоков от САЩ, с тези дадени от Самоков за Априлово, с тези за регистрациите, и доста други, за които имаме доказателства.)
Вината за ситуацията също не бива да се хвърля само на един човек. Отговорността е обща на всички нас както и на Международнната Божия Църква за нашето прекалено търпение, непостоянна политика и компромисно отношение към ББЦ ръководството. Световните Мисии даваха много средства без отчет и необходимия контрол. Преди 12 години си спомням когато брат Ван на разговор в Кливиланд, открито заяви на брат Павел, че със старите комунистически методи църквата не трябва да се води през новото време. Но някои други мисийски администратори не обърнаха сериозно внимание на финансовите злоупотреби и нарушаването на няколко договора, подписани между п-р Игнатов и тях при строенето на новата сграда на Софийската Църква. Това си беше чисто изнудване, което Кливиланд тогава толерираше.
Разбира се, не съм човек достоен да критикувам когото и да е, но смятам че вместо да се прехвърля вината върху един човек, е редно да потърсим отговорността у всички нас, да се поучим от грешките, и заедно да продължим напред!!
Аз се покаях пред Бога за това, че съм премълчавал с години някои неща поради криво-разбрана лоялност и смирение. Явно не съм бил узрял като християнин и служител за да се обърна срещу греха на хора, които обичам. Историята на Йосиф и братята му ни учи, че трябва да прощаваме безвъзмездно, но не можем да се примирим с хора, докато не поправят нечестивите си пътища. Йосиф бе простил, но не се примири с братята си преди ги изпита дали са се поправили или пък биха повторили лъжата и предателството със Симеон и Вениамин. Не трябва да объркваме прошката с примирението.
Лична изповед и призив
За хората, които ме подозират в борба за власт, искам открито да заявя, че няма да се кандидатирам за ръководни постове на идния събор на 3.IX 2005 г., но съм готов да помагам на новото ръководство според водителството на Святия Дух. Свободен съм от робството да се нуждая от нещо, което човеците дават или отнемат. Нито се купувам, нито се продавам, както съм бил обвиняван преди. За тези, които ме познават съм човек с убеждения и без сребролюбие. Животът и бъдещето ми са предадени в Божията ръка.
Надявам се п-р Игнатов да се осъзнае, да се покае, и в името на това, което е градил със скъпата цена на живота си, смирено да се подчини на дисциплината на Световните Мисии като се оттегли от ръководни постове. Това ще му помогне да се възстанови и да реализира пълния си потенциал като служител. (Като идеалист, може би наивен, аз вярвам че такава надежда все още има, което и пролича в последния разговор помежду ни през месец ноември 2004 г.)
Ако пък някои пастори при развилата се криза чувстват, че не желаят да продължат да са част от това голямо духовно семейство, те са свободни да постъпят така както съвестта им диктува, но етиката изисква да се откажат от символа (Кръстта и Огъня), името ?Божия Църква,? и имотите и средствата, дарени им от Кливиланд. Иначе Бог ще ги съди като неверни и лоши настойници. Най-добре е единството да се запази и сградите, строени с пари от Световната БЦ, да бъдат под контрола на един борд на доверени хора като Националния Стрейшинския Съвет, представящ Божията Църква. Това е просто предложение, което би осигурило сигурност на инвестиците на Кливиланд, но точния начин ще се реши от юристите. Това не означава, че някой насила ще Ви отнеме сградите или ще Ви свали от пасторство, както се носи лъжлива мълва!!! Ние сме автономна българска (indigenous) църква, която е в партнъорство със Световното тяло Божия Църква с централа в гр. Кливиланд, щата Тениси, САЩ.
В Божието име ви умолявам, братя, да не се борите с плътски средства. Нека се положат всички усилия да си решим проблемите вътре на църковно ниво без намесата на международните институции (1 Кор. 6:1-6). За това се изисква смирение, мъдрост и далновидност у лидерите. Призовавам ви приятели, да се съобразите с духовните ни водачи от САЩ, които ни обичат и се грижат за нас. Както каза пророк Еремия на цар Седекия: ?Предай се и ще живееш, съпротиви се и ще умреш.? (Ерем.38:17-26). Както Авраам принесе сина си Исаак на Бога, така и ние нека предадем живота си, служението, обещанията, имотите, средствата, и позициите си в Божията ръка. Това е Божия Църква, не моя и твоя. Граденото на човек се разпада след него, а духовното устоява завинаги. Нека не задържаме за себе си това що принадлежи Богу, а да предадем всичко нему и да му се доверим. ?Ако иска някой да дойде след мене, нека се отрече от себе си, да дигне кръста си, и нека ме последва. Защото който иска да спаси живота си (позицията, властта, сградите), ще го изгуби, а който изгуби живота си заради мене, ще го намери.? (Мат.16-24-25). Нека не ламтим за материални и плътски неща, както правят езичниците. ?Но първом търсете Божието Царство и Неговата правда, а всичко това ще ви се прибави.? (Мат.6:33). Всеки нека верно да носи бремето и товара, които Бог му дава ? ни повече ни по-малко. Който има уши да слуша, нека слуша.
Моля, подкрепете п-р Емил Петров, служебния Старейшина, като духовен водач до избора на новия Гл.Старейшина на 03. IX. 2005 г. Молете се и за него и за семейството му ? сестра Буба и малкия Боян!
Нека, братя, се въздържаме от излишни емоции. Световните Мисии правят разследване по злоупотребите на досегашното ръководство и трябва да им оставим време да си свършат работата. За много от тези злупотреби, вие знаете и често сте свидетелствали. Затова нямате нужда от повече доказателства.?Против презвитер не приемай обвинение, освен ако е потвърдено от двама или трима свидетели. Изобличавай пред всички ония, които съгрешават за да ги е страх и другите?
(1 Тим. 5:19-20). Нека да застанем смело срещу греха и да дисциплинираме виновните с отношение на твърда благодат за да се поправят. Моля ви, махнете шарените дрехи на компромиса, които и аз дълго време носех! ?Ако покажеш малодушие в усилно време, силата ти е малка.? (Притчи 24:10).
Призовавам всички братя да се обединим, да си простим, да възстановим доверието един в други, да оствим миналото и да обърнем поглед към бъдещето. Само с общи усилия ще пожънем духовната жетва в България за слава на Христа.
Новият главен стареишйина на Божия Църква в България
За избора на новия Гл. Старейшина няма нужда от манипулации, купуване, продаване или лъжливи обещания. Ние не сме за продан, защото сме купени със скъпата цена на Христовата Кръв. Нека се молим, и Бог да ни посочи правилния човек, който да ни ръководи в следващия мандат. Никой не е съвършен, но правилен човек, който лично съм разпознал има. Следните качества, според мен, са необходими за един нов, пo-силен, и по-успешен Гл. Старейшина на Божията Църква в България:
1. Да е човек посветен на Бога, който отговаря на библейските изисквания
(1 Тим.3:1-7; Тита 1:5-9). Съпругата му да има призвание за служение в национален мащаб!
2. Да е служител с доказани успехи на регионално ниво.
3. Да има доказан административен опит, с добър колектив от помощници, и прозрачна отчетност. Да може да създаде работещ екип за новата централа.
4. Да е човек с доказано служение между Ромите, без никакви предразсъдъци. Добре е и да е направил сериозни стъпки по изучаване на езика Романес, защото Ромите са мнозинство в нашата деноминация. Одел те благословина!
5. Да е служител развил широка мрежа от контакти в чужбина, които да са се показали от полза за делото Божие в България. Това ще бъде от полза за всички нас.
6. Да се е доказал като успешен служител на национално и международно ниво.
7. Да се е доказал като добър стопанин на хора, възможности, и средства. Да се е доказал с прозрачна отчетност за дейности и финанси.
8. Да е обединителна фигура, но също така да е и е смел в осъществяването на необходимите реформи в структурата на движението ни, които могат за кратко време да удвоят членството на Божия Църква в България. Духовният лидер не бива да е човек, които ходи след овцете, но който ги води, храни, и пази. Нито пък безпощадно да мъчи и използва овцете за лични цели. Да е човек на компромиса, разбирателството, и слушащ много съветници.
10. Да е зрял мъж от младото поколение чист от стария квас на роптание и интриги. Стар човек не може да издържи на такова напрежение. Помните брат Джени Чолаков от Плевен, който скоро си отиде в слава, след като пое поста.
11. Да работи в колектив и да има широката подкрепа на ?Асоцияциата на Ромските Пастори в България,? наброяваща над триста църкви в страната.
Нека братя се обединим около такъв човек. Всяка друга кандидатура е обречена на провал и връщане назад. Охладете страстите и помислете трезво.
Нова линия и видение за бъдещето
С това писмо бих желал да споделя и някои идеи, които имам като видение за бъдещото развитие на Божията Църква в България и може да са от ползва на новото ръководство, което вие ще изберете през септември:
1. Hека новото ръководство бъде отборно - да има Гл. Старейшина с 2 или 4 заместници, които заедно да изпълняват решенията на общото събрание, да развиват стратегията на ББЦ, и да поемат ръководството за по-силна и успешна деноминация, която ще гради Царството Божие в България. Всеки заместник да поеме една област обединяваща няколко региона ? така страната ни да се раздели на 4 като прозорец. Това ръководство да има ограничен брой мандати, за да не се прави нов режим. Под това ръководство нека има 12 (или колкото определите) мъдри старейшини, защото в многото съветници има безопасност. Нека в новото ръководство и бордовете да има достатъчен брой представители на малцинствата, които са значима и важна част от Божията Църква в България. Петима (или трима) бели българи в върховното ръководство ще е голяма грешка. (Вж. Деяния Апостолски 6 гл.).
2. Нека да се затоплят отношенията ни със сродни деноминации в страната ни и да се върнат църкви напуснали dвижението ни поради неоснователни причини. Тук не говоря за прозелитизъм (вербуване), а за привличане на пастири и църкви разочаровани и обидени от празни обещания, интриги, политики, надменност, непростителност, и злоупотрби с власт и пари на техните лидери. (Тези лидери ми напомнят стиха:?В Същия ден Ирод и Пилат се сприятелиха помежду си, защото преди това враждуваха един против друг.? (Лука 23:12) Въпреки, че враждуват с години, те сега са се съюзили защото са си необходими противници и защото ?гарван гарвану око не вади.? С един такъв господин се опитах да говоря любезно и християнски, но виждайки, че цивилизованият диалог е невъзможен, прекъснах общуването си с него. ?А отричай се от глупавите и просташките разисквания като знаеш, че пораждат крамоли...След като съветваш един два пъти човек, който е раздорник, остави го.? (2 Тим. 2:23; Тит 3:10).
СТИГА еднолично и несменяемо управление в българския евангелизъм на хора със съмнително минало. СТИГА манипулации, нечестно отношение, и лукави методи на работа! СТИГА злоупотреби със средства и дискриминация спрямо Ромите! Корупцията в държавата ни е донякъде следствие на корупцията в евангелските среди, поради които се хули Божието име сред невярващите. ?Моят дом ще се нарече молитвен дом, а вие го правите разбойнически вертеп.? (Матей 21:13). Време е да се обърнат масите на среброменителите и гълъбопродавачите. ?Горко на пастирите, които погубват и разпръсват овците от стадото ми, казва Господ!? (Ерем.23:1). Тук бих искал добросърдечно да призова пасторите Виктор Вирчев, предсетадел на СЕПЦ и Васил Еленков от ОБЦ да се покаят пред Бога за делата си, и смирено да последват примера на колегата си Павел Игнатов - заедно със своите ръководства да си подадат оставките незабавно! Нека да освободят българското петдесятничество от вредното си присъствие и да идат да си лекуват нервите!)
3. Национална финансова система, която дава възможност на БЦ да е поне частично себеиздържаща се. Десятъци да издържат пастирите, регионалните, и националния офис. Даренията от чужбина да останат предимно за строежи, основатели на църкви, конференции, и други специални проекти. Знам, че много ще ми кажат: ?Брате невъзможно е, хората ни са много бедни, икономическата криза не ни го позволява.? Съчувствам ви искрено, но съм бил на доста по бедни места по света като Индия, Хондурас, Индонезия, Китай и др., където хората не се оплакват постоянно от бедност, но правят много повече за Божието дело от нас в България. Даването не е в количеството, а в отношението. Бог да ни освободи от манталитета на жертвата или детето, на което само трябва да му се помага. Както казва брат Марин: ?Майката орлица изхвърля орлетата от гнездото, за да се научат да летят.? Нека да порастнем, братя, а не само да разчитаме да подаяния от майката църква!
4. Развитие на конекстуално богословие. Богословите и преподавателите в библейските училища, пастирите и служителите насърчавам да работят за развиване на богословие, което отговаря на нашия контекст на служение. Богословието, което се е преподавало до сега, е внесено от чужбина и му липсва актуалност за нашия контекст. То отговаря на въпроси, които не се задават у нас, а болните въпроси не засяга. Затова се молим Бог да призове повече хора да пишят книги под Божието водителство, които развиват такова богословие ? българско, ромско, турско, и т.н.
5. Pазвиване на широкомащабна мисионерска дейност. Тази идея бе дадена от досегашното ръководство, но ще може по-ефективно да се осъществи от бъдещото. Няколко вида мисионерска дейност трябва да се развие. Разбира се, да се назначат бордове, които да контролират дейностите и бюджета на тези нови мисийски отдели. Можем да контекстуализираме някои дейности, но е добре да се поучим от стогодишния опит на Световната Божия Църква с изградените структури. (Ние няма да открием Америка! Няма нищо ново под слънцето! Американската Божия Църква е била преди 80 години на подобно положение, в което се намираме сега в България).
а). Капеланство. Служение по болници, затвори, и армията (когато това се легализира). Такъв вид служение Международната Божията Църква бе готова да развие и финансира, но не бе възможно досега. Да се разпознае човека, който се е доказал с капеланското си призвание и служение и да се постави на този пост като координатор.
б.) Евангелизаторско служение. Като библейска църква, която разпознава петкратното служение, трябва да разпознаем хора за евангелизаторска дейност, които само да пътуват по църквите, да разпространяват благовестието и да насърчават с пророческо слово вярващите. Такива хора има призвани, но засега повечето от тях са се издържали сами. Нека да се събират фондове за подпомагане на такива Божии служители.
в.) Световни Мисии. Като мисионер и аспирант по мисиология аз чувствам, че България ще бъде мощно употребена от Бога за достигане на други народи. Апостолското дело на моя приятел Иво Шатровски с БММ доказва, че мисионерска дейност може и да се издържа с български пари. Ами помислете например ако всеки член на ББЦ дава по един лев на месец за мисии, колко мисионери могат да се издържат в различни страни по света, където Бог ги призовава. (Само един лев месечно ? 2 кафета). Слава на Бога за брат Х. и брат А., които отидоха на мисия в съседна наша страна (от съображения за сигурност не споменавам конкретно). Те са с издръжка от Светоните Мисии в Кливиланд. Но ние заедно можем да издържаме още много мисионери с наши български пари. Само да имаме хора с такова видение в новото ръководство. Само така от мисийско поле България ще се превърне в истинска мисионерска сила.
6. Обучение на лидери. На това вече е поставено началото с ВЕБИ. Но трябва да се търсят и методи на по-ускорено и не толкова академично обучение, което да подготви и работници без да ги отделя от служението им. Програмата MIP на Божията Църква е добро начало на такова обучение. Бъдещите лидери трябва да търсят начин за образоване, което осигурява необходими знания за духовни пастири и служители.
7. Отчетност. Много от проблемите ни са от липса на отчетност. (Желая да ви насърча, че наскоро създадената Дисциплинарна Комисия е важна стъпка за развиване на отчетност в църквата ни.) Пред Бога трябва да се отчитаме, но и пред колегите си и организацията, в която членуваме. Това значи пастирите (или помощниците, секретарите им) да подготвят доклади за извършената работа и за събраните средства от църквата и от вън; те да се представят пред националния и регионалните офиси. Регистрациите да се направят законно и необходимите данъци да се плащат. Някои от вас не попълват данъчни декларации и така нарушават Исусовата заповед: ?Отдавайте Кесаревото (данъка) на Кесаря, а Божието (десятъка) на Бога.? (Лука 20:25). Също рискувате и при една външна ревизия, заради вас да се похули Божието име. Ако сами не можете, намерете си хора да ви помагат с тези задължения. Нека вярващите бъдат за пример във всичко пред света!
Аз разбирам, че тази нова линия изисква много време и усилия. Това е просто предложение за бъдещи необходими реформи в устава и структурата на БЦ в България. Новата линия е препоръчителна, несъвършена, но е следствие на дълги години молитви и размишления. Също тя е и резултат от над 13 годишен опит и наблюдения на Божията Църква по света. Разбирам, че това видение ще изисква и дискусия и не всички ще го подкрепят. Затова нека се молим и да дадем своите полезни и конструктивни предложения на новото ръководство на Божията Църква в България. Аз просто споделям видението си за бъдещото развитие на църквата ни. Моля Ви, споделете и Вие какво мислите и как Бог Ви води. Ние сме тяло Христово и всички части за абсолютно необходими.
Заключение
Братя пастори и съработници, вярвам и разчитам на вас. Нека заедно да свалим злите империи на Българския Евангелизъм и Петдесятно Движение, градящи своите царства, а не Божието! Нека страшната трагедия в Star Wars III (Междузвездни Войни: Отмъщението на Ситите) си остане само на филм, а да не се повтаря в църквата. Нека заедно сложим край на тоталитарността и корупцията, облечени в свещенически одежди! Амин.
Бих искал с това писмо, скъпи братя, да ползвам възможността да ви насърча да продължите да подкрепяте в усърдна молитва п-р Николай Василев от Чикаго, който загуби двете си хубави деца Крисчън и Грейси по трагичен начин на 27 Април, 2005 г. Често говоря с него по телефона и той цени всички молитви и насърчителни писма от вас. (Ако желаете да му изпратите парична помощ, от която той се нуждае в момента, обадете се на брат му п-р Ганчо Куртев) Моля, продължете да го подкрепяте духовно и с писма и картички на адрес:
Nikolai Vassilev
Church of God / Great Lakes Region
P.O. Box 2399
Glen Ellyn, IL 60138
U.S.A.
?Най-после, братя, здравейте. Усъвършенствайте се, утешавайте се, бъдете единомислени, живейте в мир?Благодатта на Господа Исуса Христа, и любовта на Бога и общението на Светия Дух да бъде с всички вас. Амин.? (2 Кор. 13:11,14).
Обичам Ви! Нека Бог да бъде с всички Вас!
Слава Е Девлеске! Исус обичил Тут! Иса Меси!
Искрено Ваш слуга и съработник:
Брат Миро
P.S. Поради факта, че постоянно съм на път, моля за вашите отговори и коментари, които желая и приветствам, да се изпращат на имейла ми: bromiro@yahoo.com
the 2004 letter
Мирослав Атанасов
Преподавател към ВЕБИ
и служител на Божията Църква
Отворено Писмо
(18.07.2004)
До: Старейшинският Съвет - Българска Божия Църква
Копие до: Европейско Ръководство На Божия Църква
Ръководство на Световните Мисии, Кливланд, САЩ
Уважаеми Ръководители и Съработници,
Поздрави в Христово Име!
В продължение на повече от 12 години съм служител в Българска Божия Църква. Служил съм Ви вярно с евангелизиране, преподаване, и превод. На някои от вас съм съдействал за свързване на полезни контакти и за осъществяване на различни проекти и програми за Църквите ви. Обичам Ви и се чувствам емоционално свързан с вас. Затова пиша писмото си с много болка и тежест в сърцето.
С настоящото си писмо заявавам, че категорично се разграничавам от Вас като Национално Ръководство и оттеглям вота си на доверие, който ви дадох на Националния Събор, проведен на 10.07.2004 г. Взех това решение след доста размисъл и молитва. Близката ми връзка с вас не ми позволява да покривам сериозните ви грешки, които вредят на развитието на Църквата. Простете че волно или неволно в миналото съм покривал греховете ви и съм участвал в делата ви. За да запазя чистата си съвест като Божий Служител съм длъжен да постъпя правилно чрез това открито писмо.
Причините да взема това решение сега са следните:
А. Начина на провеждане на Общия Презвитерски Събор, който приличаше повече на Комсомолско Събрание:
1. На събора не се даде никакъв отчет за дейността през изминалия мандат, както би трябвало да е по устав.
2. На участниците не се даде правото на избор при гласуването, защото то беше явно и натрапено. Алернативните кандидати за ръководители бяха любезно подканени да си дадат отвод. Мнозина не гласувахме по съвест и вие нямате нашата истинска подкрепа. Защо се страхувате от тайно гласуване?
3. Тези авторитарни методи нямат място в новото демократично време в страната ни. Затова вие сте неспособни да интегрирате новото поколение служители, към което принадлежа.
4. Никой не спомена името на Пастор Иван Ядков и причините за отсъствието му от събора. Вие, повечето от които сте му приятели, знаехте много добре, че той не беше нито болен, нито в командировка. Така не постъпихте като тяло Христово, което би трябвало да боледува за наранените си членове.
Б. Неяснотата в работата и разпределението на финанси. Неправилно и недуховно е да се гледа на чужденците само като източник на средства. Също волята на дарителя е била нарушавана в различни случаи. Най-пресният пример е транзакцията на пари за църквата в Благоевград, които бях получил от една църква във Флорида в размер на 5000.00 (пет хиляди) долара. Пастор Симеон Маврудиев получи само половината сума и причината за това, според Суперинтендант Джейк Попджой, е в България.
В. Постоянното говорене зад гърба и интригите, които съществуват в този съвет. Дълбоко бях възмутен преди месеци, докато бях в Щатите, да чуя грозния слух, който се носеше за Пастор Асен Христов, уличаващ го в престъпна дейност свързана с трафик на дрога. Името на Замесник Главния Старейшина бе опетнено без да има никакви доказателства. Единствените органи, които могат да уличат човек в престъпление са съда и прокуратурата на Република България. Всички друго е клевета и подла постъпка на недостойни хора, която е не само грях пред Бога, но и престъпление по закон. Вашето нежелание да подведете виновните под отговорност показва, че вие сте неспособни да водите Българска Божия Църква с интегритет.
За тези дела ви призовавам братя на молитва и покаяние. Моля ви като Божии служители да спрете да покривате греховете си и да ставате съучастници на чужди грехове. Ако не потърсим отговорност за делата си тук на тази земя, то неминуено ние всички ще отговаряме един ден пред Бога. Продължавам да се моля за всички вас да поправите пътищата си. Бих искал да бъда угоден на Бога, не на човеците. Като Божий слуга съм длъжен да ви предупредя за беззаконията ви. (Езекил 3:18-19). Един ден бих искал да мога да заявя като апостол Павел: ?Затова свидетелствам ви в тоя ден, че съм чист от кръвта на всички, защото не се посвених да ви изявя цялата Божия воля.? (Деяния 20:26-27)
Пред Кливланд и Европейското Ръководство заявявам, че продължавам да съм служител и кадър на Божията Църква. След завършването на Доктората си по Мисиология ще съм да разположение на Световните Мисии да ме ползват, според насоката на Святия Дух.
Благодаря за вниманието и Бог да ви благосл
Pozdravi!
polzvam foruma da publikuvam oficialno poziciata si po krizata v BBCarkva i petdesiatnoto dvizenie kato cialo.
Nadiavam se da ne vi otegchavam s pismoto si, no niakoi neshta triabvashe da gi kaza po podrobno. ako vi e mnogo prochetete abstrakta. tova e samo za zreli hristiani!
dosta vreme malchah i se opitvah da resha problema lichno, posle s 2-3 ma kakto kazva slovoto, no ne stana. zatova stignah do tuk - pred cialata carkva. nadiavam se rezultatite da sa slednite ot pismata mi:
1. drugarite Virchev i Elenkov da posledvat primera na kolegata si Ignatov i nezabavno da podadat ostavki s rakovodstvata si. Az gi obicham i se molia za tiah vsichki. Ne sam predatel kakto kazvat, no dobrosardechno zastavam mezdu tiah i propasta kam koiato sa tragnali. oshte imam chance, I hope.
(ne blafiram znaite, ima dostatuchno iasni danni za Segregaciata na Romite v Pentesiatnia Saiuz koiato nadminava granicite. Zatova regimat triabva da bade svalen, inache Bog i sveta shte ni sadi i shte stanem za smiah. No za da ne gi postaviame v neudobno polozenie prikanvam tezi hora oshte sega mirno i smireno da se ottegliat za da ne razbere sveta za nepravdite im.)
2. Pavel Ignatov zaedno s brat si da doidat na Sabora na 3 Sep. v Plovdiv - da imat publichno pokaianie pred BBC za delata si. Sashto da nosiat dokumentite na Sofiiskata sgrada i notarius, koito da ia prehvali na BC svetovni misii - ot koito e platena. Da dadat dokumentite na brat Vaughan - misiiskia shef ot Cleveland. sashto da otstapiat ot sluzenie za izvesten period ot vreme.
(ako ne go napraviat shte hvarchi perushina, tova ne e moia pozicia, a na Cleveland kadeto biah minalata sedmica. CHicho Sam niama da pie studena voda za tolkova sredstva. Amerikancite ne sa taka tapi, kakto niakoi si misliat. Amin. Mezdunarodnite institucii sa nepodkupni a narushenite dogovori sa nalice)
obeshtavam vi, nie shte gi (Pavel i Rumen) obgarnem s mnogo liubov ako se pokaiat, shte im prostim ako sa iskreni, shte se molim za tiah vzaimno, shte plachem i shte gi pregarnem, shte im dadem period na disciplinirane i pokaianie da dokazat promianata si. kato tialo hristovo niama da pogubim padnalite si chlenove, no shte gi vazstanovim za da bade sluzenieto im po efektivno za v badeshte. amin.
ako dotuk vi otegchih, poveche ne chetete
(ili abstracta prochetete, sazaliavam che e na English.)
Blessings to all
Miro
Смелост За Промяна:
По Настоящата Криза в Божията Църква
И Петдесятното Движение в Българиа
Декларация
На
Мирослав Атанасов
1. Международен Евангелизатор, Божия Църква
2. Преподавател по Мисиология, Висш Евангелски Богословски Институт
3. Аспирант, Теологична Семинария Азбъри, САЩ
Имейл: bromiro@yahoo.com
Представена
Пред:
1. Доц. Иван Желев, Директор на Вероизповеданията на Република България.
2. Политическо Движение ?Евророма.?
3. Пастири и Служители на ББЦ, СЕПЦ, и НА ?ОБЦ.?
4. Ръководство на Световните Мисии на БЦ и
Международен Изпълнителен Комитет, Кливиланд, САЩ
5. Водачи на Мисии и Парацърковни Организации в България.
6. Европейски и Български Евангелски Алианс.
На
10. 08. 2005 г.
Поздрав и лично представяне
Скъпи пастири, служители, и съработници, поздрави в името на Исус Христос! Надявам се това писмо да Ви намира в добро здраве. Благословения да бъдат над семействата Ви и служението на Божията нива в България!
За тези от Вас, които не ме познават, вярващ съм от 15 години и служител на Божията Църква от 13. Пътувал съм на евангелизаторско служение у нас и по света. Преподавател съм във ВЕБИ от 6 години. Понастоящем съм аспирант в Семинарията Азбъри в САЩ. (Темата на моята дисертация, която проучвам и пиша, е ? Gypsy Pentecostals (Петдесятните Роми): Растежът на движението на Святия Дух между циганите и въздействието му върху техните общности в България.?) Освен това дълги години съм съдействал за осъществяване на полезни контакти за подпомагане на проекти, конференции, молитвени домове, работници, основаване на ?Христовото училище,? и т.н. За всичко това славата е само на нашия Господ Исус Христос.
Повод за настоящото писмо
Това писмо е следствие на дълги молитви и размишления относно създалата се криза в ББЦ и Петдесятното движение в България, за която искрено съжалявам и усърдно се моля. По-удобно ми е да мълча, но като Божий служител не мога повече така. Библейският пасаж, на който се облягам е:
?Аз съм млад, а вие много стари, затова се посвених и не смеех да ви явя моето мнение. Аз рекох: Нека дните говорят и многото години нека учат мъдрост. Но има дух в човека, вдъхновението на Всемогъщия го вразумява, не че човеците са велики, затова ще са и мъдри, нито че са стари, затова ще разбират правосъдието. Прочее казвам: Слушайте мене, Нека явя и аз мнението си. Ето чаках докато вие говорихте, слушах разсъжденията ви, когато търсехте какво да кажете. Внимателно ви слушах, и ето ни един от вас не убеди Йова, нито отговори на думите му. За да не речете: Ние намерихме мъдрост. Бог ще го свали, а не човек. Понеже той не е отправил думите си против мене, то и аз няма да му отговоря според вашите речи.?Нека отговоря и аз от моя страна, защото съм пълен с думи, духът в мене дълбоко ме притиска. Ето коремът ми е като вино неотворено, близо е да се разпукне като нови мехове. Ще проговоря, за да ми стане по-леко, ще отворя устните си и ще отговоря. Далеч от мен да гледам на лице или да полаская човека?защото Създателят ми би ме отмахнал веднага?Думите ми ще бъдат според правотата на сърцето ми и устните ми ще произнесат чист разум. Духът Божий ме е направил и дишането на Всемогъщия ме оживотворява. Ако можеш, отговори ми?Чух гласа на думите, които казваше: Чист и без престъпление съм, невинен съм и беззаконие няма в мене, ето Бог намира причини против мене, Счита ме за свой неприятел?Ето в това не си прав, ще ти отговоря, че Бог е по-велик от човека. Защо се препираш с Него.? (Иов 32 ? 33 гл.)
Надявам се този пасаж, макар и дълъг, да е насърчителен. Той изразява как се чувствам, което аз просто нямам думи да изкажа. Моля, намерете време, братя, да прочетете пророческите думи на Вузеца Елиу (Иов 32-37 гл.). Интересна информация за проповедниците е, че (а) Елиу не е един от тримата приятели на Йов, представени в началото (2:11), но (б) проговаря изневиделица, след като чува спора между страдалеца Иов и утешителите Елифаз, Валдад, и Софар. (в) Божият човек Йов никога не дава отговор на Елиу. (г) Думите на Елиу биват веднага последвани от Божия глас, който досега не се е чул в разказа (38-41), водещ до покаянието и възстановяването на Йова (42:6,10). (д) Гневът Божий пламва срещу тримата приятели и Йов ходатайства за тях (42:7-10), но Елиу никога повече не е споменат след 37 гл. Що за странник бе този човек Вузеца Елиу, син на Варахиила, от Арамовото семейство? Младежът Елиу бе човек като нас (33:6), чрез който небето говореше.
Аз чувствам специална роля и отговорност, подобна на Елиу, защото бих желал да кажа неща, които никой досега не е изричал официално по такъв начин, макар че се е говорело много в частни разговори. Надявам се това да помогне за спиране на борбата с нехристиянски методи и манипулации, и да запази единството на Църквата ни в България.
Бог ми говори преди година за Божията Църква с този стих: ?Понеже всички търсят своето си, а не онова, което е Исус Христово.? (Филип. 2:21).
След като станах свидетел на съзтезание по надхитряне и оклеветяване, аз реших да взема официално становище по ситуацията. Още преди година написах писмо, адресирано до Старейшинския Съвет (СС), като осъзнах, че нещата вървят на зле. (Някои от вас, много верни приятели, го видяхте и добре помните.) Аз обаче, прецених да не го пращам тогава, защото сметнах, че времето не е дошло. И също исках да дам възможност на ръководството да се поправи като им задам лично неудобните въпроси, което и направих, но не даде резултат, за съжаление. (Затова ви изпращам сега и копие от това неизпратено отворено писмо до СС, което писах след събора през Юли 2004 г.) Не искам да бъда повече обвиняван, че действам задкулисно или че се крия зад други хора. Открито заявих позицията си пред 3 пасторски конференции този месец - в Сливен (11.07), Разлог (14.07) и Самоков (16.07). В Разлог и Самоков Бог ми даде Слово за българските пастори на тема ?Смелост за Промяна? по 4 Царе 6:24-29; 7:1-9. То е записано на касети. Вие вероятно сте чули за тези сбирки и за да не се изопачават думите ми, ви изпращам това дълго писмо, което може да се окаже историческо за движението ни. То е писано за Слава Божия и под водителството на Святия Дух.
След тези събирания получих нежелани телефонни обаждания, но не се притеснявам, защото истината трябва да се каже в това усилно време. (Естир 4:13-17.) Казано е: ?Злото побеждава, само когато добрите хора нищо не правят.?
Как се стигна до кризата в ББЦ?
Тъй като името ми бе споменато на Старейшинския Съвет през април 2005 г. в гр. Пловдив, искам да потвърдя, че наистина П-р Игнатов заяви съвсем ясно и открито пред Супериндендант Попджой, че е готов веднага да си подаде оставката, след като му бъде поискана. Този разговор проведохме на 6 очи в сладкарницата на столичния хотел България в началото на 2003 г. Оставката бе поискана и доброволно дадена 2 години по-късно, на което не съм присъствал. Не разбирам защо след единодушното решение за приемането й на СС в Пловдив през април т.г. продължава това отношение на манипулации на българските братя и непокорство към решението на Световните Мисии. Това се оправдава с национализъм и псевдо-патриотизъм, който е неприсъщ за времето на глобализация и обединена Европа. Това отношение руши авторитета на ББЦ по света и у нас.
ББЦ наистина трябва да се упралява и издържа от българи, но ние сме части на международно тяло и трябва не само да се ползваме от средствата на Световната БЦ, но и да приемаме решенията, дори когато не са по вкуса ни. Надявам се, единството да се запази. В името на това единство, моля като баща брат Павел да се оттегли от поста си в дух на смирение, за да бъде почетен от историята. Нека както изисква етиката и закона да прехвърли имота на Софийската Централната Църква на Международната Божията Църква, както обеща с договор в края на 2000 г. Нека спре да слуша съвети на нечестиви хора, които го подтикват да продължи непокорното си отношение срещу Световните Мисии, от които сме получили толкова много. Последствията на такава стратегия ще са пагубни, гарантирам ви! Както е грешно да се узурпира власт с неправилни средства, така е и грешно да се задържа власт с такива ? много тъжни примери имаме от историята. Властта е като наркотик, който изкривява здравия разум. Нека Бог да ни освободи от тази опасна болест!
Тези, които истински обичат брат Павел, както и аз не съм спрял да го обичам, призовавам ви скоро да се дистанцирате от него. Той е изключително даровит в слово, обаятелен, харизматичен и може лесно да ви омае с приказки. Това замъглява здравия Ви разум, който Ви подсказва, че нещо не е наред, но емоциите взимат надмощие. Така и не му помагате да се поправи.
Аз почитно признавам историческата роля на Павел Игнатов за разтежа и развитието на БЦ в България. Той е водач-пионер, водил църквата през последните години на тежкия комунистически режим; Игнатов прави реформи, които превръщат сектата ?Тинчевисти? в едно силно и влиятелно движение в страната ни. Несъмнено без брат Павел ББЦ няма да е това, което е и ние го признаваме. (Когато през юни т.г. преподавах в Стара Загора, изисках студентите да прочетат неговата книга ?Безкръвното Гонение на Църквата? както и ?История на БЦ? от В.Велев). Вие добре знаете, че НИКОГА не съм имал лична вражда с досегашния Гл. Старейшина Игнатов, но съм му бил дългогодишен сътрудник и верен приятел. Така че, с най-чисти чувства и намерения пиша това отворено писмо. Христовата любов не ни позволява да покриваме греха на хора, които обичаме. Ние сме задължени да ги спрем да не отиват надолу по пътя на тъмнината и унищожението.
Трябва да се каже, че колкото дължим ние от младото поколение на брат Павел за успехите си, толкова и той самият дължи на Световната Божия Църква. Ние всички сме верни кадри на Божията Църква както ни е учил п-р Игнатов. Но верността не е към човек, а предимно към Бога и Църквата, в която ни е призвал. Тази верност не значи сляпо мълчание за грешките, а смело и с любов да изявим истината. Боклуците трябва да се извадят от килера на светло, за да си изчистим къщата. ?Не участвайте в безплодните дела на тъмнината, а по-добре ги изобличавайте.? (Ефес. 5:11)
Аз обичам Божията Църква и живота ми е отдаден на нея, но също имам право, а и отговорност да изявявам грешките й. Брат Павел проповядваше преди години за греха на ?престъпното мълчание? и аз реших вече да не върша този грях. Затова послушайте ме, моля!
През последната година забелязах неща, които доста ме обезпокоиха. Някои от тях са описани в миналогодишното писмо и няма да ви занимавам с повече, макар че цяла книга може да се напише за нередностите в ББЦ. (Тук ще отворя една скоба да отчета, че на 19.07.2005 г., веднага след конференциите проведени от мен, п-р Стийв Мейс, и п-р Асен Христов, след година и половина чакане, останалата част от парите за Благоеград бяха дадени от сестра Лучия на брат Симо Маврудиев и извинения поднесени от същата. Ценя този жест, но след оказания натиск от нас това доста прилича на демагогия и манипулация. Ако покаянието е искрено, надявам се и брат Павел да поднесе лично извинения и да продължи реституцията на средствата за Самоков от САЩ, с тези дадени от Самоков за Априлово, с тези за регистрациите, и доста други, за които имаме доказателства.)
Вината за ситуацията също не бива да се хвърля само на един човек. Отговорността е обща на всички нас както и на Международнната Божия Църква за нашето прекалено търпение, непостоянна политика и компромисно отношение към ББЦ ръководството. Световните Мисии даваха много средства без отчет и необходимия контрол. Преди 12 години си спомням когато брат Ван на разговор в Кливиланд, открито заяви на брат Павел, че със старите комунистически методи църквата не трябва да се води през новото време. Но някои други мисийски администратори не обърнаха сериозно внимание на финансовите злоупотреби и нарушаването на няколко договора, подписани между п-р Игнатов и тях при строенето на новата сграда на Софийската Църква. Това си беше чисто изнудване, което Кливиланд тогава толерираше.
Разбира се, не съм човек достоен да критикувам когото и да е, но смятам че вместо да се прехвърля вината върху един човек, е редно да потърсим отговорността у всички нас, да се поучим от грешките, и заедно да продължим напред!!
Аз се покаях пред Бога за това, че съм премълчавал с години някои неща поради криво-разбрана лоялност и смирение. Явно не съм бил узрял като християнин и служител за да се обърна срещу греха на хора, които обичам. Историята на Йосиф и братята му ни учи, че трябва да прощаваме безвъзмездно, но не можем да се примирим с хора, докато не поправят нечестивите си пътища. Йосиф бе простил, но не се примири с братята си преди ги изпита дали са се поправили или пък биха повторили лъжата и предателството със Симеон и Вениамин. Не трябва да объркваме прошката с примирението.
Лична изповед и призив
За хората, които ме подозират в борба за власт, искам открито да заявя, че няма да се кандидатирам за ръководни постове на идния събор на 3.IX 2005 г., но съм готов да помагам на новото ръководство според водителството на Святия Дух. Свободен съм от робството да се нуждая от нещо, което човеците дават или отнемат. Нито се купувам, нито се продавам, както съм бил обвиняван преди. За тези, които ме познават съм човек с убеждения и без сребролюбие. Животът и бъдещето ми са предадени в Божията ръка.
Надявам се п-р Игнатов да се осъзнае, да се покае, и в името на това, което е градил със скъпата цена на живота си, смирено да се подчини на дисциплината на Световните Мисии като се оттегли от ръководни постове. Това ще му помогне да се възстанови и да реализира пълния си потенциал като служител. (Като идеалист, може би наивен, аз вярвам че такава надежда все още има, което и пролича в последния разговор помежду ни през месец ноември 2004 г.)
Ако пък някои пастори при развилата се криза чувстват, че не желаят да продължат да са част от това голямо духовно семейство, те са свободни да постъпят така както съвестта им диктува, но етиката изисква да се откажат от символа (Кръстта и Огъня), името ?Божия Църква,? и имотите и средствата, дарени им от Кливиланд. Иначе Бог ще ги съди като неверни и лоши настойници. Най-добре е единството да се запази и сградите, строени с пари от Световната БЦ, да бъдат под контрола на един борд на доверени хора като Националния Стрейшинския Съвет, представящ Божията Църква. Това е просто предложение, което би осигурило сигурност на инвестиците на Кливиланд, но точния начин ще се реши от юристите. Това не означава, че някой насила ще Ви отнеме сградите или ще Ви свали от пасторство, както се носи лъжлива мълва!!! Ние сме автономна българска (indigenous) църква, която е в партнъорство със Световното тяло Божия Църква с централа в гр. Кливиланд, щата Тениси, САЩ.
В Божието име ви умолявам, братя, да не се борите с плътски средства. Нека се положат всички усилия да си решим проблемите вътре на църковно ниво без намесата на международните институции (1 Кор. 6:1-6). За това се изисква смирение, мъдрост и далновидност у лидерите. Призовавам ви приятели, да се съобразите с духовните ни водачи от САЩ, които ни обичат и се грижат за нас. Както каза пророк Еремия на цар Седекия: ?Предай се и ще живееш, съпротиви се и ще умреш.? (Ерем.38:17-26). Както Авраам принесе сина си Исаак на Бога, така и ние нека предадем живота си, служението, обещанията, имотите, средствата, и позициите си в Божията ръка. Това е Божия Църква, не моя и твоя. Граденото на човек се разпада след него, а духовното устоява завинаги. Нека не задържаме за себе си това що принадлежи Богу, а да предадем всичко нему и да му се доверим. ?Ако иска някой да дойде след мене, нека се отрече от себе си, да дигне кръста си, и нека ме последва. Защото който иска да спаси живота си (позицията, властта, сградите), ще го изгуби, а който изгуби живота си заради мене, ще го намери.? (Мат.16-24-25). Нека не ламтим за материални и плътски неща, както правят езичниците. ?Но първом търсете Божието Царство и Неговата правда, а всичко това ще ви се прибави.? (Мат.6:33). Всеки нека верно да носи бремето и товара, които Бог му дава ? ни повече ни по-малко. Който има уши да слуша, нека слуша.
Моля, подкрепете п-р Емил Петров, служебния Старейшина, като духовен водач до избора на новия Гл.Старейшина на 03. IX. 2005 г. Молете се и за него и за семейството му ? сестра Буба и малкия Боян!
Нека, братя, се въздържаме от излишни емоции. Световните Мисии правят разследване по злоупотребите на досегашното ръководство и трябва да им оставим време да си свършат работата. За много от тези злупотреби, вие знаете и често сте свидетелствали. Затова нямате нужда от повече доказателства.?Против презвитер не приемай обвинение, освен ако е потвърдено от двама или трима свидетели. Изобличавай пред всички ония, които съгрешават за да ги е страх и другите?
(1 Тим. 5:19-20). Нека да застанем смело срещу греха и да дисциплинираме виновните с отношение на твърда благодат за да се поправят. Моля ви, махнете шарените дрехи на компромиса, които и аз дълго време носех! ?Ако покажеш малодушие в усилно време, силата ти е малка.? (Притчи 24:10).
Призовавам всички братя да се обединим, да си простим, да възстановим доверието един в други, да оствим миналото и да обърнем поглед към бъдещето. Само с общи усилия ще пожънем духовната жетва в България за слава на Христа.
Новият главен стареишйина на Божия Църква в България
За избора на новия Гл. Старейшина няма нужда от манипулации, купуване, продаване или лъжливи обещания. Ние не сме за продан, защото сме купени със скъпата цена на Христовата Кръв. Нека се молим, и Бог да ни посочи правилния човек, който да ни ръководи в следващия мандат. Никой не е съвършен, но правилен човек, който лично съм разпознал има. Следните качества, според мен, са необходими за един нов, пo-силен, и по-успешен Гл. Старейшина на Божията Църква в България:
1. Да е човек посветен на Бога, който отговаря на библейските изисквания
(1 Тим.3:1-7; Тита 1:5-9). Съпругата му да има призвание за служение в национален мащаб!
2. Да е служител с доказани успехи на регионално ниво.
3. Да има доказан административен опит, с добър колектив от помощници, и прозрачна отчетност. Да може да създаде работещ екип за новата централа.
4. Да е човек с доказано служение между Ромите, без никакви предразсъдъци. Добре е и да е направил сериозни стъпки по изучаване на езика Романес, защото Ромите са мнозинство в нашата деноминация. Одел те благословина!
5. Да е служител развил широка мрежа от контакти в чужбина, които да са се показали от полза за делото Божие в България. Това ще бъде от полза за всички нас.
6. Да се е доказал като успешен служител на национално и международно ниво.
7. Да се е доказал като добър стопанин на хора, възможности, и средства. Да се е доказал с прозрачна отчетност за дейности и финанси.
8. Да е обединителна фигура, но също така да е и е смел в осъществяването на необходимите реформи в структурата на движението ни, които могат за кратко време да удвоят членството на Божия Църква в България. Духовният лидер не бива да е човек, които ходи след овцете, но който ги води, храни, и пази. Нито пък безпощадно да мъчи и използва овцете за лични цели. Да е човек на компромиса, разбирателството, и слушащ много съветници.
10. Да е зрял мъж от младото поколение чист от стария квас на роптание и интриги. Стар човек не може да издържи на такова напрежение. Помните брат Джени Чолаков от Плевен, който скоро си отиде в слава, след като пое поста.
11. Да работи в колектив и да има широката подкрепа на ?Асоцияциата на Ромските Пастори в България,? наброяваща над триста църкви в страната.
Нека братя се обединим около такъв човек. Всяка друга кандидатура е обречена на провал и връщане назад. Охладете страстите и помислете трезво.
Нова линия и видение за бъдещето
С това писмо бих желал да споделя и някои идеи, които имам като видение за бъдещото развитие на Божията Църква в България и може да са от ползва на новото ръководство, което вие ще изберете през септември:
1. Hека новото ръководство бъде отборно - да има Гл. Старейшина с 2 или 4 заместници, които заедно да изпълняват решенията на общото събрание, да развиват стратегията на ББЦ, и да поемат ръководството за по-силна и успешна деноминация, която ще гради Царството Божие в България. Всеки заместник да поеме една област обединяваща няколко региона ? така страната ни да се раздели на 4 като прозорец. Това ръководство да има ограничен брой мандати, за да не се прави нов режим. Под това ръководство нека има 12 (или колкото определите) мъдри старейшини, защото в многото съветници има безопасност. Нека в новото ръководство и бордовете да има достатъчен брой представители на малцинствата, които са значима и важна част от Божията Църква в България. Петима (или трима) бели българи в върховното ръководство ще е голяма грешка. (Вж. Деяния Апостолски 6 гл.).
2. Нека да се затоплят отношенията ни със сродни деноминации в страната ни и да се върнат църкви напуснали dвижението ни поради неоснователни причини. Тук не говоря за прозелитизъм (вербуване), а за привличане на пастири и църкви разочаровани и обидени от празни обещания, интриги, политики, надменност, непростителност, и злоупотрби с власт и пари на техните лидери. (Тези лидери ми напомнят стиха:?В Същия ден Ирод и Пилат се сприятелиха помежду си, защото преди това враждуваха един против друг.? (Лука 23:12) Въпреки, че враждуват с години, те сега са се съюзили защото са си необходими противници и защото ?гарван гарвану око не вади.? С един такъв господин се опитах да говоря любезно и християнски, но виждайки, че цивилизованият диалог е невъзможен, прекъснах общуването си с него. ?А отричай се от глупавите и просташките разисквания като знаеш, че пораждат крамоли...След като съветваш един два пъти човек, който е раздорник, остави го.? (2 Тим. 2:23; Тит 3:10).
СТИГА еднолично и несменяемо управление в българския евангелизъм на хора със съмнително минало. СТИГА манипулации, нечестно отношение, и лукави методи на работа! СТИГА злоупотреби със средства и дискриминация спрямо Ромите! Корупцията в държавата ни е донякъде следствие на корупцията в евангелските среди, поради които се хули Божието име сред невярващите. ?Моят дом ще се нарече молитвен дом, а вие го правите разбойнически вертеп.? (Матей 21:13). Време е да се обърнат масите на среброменителите и гълъбопродавачите. ?Горко на пастирите, които погубват и разпръсват овците от стадото ми, казва Господ!? (Ерем.23:1). Тук бих искал добросърдечно да призова пасторите Виктор Вирчев, предсетадел на СЕПЦ и Васил Еленков от ОБЦ да се покаят пред Бога за делата си, и смирено да последват примера на колегата си Павел Игнатов - заедно със своите ръководства да си подадат оставките незабавно! Нека да освободят българското петдесятничество от вредното си присъствие и да идат да си лекуват нервите!)
3. Национална финансова система, която дава възможност на БЦ да е поне частично себеиздържаща се. Десятъци да издържат пастирите, регионалните, и националния офис. Даренията от чужбина да останат предимно за строежи, основатели на църкви, конференции, и други специални проекти. Знам, че много ще ми кажат: ?Брате невъзможно е, хората ни са много бедни, икономическата криза не ни го позволява.? Съчувствам ви искрено, но съм бил на доста по бедни места по света като Индия, Хондурас, Индонезия, Китай и др., където хората не се оплакват постоянно от бедност, но правят много повече за Божието дело от нас в България. Даването не е в количеството, а в отношението. Бог да ни освободи от манталитета на жертвата или детето, на което само трябва да му се помага. Както казва брат Марин: ?Майката орлица изхвърля орлетата от гнездото, за да се научат да летят.? Нека да порастнем, братя, а не само да разчитаме да подаяния от майката църква!
4. Развитие на конекстуално богословие. Богословите и преподавателите в библейските училища, пастирите и служителите насърчавам да работят за развиване на богословие, което отговаря на нашия контекст на служение. Богословието, което се е преподавало до сега, е внесено от чужбина и му липсва актуалност за нашия контекст. То отговаря на въпроси, които не се задават у нас, а болните въпроси не засяга. Затова се молим Бог да призове повече хора да пишят книги под Божието водителство, които развиват такова богословие ? българско, ромско, турско, и т.н.
5. Pазвиване на широкомащабна мисионерска дейност. Тази идея бе дадена от досегашното ръководство, но ще може по-ефективно да се осъществи от бъдещото. Няколко вида мисионерска дейност трябва да се развие. Разбира се, да се назначат бордове, които да контролират дейностите и бюджета на тези нови мисийски отдели. Можем да контекстуализираме някои дейности, но е добре да се поучим от стогодишния опит на Световната Божия Църква с изградените структури. (Ние няма да открием Америка! Няма нищо ново под слънцето! Американската Божия Църква е била преди 80 години на подобно положение, в което се намираме сега в България).
а). Капеланство. Служение по болници, затвори, и армията (когато това се легализира). Такъв вид служение Международната Божията Църква бе готова да развие и финансира, но не бе възможно досега. Да се разпознае човека, който се е доказал с капеланското си призвание и служение и да се постави на този пост като координатор.
б.) Евангелизаторско служение. Като библейска църква, която разпознава петкратното служение, трябва да разпознаем хора за евангелизаторска дейност, които само да пътуват по църквите, да разпространяват благовестието и да насърчават с пророческо слово вярващите. Такива хора има призвани, но засега повечето от тях са се издържали сами. Нека да се събират фондове за подпомагане на такива Божии служители.
в.) Световни Мисии. Като мисионер и аспирант по мисиология аз чувствам, че България ще бъде мощно употребена от Бога за достигане на други народи. Апостолското дело на моя приятел Иво Шатровски с БММ доказва, че мисионерска дейност може и да се издържа с български пари. Ами помислете например ако всеки член на ББЦ дава по един лев на месец за мисии, колко мисионери могат да се издържат в различни страни по света, където Бог ги призовава. (Само един лев месечно ? 2 кафета). Слава на Бога за брат Х. и брат А., които отидоха на мисия в съседна наша страна (от съображения за сигурност не споменавам конкретно). Те са с издръжка от Светоните Мисии в Кливиланд. Но ние заедно можем да издържаме още много мисионери с наши български пари. Само да имаме хора с такова видение в новото ръководство. Само така от мисийско поле България ще се превърне в истинска мисионерска сила.
6. Обучение на лидери. На това вече е поставено началото с ВЕБИ. Но трябва да се търсят и методи на по-ускорено и не толкова академично обучение, което да подготви и работници без да ги отделя от служението им. Програмата MIP на Божията Църква е добро начало на такова обучение. Бъдещите лидери трябва да търсят начин за образоване, което осигурява необходими знания за духовни пастири и служители.
7. Отчетност. Много от проблемите ни са от липса на отчетност. (Желая да ви насърча, че наскоро създадената Дисциплинарна Комисия е важна стъпка за развиване на отчетност в църквата ни.) Пред Бога трябва да се отчитаме, но и пред колегите си и организацията, в която членуваме. Това значи пастирите (или помощниците, секретарите им) да подготвят доклади за извършената работа и за събраните средства от църквата и от вън; те да се представят пред националния и регионалните офиси. Регистрациите да се направят законно и необходимите данъци да се плащат. Някои от вас не попълват данъчни декларации и така нарушават Исусовата заповед: ?Отдавайте Кесаревото (данъка) на Кесаря, а Божието (десятъка) на Бога.? (Лука 20:25). Също рискувате и при една външна ревизия, заради вас да се похули Божието име. Ако сами не можете, намерете си хора да ви помагат с тези задължения. Нека вярващите бъдат за пример във всичко пред света!
Аз разбирам, че тази нова линия изисква много време и усилия. Това е просто предложение за бъдещи необходими реформи в устава и структурата на БЦ в България. Новата линия е препоръчителна, несъвършена, но е следствие на дълги години молитви и размишления. Също тя е и резултат от над 13 годишен опит и наблюдения на Божията Църква по света. Разбирам, че това видение ще изисква и дискусия и не всички ще го подкрепят. Затова нека се молим и да дадем своите полезни и конструктивни предложения на новото ръководство на Божията Църква в България. Аз просто споделям видението си за бъдещото развитие на църквата ни. Моля Ви, споделете и Вие какво мислите и как Бог Ви води. Ние сме тяло Христово и всички части за абсолютно необходими.
Заключение
Братя пастори и съработници, вярвам и разчитам на вас. Нека заедно да свалим злите империи на Българския Евангелизъм и Петдесятно Движение, градящи своите царства, а не Божието! Нека страшната трагедия в Star Wars III (Междузвездни Войни: Отмъщението на Ситите) си остане само на филм, а да не се повтаря в църквата. Нека заедно сложим край на тоталитарността и корупцията, облечени в свещенически одежди! Амин.
Бих искал с това писмо, скъпи братя, да ползвам възможността да ви насърча да продължите да подкрепяте в усърдна молитва п-р Николай Василев от Чикаго, който загуби двете си хубави деца Крисчън и Грейси по трагичен начин на 27 Април, 2005 г. Често говоря с него по телефона и той цени всички молитви и насърчителни писма от вас. (Ако желаете да му изпратите парична помощ, от която той се нуждае в момента, обадете се на брат му п-р Ганчо Куртев) Моля, продължете да го подкрепяте духовно и с писма и картички на адрес:
Nikolai Vassilev
Church of God / Great Lakes Region
P.O. Box 2399
Glen Ellyn, IL 60138
U.S.A.
?Най-после, братя, здравейте. Усъвършенствайте се, утешавайте се, бъдете единомислени, живейте в мир?Благодатта на Господа Исуса Христа, и любовта на Бога и общението на Светия Дух да бъде с всички вас. Амин.? (2 Кор. 13:11,14).
Обичам Ви! Нека Бог да бъде с всички Вас!
Слава Е Девлеске! Исус обичил Тут! Иса Меси!
Искрено Ваш слуга и съработник:
Брат Миро
P.S. Поради факта, че постоянно съм на път, моля за вашите отговори и коментари, които желая и приветствам, да се изпращат на имейла ми: bromiro@yahoo.com
the 2004 letter
Мирослав Атанасов
Преподавател към ВЕБИ
и служител на Божията Църква
Отворено Писмо
(18.07.2004)
До: Старейшинският Съвет - Българска Божия Църква
Копие до: Европейско Ръководство На Божия Църква
Ръководство на Световните Мисии, Кливланд, САЩ
Уважаеми Ръководители и Съработници,
Поздрави в Христово Име!
В продължение на повече от 12 години съм служител в Българска Божия Църква. Служил съм Ви вярно с евангелизиране, преподаване, и превод. На някои от вас съм съдействал за свързване на полезни контакти и за осъществяване на различни проекти и програми за Църквите ви. Обичам Ви и се чувствам емоционално свързан с вас. Затова пиша писмото си с много болка и тежест в сърцето.
С настоящото си писмо заявавам, че категорично се разграничавам от Вас като Национално Ръководство и оттеглям вота си на доверие, който ви дадох на Националния Събор, проведен на 10.07.2004 г. Взех това решение след доста размисъл и молитва. Близката ми връзка с вас не ми позволява да покривам сериозните ви грешки, които вредят на развитието на Църквата. Простете че волно или неволно в миналото съм покривал греховете ви и съм участвал в делата ви. За да запазя чистата си съвест като Божий Служител съм длъжен да постъпя правилно чрез това открито писмо.
Причините да взема това решение сега са следните:
А. Начина на провеждане на Общия Презвитерски Събор, който приличаше повече на Комсомолско Събрание:
1. На събора не се даде никакъв отчет за дейността през изминалия мандат, както би трябвало да е по устав.
2. На участниците не се даде правото на избор при гласуването, защото то беше явно и натрапено. Алернативните кандидати за ръководители бяха любезно подканени да си дадат отвод. Мнозина не гласувахме по съвест и вие нямате нашата истинска подкрепа. Защо се страхувате от тайно гласуване?
3. Тези авторитарни методи нямат място в новото демократично време в страната ни. Затова вие сте неспособни да интегрирате новото поколение служители, към което принадлежа.
4. Никой не спомена името на Пастор Иван Ядков и причините за отсъствието му от събора. Вие, повечето от които сте му приятели, знаехте много добре, че той не беше нито болен, нито в командировка. Така не постъпихте като тяло Христово, което би трябвало да боледува за наранените си членове.
Б. Неяснотата в работата и разпределението на финанси. Неправилно и недуховно е да се гледа на чужденците само като източник на средства. Също волята на дарителя е била нарушавана в различни случаи. Най-пресният пример е транзакцията на пари за църквата в Благоевград, които бях получил от една църква във Флорида в размер на 5000.00 (пет хиляди) долара. Пастор Симеон Маврудиев получи само половината сума и причината за това, според Суперинтендант Джейк Попджой, е в България.
В. Постоянното говорене зад гърба и интригите, които съществуват в този съвет. Дълбоко бях възмутен преди месеци, докато бях в Щатите, да чуя грозния слух, който се носеше за Пастор Асен Христов, уличаващ го в престъпна дейност свързана с трафик на дрога. Името на Замесник Главния Старейшина бе опетнено без да има никакви доказателства. Единствените органи, които могат да уличат човек в престъпление са съда и прокуратурата на Република България. Всички друго е клевета и подла постъпка на недостойни хора, която е не само грях пред Бога, но и престъпление по закон. Вашето нежелание да подведете виновните под отговорност показва, че вие сте неспособни да водите Българска Божия Църква с интегритет.
За тези дела ви призовавам братя на молитва и покаяние. Моля ви като Божии служители да спрете да покривате греховете си и да ставате съучастници на чужди грехове. Ако не потърсим отговорност за делата си тук на тази земя, то неминуено ние всички ще отговаряме един ден пред Бога. Продължавам да се моля за всички вас да поправите пътищата си. Бих искал да бъда угоден на Бога, не на човеците. Като Божий слуга съм длъжен да ви предупредя за беззаконията ви. (Езекил 3:18-19). Един ден бих искал да мога да заявя като апостол Павел: ?Затова свидетелствам ви в тоя ден, че съм чист от кръвта на всички, защото не се посвених да ви изявя цялата Божия воля.? (Деяния 20:26-27)
Пред Кливланд и Европейското Ръководство заявявам, че продължавам да съм служител и кадър на Божията Църква. След завършването на Доктората си по Мисиология ще съм да разположение на Световните Мисии да ме ползват, според насоката на Святия Дух.
Благодаря за вниманието и Бог да ви благосл