
Публикувано на 22 октомври 2003 г. в 17:47:00 ч. от потребител 338
Здравей Ники,
Задаваш ми въпрос, който е доста болен за мен - има ли заповеди, които не можем да изпълним? Ще се опитам да кажа няколко неща. Според мен отговорът е да, има неща, които са ни заповядани и които не можем да изпълним. Нека да вземем за пример 1 Йоан 2:6 "Който казва, че пребъдва в Него, сам е длъжен да ходи, както е ходил Христос." В контекст това се отнася за пазенето на Божиите заповеди като цяло. "И по това сме уверени, че Го познаваме, ако пазим заповедите Му.
Който казва: Познавам Го, а заповедите Му не пази, лъжец е, и истината не е в него.
Но ако някой пази словото Му, неговата любов към Бога е наистина съвършена. По това знаем, че сме в Него.
Който казва, че пребъдва в Него, сам е длъжен да ходи, както е ходил Христос." (1 Йоан 2:3-6) Сега, ти наитина ли ходиш, т.е. пазиш Божиите заповеди както ги е пазил Христос? Аз не мога да кажа това за себе си, особено в светлината на 1 гл от същото послание. "Но ако ходим в светлината, както е Той в светлината, имаме общение един с друг, и кръвта на Сина Му Исуса [Христа] ни очиства от всеки грях.
Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си, и истината не е в нас.
Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете, и да ни очисти от всяка неправда.
Ако речем, че не сме съгрешили, правим Бога лъжец, и Неговото слово не е в нас." (1 Йоан 1:7-10).
Нека да вземем друг пример:Мат. 5:48 "И тъй бъдете съвършени и вие, както е съвършен вашият небесен Отец." Ники, аз не съм толкова съвършен и не мога да изпълня тази заповед. Моята святост никога няма да бъде равна на тази на Бога. Все пак това е заповед, която Бог ни дава.
Ограничавам се с тези няколко стиха, защото те са много широки.
Ако питаш "Защо Бог изисква от нас тези неща ако са невъзможни?" най-доброто което мога да кажа е Защото това е Божия стандарт за святост и Бог никога не може да го снижи. Ние точно а това заслужаваме осъждение, защото не можем да покрием този стандарт. Нещо повече, точно за това сме спасени и чрез вяра - защото "чрез дела изисквани по закона няма да се оправда е никоя твар."
Смятам обаче, че твоя въпрос беше зададен по друг начин - нс дали Бог снижава стандарта си, а дали дали чрез силата на Святия Дух не ни издига до положение, в което ние сме направени способни да го покрием. Слава Богу - прави го. Но тук идва въпроса как става това или по-скоро кога това става. Аз смятам, че освещението е двустранно. От една страна то е мигновено и пълно, защото "вярата ни се вменява за праведност." (израз използван 11 пъти само в Римл. 4). Чрез вяра Христовата праведност става наша. Това е вменена праведност. От друга страна на едно практическо ниво ние ежедневно изработваме нашето освещение. ("Търсете мир с всички и онова освещение без което никой няма да види лицето на Бога"). Това практическо освещение започва с нашето новорождение и ще завърши когато ние бъдем с Бога, но не и по-рано. Тогава ще бъдем окончателно освободени от нашата плътска грешна природа, която воюва срещу Духа (Римл. 7 и Гал. 5 говорят за тази война в нас). До този момент ние няма да сме в състояние да не грешим (още нещо, което Бог ни е заповядал да не правим) или да обичаме винаги и всички не само с еднаква, но и с пълна любов.
След като съм казал всичо това трябва да призная, че то не ми харесва - не само като реалност в момента, но и защото не искам то да бъде разбирано като успокоение. Както писах в предишното си писмо мисля, че ако Святия Дух работи в нас резултата ще е двустарнен - от една страна Той ще породи в нас безпокойство за живта ни, който не отговаря на Божиите стандарти и ще провокира стремеж към освещение, а от друга ще ни даде сили да осъществим реален напредък в начина по който обичаме т.е. ще ни научи да обичаме по-силно, по-истински и повече хора вместо само да богослвстваме за това как и кого трябва да обичаме. Ние все още може да се ядосваме понякога,може да усещаме недобри чувства към някого или да си даваме сметка, че държим повече на едни отколкото на други братя и сестри, но също така ще можем да прявяваме и тази Божия любов, "която е изляна в сърцата ни чрез дадения ни Святи Дух." Тя няма да съвършена (също като самите нас), но ще е истинска, реална и едно неоспоримо свидетелство за Божието действие в нас. Нещо повече ние ще преживяваме на практика нашето освещение - ако дадем възможност на Духа да работи в нас ще се случва чрез вяра и освещение да протягаме исзъгналата си до този момент ръка в области и ситуации, в които преди ни е било невъзможно да направим това. А това е истинско чудо.
Ники, разбирам това, което пишеш. Аз не съм привърженик на никоя формана перфекционизма в богословието, но далеч от мен да направя от идеята за прогресивното освещение извинение за греха, мързела и липсата на посвещение. Ние можем да си даваме сметка за нашите слабости, но не можем да приемем (разбирай и да се стремим) стандарт по-нисък от Божия. Това е причината "цялото създание съвкупно да стене и да въздиша досега очаквайки да с освободи от тлението ида премине в славната свобода на Божии чада." (Римл.