Предлагам на вашето внимание статия, която съм убедена, че няма да допадне на повечето от вас, но ... ще ангажира вниманието ви...

Статията е по първоначално зададения въпрос.Моля да бъда извинена, че я помествам тук, а не в специалния раздел за статии, предварително ви благодаря!
Искам предварително да уточня- ако имате въпроси към мен- използвайте опцията за лично съобщение. Закон и благодат
?Духовното отклонение,което се бе появило преди Уесли,бе до голяма степен резултат от антиномианското учение(учението за анулирането на Божият Закон). Мнозина твърдяха,че Христос е премахнал моралният закон и следователно християните вече не са задължени да го пазят; че вярващият е свободен от ?робството на добрите дела?. Други признавайки вечността на закона,заявяваха,че било ненужно проповедниците да увещават народа към спазване на изискванията му,понеже избраните от Бога за спасение ?чрез непреодолимия подтик на Божествената благодатта ще бъдат доведени до практикуване благочестие и добродетел?,докато осъдените на вечно отхвърляне ?нямат силата да се покоряват на Божественият закон?. Цитатът е взет от ?Великата борба?,статията ? ?Истината напредва по британските острови?.
С прочетеният цитат искам да насоча нашите размишления по тема,която многократно е била разисквана от амвоните в нашата църква. Не мисля,че ще ви кажа нещо ново,особено що се отнася до основните положения касаещи валидността на Десетте Заповеди. Поради многото проповеди в нашите църкви във връзка с валидността на Десетте Заповеди,често пъти сме били неправилно разбирани и обвинявани в законничество. Моето желание е днес пред вас да изложа мисленето си относно това как съумявам за себе си да съчетая Закона с Божията благодат в християнските си убеждения.
Причината,която провокира написването на тази проповед е,че в последно време често се случва да има адвентисти,които обичат да оспорват валидността на Закона. Звучи ви малко невероятно,но това е предсказано в Духа на пророчеството ? ?Трябва да се боим много повече от онова,което е вътре в църквата,отколкото от онова,което е извън нея. Пречките по пътя към успеха и придобиването на сила произтичат в далеч по голяма степен от църквата,отколкото от света. ? Непродиктувани от вярата стъпки,съмнителни изказвания и постоянство в тъмнината насърчават присъствието на злите ангели и отварят път за изпълнение на сатанинските планове.? ? ?Избрани вести?,т.1.
Успехът в съчетаването на Закона с Благодатта и твърдостта на убеждението,че те не се изключват,а напротив ? допълват се,се крие в яснотата която имаме относно мястото им в СЗ и в НЗ. Имам в предвид следното: сред съвременните протестанти,които с охота приемат теорията за невалидността на Десетте Заповеди,се шири схващането,че Законът е бил даден в СЗ,а в НЗ е дадена благодатта на Христос и така е бил сложен край на Закона. Ето защо казвам,че трябва да сме наясно къде е мястото на Закона и Благодатта в СЗ. И къде е мястото на Закона и Благодатта в НЗ?
Когато чета СЗ,дори още в първата книга Битие научавам,че Бог се нуждае от закони за да може да поддържа в съществуване онова,което вече е сътворил. Научавам,че Бог въвежда ред в хаотичната и безформена маса от земна материя. Въвежда най-фундаменталния закон без който не е възможно съществуването на планетата Земя,това е законът за гравитацията. Първите пет стиха от Бит.1 глава ни говорят,че след оформянето на Земята,Бог създава светлината. В 4 и 5 стихове се говори за разделянето на светлината от тъмнината,а също така се казва,че е имало редуване на вечер и утро,което означава със сигурност,че е било направено първото завъртане на Земята около нейната ос. При което завъртане е бил задействан законът на гравитацията.
През втория ден на сътворението е описано създаването на атмосферата над земната повърхност,което със сигурност означава,че Бог е вложил законите,които обуславят атмосферните явления в природата ? например метеорологичните закони(това са законите на времето).
През третия ден Бог започва да полага законите на Екологията,т.е. законите които обуславят жизнената връзка м\у живата и неживата природа. През третия ден Бог създава първите живи организми ? растенията.
През четвъртия ден Бог създава Слънцето,Луната,звездите и техните небесни орбити по които те се движат неотклонно. Тук виждаме как Бог сътворява законите на Небесната механика,чийто основоположник на тази наука е Йоханес Кеплер,живял през 16-17 в.
До тук ние виждаме колко голяма е необходимостта от Закони,чрез които Бог да поддържа в ред и хармония в сътворения от Него сложен свят. Още в първата книга на Библията ? Битие ние биваме уверени по един категоричен начин от Твореца,че Законите са Негов НЕОТЛОЖЕН и НЕПРОМЕНИМ Инструмент с който,Той винаги без изключение Си служи. Помислете си какви щяха да бъдат последиците от Отлагането или Променянето на закона за гравитацията,те могат да бъдат описани с една дума ? катастрофални. Всичко това налага библейската доктрина,че Законите са НЕОТЛОЖНИ и НЕПРОМЕНИМИ. Но освен Природни закони има и друг вид закони ? МОРАЛНИ. Какво налага тяхната нужда от съществуване,става дума за Моралните закони.
През петия и шестия ден Бог довършва влагането на законите на Екологията. Но в края на шестия ден Бог сътворява Човека ? едно същество,което коренно се различава от останалите,създадени от Бога. Коренно различно,защото това същество ? Човека може да МИСЛИ,РАЗСЪЖДАВА,притежава ВОЛЯ и СЪВЕСТ. Останалите живи същества и по-специално животинските видове се подчиняват и ръководят от закона на инстинкта. Но човекът като по-висше същество може да надмогва инстинктите си. Например,едно животно би гладувало продължително време само ако обстоятелствата го принудят,т.е. по независими от него причини да бъде лишено от храна,с която да задоволи своите физически нужди. Докато Човекът може по свое желание,дори и да е заобиколен с изобилие от храна,да надмогне своя инстинкт да се нахрани и чрез силата на своята ВОЛЯ да гладува. Човекът е способен да надвие дори най-могъщият инстинкт заложен в него ? ИНСТИНКТЪТ ЗА САМОСЪХРАНЕНИЕ. Човекът е единственото същество,което съвсем съзнателно е способно да сложи край на живота си,т.е. да се самоубие.
Следователно са необходими Морални закони,които да контролират поведението на човека. Казано с други думи съществуването на интелигентни същества,които притежават огромната енергия на УМА,налага нуждата от Морален Закон. Защото Бог много добре знае,че има опасност интелигентните същества,които са надарени от Него с огромната енергия на УМА да злоупотребят с нея. Именно това налага нуждата от Морален Закон посредством който те да бъдат контролирани и ако престъпят този Закон,да бъдат МОРАЛНО ОТГОВОРНИ пред своя Творец за злоупотребата с неговият дар.
Висши интелигентни същества е имало много преди съществуването на човека,което със сигурност означава само едно ? МОРАЛНИЯТ ЗАКОН Е БИЛ ВАЛИДЕН МНОГО ПРЕДИ човека,ОТ ВЕЧНОСТТА.
Чуйте следният интересен цитат от ?Кратка адвентна енциклопедия?. Текст,който когато прочетох за първи път бях много силно впечатлен. Цитирам: ?По принцип протестантите са запознати със своята обвързаност със закона,или с десетте заповеди,едно становище,което е в съгласие с учението на Св. Писание. Но когато адвентистите от седмия ден изрично подчертаха и обърнаха внимание на това,че трябва да се спазва и четвъртата заповед,която изисква спазването на седмия ден от седмицата ? Съботата,тогава адвентистите бяха атакувани от много страни?.
Интересно каква атака предприема протестантския свят срещу адвентистите? От момента,в който адвентистите започват да издигат Съботата,като една от заповедите,която трябва да бъде спазвана толкова,колкото и останалите девет,целият протестантски свят разбира,че е в противоречие. Защото ако твърдиш,че Десетте Заповеди са валидни,то трябва да спазваш и Съботата. И изходът предпочетен от целия свят бе тотално отричане на валидността на Десетте Заповеди. За да оправдаят своето безумие те стигнаха до какви ли не крайности. За да докажат погрешната формулировка,че Десетте Заповеди били само за евреите,атаката на протестантския свят се насочи към Едемската градина. Една от съвременните постановки е,че до даването на двете каменни плочи при планината Синай,Моралният Закон не е бил валиден защото не е съществувал дотогава. Твърдят,че в Едемската градина Десетте Заповеди не са били валидни,защото не ги е имало във вида в който са дадени на планината Синай.
На пръв поглед това твърдение изглежда логично,но когато човек пожелае да се замисли по-задълбочено над Бит.1 и 2 глави установява точно противоположното на това схващане.
И аз започвам да разсъждавам: Защо,когато Господ след като създаде Адам му даде само една жена ? Ева? Защо,ако седмата заповед не е била валидна в Едемската градина ? защо тогава Бог не даде на Адам две или повече жени,а само една единствена?! Което със сигурност означава само едно,че седмата от десетте заповеди е била валидна,въпреки,че не е била в писмен вид. Защото седмата заповед установява моралната норма ? една жена на един мъж и едни мъж на една жена. Всякакъв вид изключения са осъдени като сексуален разврат.
Продължавам да разсъждавам: В Бит.1:28 четем? Бог надарява Адам и Ева със способността да имат деца. Как мислите,дали не е била необходима петата заповед,която установява моралната норма ? децата да почитат своите родители? Естествено,че е била напълно необходима нейната валидност,въпреки че отново не я виждаме в писмен вид.
Адам и Ева са били надарени от Бога с безсмъртен живот,но как мислите дали шестата заповед не е била валидна? Да вярно е,че Адам и Ева не са можели умират,но само в условията на един свят където греха не съществува като явление. Но във Вселената вече се бе появил носителят на греха,който искаше да инфектира безгрешния свят на Адам и Ева с смъртоносната болест на греха. Чуйте как Христос окачествява Сатана в Йн.8:44. Исус го нарича открай време ?човекоубиец?. Какво иска да ни каже думата ?открай?? Това,че още в зората човешката цивилизация Сатана се е стремял да ни унищожи не само духовно,но и
физически. Следователно ако шестата заповед не бе валидна още в райската градина Исус Христос нямаше да има морално основание да осъди Сатана като ?открай човекоубиец?. Защото,чрез измамата си Сатана лиши Адам и Ева от дара на безсмъртието и от онзи момент на падението в грях,те станаха подвластни на смъртта. Така Сатана става пряко отговорен за смъртта на Адам и Ева,а прякото посегателство над живота на едно разумно същество се нарича убийство.
В същият стих Йн.8:44 Христос нарича Сатана и ЛЪЖЕЦ. Защото Сатана успя с измама да подведе нашите първи родители към греха и смъртта. Ако деветата заповед не бе валидна Христос отново нямаше да има морално основание да го осъди като ЛЪЖЕЦ.
Ще ви изненадам като ви кажа,че Адам и Ева са първите крадци. Успях,нали?!
Всичко сътворено на планета Земя по време на творческата седмица е собственост на Бога,дори Адам и Ева са Негова собственост. Ще се аргументирам с Пс.24:1-2. В Своята необятна Любов Бог даде право на Адам и Ева да се разполагат с всичко по Земята като със своя собственост,освен едно. Бог не им даде право да ядат от дървото за познаване на доброто и злото. Те нямаха право да консумират неговите плодове. Всяко нещо над което ти нямаш право да го притежаваш,но си позволяваш да го имаш е КРАЖБА и престъпване на осмата заповед. Точно така постъпиха и първите хора. Те откраднаха от забраненото дърво за да ядат. Имаха на свое разположение хиляди други дървета за ядене,а те отидоха и ядоха точно от забраненото дърво,нещо над което нямаха право.
Десетата заповед гласи: ?Не пожелавай? в смисъл ? всичко онова,което не ти принадлежи по право. Какво направи Ева,тя ПОЖЕЛА да яде от плода на забраненото дърво ? Бит.3:6. Забраненото дърво и се видяло приятно и в този момент,тя ПОЖЕЛАВА да има онова над което няма право.
До тук видяхме,че шестте от Десетте Божи Заповеди са били валидни още в Едемската градина. Което означава,че са били напълно валидни до даването им в писмен вид на планината Синай още от Едемската градина.
Как обаче да докажем,че и останалите четири заповеди от Декалога са били валидни от зората на човечеството в райската градина. Ще започна с един цитат от ?Великата борба?: ?Задължението да се покланяме на Бога се основава на факта,че Той е Творецът,Комуто съществата дължат живота си. И навсякъде в Библията,където Неговите изисквания са представени по-големи от изискванията на езическите божества,там винаги се цитира доказателство за Творческата Му мощ. ?Защото всичките божества на племената са нищожества,а Йехова е направил Небесата?(Пс.96:5)?.
В Бит.2:1-3 се обяснява,че Бог създава един специален ден за освещение в чест на Неговата творческа мощ ? Седмият ден. Постановяването на четвъртата заповед в Едем е аргумент,който доказва валидността на останалите три първи заповеди. Как?! Седмият ден в райската градина е имал за цел да свидетелства за неограничената творческа сила на Бога и поради тази Негова сила,ние творенията сме морално задължени да се покланяме само и единствено на Създателят си ? Живият Бог. Което означава,че първата Заповед ?Да нямаш други богове освен Мене? е важала и за Адам и Ева. Със своето послушание което проявиха спрямо Сатана пред забраненото дърво Адам и Ева нарушиха първата заповед. Защото,чрез непослушанието си отхвърлиха Твореца и избраха за свой бог Сатана. Умът им бе завладян от богът на този свят,както го нарича ап. Павел в 2Кор.4:4.
За да докажем валидността на Втората заповед още в райската градина ще ни е необходимо на помощ абстрактното мислене,т.е. да се откъснем за малко от общоприетата ни представа за поклонение пред образи,статуи и пр. неща.
Ева е застанала пред змията много впечатлена от чудото,което вижда ? змия да говори. Спокойно можем да приемем,че е твърде вероятно Сатана да е използвал своята хипнотична сила за да повлияе върху ума на Ева. Ако погледнем назад в историята на езическите религии ще забележим нещо общо между тях,една особена характерност. А именно обожествяването на Змията. В древен Египет змията е била обект на религиозно поклонение. На изток в Китай змията е обожествена като Дракон. На запад в религията на индианците се е почитало божеството Кетцалкоатъл ? Крилатата змия.
Какво включва в себе си религиозното поклонение? Върховното религиозно поклонение включва в себе си ? ПОСЛУШАНИЕ. Когато Адам и Ева ядоха от плода на забраненото дърво,те проявиха ПОСЛУШАНИЕ спрямо Сатана и така му отдадоха върховно религиозно поклонение.
По принцип нарушаването на Първата заповед от Декалога автоматично води до нарушаване на Втората. Сатана не се разкри лично в своя истински образ пред Ева,но се скри зад образа на Змията,за да бъде неговата измама по-успешна. Тактика,която Сатана и днес все още използва успешно. Той много рядко се разкрива лично в истинския си образ,винаги предпочита да се скрие зад някой друг образ,т.е. да си сложи маска от най-различен тип,например икона,статуя и пр.,в случая с Ева е използвал образа на змията.
Третата заповед касае не само напразното изговаряне на Божието Име,тя засяга страхопочитанието и благоговението пред святостта на Твореца. И в момента в който Ева е престъпила първата и втората заповед тя вече губи представа за святостта на Бога,губи и страхопочитанието си. Загубила веднъж тези две неща,за нея вече не представлява трудност да съгреши като яде от плода на забраненото дърво.
Къде е мястото на Благодатта в СЗ? Благодатта бива търсена предимно в НЗ. Има християни,които смятат,че в СЗ не е имало благодат,а само Закон. Обикновено ние сме свикнали да считаме,че Благодатта се проявява предимно в условията на греха. Но изучавайки Библията,аз съм достигнал до извода,че Благодат има и тогава,когато няма грях. Като пример ще ви посоча отново Адам и Ева. Много добре знаем,че думата благодат означава ?незаслужена милост?. И сега,аз питам: С какво си заслужиха правото на живот Адам и Ева? С какво си заслужиха правото да живеят в Едемската градина и да бъдат господари над Земята? Отговорът е с НИЩО. Всичко,което получиха първите хора бе един голям ДАР от Бога за тях ? НЕЗАСЛУЖЕНА МИЛОСТ. Ето че за да има Благодат не е необходимо да има грях. Просто там където се появява греха Благодатта се ПРЕУМНОЖАВА както казва ап. Павел в Римл.5:20.
Бог каза на първите хора,че в деня в който ядат от плода на забраненото дърво НЕПРЕМЕННО ще умрат. Какво означава непременно? Означава веднага. Но умряха ли веднага? Не защото в момента на нахлуването на греха на планетата Земя,Благодатта на Бога се ПРЕУМНОЖИ.
Когато Каин уби брат си Авел,Бог му даде благодат ? време за покаяние. Когато Авраам излъга на два пъти,Бог му даде благодатно време. Когато пророк Еремия излъга(случката е описана в Ер.38 гл.),Бог му даде благодатно време. Когато цар Давид прелюбодейства с чужда жена и дори уби законният й съпруг,Бог му даде благодатно време. И така в целия Стар Завет можем да съзрем Благодатта на Бога,която винаги и неотклонно е съпътствала живота на грешника. Затова концепцията,че в СЗ е даден Закона,а в НЗ Благодатта е фалшиво учение целящо да оправдае съпротивата срещу Закона.
На много места в СЗ се използва думата Благовестие. А Благовестието е Благовестие,защото винаги е носител на Божията Благодат. Ще посоча някои стихове ? 1Лет.16:23; Пс.96:2; Ис.52:7; 61:1; Нам.1:15. От тези стихове,а и от много други научаваме ясно и недвусмислено,че Божият Закон и Божията Благодат вървят ръка за ръка още в СЗ. Те никога не са били разделяни от Бога ? Закона да е само в СЗ,а Благодатта да е само в НЗ. Човекът е този който разделя Благодатта от Закона и така губи своето ценно спасение.
Как стоят нещата в НЗ? Ще започнем с един от ?най-силните аргументи? на противниците на Закона,а именно стиха в Мат.5:17. С голямо удоволствие съвременните християни правят заключението,че щом Христос веднъж е изпълнил Закона в живота Си няма нужда ние християните да го изпълняваме. Зад това заключение се крие една много лоша черта на човешкия характер,която се е появила вследствие на греха,това е ГОТОВАНСТВОТО или казано с други думи МЪРЗЕЛ. Съвременният християнин е научен да мисли,че всичко в неговото спасение му се дава наготово от Бога. Да наистина Благодатта и Спасението са дар от Бога. Те не се дават по заслуги или заработка,но всеки е длъжен да поеме морална отговорност пред Твореца за своето поведение. Моралната отговорност на човека е свързана с пълната промяна на неговия характер съобразно Десетте Заповеди,т.е. човекът който е приел да носи името християнин трябва да оформя начинът си на живот според нормите на Бога изразени в споменатите заповеди. Бог никога не е ПРОМЕНЯЛ,нито ЗАМЕНЯЛ Своите морални норми с други.
Съвременният християнин е научен много лошо ? ДА ОЧАКВА,ЧЕ ЩЕ БЪДЕ СПАСЕН ПРОСТО ЕЙ ТАКА,БЕЗ ДА СЕ БОРИ С ГРЕХА ЗА ДА ПРОМЕНИ ПОКВАРЕНИЯТ СИ ХАРАКТЕР.
Привържениците на това схващане забравят или по-точно пренебрегват един много ясен стих в 1Петр.2:21. Ап. Петър недвусмислено заявява,че Христос ни е оставил ПРИМЕР,който ако ние наистина сме християни,трябва задължително да последваме. Т.е. ако Христос е дошъл да изпълни Закона,то и ние сме длъжни НЕ ПО-МАЛКО да изпълним Закона в живота си. Когато Христос изпълни Закона,Той го потвърди като ВАЛИДЕН. Никой не изпълнява един закон за да го премахне,независимо какъв закон е. Изпълнението винаги означава Потвърждение.
Когато Божият Син изрече Своите пророчески думи записани в Мат.24:12,освен престъпленията които ще изпълнят живота на хората в последните дни от историята на света,Той е имал в предвид именно тази атака срещу Божият Закон малко преди Второто Пришествие. Основоположникът на идеологията за живот без Закон е Сатана. Той е първото творение на Бога,което започнало да твърди,че Законът на Бога не е задължителен за интелигентните творения на Създателя ? Ез.28:15.
Но защо Христос свързва Закона с Любовта в Мат.24:12? Защо беззаконието е свързано с липсата на Любов? Отговорът е даден от ап. Павел в Римл.13:8-10. ЛЮБОВТА е единствената сила,която може да ни мотивира към послушание спрямо Бога и Неговите Заповеди. Любовта Е следствие на преобразяващата сила на Божията Благодат. Ето я връзката между Закона и Благодатта,това е ЛЮБОВТА. Без Благодат няма Любов. Съвременният човек е научен да си мисли,че Любовта се прави. Това НЕ Е истина. Любовта е дар
от Бога,тя се дава,но не може да се прави.(Мисля,че се досещате,че по един деликатен начин засягам една по-особена тема). Погрешното мислене на човека,че Любовта може да се прави е довела до масовото беззаконие,което наблюдаваме навсякъде около нас. Любовта е главната съставка на Божията благодат. Затова ап. Павел казва,че Благодатта не премахва Закона,но напротив тя го УТВЪРЖДАВА ? Римл.3:31. Вярата е втората главна съставка на Благодатта. Тя също ни се подарява свише. Човека не може да си направи вяра в Бога,която да го оправдае и спаси. Тя също е благодатен дар даден ни от Бога,чрез Неговата Благодат.
Чрез Благодатта Бог ни осигурява онази незаслужена милост с която ни оправдава пред Закона. Ако няма Закон,няма нужда от Благодат в условията на греха. Защото предназначението на Благодатта е да ни спаси от греха. Ако няма Закон,няма и грях. Законът е този,който определя греха като беззаконие. Ако няма грях следователно няма нужда от Благодат. Но според Библията имаме дадена ни преумножена Благодат,което означава,че има грях,а щом има грях има и Закон.
В нашата адвентна църква ние използваме един класически пример,става дума за лодката с двете гребла. Едното гребло е символ на вярата,а другото гребло е символ на делата. Ако гребеш само с греблото на вярата или само с греблото на делата ще се въртиш винаги в кръг. Но ако гребеш с двете гребла едновременно, ще се движиш напред в правилната духовна посока. И тук аз задавам два въпроса: Добре,двете гребла Вяра и Дела ги имате,но гребла без ръце ползват ли ви? Естествено че НЕ! Тогава кои са двете ръце задвижващи греблата на Вярата и Делата? Според мене това са Благодатта и Закона. Благодатта ни осигурява Вярата за да имаме сила за послушание,а Закона ни осигурява правилното становище какви Дела да имаме според моралните норми на Твореца. Защото от дела до дела има голяма разлика! ? (обяснителен пример)
Ап. Павел казва,че голямата заповед да ?Обичаш ближният си както себе си? ни задължава да спазваме всичките Десет Заповеди от Декалога,без изключения. Защото,той прави следният генерален извод в Римл.13:9 ? защото ако не обичаш ближният си,не можеш да обичаш и Бога.
Приключвайки своите размишления върху Благодатта и Закона ап. Павел апелира към църквата по онова време,апелира и сега към нас с думите си записани в Римл.13:11. Апелира да се събудим защото краят на времето е близо; защото трябва да събудим останалите хора от този свят относно Истината Благодатта и Закона на Бога.
Има два стиха в Библията въз основа на които аз градя личното си убеждение,че в момента на Второто Пришествие Бог ще покаже Десетте Заповеди на всички хора по Земята за да им докаже Валидността и Непроменимостта на Неговия Закон ? Второз.33:2; Юда 1:14-15.
Ще приключа с един цитат от ?Великата борба?: ?Когато тези думи на свято упование се въздигат към Бога,облаците се отдръпват,за да се открие обсипаното със звезди небе,неизразимо славно в контраст с черния и гневен небосвод. Славата на небесния град проблясва през полуотворените порти. Тогава на фона небето се появява ръка,която държи две събрани заедно каменни плочи. Пророкът казва: ?И небесата ще известят правдата Му,защото сам Бог е Съдия?. Светият закон ? Божията правда,провъзгласен на Синай всред гръмотевици и пламъци за ръководство в живота,сега бива открит на хората като мерило за съда. Ръката разтваря плочите и предписанията на десетте заповеди се виждат,написани сякаш с огнено перо. Думите се открояват така ясно,че всички могат да ги прочетат. Паметта е пробудена,тъмнината на езичеството и еретизма е изчистена от умовете и Божиите десет изявления,кратки,разбираеми и авторитетни,са представени пред погледа на всички земни жители?.
[addsig]