Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Възстановени архиви > Форуми > Християнство > Свободна воля - избор - отговорност
Отново опит за поставяне на темата за свободната воля, който въпрос винаги се избягва от калвинистите с какви ли не увъртания и странни доводи. Темата която предлагам има за цел да постави на дискусия отговорността, която всеки има или няма за спасението си. Носим ли отговорност за вяра, неверие, грях, спасение? Тази отговорност свързана ли е с избор, който правим? Изборът резултат ли е на свободната ни воля?
Хайде на ринга!

[ Това съобщение беше редактирано от: reformator2 on 2005-03-08 15:51 ]

Не не е ! - Робството на волята М. Лутер. - Той не е калванист и не избягва темата която според теб избягват калвинистите.

Станами смешно на израза носим ли отговорност за ... спасение, ми носим ако не се спасим сме наказани с ..! неспасение.
Може ли малко по смислени заглавия на теми, това че се трака по клавиятурата не винаги води досмислени изявления.[addsig]

Глупости на търкалета. Псевдото никога не е чел нищо от калвинисти, и затова си измисли глупости, че калвинистите били избягвали темата за отговорността. Като ги видиш едни такива хора, дето през целия си живота са прочели пет дописки от вестник, а се опитват да се изказват компетентно, се вижда ясно умопомрачението на хората, които с всички сили се стремят да бягат от истината.

Най-големите евангелизатори от 16-ти век насам са калвинисти. Най-успешните евангелизатори са калвинисти. Най-успешните учители и хората, които са променяли историята, са калвинисти. За какво говори Псевдото? За неща, които не разбира.

Отговорът на Библията на простотията на Псевдото е следният:

Отговорността е свързана с избор и воля. Тези избор и воля са непринудени, тоест те идват от вътрешното естество на човека, и нямат външна принуда върху себе си. Но те не са свободни в смисъла, че са еднакво способни да изберат две противоположни неща, защото не е възможно човек да съдържа в себе си едновременно две противоположни естества, добро и зло. И когато Бог действа в човека, Той действа чрез промяна на вътрешното му естество. Ако човекът няма променено естество, неговата воля не може да избере Бога: от вътрешна принуда тя винаги ще избира злото. Ако човекът има променено естество, тоест ако е "нов човек," тогава той от вътрешната принуда винаги ще избира доброто, макар че Бог позволява в променения човек да остава част от старото естество, за да го учи на покорство в процеса на освещение. Но новият човек никога не избира злото съзнателно, с цел да се противопостави на Бога, както това правят неновородените. В крайна сметка изходът от избора и волята принадлежи на Бога, тъй като само Бог е Който определя дали да промени или да изостави вътрешното естество на даден човек.

Ето това е отговорът на Библията и на християнското учение. Сега очаквам поредната порция антибиблейски възражения от Псевдото в стила, предвиден от Павел:

Quote:
На това ти ще речеш: А защо още обвинява? Кой може да противостои на волята му?



Псевдото си е Псевдо.

Между другото, за онези, които за разлика от Псевдото са мислили по тези въпроси искрено, а не просто за да атакуват библейското учение, ще кажа следното:

Един християнин не трябва да се занимава с тези въпроси. От примера на Павел виждаме, че въпросът за връзката между отговорността и волята на човека не трябва да се разисква, или поне не трябва да се разисква докрай, и такава дискусия винаги трябва да завършва с признание за върховенството на Бога и че Той има право да прави каквото си иска със Своите създания, независимо дали това за нашия ограничен ум изглежда справедливо или не:

Quote:
Но, о човече, ти кой си, що отговаряш против Бога? Направеното нещо ще рече ли на онзи, който го е направил: Защо си ме така направил? Или грънчарят няма власт над глината, с част от същата буца да направи съд за почит, а с друга част - съд за непочтена употреба?



Когато срещнете човек като Псевдото, който упорито се опитва да налага този въпрос за обсъждане, да знаете, че това е човек, който не търси какво Бог ни казва да правим, а търси да се занимава с неща, които са забранени за нашето ограничено познание. Много често срещаме хора, които се опитват да подкопаят библейското познание като го принизяват и омаловажават. Но има и хора, които се опитват да унищожат библейското познание като показват прекомерна показна ревност по въпроси, които Библията открито ни забранява да изследваме. В Библията няма да намерите нито един случай на разсъждения относно свободата връзката между свободата на волята и отговорността на човека. Самият Павел въобще не иска да говори по този въпрос, с което ни показва, че този въпрос е забранен за нас. Посягането към него е нарушаване на очевидната заповед на Павел в Рим. 9.

Истинският християнин не трябва да се занимава с изследване на това как точно волята му е свързана с неговото спасение или осъждение, а с благодарности към Бога за това, че му е дал спасението дори когато човекът не го е искал. Това е основното послание на Реформацията. И Лутер, и Калвин, и всички евангелски теолози от времето на Реформацията отричат папистката презаетост със заслугите на волята и избора на човека за неговото спасение или отговорност, и вместо това обръщат погледа на християните към благодарността и поклонението пред Бога. Лутер е особено красноречив за това в своята книга, Робството на волята.

И така, когато видите човек, който така упорито се опитва да налага този въпрос, да знаете, че след въпроса идва някаква идеология на спасение чрез дела. Човекът или е прикрит папист, или е откровен пелагиански еретик, или е някакъв друг враг на Благовестието. Във всеки случай той е дошъл за да "съгледва свободата ни в Христа." Не е доволен, когато истинските християни се радват в своето спасение, и се опитва да разколебае тяхната вяра с езически въпроси за заслугите за това спасение.

Quote:
Най-големите евангелизатори от 16-ти век насам са калвинисти. Най-успешните евангелизатори са калвинисти. Най-успешните учители и хората, които са променяли историята, са калвинисти.



А кои са те?

Всички ли да ги изброявам, или няколко имена ще са достатъчни? Джон Нокс, Котън Мейдър, Уилиам Кери, Джонатан Едуардс, Джордж Уайтфийлд, Чарлс Хедън Спърджън. За тези вероятно си чувал. Мога да се занимая да напиша стотици други имена и да покажа какво точно са направили. Само дето не ми се занимава, защото си мисля, че можеш и сам да ги намериш.

[ Това съобщение беше редактирано от: bojidar on 2005-03-08 16:47 ]

Искам да питам нещо:
По какво се различаваме от роботите, ако приемем, че нямаме свободна воля?

Митко, не забелязваш ли, че май ти си единственият, който не е забелязал, че на този въпрос е отговорено изобилно? Чак такъв тъпанар ли си? Не се ли усещаш, че папагалското повтаряне на аргумент, който отдавна е опроверган, добавя към убеждението на читателите, че наистина си тъпанар-митко?

Добре, повтаряй като папагал опровергани аргументи. Излагай се, щом искаш.

Може ли да помоля някой ПРОСТИЧКО, като за мен, да ми обясни разликата! Разлика между Робот и човек без свободна воля.
Ще ви бъда благодарен! Ама не ме карайте да чета Калвин, Лутер, че нямам време и не разбирам от трактати написани като за професори и философи. И моля докажете го от Библията!
Аз не се заяждам, а търся отговор, ама смислен и простичко и ясно обяснено.

Митко като начало що не почнеш действително да четеш Библията? Би лио ми показал в Библията мястото където се казва че Авраам е избрал Бога? Аз ти казвам да си прочетеш Бит 12:1-3 внимателно и после 15 и 17 където Бог сключва завета и потвърждава този Завет на Благодат с Авраам. Би ли ми казал къде пише че първо учениците са избрали Исус христос да го следват? Исус Христос сам казва че не те са Го избрали а Той тях, за да дават много плод т.е. да имат изобилния живот!
Би ли ми посочил поне едно място в посланията на Пвел, където той да казва че е избрал първо Бога? По пътя за Дамаск ли Савел избра да се покори на Христос? Сам ли падна на земата и сам ли се ослепи? Можеш ли да преброиш в Павловите послания колко пъти той казва че е избран от Бога? Измислиуцата на пелагианците и полупелагианците за някакви различни избори и предопределения за служения различни от избора за Спасение са повече от смешни. Апостол Петър от самосебе си ли изповяда че Исус е Христос Сина на Живия Бог или това както казва Христос му беше открито не от плът и кръв но от Отец? Привържениците на "свободната воля" правят Бога лъжец и Неговото слово лъжливо!
В Библията няма такова животно като свободна воля.Преди да повтаряш безмислиците на хората, които отдавна се изложиха вземи да прочетеш как са били оборени тези ереси!
р....2 който и да си, чувал ли си за Джонатан Едуърдс? Освен разбиващите трудове на Лутер и Калвин той е писал масивния труд "За свободата на волята" можеш да го намериш на този адрес- www.ccel.org. Калвинистите не избягват темата а я обясняват блестящо за разлика от полупелагианците, които нямат друго освен софистиката и безмислените локуми.[addsig]