Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Истинските причини за безработицата

Безработицата продължава да е много висока в България. Това се вижда ясно и трябва да го признаем. Много хора се лутат, търсейки си работа, други са готови да се хванат на временна работа, колкото да позакърпят семейния бюджет, докато чакат по-сигурна и постоянна работа. Държавните бюра по труда вече доказаха своята невероятна неефективност, като се имат предвид високите разходи по поддръжка и заплати на чиновниците в тях, и съвсем постните им успехи в борбата против безработицата, като основният им успех е, че са намерили работа на няколкото хиляди свои чиновници в цялата страна да клюмат по бюрата по цял ден.

От 12 години всички правителства обещават, че ще откриват работни места. Аз знам, че това е невъзможно. Не можеш да се справиш с един проблем, ако не познаваш добре причините за проблема. А дори най-добросъвестните български политици не познават добре причините за проблема. А тези причини са морални. Моралните проблеми не могат да се решат с политически средства. Никой в историята не е успял да реши морален проблем с политически средства. Още по-лошо, с политически средства можеш само да влошиш моралния проблем, но не и да го решиш. Затова мога спокойно да предвидя, че докато не бъдат осъзнати моралните причини за проблема с безработицата, този проблем не може да бъде решен.

И така, сега да обясня истинските причини за безработицата. Те се състоят в две неща: 1) моралът на държавата като институция; 2) моралът на отделните хора.

Моралът на държавата

Тук няма да говоря за корупцията, измамите, злоупотребите и т.н., извършвани от държавните чиновници. Нека да си представим за момент, че имаме идеални държавни чиновници, без никаква корупция, които си вършат съвършено работата. Дали това ще доведе до решаване на проблема с безработицата? В никакъв случай. Самата идеология, на която е основана съвременната демократична държава, не позволява решението на никакъв проблем. Моралът, заложен в демократичните институции, е извратен, и следователно можем да очакваме само извратени плодове.

Политическата система на християнството е основана върху върховенството на Божия Закон, открит в Библията. Това означава, че всеки човек и всяка институция еднакво трябва да бъдат подчинени на Божия Закон и са под главата Христос, Който единствен има правото на абсолютна власт. Той е единственият Законодател. Ранните християни не са били гонени по религиозни причини. Те са били гонени по политически причини ? защото са твърдели, че политическата власт на Рим трябва да се подчини на изискванията на Царя на Царете, Исус Христос. Държавата е също толкова под ограниченията на Божия Закон, колкото са и всички останали институции и организации. Именно затова от всички човешки общества и цивилизации в историята единствено християнска Европа създава такива юридически и политически символи на политическата и икономическата свобода на индивидите като Магна Харта, De Jure Belli ac Pacis на Хуго Гроциус или Декларацията на Независимостта на Томас Дежеферсън.

Политическата система на демокрацията е основана върху отричането на абсолютната власт на Христос и прехвърлянето на тази власт в ръцете на тоталната държава и нейните чиновници и законодатели. Християнството отрича правото на човешките институции да създават закони; това право е единствено в Исус Христос. Демокрацията изисква законодателното право да бъде в ръцете на човешката институция на държавата ? институцията, която държи монопола върху физическото насилие. Накратко, моралната основа на съвременната демокрация е религията на силата: Силният прави законите.

Какво общо има това с безработицата? Много общо. Идеите имат последствия. Политическата идеология на едно общество има финансови и икономически последствия за това общество. Основата на християнското общество е личният завет на всеки човек с Бога. Следователно монополът върху икономическата власт и дейност е в ръцете на отделните индивиди. Държавата получава своята издръжка едва след като отделните хора са получили своята печалба.

Основата на демократичното общество е тоталната власт на държавата. Като следствие от това, държавата единствена има право на монопол върху икономическата дейност. Едно от най-важните финансови следствия от тази политическа идеология е, че всички финансови ресурси на обществото трябва да бъдат разпределяни през бюджета на държавата. Кратко и ясно: Напълването на бюджета е приоритет пред личната печалба и изхранването на хората.

Този приоритет на държавния бюджет над личната печалба естествено изисква употреба на полицейската сила на държавата за извличане на максимални данъци от частните фирми и техните работници. Лишаването на частните фирми от ресурси означава безработица, защото никой работодател не наема работници, когато е лишен от средства за развитие на своя бизнес.

Накратко, в своята ?борба с безработицата? държавата прилича на шофьор, който, след като е блъснал пешеходец, слиза от колата и му казва, ?Толкова се радвам, че съм тук, за да ти помогна!? Докато моралната основа на държавното управление е тоталната власт на държавата и нейните чиновници, не е възможно да има решение на проблема с безработицата.

Моралът на хората

Преди няколко седмици бях в една от частните трудови борси във Варна. В разговора собственикът на фирмата ми довери, че от няколко месеца имат свободни около 630 работни места за Ирландия, но не могат да ги запълнят. Търсят се всякакви работници за хотелиерство, строителство, ресторанти и т.н. Заплатите са от 1,500 евро нагоре, плюс платени самолетни билети до Ирландия, плюс осигурена квартира и храна на място. Фирмата-посредник не взема предварително никакви пари, защото получава своята комисионна направо от работодателя. Работникът не заминава, без да види и подпише договор пряко с ирландския работодател. Единственото, което е нужно за един зидаро-мазач, например, е да си подаде документите.

Тогава защо не се запълват местата? Няма хора, които да говорят английски. Естествено, има много кандидати. Но само малко от тях знаят английски поне на основно ниво, за да могат да работят в англоговоряща страна. Елементарно, Уотсън. За да работиш в България, трябва да знаеш български. Значи, за да работиш в Ирландия, трябва да знаеш английски.

Докато говорехме, излязоха двама неуспели кандидати. Не знаели английски. Единият каза на другия, ?И тук не стана. Да отидем да пием по една ракия.?

И така, европейски фирми искат да наемат български работници, за заплати 15 пъти по-големи от заплатите в България, ако въобще си намериш работа в България. В България има безработица. Всичко е идеално ? има търсене, има и предлагане. Но на пазара това търсене и предлагане не могат да се срещнат. Защо?

Защото вместо да положат усилия да научат английски, българските работници предпочитат да пият по една ракия.

В една своя книга Едуард Банфийлд (Edward Banfield, The Unheavenly City) твърди, че класовото положение се определя не от количеството пари, които човек притежава, а от неговата ориентация към бъдещето. Нисшата класа е ориентирана към настоящето. Погледът на бедните е върху сегашното потребление и сегашните ползи. Те са бедни, защото за тях сегашното удоволствие (да пият по една ракия) има много по-голяма стойност от бъдещите ползи (да отделят време за научаване на английски с цел европейска работа и европейска заплата). Проблемът на бедното общество не е липсата на пари, а ориентацията към настоящето. Ако просто излеете един милион долара в някоя циганска махала, след една година ще откриете, че хората са също толкова бедни, а от парите няма и следа. Затова и държавните социални грижи никога няма да успеят ? с политически средства не може да се решават морални проблеми.

Малкото млади българи, които успяват, било в България или в чужбина, не са успели случайно или на късмет. Като млади те са положили усилия да придобият познание, което ще им донесе успех. През това време техните връстници са били на дискотека. Сега посетителите на дискотеките са безработни, а ориентираните към бъдещето са с европейски заплати.

Макар и по-малко, има възможности за работа и в България. Поради естеството на моята работа познавам няколко български милионери, собственици на преуспяващи български фирми. (Дори имам роднини милионери.) Всички те имат един и същи проблем: В България няма квалифицирана работна ръка. Безработни има много, но способни да работят има малко. Квалифицираните млади хора, знаещи чужди езици, отдавна напуснаха България. Фирмите в България са в унизителното положение да търсят работници, които да могат да вършат някаква полезна работа. Готови са да плащат заплати от 700 до 1000 лв, плюс служебен автомобил, плюс други привилегии, за един кадърен работник. Но не могат да го намерят.

Ето го същият проблем: Повечето българи са ориентирани към настоящето и затова отказват да полагат усилия, на натрупват опит и познания, които ще им създадат по-изгодна пазарна позиция като работници. Безработицата се дължи на ниския морал на мнозинството от хората, а не на някакви външни фактори.

(Можете да прочетете повече за икономическите следствия от времевата ориентация на хората в обществото в книгата на Гари Норт, Завет за господство: Икономически коментар върху Битие. Обърнете внимание особено на Глава 11, ?Товарът на времето.?)

Заключение

И така, безработицата в България се дължи на морални, а не на политически, икономически или социални фактори. Причините за безработицата са две: 1) Извратеният морал на политическата идеология на демокрацията; и 2) Извратеният морал на краткосрочно ориентираните хора. И тъй като причините са морални, не може да има политическо или икономическо решение на проблема с безработицата.

В последните си дни състоянието на Римската империя е било подобно на днешното състояние в България ? тотална държавна власт с огромна бюрократична машина, издържана от тежки конфискационни данъци, съчетана с ниско ниво на личен самоконтрол и висока ориентация към настоящето. Презвитер Салвиан описва завземането на Трир от франките през 5 век. Толкова силна е била страстта на римското население на града към забавления и наслади, че докато завоевателите са нахлували в града и са избивали населението по улиците, зрителите в колизеите са продължавали да се наслаждават на гладиаторските борби, докато идва и техният ред. След разрушаването на града малцината оцелели искат от императора да възстанови не градските стени, канализацията или водопроводната мрежа, а цирковете и амфитеатрите, за да бъдат възстановени и гладиаторските борби. Според Ръшдуни, ?Рим е бил общество, подтискано от социални грижи, прекомерни данъци, неморално, без вяра и без достатъчно воля да защитава себе си.? Не е чудно, че няколко хиляди германци и готи успяват да се наложат военно над милиони римляни. Проблемът е бил морален. И днес, проблемът с безработицата ? както и много други проблеми ? е морален проблем.

Следователно решението е морално ? обръщане към библейското християнство. Държавата трябва да подчини себе си на изискванията на Божия Закон, а хората трябва да приемат Христос за Свой Господар и да съобразят живота си с Неговото Слово, Библията. Всеки друг опит за разрешаване на проблема с безработицата е утопия.


Публикувано на 15.10.2002 10:56:30 от Божидар Маринов
< назад към всички статии