Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

"Калвинизмът и Новото време - Аспекти на взаимодействие"

Аз съм прочел много дипломни работи на български християни. Някои в светски университети, други в християнски семинарии. Винаги съм оставал разочарован. Християните в България остават на едно посредствено ниво в своите интелектуални усилия. Тези в светските университети отказват да следват библейските презумпции и обикновено пишат от позицията на езическите възгледи, без дори да се позоват поне веднъж на Библията. А дипломните работи в християнските семинарии са еднопланови, посредствени, и обикновено се подмазват на църковните ръководители или деноминациите, които контролират семинарията.

Не е така с този труд. Радослава демонстрира професионално хладнокръвие - тя е готова да разгледа всички факти, всички позиции, да намери взаимовръзките между фактите и така да построи цялостна картина за мястото на Жан Калвин и неговото учение в историята на Европа. Но в същото време ясно се вижда нейната гореща ревност да реабилитира калвинизма като решаващ исторически фактор за политическото, икономическото, социалното и културното развитие на Европа и Северна Америка. Професионална логичност и ревностна привързаност към каузата на историка - това са характерните черти на труда на Радослава.

Забележителен е фактът, че тази дипломна работа е защитавана пред преподавателския състав на Катедрата по Средновековна история в Софийския университет; а този преподавателски състав е пословичен със своята враждебност към християнството, особено протестантското християнство, и към всички християнски тълкувания на европейската история. Въпреки привидните декларации, работната презумпция за историческо тълкуване на тези преподаватели продължава да е марксисткият материализъм, чийто главен интелектуален враг продължава да бъде Калвиновото учение. В такава враждебна интелектуална среда Радослава трябва да защитава историческото значение на калвинизма. (В добавка, за да станат нещата още по-трудни, тя защитава дипломната си работа бременна в деветия месец с второто си дете.) Фактът, че дипломната работа е одобрена с отличен, показва, че християните могат да печелят интелектуални битки дори с превъзхождащ противник и то на негова територия; той е също изобличение към онези вярващи и пастори, които предпочитат християните да останат "трета класа" хора в интелектуално отношение.

Остава да се надяваме, че това няма да е последният труд на Радослава. Нейните умения в християнското тълкуване на историята могат да станат сериозен ресурс в покоряването на интелектуалния свят в България за Христос и Неговото благовестие.

Но, за да не ви досаждам повече с моите коментари, сами прочетете труда на Радослава:

Радослава Петкова, Калвинизмът и Новото време - Аспекти на взаимодействие.


Публикувано на 17.07.2002 12:02:45 от Божидар Маринов
< назад към всички статии