Възстановени архиви от ChurchBG.com
само за разглеждане и четене без възможност за писане
(всеки, който чете тези страници се съгласява с условията за ползване)

Конвертируемост на мнасите или Християнска нумизматика

?Би било лесно да се покаже, че при сегашната посока на развитие царствата на този свят никога не могат да станат царство на нашия Господ и Неговия Христос. И наистина, много хора в Църквата вече изоставят тази идея, освен в случай на Идването на Христос, което, тъй като е в съгласие с нашето безделие, вероятно ще стане популярна доктрина. Но самият аз вярвам, че Цар Исус ще царува, и идолите ще бъдат напълно унищожени; и очаквам тази сила, която едно време преобрази света, да продължи да го прави. Святият Дух никога няма да понесе върху Неговото свято име да бъде хвърлен обидният упрек, че не може да обърне света.?

Чарлс Хедън Спърджън

Във времето, в което живеем ставаме свидетели на ежеседмични престъпления. Преди няколко месеца медиите отразиха поредното убийство на един от босовете на престъпния свят в България ? Косьо Самоковеца. Отзвука от страна на полицията и властоимащите ? преразпределение на наркопазара. Един мръсен пазар, който за да даде власт, на някой изисква убийство. Властоимащия на черния пазара се превръща в изкупителната жертва. Точно така, преразпределението на престъпния пазар става чрез убийство.

В Лука 19:12-27 Господ Исус ни дава ясен поглед върху разпределението на един друг алтернативен пазар ? Божия пазар. Само между другото можем да отбележим, че в света, в който ние живеем създаден от Бога не съществува вакуум и автономност. Тоест ние нямаме алтернатива на автономността ? или дадена област ще бъде подчинена под закона на Бога или тя ще бъде подчинена под закона на дявола, но никога съществуваща самостоятелно под свой собствен закон. Така е и с пазара ? той или ще бъде подчинен под Словото на Бога или подчинен под хаоса на дявола. Под пазар тук не разбирай единствено тясната употреба на термина в икономиката, например. Тук говорим за пазар в който грубо казано на везните е заложена вселената. И сега внимавайте отговорността за подчинението на всяка област под закона на Бога е делегирана на християните!

И така в Лука 19:12-27 е разгледана една притча, която представя един Благородник, който отивайки в далечна страна, за да получи за себе си царска власт и да се върне раздава на десетима от слугите си по една мнаса с условието да търгуват(!) т.е. да участвуват на пазара докле той се върне. Малко по-нататък Писанието отразявайки прогресивното развитие в историята ни води до сцената, в която Благородника верен на думата си се връща, но вече придобил царска власт т.е. власт, която търси отговорност и нанася позитивни и негативни санкции. Прилагайки властта си той извиква слугите, на които е дал мнаси и същевременно делегирал отговорността да търгуват, да му дадат отчет, какво е сторено или с други думи, какво е придобито чрез търгуване. Идвайки първия отговаря: ?Господарю, твоята мнаса спечели десет мнаси.? Санкцията на Господаря: ?Хубаво, добри слуго! понеже на твърде малкото се показа верен, имай власт над десет града.? Идва и втория давайки отчет за своята търговия: ?Господарю, твоята мнаса принесе пет мнаси.? Господаря и тук нанася положителна санкция: ?Бъди и ти над пет града.? Но ето, че на сцената се появява следващия слуга с един много по-различен отговор: ?Господарю, ето твоята мнаса, която пазех скътана в кърпа; Защото се боях от тебе, понеже си строг човек; задигаш това, което не си положил, и жънеш, което не си посял.? Тук обаче Господаря нанася негативна санкция: ?От устата ти ще те съдя, зли слуго. Знаел си, че съм строг човек, който задигам това, което не съм положил, и жъна което не съм сял; тогава защо не вложи парите ми в банката, и аз като си дойдех, щях да ги прибера с лихвата? И рече на предстоящите: Вземете от него мнасата, и дайте я на този, който има десетте мнаси. (Рекоха му: Господарю, той има вече десет мнаси!) Казвам ви, че на всеки, който има, ще се даде; а от този, който, няма, от него ще се отнеме и това, което има.

От горното ни става ясно, че Божиите позитивни и негативни санкции ще бъдат нанесени окончателно в бъдещето между Неговите слуги и дяволските слуги. За разлика от мръсния, дяволски пазар при, който разпределението става на основата на убийства, то тук при Божия пазар разпределението е на основа търгуване! Ние като християни имаме заповед от Господ на Силите: ТЪРГУВАЙТЕ!

При падението на Адам всички земни ресурси законово отидоха в ръката на дявола, но при възкръсването на Христос всички земни ресурси законно се върнаха при своя истински Собственик. Възкръсвайки Христос извърши най-великата финансова операция ? изкуплението. Основата на Библейското господство в историята е изкуплението на света. Да изкупиш нещо означава да го купиш обратно. Този дълъг процес на изкупление започна на Голгота. На Голгота Исус плати на Бога пълната цена на изкуплението. Изкуплението се дели на три части ? първоначално, прогресивно и окончателно. На Голгота в един момент цялото създание бе изкупено обратно ? първоначалното изкупление, но физически то не принадлежеше на Господаря. Той даде заповед: ТЪРГУВАЙТЕ т.е. на вас като мои люде принадлежи отговорността на физическото придобиване на това, което по закон Ми принадлежи ? прогресивното изкупление. И най накрая наблюдаваме окончателното изкупление при, което абсолютно всичко е върнато на истинския Собственик.

Ние като Божии слуги нямахме отговорност над първоначалното изкупление. То принадлежеше на Христос. Но като такива ние имаме цялата отговорност над прогресивното изкупление в историята!

Точно тук идваме до въпроса, ние като християни вярваме ли в делегираната ни отговорност по прогресивното изкупление или очакваме завръщането на Господаря с мнаса скътана в кърпа? Вярваме ли в конвертируемостта на мнасите, че можем да откупим обратно всяка област на вселената - Рим. 8:19 Защото създанието с усърдно очакване ожида откриването ни като Божии синове. Понеже създанието беше подчинено на немощ, не своеволно, но чрез Този, Който го подчини, с надежда, че и самото създание ще се освободи от робството на тлението, и ще премине в славната свобода на Божиите чада. Понеже знаем, че цялото създание съвокупно въздиша и се мъчи до сега - или вярваме в архаичния номинал на мнасите правейки ни християни нумизматици?

Словото е абсолютно ясно. То има претенции за собственост за всяка една област на тази земя - 1Кор. 10:26 защото "Господна е земята и всичко що има в нея". Политиката, икономиката, образованието, управлението, семейството, църквата, държавата, изкуството. Всяка една област трябва да бъде изкупена. Всяка една област принадлежи на Господаря. Ние нямаме алтернативата на автономността, да кажем нас не ни интересува, какво става с тези области, ние не сме отговорни. Напротив, Господ ясно ни дава да се разбере, че ние не само имаме пълната отговорност, но и един ден върху нас ще бъдат приложени позитивни или негативни санкции според това, как използваме тази отговорност. Ние като слуги разполагайки с Божия наличен капитал (забележете, той не е наш) сме отговорни за умножението на този капитал. Това означава, че ако ние откажем да търгуваме/умножаваме капитала Господаря търпи загуби. Няма значение, в какви думи ще облечем нашият отказ, било то доктринални учения, пророчества, или каквото и да е било, резултата е един и същ: загуба. А причинителя или подстрекателя на всяка загуба ще понесе своето наказание - Лк. 19:24.

Ако е толкова ясно, че трябва да търгуваме, защо тогава християните отказват да го правят? Причините са комплексни. Но една от най-важните можем да открием в горе споменатата притча - Лк. 19:21 Защото се боях от тебе, понеже си строг човек; задигаш това, което не си положил, и жънеш, което не си посял. Слугата, който понесе негативната санкция очакваше завръщането на Господаря, което между другото бе очаквано и от другите слуги. Но този слуга за разлика от другите бе парализиран от страх. Гледането на ненадейното завръщане, а не на силата на мнасите за търгуване бе причината за неговата парализа. Той отказа да налага господство, отказа да търгува, защото страха, че ще загуби и малкото, което имаше го бе завладял напълно. Той не вярваше в изкупителната сила на мнасата. Той не вярваше, че това, което Господаря му остави преди заминаването Си е способно да изкупи земните структури - политиката, икономиката, образованието, управлението, семейството, църквата, държавата, изкуството. Той не вярваше в конвертируемата сила на мнасата. Той може би се молеше, може би пееше песни, може би беше един добър по характер християнин, може би не отсъствуваше от нито една служба, но през цялото време той нанасяше загуба на Господаря! А тъй като вече разбрахме, че в света, в който живеем не съществува автономност, то всяка загуба за Господаря е печалба за дявола и неговото царство. Тоест през цялото време този слуга, който притежаваше Божия капитал работеше за разширението на дяволското царство.

Днес е пълно с християни, които не вярват в историческата победа на църквата - Мт. 16:18 Пък и Аз ти казвам, че ти си Петър {Значи: Канара} и на тая канара ще съградя Моята църква; и портите на ада няма да й надделеят. Днес е пълно с християни, които не вярват в цялостното изкупление на вселената - Рим. 8:19 Защото създанието с усърдно очакване ожида откриването ни като Божии синове. Понеже създанието беше подчинено на немощ, не своеволно, но чрез Този, Който го подчини, с надежда, че и самото създание ще се освободи от робството на тлението, и ще премине в славната свобода на Божиите чада. Понеже знаем, че цялото създание съвокупно въздиша и се мъчи до сега. Днес е пълно с християни, които парализирани от страх гледат на идването на Господаря, а не на победата на кръста. Днес е пълно с християни, които те самите не упражняват господство, но спират и другите да изпълняват задачата поставена им от Господ - Бит. 1:26 И Бог каза: Да създадем човека по Нашия образ, по Наше подобие; и нека ВЛАДЕЕ над морските риби, над небесните птици, над добитъка, над ЦЯЛАТА ЗЕМЯ и над всяко животно, което пълзи по земята. Целия този отказ да упражняваме господство не ни прави нищо повече от християни нумизматици ? победени, жалки хора скътали последната си мнаса в кърпа, парализирани от страх поради завръщането на Господаря излъгани, че при Неговото завръщане Той ще умножи мнасата им неосъзнавайки, че когато Той се върне с търгуването ще е приключило и тогава ще бъдат нанесени негативните санкциите върху тези слуги, които са отказали да упражняват господство и положителни санкции върху онези слуги, които са се подчинили на заповедта на Господаря: ТЪРГУВАЙТЕ! Ние нямаме алтернатива! Ние нямаме избор! Бог ни е поставил като активни участници в пазара на изкуплението. Ние или умножаваме капитала на Бога или губим, но никога не стоим безучастни. Само между другото, каква жалка ирония се получава, когато облечем загубата в свещена обвивка твърдейки, че такава е волята на Бога да губим. Мнозина християни очакват при завръщането си Христос да направи това, което вече извърши на Голгота.

Какво обаче се случва, когато изпълняваме заповедта да търгуваме?

Първо ? Виждаме растеж на Божието Царство - Мт. 6:33 Но първо търсете Неговото царство и Неговата правда; и всичко това ще ви се прибави. С всяка изкупена структура стъпка по стъпка Божието Царство се разширява.

Второ ? Придобиваме управленчески умения ? виж историята на Йосиф, син на Яков в Битие ? колкото повече управленчески умения придобиваме, толкова повече власт и отговорност ни се делегират. И съответно, колкото повече отказваме да поемаме отговорност и да упражняваме господство, и малкото власт и ресурси, които притежаваме ще бъдат отнети от нас - Лк. 19:25 Рекоха му: Господарю, той има вече десет мнаси! Казвам ви, че на всеки, който има, ще се даде; а от този, който, няма, от него ще се отнеме и това, което има.

Трето - Изкупване на структурите на света ? както вече казахме те принадлежат на Господаря - 1Кор. 10:26 защото "Господна е земята и всичко що има в нея".

Четвърто ? отнемане на властта от чадата на дявола върху земните ресурси и предаването й на християните - Пр. 13:22 Богатството на грешния се запазва за праведния. ? Богатството на грешния няма да се прехвърли по мистичен начин. То ще се прехвърли единствено по правилата установени от Притежателя на пазара.

Пето ? Бъдещето разпределение на ресурсите и властта във вечността - Лк. 19:17 И рече му: Хубаво, добри слуго! понеже на твърде малкото се показа верен, имай власт над десет града.

Ние като християни много често не разбираме, че има само един единствен Господар. Само Той определя правилата на бизнеса. Единствено Той налага условията по изкуплението. Само Той притежава мнасите способни да изкупят всяка структура. И тези мнаси са раздадени на Неговите слуги, на нас. Мнасата, която Той е дал в ръката на слугите си е Божия Закон - Вт. 8, Вт. 28 и Мт. 5:17-19! Когато налагаме Закона Му във всяка една структура Той благославя слугите си с успех и умножаване на капитала, а същевременно ограбва нечестивите и ги лишава от всяка власт над Божието създание, докато при крайното Му завръщане Той ги унищожава окончателно - Лк. 19:27 А ония мои неприятели, които не искаха да царувам над тях, доведете ги тука и посечете ги пред мене.

Така че на нас не ни остава нищо друго освен да се покорим на Господ на Силите, да развържем кърпите с мнасите и да се впуснем активно на пазара на изкуплението уверени, че едната мнаса ще бъде умножена и ще донесе плод, в който Бог ще се прослави!

Заключение

Бог създаде човека с определена цел на тази земя, а именно: Покоряването на земята Бит 1:26. Едемската градина трябваше да служи като тренировъчен лагер преди излизането на човека в суровия свят и неговото покоряване. При падението на Адам човека загуби правото над собствеността на земята и Господ го изгони вън от Едемската градина без, обаче заповедта по покоряването на земята да отпадне. Сега задачата остана, но изпълнението й стана по-трудно. При идването на Христос на тази земя и Неговото разпване и възкресение собствеността върху земята и нейните ресурси бе възстановено на истинския й собственик. Това се нарича първоначално изкупление. В този момент земята юридически принадлежеше на Господ, но не и физически. Отговорността за физическото покоряване на земята така нареченото упражняване на господство принадлежи на човека. Този дълъг исторически процес по нейното покоряване се нарича прогресивно изкупление. Средството (мнасата) за упражняване на господството е Божия Закон. Подчинявайки всяка земна структура под Закона води до нейното изкупление и до изпълняване на заповедта на Бога за покоряването на земята. Упражнявайки господство Бог отнема властта и ресурсите на неновородените и ги предава на новородените. Това прогресивно изкупление ще продължи до идването на Господ Исус Христос. При Своето идване Той ще нанесе положителни санкции за верните Нему въвеждайки ги в управление във вечността и съответно нанасяне на негативни санкции върху Неговите противници хвърляйки ги в огненото езеро. Това е окончателното изкупление.


Публикувано на 03.05.2004 02:28:59 от
< назад към всички статии