Бохемията на Харвард ме поведе по остарелите улици на своята история и аз, загърнат с пътеписите на времето, търсих да намеря това, за което бях дошъл. Отговора на един въпрос, разказа за един живот и образа на една забравена, но все пак вечна личност ? Стоян Кръстов Ватралски ? първият Българин, завършил Харвард.
Седя в архивите на Харвард, в подземето, което ги е съхранявало столетия. Пред мен на масата лежи бледа папка, пожълтяла от годините, прекарани в забвение; няколко черно-бели фотографии, обвити в прозрачно фолио и чифт бели памучни ръкавици. Прочитам краткия надпис на папката: ?Стоян Кръстов Ватралски?. Произнасям думите тихо на глас, с благоговение, с което молещият произнася името на светеца, който го пази. А после, с треперещи от вълнение ръце, я отварям. Пред мен разтваря врати историята.
Надявам ръкавиците, повдигам първата снимка към светлината, струеща от прозореца над главата ми. От тях ме гледа около 60-годишен мъж, с побеляла коса и дълга снежна брада. На гърба някои с отчетлив американски почерк е написал: ?Стоян Кръстов Ватралски, Харвард, 1894 ? Кембридж, Масачусетс.?
Прехвърлям няколкото изрезки от бостънските вестници. Едно от заглавията чете: ?България се обединява с Германия.? Друго: ?Борис обяви съюза си с Хитлер.? Датата в карето е 1935.
Следва пожълтял от времето личен картон на Ватралски. Годината на раждането му и годината на смъртта. На обратната има залепен малък плик, а в него телеграма. Бланката е на Уестърн Юниън, а избледнелите телеграфни думи казват: ?СТОЯН ВАТРАЛСКИ ВИПУСК ?94 ПОЧИНА ВЧЕРА СЪПРУГА ВАСИЛКА.? Датата на получаване е 31 Август, 1935.
Прибирам телеграмата в пожълтелия плик. След нея следва некролог. Истински, Български некролог от тия, дето не се намират в Америка. На него има черно-бяла строфа, име, две дати и стихотворение, писано от покойния приживе. Под стиха има забележка: ?Пее се по мелодията на No. 252 от Евангелските Свещенни Песни.? Но пожълтелият от времето некролог не е краят на тази история, а само нейното начало, а тя започва така ...
В предварителен доклад, попълнен от всички ученици от випуск 1894 на Харвардския Колеж и предаден на секретаря на випуска, Едуард К. Ранд, се съдържа кратък автобиографичен скеч, самолично писан от Ватралски. Той започва с простичките, но знаменити думи: ?Аз започнах живота си като овчарче ...?1
Роден на 7 Март, 1860 г. в семейството на Кръстьо и Ружа Ватралски, които били бедни овчари от Вакарел2. Ватралски започва своя поход в търсене на знание от ранна възраст. Самият той казва, че в селото му нямало училище и затова отишъл в близкия Самоков, където за две години завършил Самоковското градско училище. Там го заварило и Априлското Въстание3.
Но друго въстание започвало в душата на младия Ватралски. Следващите няколко години били формиращи за неговя живот и кариера. По време на Освободителната Война (1877-1878) с дълбоко убеждение и Библейско покаяние приел протестантска вяра, с което завинги се свързал с Еванглската Общност в България4. Ватралски определя своето покаяние като ?най-важния момент? в своя живот5.
Издържайки се сам, Ватралски продължил образованието си в Американското Училище в Самоков6. Там той прекарал 4 години (1878-1882), изпълнени с ревностно търсене на знание и пламенна Християнска вяра. Те обосновали и следващата стъпка в неговия живот, която го отвела в Хасково, където той проповядвал за година и половина с ?бележити успехи.?7 Всичко това подготвило младия Ватралски за голямото събитие в неговия живот, а именно заминаването му за Америка.
През 1884 г. по покана на Американски мисионери Ватралски пристига в Америка. Различни са теориите за неговото пребиваване тук. Почти 50 г. По-късно, главният редактор на Духовна Обнова Павел Мишков пише, че Ватралски учи в три учебни заведения: Академия ? курс който не е завършил в Бриджтън, Ню Джързи; Семинария във Вашингтон; и колегията в Харвардския Университет, в Кембридж, при Бостон, Ню Ингланд8. От друга странта, 110 г. по-късно Вестители на Истината описва десетте години на студенство така: ?в Кембридж следвал колеж, във Вашингтон ? семинария и в Харвард университет.?9 За съжаление и двете описяния не са напълно точни.
Ватралски пристига в Америка вероятно в един от североизточните щати. За своето пристигане той пише: ?Пристигнах без никакви пари и почти никакво знание на Английски език.?10 Скоро Ватралски постъпва в Западната Академия в Ню Джързи, където учи Английски език11.
Престоят му там не е дълъг, защото през 1888 той завършва Теологичното Училище при университета Хауърд, разположен в столицата на САЩ, Вашингтон12. По онова време Хауърд бил младо образователно заведение с едва двадесет годишна история и предназначено предимно за цветнокожи и имигранти. Вероятно това е и причината Ватралски да бъде приет там. За съжаление, архивите на Хауърд не резполагат с информация за Ватралски. Пази се само личният му картона с бележка за приемането, датата на завършването му ? Май, 1888 и оценката с която завършил ? 70%13.
От малкото информация, която имаме може да се заключи, че през следващите четири години Ватралски проповядва в различни църкви, държи лекции за България и списва за различни вестници. В това време идва и решението, за което Ватралски ще пише: ?След продължително проучване реших, че трябва да замина за Харвард ...?14
През Юни 1892, в едно ранно неделно утро, развълнуван и със сълзи на очи, Ватралски пристигнал в Кембридж, Масачусетс и за първи път в живота си влязал в ?Двора?, за да стане първият Българин, завършил Харвард.15 Една молитва и една мечта станали реалност, която остава в историята завинаги.
Следващите две години са феноменални за младия Ватралски. Следвайки като ?специален? студент, той постига това, което никой друг българин дотогава не е постигал. Въпреки че през първия семестър срещал твърде много затруднения, особено в областта на английския език и получил средни оценки, Ватралски не се предал.16
Наред с учението, той продължил да пише за редица ежедневници и да публикува поеми. Заради изключителната му способност да рецитира и ораторства, а и заради дългата му брада и силен европейски акцент съучениците му го наричали ?Българският Толстой.?17 Въпреки акцента си, се славел като необорим словесен опонент. На няколко пъти печелил награди за ораторство в Харвард и околните колежи. Точно преди завършването си през Юни 1894, Ватралки спечелил конкурс за бакалавърски химн на Харвард, който се пее и до днес при завършването на бакалаварския клас.18
След дипломирането си в Харвард, Ватралски живее в Кембридж, продължавайки да държи лекции за България. Той бил добре познат на Бостънското общество със своите ?публични сказки? върху българските народни обичаи и религии. В многобройните си публикации, речи и проповеди бил противник враг на Бахайската Вяра, която смятал за мохамеданска.19 Подобно било и по-късното му отношениоето към Бялото Братство, които смятал за секта. 20
Освен Бостън, Ватралски бил често канен да пътува в много източните щати между които: Ню Ингланд, Индияна, Ню Йорк, Охайо, Ню Джързи, Пенсилвания, Кънектикът, Мейн и Ню Хампшиър. Пътувал и до Канада. Работил за East Entertainment Bureau, Ltd. в Бостън и Wade Entertainment Bureau, Inc. в Ню Йорк, чрез които пишел за известни всекидневници като: The Boston Transcript, The New York Tribune, The Forum, and The Chicago Tribune. Известността му била толкова голяма, че всички те поместили неочакваната новина за неговото заминаване за България.
Оставяйки перспективна кариера в Америка, през Юни, 1900 Ватралски тръгва за България. Точно преди да отплува, минал през Ню Легсингтън, Охайо. Там на 16 Юни, 1900 държал реч пред кметството на града, в чест на Дж. А. МакГахан, военният кореспондент, който пръв пише в световната преса за Априлското Въстание и с това спомага за освобождаването на България от Турско робство.21 Посещавайки гроба на известния Американски журналист по-късно същия ден, Ватралски обещал да направи всичко възможно за построяването на подобаващ монумент.22
Преди да напусне Американска земя, от пристанището на Ню Ингланд, Ватралски праща до Харвардския вестник Crimson знаменитото си прощално стихотворение, в което той пише:
?Сбогом Америка:
Ти майко на по-добрия его ? сбогом!
Аз трябва да вървя, - че инак бих изневерил
Божествената истина,
Възпята от поети и добрите люде:
Когато Длъжността зове, в човека
Трябва да се чуй отглас:
?Небесни сили, ето аз!?23
След завръщането си в България, Ватралски купува къща в Красно Село и през 1907 се оженва за Василка. В Америка се връща само веднъж за 30-годишнината от дипломирането си в Харвард.24 През ранните си години в България Ватралски основава Българо-Американското дружество, а също е и председател на Българския Национален Y.M.C.A., и член на борда на Дружеството на английско говорящите жители на София. Той продължил работата си като поет и писател, наред с църковната си дейност и държането на речи и сказки. Публикациите му са многобройни. Човекът, Сказки, Речи, Есета (1933), Преведени Работи, Бистра Водица и Пъстра Сбирка (1934) са само някои от известните заглавията. Превел голяма част от Евангелските химни, много от които се пеят и днес.
Творчеството и кариерата му били високо патриотични. Политическата му насоченост била радикална, но въпреки че често бил молен да заеме политически постове, Ватралски не проявил голям интерес. Многобройните си познанства със световни политически фигури ползвал като възможност да популяризира родината си. Например братята Чарлз и Ноел Бъкстон му помогнали да пътува за Великобритания по време на Балканската Война (1912-1913), където говорил и писал в защита на България.25
Въпреки известността си като книжовник и родолюбец, Ватралски живял живот на скромност и отшелничество в имението си в Красно Село. С продължителна ревност и голямо търпение, въпреки многобройните заплахи и противници, той безпрекословно посветил живота си на развитието на Протестанството е България и до смъртта останал верен на Протестантските принципи и начин на живот, придобити през престоя му в Америка. Заради религиозните си убеждения, Ватралски остава забравен като религиозен деец, учен и творец. Неговата история остава апокалиптично скрита във слоевете на драстични политически, икономически и културни промени в България, но само до днес когато сто години по-късно неговото поетическо пророчество се сбъдва с думите:
?... Щом днешний дух не те разбира
След сто години друг ще те цитира ??26
Епилог
Променен от историята на един Велик Българин аз затварям пожълтялата от времето папка. По страните ми се стичат сълзи, които служителите в Харвардския Архив не могат да разберат дори и ако искат. Те са сълзи на гордост от това, че съм Български протестантин. Те са сълзи на радост, защото съм открил своето минало. Те са сълзи на благодарност към живота и делото на един Български Протестантски проповедник точно като мен; човек, смирено тръгнал от криволичещия Вакарелски път след овчето стадо, за да стане първият Българин завършил Харвард, и за да мога аз днес да кажа, че имам протестантско наследство в България, с което мога да се гордея и че не се срамувам да съм Български протестантски вярващ.
Напускам Архивите променен от откритието на моето минало и разбрал целта на моето съществуване. И докато леденият Бостънски вятър брули със студен сняг лицето ми, аз обещавам пред Бога и хората да не предам своята Българска вяра във Всемогъщия.
Утре в Америка е Денят на Благодарността и аз имам за какво да благодаря.
Ноември, 1999 Бостън
1 Цялостния автобиографичен текст се намира в Harvard University Archives - Pusey Library, Кембридж, Масачусетс и получен чрез любезното съдействие на господата Браян А. Суливан и Юлиян Стефанов от Харвардския Универсиртет. Подобен автобиографичен текст бил отпечатан в The Cambridge Chronicle, April 29, 1893.
2 Harvard College. Class 1894. Twenty-fifth Anniversary Report (1894-1919) (Norwood, Massachusetts: Plimpton Press, 1919), с. 451.
3 Духовна Обнова. София: 7 Април 1930. с. 2. Юбилеен брой посветен на седемдесетгодишнината на Стоян Ватралски. Информацията е придобита с любезното съдействие на Пастор Павел Игнатов. Също The Harvard Crimson, March 10, 1925.
4 Духовна Обнова, с. 2.
5 Автобиография. Harvard University Archives - Pusey Library, Кембридж, Масачусетс.
6 В своите лични документи в Харвард, Ватралкси нарича това учебно заведение Американски Колегиален Институт. Harvard College. Class 1894. Twenty-fifth Anniversary Report (1894-1919) (Norwood, Massachusetts: Plimpton Press, 1919), с. 451.
7 Духовна Обнова, с. 2.
8 Ibid.
9 Димитър Фурнаджиев, Герасим Попов, Тодор Шопов и Владимир Тодоров-Хиндалов, Вестители на истината: История на Евангелските Църкви в България (София: Българско Библейско Дружество, 1994), с. 283.
10 The Harvard Crimson, March 10, 1925.
11 The Cambridge Chronicle, April 29, 1893.
12 Ibid.
13 Информацията е придобита с любезното съдеиствие на Норма Б. Лефтвич Office of General Council, Howard University, Washington, D.C. Оценка 70% е равносилна на оценка C (Добър 4) по 10-точковата система, или D (Среден 3) по 7-точковата система.
14 The Harvard Crimson, 10 Март, 1925.
15 The Boston Journal, 17 Юни, 1894. The Boston Journal, 11 Октомври, 1900. The Harvard Crimson, March 10, 1925.
16 Автобиография. Harvard University Archives - Pusey Library, Кембридж, Масачусетс.
17 The Boston Journal, 17 Юни, 1894.
18 The Boston Journal June 17, 1984. Copy available at he Harvard University Archives. Spiritual Renewal, Sofia: April 7, 1930, p. 2
19 Kenosha Kicker, 26 Октомври, 1899. Също American Journal of Theology, Януари, 1902, с. 57-58. Информацията е придобита с любезното съдействие на Д-р Георги Ив. Димитров.
20 Вестник Зорница съдържа подробния доклад на Ватралски за индентичноста и дейноста на Бялото Братство в България състоял се на 22 Август, 1926.
21 The New York Tribune, 26 Юни, 1900. The Boston Journal, 11 Октомври, 1900. Truth (Scranton, Pa), 14 Юли, 1900.
22 ?The Knight of the Pen? от Clement L. Martzolff в History of Perry County.
23 Духовна Обнова, с. 8. Стихотворението е публикувано на 6 Октомври, 1900 на официален лист на Харвардския Университет. Копие се се намира в архивите на последния. На него има кратка бележка: ?Г-н Ватралски отплува днес за Ливърпул на път за България с корабната линия на Ню Инглънд.
24 Boston Evening Transcript, 18 Октомври , 1924.
25 Harvard College Class of 1894 Twenty-fifth Anniversary Report (1984-1919), p. 452.
26 Spiritual Renewal, Sofia: April 7, 1930, p. 12.